Hämndaspekten använder vi redan idag, man talar om offrets upprättelse, det är samma sak men mer sofistikerat uttryckt.
Nej, det är inte samma sak. Hämnd kan innebära att man får upprättelse, men det innebär inte att upprättelse är samma sak som hämnd. Att vi har ett rättsystem i ett civiliserat samhälle är bl.a. för att UNDVIKA att vi får någon slags medeltida ordning där människor tar saker i egna händer och hämnas på varandra genom att skjuta ihjäl varandra, i vissa fall enligt just den moraliska logik om öga för öga jag tog upp i tidigare inlägg och alltså exakt det som mycket av gängkriminaliteten handlar om. Det blir ett pissdåligt samhälle av detta i slutändan.
Det finns i civiliserade rättssystem förstås ett element av upprättelse för brottsoffret som är viktig, men det är inte ”öga för öga” utan balanserar brottsoffrets upprättelse med flera andra aspekter.
FUP frågar jag om därför att ibland läser man, jag, om obeskrivlig ondska, som media filtrerar bort. Jag tror det är bra att ha en djupare bild över vad kriminalitet kan vara för att ha en väl grundad uppfattning om rimliga påföljder.
Ja, det finns tyvärr obeskrivlig ondska i samhället. Detta är inget som ignorerats i civiliserade rättsystem utan naturligtvis en del av förutsättningarna.
Argumentet om slutgiltighet håller jag inte med om, samhället beslutar redan idag över vem som får leva och hur. Fängelse på livstid är också ett slutligt beslut och efter att någon avtjänat ett livstidsstraff, dvs dött, så är även det irreversibelt.
När straffet är verkställt går det inte att återkalla om ny bevisning framkommer. Vid en livstidsdom går det att begära resning under hela tiden som personen sitter fängslad.
Det är ett ologiskt argument att "motverka en omoralisk handling i form av att ta en annan människas liv genom att själv göra just det" vore fel, konsekvensen vore i så fall skulle det inte gå att utdöma fängelsestraff för olaga frihetsberövande, människorov osv.
Se min argumentation om att straffet i civiliserade rättssystem inte har syftet att fungera som hämnd enligt principen ”öga för öga”.
Det är möjligt att det har eller inte har en preventiv effekt men rimligtvis så har ett strängt straff högre grad av avskräckande effekt än ett milt straff
Ja, i huvudsak och iaf när det är ett rationellt beslut. Vad jag förstått när det gäller just jämförelsen mellan livstids fängelse och dödsstraff har inte forskningen något tydligt svar på att det skulle innebära ytterligare avskräckning med dödsstraff i jämförelse med livstids fängelse (då menar jag verklig livstid). Och som jag skrev innan sker många av dessa brott under påverkan av narkotika så frågan är hur ofta det är rationella beslut där man väger in konsekvenserna.
Men som sagt, det finns ett samband och av den anledning är det viktigt att öka sannolikheten att åka fast, liksom ha betydligt hårdare straff och andra konsekvenser av att man gör det. Men här går det att göra enormt mycket och där just dödsstraffet som sådant knappast lär ha någon revolutionerande effekt om man redan uttömt andra möjligheter till åtgärder.
Kostnaden är inte en faktor jag alls vägt in, du har säkert rätt
Felaktiga domar håller jag inte med om alternativt kan det motverkas med att detta straff endast kan utdömas då bevisningen är av den grad att den inte kan ifrågasättas alls. Tex vittne, erkännande och teknisk bevisning. Det finns sådana fall. Rahmat Akilov.
Kanske. Men rättsystemet är inte ofelbart ens i de fallen med tanke på t ex korruption, ett problem som ökar allt mer i Sverige inom rättsväsendet med flera uppmärksammade fall bara de senaste månaderna.
Jag tycker du har hyfsade argument men jag tycker du inte besvarar frågan, hur skall samhället behandla de brottslingar som begått de mest otänkbara bestialiska handlingarna?
Det är ett enormt stort och svårt ämne. Jag har tagit upp några argument, men det är svårt att i det här formatet hantera det heltäckande och jag tror det görs bättre i dialog öga mot öga för att undvika missförstånd och få fram viktiga nyanser. Men jag konstaterar att frågan om bestialiska handlingar på intet sätt är ny för mänskligheten, utan det har i allra högsta grad funnits med i faktorerna som vägts in vid utformningen av rättssystem. I den bedömningen har de flesta civiliserade länder då landat i att man inte tillämpar dödsstraff.