Sverige idag..

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Uppfattar det som att du tolkar in en massa ytterligare saker än det jag faktiskt skriver. Mitt påpekande om relevansen i jämförelsen av BNP/capita syftar inte till att försvara eller urskulda Sveriges politik. Ifall det uppfattas så har jag uttryckt mig otydligt, men det är iaf inte avsikten.

EDIT: Men jag håller helt med om andra stycket.

Det är möjligt
Är i Sverige på besök och retar mig på hur mycket blivit sämre och den allmänna uppgivenhet som råder.

Samtidigt har Sverige blivit ett billigt land att besöka, men det är väl knappast så att vi kan överleva på turismen…?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Visst är det så. De har även dödsstraff för narkotikasmuggling, vilket inte riktigt ligger i linje med vår straffskala. Men det kanske är de snabba beslutsvägarna som hjälpt dem på traven?

Påstår inte att vi på något sätt ska byta styre, men vi kanske borde minska antalet utredningar och skynda på beslut och implementering?
Ja, istället för att alltid försöka utreda allt till förbannelse i förväg tror jag det hade varit bra att ibland istället testa saker, som mindre och parallella experiment och/eller tillfällig lagstiftning som kan omprövas när man lär sig mer om vad som funkar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Visst är det så. De har även dödsstraff för narkotikasmuggling, vilket inte riktigt ligger i linje med vår straffskala. Men det kanske är de snabba beslutsvägarna som hjälpt dem på traven?

Påstår inte att vi på något sätt ska byta styre, men vi kanske borde minska antalet utredningar och skynda på beslut och implementering?
Men kanske en ide ta efter, dödsstraff.
Varför ska kriminella ha dödsstraffmonopol i Sverige ?!?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men kanske en ide ta efter, dödsstraff.
Varför ska kriminella ha dödsstraffmonopol i Sverige ?!?
Sverige är så inte moget för den diskussionen men dödsstraff är ännu en sådan fråga som blivit extremt polariserad och kan klarar inte ha en nyanserad diskussion med för/mot argument utan det blir direkt skygglappar och förenklingar, som häromdagens abort-käbbel.

Ju mer jag läst om dödsstraff ju mer är jag nog för faktiskt, förut var jag emot, med alla de vanliga argumenten (inte statens jobb, oåterkalleligt, inhumant osv). Det är haltande argument så mitt tips till dödsstraffmotståndare är att de vässar tanken lite om de vill behålla nuvarande ordning kommande hundra år eller så..

Som kuriosa så kunde jag inte låta bli att kontakta Carina Bergfeldt när jag läst hennes bok om dödsstraff och påtala att jag verkligen bytt ställning efter att jag läst den, så nu är jag för dödsstraff. Barnsligt, jag vet, men hon är så Strandhällsk.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sverige är så inte moget för den diskussionen men dödsstraff är ännu en sådan fråga som blivit extremt polariserad och kan klarar inte ha en nyanserad diskussion med för/mot argument utan det blir direkt skygglappar och förenklingar, som häromdagens abort-käbbel.

Ju mer jag läst om dödsstraff ju mer är jag nog för faktiskt, förut var jag emot, med alla de vanliga argumenten (inte statens jobb, oåterkalleligt, inhumant osv). Det är haltande argument så mitt tips till dödsstraffmotståndare är att de vässar tanken lite om de vill behålla nuvarande ordning kommande hundra år eller så..

Som kuriosa så kunde jag inte låta bli att kontakta Carina Bergfeldt när jag läst hennes bok om dödsstraff och påtala att jag verkligen bytt ställning efter att jag läst den, så nu är jag för dödsstraff. Barnsligt, jag vet, men hon är så Strandhällsk.
Tänk på att vi har en snabbt växande del av befolkningen som kommer från länder med dödsstraff. Så för den delen av befolkningen är dödsstraff inget konstigt.
Illustrerat i Bujumbora, Burundi 1977 på den lokala marknaden. Det kommer några män som för med sig två män som har armarna bakbundna med gummiremmar (från innerslangarna på lastbildäck ?). Jag frågar vår lokal guide: Vad är det där ? Guiden: Det är tjuvar, man slår dom något fruktansvärt men det är bättre än i Zaire, där slår man ihjäl dom.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är möjligt
Är i Sverige på besök och retar mig på hur mycket blivit sämre och den allmänna uppgivenhet som råder.
Aha, började just tycka det var konstigt att du höll dig vaken så länge 😅
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ett förslag (på servettskissnivå) om hur vi skulle kunna reformera lagstiftningsarbetet (t ex för att snabba upp åtgärder mot gängbrottsligheten):

Kriterier
Denna process kan bli aktuell när:
  1. Problemet är
    1. tidskritiskt och det finns goda skäl att anta problemet förvärras avsevärt i avsaknad av tillräckliga åtgärder.

      och/eller...

    2. komplext, dvs att det är mycket svårt eller omöjligt att på förhand kunna veta vilka åtgärder som fungerar, utan där man behöver testa åtgärder i praktiken.
  2. Oförutsedda och kraftigt negativa effekter av åtgärden kan minimeras, genom
    1. Snabb justering eller avslut av åtgärden
    2. Mitigerande åtgärder som motverkar de negativa effekterna
    3. Att åtgärden genomförs i mindre skala så att eventuella ej önskvärda effekter blir avgränsade
    4. Att effekterna av åtgärden övervakas så att negativa effekter snabbt kan upptäckas och hanteras
    5. De negativa effekterna skall inte vara oåterkalleliga.
Processen
Kraven på utredning och remissrunda begränsas kraftigt med fokus på snabbhet. Vid bedömning av kritik mot förslaget skall särskilt beaktas behovet av snabbhet. För att ta hänsyn till kritik mot förslaget skall det i princip handla om att man inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att begränsa eventuella kraftigt negativa effekter enligt punkt 2 ovan eller att det strider mot någon grundlag. Förslag på alternativa lösningar kan istället testas med parallella mindre experiment där man utvärderar vad som fungerar bäst.

Åtgärden genomförs under en försöksperiod som kan vara allt mellan ett fåtal veckor till upp till 2 år. Därefter omprövas åtgärden och kan antingen förlängas ytterligare en period, med eller utan justeringar, avbrytas helt eller ersättas av en permanent lag/åtgärd.

Lagen/åtgärden skall inkludera vilka positiva respektive negativa effekter som åtgärden förväntas leda till och hur dessa skall följas upp. Dessa effekter skall redovisas löpande och vara framtaget på ett objektivt och vetenskapligt sätt. Vid förlängning av åtgärden skall särskild hänsyn tas till vad som blivit utfallet av dessa effekter. Vid varje förlängning (ev. tidigare) skall det vara möjligt att ändra vilka effekter som följs upp, eftersom man kan förväntas lära sig mer om vilka faktorer som är mest relevanta allt eftersom försöket fortskrider. Man skall också ange antaganden om hur eventuella positiva effekter kan förstärkas och skalas upp om de fungerar respektive hur negativa effekter kan dämpas vid behov.

Detta förslag är garanterat fullt av svagheter, så se det som en utgångspunkt för diskussion.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Sverige är så inte moget för den diskussionen men dödsstraff är ännu en sådan fråga som blivit extremt polariserad och kan klarar inte ha en nyanserad diskussion med för/mot argument utan det blir direkt skygglappar och förenklingar, som häromdagens abort-käbbel.

Ju mer jag läst om dödsstraff ju mer är jag nog för faktiskt, förut var jag emot, med alla de vanliga argumenten (inte statens jobb, oåterkalleligt, inhumant osv). Det är haltande argument så mitt tips till dödsstraffmotståndare är att de vässar tanken lite om de vill behålla nuvarande ordning kommande hundra år eller så..

Som kuriosa så kunde jag inte låta bli att kontakta Carina Bergfeldt när jag läst hennes bok om dödsstraff och påtala att jag verkligen bytt ställning efter att jag läst den, så nu är jag för dödsstraff. Barnsligt, jag vet, men hon är så Strandhällsk.
På vilket sätt skulle dödsstraff förbättra Sveriges situation, som inte kan uppnås på andra sätt?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det skulle om inget annat minska återfallsbrottslighet. Och ledare för kriminella nätverk kan inte leda fängelset heller.
Ja, men det går ju även att uppnå genom att hålla brottslingar inlåsta och ha restriktioner när de är inlåsta, alternativt att utvisa dem från landet när det är tillämpligt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, men det går ju även att uppnå genom att hålla brottslingar inlåsta och ha restriktioner när de är inlåsta, alternativt att utvisa dem från landet när det är tillämpligt.
Det är exceptionellt svårt att hålla kommunikationskanaler borta, och att utvisa ledare för karteller hjälper inte ett dugg, se bara på våra kära ledare i Turkiet.
Och hur ska vi göra med etniska svenskar? Utvisa dem till var?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är exceptionellt svårt att hålla kommunikationskanaler borta, och att utvisa ledare för karteller hjälper inte ett dugg, se bara på våra kära ledare i Turkiet.
Och hur ska vi göra med etniska svenskar? Utvisa dem till var?
Även om vi skulle ha dödsstraff skulle det ändå knappast vara tal om att det skulle ske snabbt, utan först efter att personen suttit i "death row" i många år.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vi behöver ju inte ta efter USAs modell.
Även om dödsstraff är politiskt ogenomförbart i Sverige och inte heller har något nämnvärt stöd i befolkningen skulle det nog vara om möjligt ännu mindre genomförbart om avrättningen skulle ske snabbt. Detta med tanke på att det finns flera extremt starka skäl i en demokrati och rättsstat att det skall förflyta en rätt lång tid emellan dom och verkställande, exempelvis:
  • Risken för felaktiga domar och att det skall finnas möjlighet till resning om ny bevisning framkommer.
  • Att minimera möjligheten till att icke-demokratiska regimer kan få makten och/eller kontrollen över domstolsväsendet med avrättning av opposition och oliktänkande.
Dödsstraff med snabba avrättningar kommer helt enkelt inte hända, om inte Sverige upphör att vara en demokrati.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, men det går ju även att uppnå genom att hålla brottslingar inlåsta och ha restriktioner när de är inlåsta, alternativt att utvisa dem från landet när det är tillämpligt.
Men rimligen måste dödsstraff var billigare än hålla dem inlåsta i Sverige. Men ändrar vi våra fängelser till Boliviansk standard "beskrivet av en svensk som provat" så blir det ju inte lika fördelaktigt eknonomiskt längre. Kostnaden / fånge sjunker.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Även om dödsstraff är politiskt ogenomförbart i Sverige och inte heller har något nämnvärt stöd i befolkningen skulle det nog vara om möjligt ännu mindre genomförbart om avrättningen skulle ske snabbt. Detta med tanke på att det finns flera extremt starka skäl i en demokrati och rättsstat att det skall förflyta en rätt lång tid emellan dom och verkställande, exempelvis:
  • Risken för felaktiga domar och att det skall finnas möjlighet till resning om ny bevisning framkommer.
  • Att minimera möjligheten till att icke-demokratiska regimer kan få makten och/eller kontrollen över domstolsväsendet med avrättning av opposition och oliktänkande.
Dödsstraff med snabba avrättningar kommer helt enkelt inte hända, om inte Sverige upphör att vara en demokrati.
Nej men hur lång tid kommer det ta, att Sverige upphör vara en demokrati ?
Den snabba ökningen av anhöriginvandrare från MEA gör det bara till en tidsfråga.
I Malmö finns tex inte ett queer kafe kvar.Det sista lades ner för 2 år sedan.
I Malmö ordnas inte längre någon Pride parad. Passar inte in bland befolkningen från MEA.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De du inte bockat i gäller väl också?

Laila Freivalds stängde ner SD och Reinfeldt uppmanade till våld mot SD

Lögnerna är otaliga även här

Kärnkraften
Intressant, Hittade om Laila Freivalds hos Aftonbladet.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top