Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Han säger också han som pappa konstigt nog känner sympati för utföraren.

Så jävla svenskt och indoktrinerat sosseri.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det här olagligt i Sverige och i så fall vilket brott?

Måste man lämna tillbaka barnet om man köpt det? Hur länge måste man göra det?

Så många frågor, det här lär ju vara jättevanligt vid adoption.

View attachment 503357
Nej så vitt jag förstått är det inte olagligt sälja barn (flickor) utomlands och sedan använda pengarna för att financiera "ankarets"/asylsökandens/ensamkommande skäggbarns (broderns) resa till Sverige. När jag reste genom Sudan 1977 så stod en kvinna i södra Sudan i 12 kor om du ville ha henne till hustru och bli försörjde resten av livet. Det var ju kvinnogöra att sköta jorden. hacka, plantera skörda. Och korna som kom in behövde hennes bror för att i sin tur kunna få en hustru.
Men så kom man på smartare sätt använda pengarna som kom in. Hela släkten kunde ju anhöriginvandra till Sverige och bli försörjda. Och då steg priset.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej så vitt jag förstått är det inte olagligt sälja barn (flickor) utomlands och sedan använda pengarna för att financiera "ankarets"/asylsökandens/ensamkommande skäggbarns (broderns) resa till Sverige. När jag reste genom Sudan 1977 så stod en kvinna i södra Sudan i 12 kor om du ville ha henne till hustru och bli försörjde resten av livet. Det var ju kvinnogöra att sköta jorden. hacka, plantera skörda. Och korna som kom in behövde hennes bror för att i sin tur kunna få en hustru.
Men så kom man på smartare sätt använda pengarna som kom in. Hela släkten kunde ju anhöriginvandra till Sverige och bli försörjda. Och då steg priset.
Men jag menar om man skulle åka och köpa ett barn i ett annat land, vad är det för brott? Det måste ju vara massor med gränsfall då västerlänningar, rätt eller fel, roffat åt sig.

Det är alltid pengar inblandat. Jag känner inte så många som adopterat, hade en chef som gjorde det på början av 00-talet.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Dags för en kurs nu till hösten ?
View attachment 503305
Swedish Crown University har startat på Ljungbacke 4 Gunnilse
här alltså
Har för mig att den varit uppe tidigare.
Kort sagt: det är ett bedrägeri avsett att lura pengar av folk i Mellanöstern.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har för mig att den varit uppe tidigare.
Kort sagt: det är ett bedrägeri avsett att lura pengar av folk i Mellanöstern.

Centerpartiet, och Mahmoud Aldebe, står bakom alltså.

Som vanligt är man på rätt sida av historien.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Tickital ger tydligen möjlighet hyra ut sitt månadskort när man själv t.ex. är på jobbet. :)
Inte uppskattat av t.ex. Västtrafik. :huvet
Det är lättare Digitalisera än Digitalisera SÄKERT.
Samtidigt med ca 450 Myndigheter med egen GD i Sverige som ska hålla reda på att data inte sprids (även till andra Myndigheter) så är det inget konstigt att det är så här.
Estland har visst 5 Myndigheter .....
Sverige är så överadministraterat så en utomstående måste undra över vad som står på.
Från Riksdagen med 349 ledamöter och hela vägen vidare. (Jämför tex Nederländerna 150 platser i Parlamentet, befolkning på 18 miljoner)
1725866619309.png

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sverige är så överadministraterat så en utomstående måste undra över vad som står på.
Från Riksdagen med 349 ledamöter och hela vägen vidare. (Jämför tex Nederländerna 150 platser i Parlamentet, befolkning på 18 miljoner)
Cuba, Gabon, Kongo och förvånansvärt nog Finland har fler ledamöter per capita (vilket ändå inte gör att Sverige hamnar i fördelaktig ställning)
26.000 svenska skattebetalare har i uppgift att skramla ihop lön o andra förmåner till en riksdagsledamot (samt även till en massa medlemmar i kungafamiljen - höll på att säga kaninfamiljen)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Cuba, Gabon, Kongo och förvånansvärt nog Finland har fler ledamöter per capita (vilket ändå inte gör att Sverige hamnar i fördelaktig ställning)
26.000 svenska skattebetalare har i uppgift att skramla ihop lön o andra förmåner till en riksdagsledamot (samt även till en massa medlemmar i kungafamiljen - höll på att säga kaninfamiljen)
Jag kollade listan med totalt 239 "exempel" från Indien till Gibraltar&Pitcairn Island (land? OK ö :))
Så kom Sverige på plats 41 med 349 ledamöter i Riksdagen. Samtliga länder före Sverige, platser 1 - 40 med fler ledamöter har större befolkning utom Cuba.
Men OK Sverige är ett land som lämpligen jämföres med Cuba 2024 ! Trist tycker jag.
Men är det så att svårigheten styra ett land är proportionell mot befolkningen ?
Hur klarar sig Estland med 101 ledamöter överhuvudtaget av att vara medlem i EU ?

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tickital ger tydligen möjlighet hyra ut sitt månadskort när man själv t.ex. är på jobbet. :)
Inte uppskattat av t.ex. Västtrafik. :huvet
Men har inte västtrafik självt planterat idén iom att de själva erbjuder folk med månadskort att låna ut det?
Ofattbart för mig när jag köpte hoj tidigare i sommar. Öresundståg till norr om götet, sen kunde jag låna månadskort digitalt från bekant däruppe. Skulle nästa morgon in med pendeln och så gällde kortet till Uddevalla, tror jag. Blev inte många tior till norra Dalsland. Hoj hem. Ofattbart för en som senast lånade/lånade ut jojokortet, laddat med pengar , ej knutet till person, som ett gammalt klippkort.

Är de förvånade över att någon tar det ett steg till?

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
När jag kollade listan med totalt 239 "exempel" från Indien till Gibraltar och Pitcairn Island (land? OK ö :))
Så kom Sverige på plats 41 med 349 ledamöter i Riksdagen. Samtliga länder före Sverige, platser 1 - 40 med fler ledamöter har större befolkning utom Cuba.
Men OK Sverige är ett land som lämpligen jämföres med Cuba 2024 ! Trist tycker jag.
Men är det så att svårigheten styra ett land är proportionell mot befolkningen ?
Hur klara sig Estland med 101 ledamöter övehuvudtaget av att vara medlem i EU ?
Svårt att säga om svenska systemet är bra eller dåligt. Men om man jämför med USA så är ett flerpartisystem förmodligen bättre såtillvida att man kan flytta sig i små steg mot höger o vänster. Samtidigt blir partiernas inriktning mer otydlig eftersom man med små förändringar försöker sno åt sig grupper från närliggande partier. Men i det stora hela är jag nöjd.
Vad som får mig att fullständigt gå loss är riksdagsledamöternas pensioner och ersättningar när de lämnar politiken - de flesta går på arbetslinjen, dvs om du får sparken eller lämnar ditt jobb så har du en tidsbegränsat ersättning som sedan sjunker kraftigt. Men som riksdagsledamot kan du sopa hem en rejäl månadsinkomst (om du suttit två mandatperioder är det fortfarande???) under avsevärt längre tid - och detta oavsett hur duglig eller oduglig du varit. Det stör mig något hejdlöst

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Svårt att säga om svenska systemet är bra eller dåligt. Men om man jämför med USA så är ett flerpartisystem förmodligen bättre såtillvida att man kan flytta sig i små steg mot höger o vänster. Samtidigt blir partiernas inriktning mer otydlig eftersom man med små förändringar försöker sno åt sig grupper från närliggande partier. Men i det stora hela är jag nöjd.
Vad som får mig att fullständigt gå loss är riksdagsledamöternas pensioner och ersättningar när de lämnar politiken - de flesta går på arbetslinjen, dvs om du får sparken eller lämnar ditt jobb så har du en tidsbegränsat ersättning som sedan sjunker kraftigt. Men som riksdagsledamot kan du sopa hem en rejäl månadsinkomst (om du suttit två mandatperioder är det fortfarande???) under avsevärt längre tid - och detta oavsett hur duglig eller oduglig du varit. Det stör mig något hejdlöst
Alla system har brister och fördelar, men en sak som iaf funkar bättre i det svenska systemet gentemot det amerikanska är att det nya partier kan slå sig in när de etablerade partierna ignorerar en fråga som folk tycker är viktig, och på så vis driva politiken enligt folkets vilja i större utsträckning.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Alla system har brister och fördelar, men en sak som iaf funkar bättre i det svenska systemet gentemot det amerikanska är att det nya partier kan slå sig in när de etablerade partierna ignorerar en fråga som folk tycker är viktig, och på så vis driva politiken enligt folkets vilja i större utsträckning.
Kan du ge några exempel på nya partier som slagit sig in ?
Och vad positivt de har åstadkommit ?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan du ge några exempel på nya partier som slagit sig in ?
Och vad positivt de har åstadkommit ?
SD 2010 är väl det senaste exemplet på ett parti som tog sig över spärren.
Ny demokrati 1991 ett annat exempel.
Om dom sedan åstadkommit något positivt är väl upp till betraktaren...;)

Fn känns det mer sannolikt att någon/några åker ur än att nya tar sig in men vem vet? 🤷‍♂️

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
(mp) är ju ett exempel på ett parti som tagit sig över spärren, "Miljöpartiet"
Och vad har dom åstadkommit:
Nedläggning av Kärnkraft, behållande av Oljekraftverk
Fyllt på Sverige med sociala turister / kriminella / muslimer som hatar ursprungsbefolkningen
men tydligen gett många ensamma kvinnor ett barn(?) till sexlekar, ibland har det gått så snett det kommit i pressen, exempel

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...