Sverige idag..

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Men rimligen måste dödsstraff var billigare än hålla dem inlåsta i Sverige. Men ändrar vi våra fängelser till Boliviansk standard "beskrivet av en svensk som provat" så blir det ju inte lika fördelaktigt eknonomiskt längre. Kostnaden / fånge sjunker.
Som jag skrev ovan skulle dödsstraff i såna fall inte vara något som skedde istället för ett långt fängelsestraff utan EFTER ett långt fängelsestraff.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Även om vi skulle ha dödsstraff skulle det ändå knappast vara tal om att det skulle ske snabbt, utan först efter att personen suttit i "death row" i många år.
Vi kan ju kolla på några av de länder som använder dödsstraff i MEA.
Där dödsstraff är en del av kulturen. Vi är ju så glada åt MultiKulti i Sverige så varför ska vi säga nej till dödsstraff, lika naturligt som kebab.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vi kan ju kolla på några av de länder som använder dödsstraff i MEA.
Där dödsstraff är en del av kulturen. Vi är ju så glada åt MultiKulti.
Du får tala med närmaste riksdagsledamot och be denne att lägga en motion, men ha inte för stora förhoppningar bara.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Nej men hur lång tid kommer det ta, att Sverige upphör vara en demokrati ?
Den snabba ökningen av anhöriginvandrare från MEA gör det bara till en tidsfråga.
I Malmö finns tex inte ett queer kafe kvar.Det sista lades ner för 2 år sedan.
I Malmö ordnas inte längre någon Pride parad. Passar inte in bland befolkningen från MEA.


Så. Nä.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08


Så. Nä.
Intressant, iden med nedlagt osv tror jag kom från nån svensk blaska som skrev att det var pride i Köpenhamn men inte i Malmö och att stadens sista queer kafe var nedlagt för två år sedan, beklagar att jag förde felaktigheterna vidare .:rodnar Tidningen som spred lögnerna var
Dagens Nyheter .....se länken nedan
https://www.sporthoj.com/forum/threads/sverige-idag.288410/post-6728330
Men DN hade ju rätt ! Tom. RFSL hade stängt 16/8 2024.
Som DN skrev, inga permanenta barer etc.

1724575465904.png
Och ser jag lite vidare på länkarna som google ger så hittar jag den här från thatsup.se
Låter för mig inte direkt som toppen. Verkar som DN hade rätt.
1724576007800.png
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
På vilket sätt skulle dödsstraff förbättra Sveriges situation, som inte kan uppnås på andra sätt?
Det är en filosofisk fråga och jag tycker den är alldeles för snävt ställd.

Det är liksom inte energipolitik, det är liv och död, rätt och fel, existens och inte existens, upprättelse eller inte upprättelse, förbrukat existensberättigande.

Läser du FUP på flashback ibland?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är en filosofisk fråga och jag tycker den är alldeles för snävt ställd.

Det är liksom inte energipolitik, det är liv och död, rätt och fel, existens och inte existens, upprättelse eller inte upprättelse, förbrukat existensberättigande.

Läser du FUP på flashback ibland?
Ja, det är givetvis ett ämne man kan och bör diskutera ut flera perspektiv. Frågan var kanske lite slarvigt ställd, men var inte tänkt att snäva av diskussionen utan att hitta utgångspunkten för den.

Givet att kontexten för diskussionen är Sveriges eskalerande problem med grov och gängrelaterad våldsbrottslighet och att Sverige och nästan alla andra demokratiska länder av flera skäl landat i att man inte tillämpar dödsstraff så söker jag argumenten till varför det skulle vara motiverat att ändra på detta nu.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, det är givetvis ett ämne man kan och bör diskutera ut flera perspektiv. Frågan var kanske lite slarvigt ställd, men var inte tänkt att snäva av diskussionen utan att hitta utgångspunkten för den.

Givet att kontexten för diskussionen är Sveriges eskalerande problem med grov och gängrelaterad våldsbrottslighet och att Sverige och nästan alla andra demokratiska länder av flera skäl landat i att man inte tillämpar dödsstraff så söker jag argumenten till varför det skulle vara motiverat att ändra på detta nu.
Ser man demokratiskt på det hela så är
Demokrati ett statsskick som är så ovanligt att man inte behöver bry sig mer om det än ett parti som fick 13 % av rösterna vid Riksdagsvalet i Sverige 2014
Citat:
Det betyder att enbart 13 procent av världens befolkning lever i en demokrati så som exempelvis vi svenskar definierar den.
slut citat
från
Och ska vi se det riktigt krasst så är t.o.m. Danmark ett odemokratiskt land.
Ett land som storleksordningen ca 150000 människor flydde från bara 2015 till Sverige för att söka asyl i Sverige.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ser man demokratiskt på det hela så är
Demokrati ett statsskick som är så ovanligt att man inte behöver bry sig mer om det än ett parti som fick 13 % av rösterna vid Riksdagsvalet i Sverige 2014
Citat:
Det betyder att enbart 13 procent av världens befolkning lever i en demokrati så som exempelvis vi svenskar definierar den.
slut citat
från
Och ska vi se det riktigt krasst så är Danmark ett odemokratiskt land.
Ett land som storleksordningen ca 150000 människor flydde från bara 2015 till Sverige.
Var det ett svar på det jag skrev eller argumenterar du mot någon annan? Helt ok att häva ur sig sitt fria tyckande, men om det inte var tänkt som ett svar på det jag skrev kan det tyckas vara lite överflödigt att citera. 🙂
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, det är givetvis ett ämne man kan och bör diskutera ut flera perspektiv. Frågan var kanske lite slarvigt ställd, men var inte tänkt att snäva av diskussionen utan att hitta utgångspunkten för den.

Givet att kontexten för diskussionen är Sveriges eskalerande problem med grov och gängrelaterad våldsbrottslighet och att Sverige och nästan alla andra demokratiska länder av flera skäl landat i att man inte tillämpar dödsstraff så söker jag argumenten till varför det skulle vara motiverat att ändra på detta nu.
Jag gör mig inga illusioner att detta är en relevant eller kommande diskussion, men filosofiskt har jag landat i att det är rätt och jag tycker inte motargumenten håller.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag gör mig inga illusioner att detta är en relevant eller kommande diskussion, men filosofiskt har jag landat i att det är rätt och jag tycker inte motargumenten håller.
Då antar jag att du principiellt är för dödsstraff, oavsett nuvarande situation i Sverige?

Vilka filosofiska argument bygger du i såna fall den principiella hållningen på, vilka motargument tycker du inte håller och varför?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Då antar jag att du principiellt är för dödsstraff, oavsett nuvarande situation i Sverige?

Vilka filosofiska argument bygger du i såna fall den principiella hållningen på, vilka motargument tycker du inte håller och varför?
Jag är osäker på om det är möjligt att införa men jag ser inte att det skall avskaffas i de få fall det finns kvar i väst.

Jag anser att orsakar man ett oerhört lidande så måste samhället svara med något mer än hotell och låsta dörrar. Tycker inte det verkar rimligt att man medvetet plågar någon, det känns allt för medeltid.

Skall jag anta att du är för att man bor skönt och bekvämt i alla sina dagar oavsett vad för elände man orsakat, och hur motiverar du i så fall det?

Ställde dig en fråga om FUP tidigare, såg du den?

Vad är ett rimligt straff för någon som Adolf Hitler tycker du?

Om man våldtar ett spädbarn eller bränner en femåring, vill ett samhälle ha kvar den individen?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag är osäker på om det är möjligt att införa men jag ser inte att det skall avskaffas i de få fall det finns kvar i väst.

Jag anser att orsakar man ett oerhört lidande så måste samhället svara med något mer än hotell och låsta dörrar. Tycker inte det verkar rimligt att man medvetet plågar någon, det känns allt för medeltid.

Skall jag anta att du är för att man bor skönt och bekvämt i alla sina dagar oavsett vad för elände man orsakat, och hur motiverar du i så fall det?

Ställde dig en fråga om FUP tidigare, såg du den?

Vad är ett rimligt straff för någon som Adolf Hitler tycker du?

Om man våldtar ett spädbarn eller bränner en femåring, vill ett samhälle ha kvar den individen?
Ang. FUP (jag antar du menar förundersökningsprotokoll?), nej jag brukar inte hänga på Flashback.

Jag tolkar den referensen (och det du fortsättningsvis skriver i ovanstående inlägg) som argument av typen "öga för öga, tand för tand" som återfinns i såväl gamla testamentet som i koranen. Det innebär då i princip att man ser straffet som en hämnd som står i proportion till brottet.

Ur ett moraliskt perspektiv är det förståeligt och försvarbart varför t ex någon vars familj blivit utsatt för nazismens grymheter skulle välja att avrätta Hitler om denne fick möjlighet. Detta är inte automatiskt ett argument för att ett samhälle bör utfärda dödsstraff för sådana brott du tar upp eller det som skedde under förintelsen. Ett modernt samhälles rättssystem har många funktioner, men hämnd tillhör inte dem.

Jag är, som de flesta andra och som du kanske anat, emot dödsstraff. Skälen till att jag är emot är flera och kräver egentligen en flera timmar lång diskussion, men kan ge några smakprov på hur jag tänker, även om det är svårt att få fram i ett foruminlägg vad jag menar i ett så här komplicerat ämne utan att det missförstås.
  • Människor är ansvariga för sina val, men går inte att frikoppla helt från den kringliggande miljön, hur sammanlänkade människor är med varandra och hur detta påverkar de val som görs. Det går därför inte att tala om varken avsaknad av individuellt moraliskt ansvar eller att det individuella moraliska ansvaret går att isolera från omgivningen. Det är mycket mer komplext än så. Ett modernt samhälles rättssystem kan därför inte utgå från premissen att staten på något sätt skulle kunna avgöra slutgiltigt vad som är rätt eller fel, som om det vore en allsmäktig gud, utan det handlar mer om att rättsystemet bidrar till att skapa ett fungerande samhälle, där utgångspunkten är att rättsystemet kan fallera, men hela tiden strävar efter att minimera risken för och konsekvenserna av att det fallerar. Sett i ljuset av detta anser jag inte att det går moraliskt försvara att ett samhälles rättsystem dömer en människa till döden - ett beslut som är oåterkalleligt och som också drabbar den dömdes familj på ett brutalt sätt.
  • Det är moraliskt svårt att motivera hur ett samhälle kan motverka en omoralisk handling i form av att ta en annan människas liv genom att själv göra just det. Det signalerar snarare att våld uppfattas som en legitim lösning på konflikter. Rättssystemets funktion är återigen att bidra till ett välfungerande samhälle genom att motverka brottslighet, inte att utgöra hämnd.
  • Det är tveksamt om dödsstraff skulle ha en preventiv effekt, jämfört med bl.a. hårda fängelsestraff (och utvisning när det är tillämpligt) och framför allt risken att överhuvud taget åka fast. Forskningen är inte entydig. Snarare verkar det vara en gemensam nämnare vid gängskjutningar att gärningsmännen är påverkade av narkotika så att de ändå släppt moraliska spärrar och konsekvenstänkande.
  • Så vitt jag vet innebär dödsstraff ingen kostnadsbesparing jämfört med långa fängelsestraff. I USA är exempelvis dödsstraff oerhört kostsamma att administrera.
  • Risken för felaktiga domar som då får oåterkalleliga konsekvenser. Även kopplad till punkten ovan om stora kostnader, bl.a. pga. att processerna för att få ett så rättssäkert system som möjligt och minimera misstag (inklusive alla möjligheter till överklaganden osv) är oerhört tidsödande och kostsamma.
  • Risken för att dödsstraff utnyttjas vid maktövertagande av auktoritära ledare. Kanske går att motverka med ytterligare "checks and balances", men då snackar vi om ytterligare kostnader osv.
  • Att införa dödsstraff skulle innebära att Sverige tvingades bryta mot bl.a. Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna och andra internationella åtaganden vi har förbundit oss att följa. Känns som att vi kan använda våra resurser bättre än att behöva hantera följdverkningarna av en sådan förändring, i förhållande till samarbeten vi har med andra länder.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ang. FUP (jag antar du menar förundersökningsprotokoll?), nej jag brukar inte hänga på Flashback.

Jag tolkar den referensen (och det du fortsättningsvis skriver i ovanstående inlägg) som argument av typen "öga för öga, tand för tand" som återfinns i såväl gamla testamentet som i koranen. Det innebär då i princip att man ser straffet som en hämnd som står i proportion till brottet.

Ur ett moraliskt perspektiv är det förståeligt och försvarbart varför t ex någon vars familj blivit utsatt för nazismens grymheter skulle välja att avrätta Hitler om denne fick möjlighet. Detta är inte automatiskt ett argument för att ett samhälle bör utfärda dödsstraff för sådana brott du tar upp eller det som skedde under förintelsen. Ett modernt samhälles rättssystem har många funktioner, men hämnd tillhör inte dem.

Jag är, som de flesta andra och som du kanske anat, emot dödsstraff. Skälen till att jag är emot är flera och kräver egentligen en flera timmar lång diskussion, men kan ge några smakprov på hur jag tänker, även om det är svårt att få fram i ett foruminlägg vad jag menar i ett så här komplicerat ämne utan att det missförstås.
  • Människor är ansvariga för sina val, men går inte att frikoppla helt från den kringliggande miljön, hur sammanlänkade människor är med varandra och hur detta påverkar de val som görs. Det går därför inte att tala om varken avsaknad av individuellt moraliskt ansvar eller att det individuella moraliska ansvaret går att isolera från omgivningen. Det är mycket mer komplext än så. Ett modernt samhälles rättssystem kan därför inte utgå från premissen att staten på något sätt skulle kunna avgöra slutgiltigt vad som är rätt eller fel, som om det vore en allsmäktig gud, utan det handlar mer om att rättsystemet bidrar till att skapa ett fungerande samhälle, där utgångspunkten är att rättsystemet kan fallera, men hela tiden strävar efter att minimera risken för och konsekvenserna av att det fallerar. Sett i ljuset av detta anser jag inte att det går moraliskt försvara att ett samhälles rättsystem dömer en människa till döden - ett beslut som är oåterkalleligt och som också drabbar den dömdes familj på ett brutalt sätt.
  • Det är moraliskt svårt att motivera hur ett samhälle kan motverka en omoralisk handling i form av att ta en annan människas liv genom att själv göra just det. Det signalerar snarare att våld uppfattas som en legitim lösning på konflikter. Rättssystemets funktion är återigen att bidra till ett välfungerande samhälle genom att motverka brottslighet, inte att utgöra hämnd.
  • Det är tveksamt om dödsstraff skulle ha en preventiv effekt, jämfört med bl.a. hårda fängelsestraff (och utvisning när det är tillämpligt) och framför allt risken att överhuvud taget åka fast. Forskningen är inte entydig. Snarare verkar det vara en gemensam nämnare vid gängskjutningar att gärningsmännen är påverkade av narkotika så att de ändå släppt moraliska spärrar och konsekvenstänkande.
  • Så vitt jag vet innebär dödsstraff ingen kostnadsbesparing jämfört med långa fängelsestraff. I USA är exempelvis dödsstraff oerhört kostsamma att administrera.
  • Risken för felaktiga domar som då får oåterkalleliga konsekvenser. Även kopplad till punkten ovan om stora kostnader, bl.a. pga. att processerna för att få ett så rättssäkert system som möjligt och minimera misstag (inklusive alla möjligheter till överklaganden osv) är oerhört tidsödande och kostsamma.
  • Risken för att dödsstraff utnyttjas vid maktövertagande av auktoritära ledare. Kanske går att motverka med ytterligare "checks and balances", men då snackar vi om ytterligare kostnader osv.
  • Att införa dödsstraff skulle innebära att Sverige tvingades bryta mot bl.a. Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna och andra internationella åtaganden vi har förbundit oss att följa. Känns som att vi kan använda våra resurser bättre än att behöva hantera följdverkningarna av en sådan förändring, i förhållande till samarbeten vi har med andra länder.
Ganska uppenbart att man inte ska titta på USA när det gäller kostnaderna för i så fall skulle ju inte de länder som idag använder dödsstraff inte ha råd.
Eller är de här länderna i Mellanöstern och Nordafrika idag rikare än Sverige och USA ?
Citat:
Under 2022 ägde 93 procent av de kända globala avrättningarna rum i Mellanöstern och Nordafrika.
slut citat
från https://www.amnesty.se/vara-rattigh...ortyr/dodsstraff/dodsstraffet-i-varlden-2022/
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ang. FUP (jag antar du menar förundersökningsprotokoll?), nej jag brukar inte hänga på Flashback.

Jag tolkar den referensen (och det du fortsättningsvis skriver i ovanstående inlägg) som argument av typen "öga för öga, tand för tand" som återfinns i såväl gamla testamentet som i koranen. Det innebär då i princip att man ser straffet som en hämnd som står i proportion till brottet.

Ur ett moraliskt perspektiv är det förståeligt och försvarbart varför t ex någon vars familj blivit utsatt för nazismens grymheter skulle välja att avrätta Hitler om denne fick möjlighet. Detta är inte automatiskt ett argument för att ett samhälle bör utfärda dödsstraff för sådana brott du tar upp eller det som skedde under förintelsen. Ett modernt samhälles rättssystem har många funktioner, men hämnd tillhör inte dem.

Jag är, som de flesta andra och som du kanske anat, emot dödsstraff. Skälen till att jag är emot är flera och kräver egentligen en flera timmar lång diskussion, men kan ge några smakprov på hur jag tänker, även om det är svårt att få fram i ett foruminlägg vad jag menar i ett så här komplicerat ämne utan att det missförstås.
  • Människor är ansvariga för sina val, men går inte att frikoppla helt från den kringliggande miljön, hur sammanlänkade människor är med varandra och hur detta påverkar de val som görs. Det går därför inte att tala om varken avsaknad av individuellt moraliskt ansvar eller att det individuella moraliska ansvaret går att isolera från omgivningen. Det är mycket mer komplext än så. Ett modernt samhälles rättssystem kan därför inte utgå från premissen att staten på något sätt skulle kunna avgöra slutgiltigt vad som är rätt eller fel, som om det vore en allsmäktig gud, utan det handlar mer om att rättsystemet bidrar till att skapa ett fungerande samhälle, där utgångspunkten är att rättsystemet kan fallera, men hela tiden strävar efter att minimera risken för och konsekvenserna av att det fallerar. Sett i ljuset av detta anser jag inte att det går moraliskt försvara att ett samhälles rättsystem dömer en människa till döden - ett beslut som är oåterkalleligt och som också drabbar den dömdes familj på ett brutalt sätt.
  • Det är moraliskt svårt att motivera hur ett samhälle kan motverka en omoralisk handling i form av att ta en annan människas liv genom att själv göra just det. Det signalerar snarare att våld uppfattas som en legitim lösning på konflikter. Rättssystemets funktion är återigen att bidra till ett välfungerande samhälle genom att motverka brottslighet, inte att utgöra hämnd.
  • Det är tveksamt om dödsstraff skulle ha en preventiv effekt, jämfört med bl.a. hårda fängelsestraff (och utvisning när det är tillämpligt) och framför allt risken att överhuvud taget åka fast. Forskningen är inte entydig. Snarare verkar det vara en gemensam nämnare vid gängskjutningar att gärningsmännen är påverkade av narkotika så att de ändå släppt moraliska spärrar och konsekvenstänkande.
  • Så vitt jag vet innebär dödsstraff ingen kostnadsbesparing jämfört med långa fängelsestraff. I USA är exempelvis dödsstraff oerhört kostsamma att administrera.
  • Risken för felaktiga domar som då får oåterkalleliga konsekvenser. Även kopplad till punkten ovan om stora kostnader, bl.a. pga. att processerna för att få ett så rättssäkert system som möjligt och minimera misstag (inklusive alla möjligheter till överklaganden osv) är oerhört tidsödande och kostsamma.
  • Risken för att dödsstraff utnyttjas vid maktövertagande av auktoritära ledare. Kanske går att motverka med ytterligare "checks and balances", men då snackar vi om ytterligare kostnader osv.
  • Att införa dödsstraff skulle innebära att Sverige tvingades bryta mot bl.a. Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna och andra internationella åtaganden vi har förbundit oss att följa. Känns som att vi kan använda våra resurser bättre än att behöva hantera följdverkningarna av en sådan förändring, i förhållande till samarbeten vi har med andra länder.
Hämndaspekten använder vi redan idag, man talar om offrets upprättelse, det är samma sak men mer sofistikerat uttryckt.

FUP frågar jag om därför att ibland läser man, jag, om obeskrivlig ondska, som media filtrerar bort. Jag tror det är bra att ha en djupare bild över vad kriminalitet kan vara för att ha en väl grundad uppfattning om rimliga påföljder.

Argumentet om slutgiltighet håller jag inte med om, samhället beslutar redan idag över vem som får leva och hur. Fängelse på livstid är också ett slutligt beslut och efter att någon avtjänat ett livstidsstraff, dvs dött, så är även det irreversibelt.

Det är ett ologiskt argument att "motverka en omoralisk handling i form av att ta en annan människas liv genom att själv göra just det" vore fel, konsekvensen vore i så fall skulle det inte gå att utdöma fängelsestraff för olaga frihetsberövande, människorov osv.

Det är möjligt att det har eller inte har en preventiv effekt men rimligtvis så har ett strängt straff högre grad av avskräckande effekt än ett milt straff

Kostnaden är inte en faktor jag alls vägt in, du har säkert rätt

Felaktiga domar håller jag inte med om alternativt kan det motverkas med att detta straff endast kan utdömas då bevisningen är av den grad att den inte kan ifrågasättas alls. Tex vittne, erkännande och teknisk bevisning. Det finns sådana fall. Rahmat Akilov.

Jag tycker du har hyfsade argument men jag tycker du inte besvarar frågan, hur skall samhället behandla de brottslingar som begått de mest otänkbara bestialiska handlingarna?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top