Sverige idag..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
View attachment 502714
Inte så illa jobbat, på 60 år från 2:a plats till 14:e plats på 60 år. Eller vad tycks ?
Är det så konstigt att det mest intressanta med Sverige är de möjligheter man från MEA får med ett svenskt pass om du är ambitiös ?
PS Tipset från den 1:a flykting jag frågade varför han valde asyl i Sverige. Lättaste sättet få ett pass så jag kan fortsätta till USA där min bror redan finns. Och så finns det väl inget land i Europa där man som kriminell har det så bra som i Sverige eller som "Social turist".
Finns det något land i EU där man har det bättre ? Vilket ?
Resten av världen lyckades få fart på sin industri så att Sverige inte blev bombat till grus var inte längre en lika stor fördel.

Och Tyskland verkar ännu bättre för diverse löst drivarfolk.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Är ju iofs intressant att se vilka länder som nu ligger i toppen. Det stora flertalet är ju länder som blivit rika antingen på olja eller för att de gjort det attraktivt för globala företag och världens rikaste att placera sina tillgångar där av skatteskäl osv. Räknar man bort dessa länder och tittar på de som är mer jämförbara är det inte lika dramatiska skillnader för Sveriges del.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
I mellanmjölkets land nuförtiden, svårt att avgöra livsfara eller bara en smärre kollision, jag bävar kring nästa rapport:
Mygg och fluglik på vindrutorna, stoppa tåget och kalla på räddningstjänsten!
(iofs så en fågelsmäll känns och låter bra, jag har testat med en mås på E18 i 110 med en Ford Transit men jag kunde köra vidare utan (samvets)problem).

Kråkstopp.png
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är ju iofs intressant att se vilka länder som nu ligger i toppen. Det stora flertalet är ju länder som blivit rika antingen på olja eller för att de gjort det attraktivt för globala företag och världens rikaste att placera sina tillgångar där av skatteskäl osv. Räknar man bort dessa länder och tittar på de som är mer jämförbara är det inte lika dramatiska skillnader för Sveriges del.
Varför skall man rensa för medvetna politiska beslut menar du?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Varför skall man rensa för medvetna politiska beslut menar du?
Det var inte det jag menade, utan att länderna inte är riktigt jämförbara sett till sina förutsättningar. Det är mer relevant att jämföra Sverige med länder (t ex Tyskland, UK, USA, Finland, Danmark) vars BNP bygger mer på bredare värdeskapande med produktion av varor och tjänster. I synnerhet småstater som Monaco, Lichtenstein, Singapore och liknande blir väldigt skevt att jämföra med, då det är väldigt nischade ekonomier där enorma monetära värden skapas i förhållande till folkmängd och yta som inte är applicerbart på ett land som Sverige fullt ut. Det blir som att jämföra London med Finland.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det var inte det jag menade, utan att länderna inte är riktigt jämförbara sett till sina förutsättningar. Det är mer relevant att jämföra Sverige med länder (t ex Tyskland, UK, USA, Finland, Danmark) vars BNP bygger mer på bredare värdeskapande med produktion av varor och tjänster. I synnerhet småstater som Monaco, Lichtenstein, Singapore och liknande blir väldigt skevt att jämföra med, då det är väldigt nischade ekonomier där enorma monetära värden skapas i förhållande till folkmängd och yta som inte är applicerbart på ett land som Sverige fullt ut. Det blir som att jämföra London med Finland.
Håller inte med men då förstår jag hur du menar.
Ingen har hindrat Sverige eller Finland att ha attraktiva regelverk. Helt egna val, avgörs i demokratisk anda.
Man kan till och med resonera om varför vi strandade affären mellan Volvo och Norge som hade gett oss tillgångar i olja även om det var spekulativt vid aktuell tidpunkt.
Egna val, nu har vi Mogadishu och bananrepublikvaluta istället, också bra!
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Håller inte med men då förstår jag hur du menar.
Ingen har hindrat Sverige eller Finland att ha attraktiva regelverk. Helt egna val, avgörs i demokratisk anda.
Man kan till och med resonera om varför vi strandade affären mellan Volvo och Norge som hade gett oss tillgångar i olja även om det var spekulativt vid aktuell tidpunkt.
Egna val, nu har vi Mogadishu och bananrepublikvaluta istället, också bra!
I teorin kan vi göra om Sverige till ett skatteparadis och en massa annat, men det är långsökt. Oljeland är ännu mer osannolikt. Det finns inte på kartan att det skulle ske inom överskådlig framtid, så det blir därmed en helt irrelevant jämförelse. Däremot är det relevant att jämföra vår BNP/capita och BNP-tillväxt med länder som har mer normala/liknande förutsättningar. Då finns iaf möjligheter att dra någorlunda relevanta slutsatser kring hur förutsättningarna för Sveriges ekonomi går att påverka genom politiska beslut.

Men om du har en realistisk plan för hur Sverige kan få en ekonomi som Qatar eller Monaco (och varför det skulle vara en bra idé) kan du förstås lägga fram den och se om någon nappar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I teorin kan vi göra om Sverige till ett skatteparadis och en massa annat, men det är långsökt. Oljeland är ännu mer osannolikt. Det finns inte på kartan att det skulle ske inom överskådlig framtid, så det blir därmed en helt irrelevant jämförelse. Däremot är det relevant att jämföra vår BNP/capita och BNP-tillväxt med länder som har mer normala/liknande förutsättningar. Då finns iaf möjligheter att dra någorlunda relevanta slutsatser kring hur förutsättningarna för Sveriges ekonomi går att påverka genom politiska beslut.

Men om du har en realistisk plan för hur Sverige kan få en ekonomi som Qatar eller Monaco (och varför det skulle vara en bra idé) kan du förstås lägga fram den och se om någon nappar.
Jag ser inget problem med att göra vår lagstiftning mer lik Schweiz om det är det vi vill. Om det inte är det vi vill så behöver vi inte men varför låtsas som att det är omöjligt att byta ut ord på papper mot andra ord på papper?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag ser inget problem med att göra vår lagstiftning mer lik Schweiz om det är det vi vill. Om det inte är det vi vill så behöver vi inte men varför låtsas som att det är omöjligt att byta ut ord på papper mot andra ord på papper?
Nu var det inte Schweiz jag hade i åtanke. Men visst, gärna mer som Schweiz i många avseenden. Sen går det inte heller där att bortse från att man måste utgå från den aktuella kontexten. Sverige är inte Schweiz även om många tror det.

Lagstiftning är tekniskt sett bara ord på papper, men det är en process att komma dit som är beroende av förutsättningarna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu var det inte Schweiz jag hade i åtanke. Men visst, gärna mer som Schweiz i många avseenden. Sen går det inte heller där att bortse från att man måste utgå från den aktuella kontexten. Sverige är inte Schweiz även om många tror det.

Lagstiftning är tekniskt sett bara ord på papper, men det är en process att komma dit som är beroende av förutsättningarna.
Absolut, du har helt rätt, men inte börja rensa för sådant vi kan påverka.
Då kan ju alla riktiga fjantländer också påstå att de egentligen inte är så dåliga, Botswana har säkert helt okej välstånd, jämfört med Kongo Kinshasa. Två exempel jag har noll koll på kan tilläggas.
Påminner annars om börsbolag som fyra kvartal per år förklarar resultat med olika extraordinära händelser.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Absolut, du har helt rätt, men inte börja rensa för sådant vi kan påverka.
Då kan ju alla riktiga fjantländer också påstå att de egentligen inte är så dåliga, Botswana har säkert helt okej välstånd, jämfört med Kongo Kinshasa. Två exempel jag har noll koll på kan tilläggas.
Påminner annars om börsbolag som fyra kvartal per år förklarar resultat med olika extraordinära händelser.
Självklart skall vi inte ignorera sådant vi kan påverka. Handlade bara om att jämföra med de länder som är mest relevanta att jämföra med.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I ärlighetens namn, vi är väl både och?

Slutklämmen att Bullerbyn alltid varit en fiktiv plats är nonsens, besök Stockholms skärgård, platserna finns kvar, känslan stämmer.

1000031768.jpg
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
I ärlighetens namn, vi är väl både och?

Slutklämmen att Bullerbyn alltid varit en fiktiv plats är nonsens, besök Stockholms skärgård, platserna finns kvar, känslan stämmer.

View attachment 502763
I Sverige har vi sedan länge flytt verkligheten till Bullerbyn under några få sommarveckor varje år. Pga. att många ägnat sig åt sådan verklighetsflykt även resten av året är vi nu där vi är - gäng i Bullerbyn.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I Sverige har vi sedan länge flytt verkligheten till Bullerbyn under några få sommarveckor varje år. Pga. att många ägnat sig åt sådan verklighetsflykt även resten av året är vi nu där vi är - gäng i Bullerbyn.
Jag har alltid haft en tät koppling till olika delar av Roslagen så för mig är miljön relativt naturlig mer än någon vecka per år men ja, det är väldigt enkelt för den som vill gå från lägenheten i innerstan till en båt och åka ut i rymden och slippa eländet. På gott och ont. Sanna mina ord, fjällen och skärgården, våra sista safe havens, kommer attackeras av förra regimen. Alla skall lida.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Resten av världen lyckades få fart på sin industri så att Sverige inte blev bombat till grus var inte längre en lika stor fördel.

Och Tyskland verkar ännu bättre för diverse löst drivarfolk.
Och den verkliga spriken i kistan för Sverige var gymnasisten Carl 500% Bildt's ide om att man kan försvara en kronkurs. :död
Tusentals företag gick i konken och deras maskiner såldes till utlandet.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag har alltid haft en tät koppling till olika delar av Roslagen så för mig är miljön relativt naturlig mer än någon vecka per år men ja, det är väldigt enkelt för den som vill gå från lägenheten i innerstan till en båt och åka ut i rymden och slippa eländet. På gott och ont. Sanna mina ord, fjällen och skärgården, våra sista safe havens, kommer attackeras av förra regimen. Alla skall lida.
Själv har jag lämnat storstan och permanent bosatt mig i idyllen. Inga gäng inom mils avstånd. Men ja, det finns risk för att vid nästa regeringsskifte blir det en återgång till den sociala ingenjörskonsten där människor skall förmås integreras i politikernas artificiellt skapade drömsamhälle.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
I ärlighetens namn, vi är väl både och?

Slutklämmen att Bullerbyn alltid varit en fiktiv plats är nonsens, besök Stockholms skärgård, platserna finns kvar, känslan stämmer.

View attachment 502763
Ja det är lugnt där jag bor och nyköpta stugan är ännu mer ensligt och vackert, med fiske och natur precis utanför dörren. Men samtidigt så behöver jag inte åka mer än en kvart för att komma till ställen där det finns knark, mord, gäng och skjutningar. Två bomber har briserat bara några hundra meter från platser där jag tidigare bott. Tidigare trevliga områden med vanligt folk, men förändrade sedan ett par decennier.IMG_20240816_102200413.jpg
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kollar Lilla Aktuellt med grabben innan läggdags.

Gissa vad det här är?

1. Antal som misstänks för snatteri på Lidingö 2023
X. Antal som vinner på Lotto i en vanlig svensk skola
2. Antal barn under 15 som är misstänkta för mord eller mordförsök hittills i år


1000031775.jpg
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top