Sverige idag..

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag ser noll relevans att diskutera trollkonton hos ett annat parti i förhållande till denna fråga om Swedbanks fd VD faktiskt. Är du fjorton år?

Nej, jag är nog att betrakta som medelålders eller rent av gammal på riktigt. Men det var du som började raljera om åsidosättande av demokrati. Det största som hänt på den punkten inom svensk politik under det senaste året är tveklöst att ett parti skapade en opinion som inte finns. Det verkar partier såväl som politiska kommentatorer och andra journalister hålla med om, över hela spektrumet från mörkrött till mörkblått. Det var bara bruna som behövde häva ur sig ett konstigt försvarstal om ”klägg”…

Återigen, om du är övertygad att våra domstolars domar har politisk påverkan så får du presentera bevis istället för att raljera.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, jag är nog att betrakta som medelålders eller rent av gammal på riktigt. Men det var du som började raljera om åsidosättande av demokrati. Det största som hänt på den punkten inom svensk politik under det senaste året är tveklöst att ett parti skapade en opinion som inte finns. Det verkar partier såväl som politiska kommentatorer och andra journalister hålla med om, över hela spektrumet från mörkrött till mörkblått. Det var bara bruna som behövde häva ur sig ett konstigt försvarstal om ”klägg”…

Återigen, om du är övertygad att våra domstolars domar har politisk påverkan så får du presentera bevis istället för att raljera.
Våra kära nämndemän har ju vid diverse tillfällen gjort lite konstiga värderingar som ser politiskt grundade ut genom tiderna, så mycket att tingsrätten har ett lite löjets skimmer över sig.
Men de sitter ju där för att vara folkets representanter, lite som jury i andra länder, så att de inte alltid dömer enligt lagen är väl att vänta sig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Våra kära nämndemän har ju vid diverse tillfällen gjort lite konstiga värderingar som ser politiskt grundade ut genom tiderna, så mycket att tingsrätten har ett lite löjets skimmer över sig.
Men de sitter ju där för att vara folkets representanter, lite som jury i andra länder, så att de inte alltid dömer enligt lagen är väl att vänta sig.
Det är bara ett problem om SD dömer en invandrare till något, det är aldrig ett problem när MP eller M friar en invandrare från något.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
I hovrätten (som denna domen gällde) är inte nämndemännen i majoritet som i tingsrätten, utan hovrättsdomarna i majoritet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så SD skulle alltså ha tryckt på regeringen som i sin tur gått in och styrt över hovrätten så att de satte VD:n i en affärsdrivande bank (anklagad för att vara socialdemokrat) i fängelse och som annars skulle blivit frikänd? Tror du ens på det där själv? 🤣

Nu börjar jag verkligen förstå varför vissa varnade för att det skulle vara ett hot mot demokratin att ha en regering som stödjer sig på SD. Håhåjaja… 😅
Nej men så klart inte, det där är inte min teori alls.

Min teori är att på en rad områden i samhället svänger det fort nu, inklusive vad åklagare yrkar på och vad domstolar utdömer. Detta beror på vilka som styr landet, inte på att enskilda åklagare, nämndemän, domare och andra plötsligt kommit på att det är schysst att ta i lite när man dömer.

Så klart kan ett enskilt fall bero på det ena eller det andra men jag ser mönstret.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Nej men så klart inte, det där är inte min teori alls.

Min teori är att på en rad områden i samhället svänger det fort nu, inklusive vad åklagare yrkar på och vad domstolar utdömer. Detta beror på vilka som styr landet, inte på att enskilda åklagare, nämndemän, domare och andra plötsligt kommit på att det är schysst att ta i lite när man dömer.

Så klart kan ett enskilt fall bero på det ena eller det andra men jag ser mönstret.
Det svänger fort, för vi har en en annan regering nu och de kan påverka på en hel sätt genom lagliga och demokratiska medel.

Du tror inte mönstret kan ha en koppling till att det stiftats ett flertal nya lagar, att polis fått diverse utökade möjligheter som gjort det lättare att sätta dit brottslingar osv.? Naturligtvis kan det även ha skett en successiv uppdatering av rättspraxis, allt eftersom det satts nya prejudikat med fällande domar. Man får väl dessutom anta att åklagare i högre grad väcker åtal om de tror att det finns goda utsikter till att det kan bli en fällande tom.

Men i synnerhet de politiska nämndemännen lär säkert ha påverkats av det allvarsamma läget och hur debatten svängt så det skulle knappast vara förvånande om det skett en viss omsvängning i hur de dömmer.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

(s) stoppar sin egen lottförsäljning ? Märkligt !​

1726153688915.png

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker det är lite märkligt att hon inte dömts för penningtvätt.
För det var ju de LYSANDE resultaten för Swedbanks verksamhet i Estland, Lettland och Litauen med Bonnesen som VD som gjorde att hon utsågs chef för hela Svedbank. Eller har jag fått det om bakfoten eller penningtvätt är inte brottsligt ?

Penningtvätt är bara olagligt för småfolket.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte, men jag har svårt att se kärringen Bonnesen som den typiske sossen. Visst, hon har varit verksam inom Swedbank som ursprungligen var småspararnas bank. Men är man uppväxt i en företagarfamlij, universitetsutbildad och har bott på några synnerligen exklusiva adresser runt Hufvudstaden…då petar man nog inte ned lappen med Arga Tanten i kuvertet…

Hon är snarare en sådan där nyliberal kleptoman som genomsyrar alla banker nuförtiden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vet inte, men jag har svårt att se kärringen Bonnesen som den typiske sossen. Visst, hon har varit verksam inom Swedbank som ursprungligen var småspararnas bank. Men är man uppväxt i en företagarfamlij, universitetsutbildad och har bott på några synnerligen exklusiva adresser runt Hufvudstaden…då petar man nog inte ned lappen med Arga Tanten i kuvertet…

Hon är snarare en sådan där nyliberal kleptoman som genomsyrar alla banker nuförtiden.
Good points samt bra namn.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har för övrigt hört att hon var ganska impopulär på Swedbank pga hennes stil.
Så det är nog många som är glada dessa dagar.
Obs att det var hovrätten också, ingen chans att HD ändrar detta.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Var det inte ett hot mot demokratin när SD försökte sätta stopp för detta?

View attachment 503577
De har målat in sig i ett hörn av moralisk härdsmälta nu. Försöker skylla ifrån sig på underleverantörer, men det rimmar inte särskilt väl med tidigare budskap från S om problematiken med att använda underleverantörer som agerar tvivelaktigt och att då beställarföretaget alltid är ansvarigt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
De har målat in sig i ett hörn av moralisk härdsmälta nu. Försöker skylla ifrån sig på underleverantörer, men det rimmar inte särskilt väl med tidigare budskap från S om problematiken med att använda underleverantörer som agerar tvivelaktigt och att då beställarföretaget alltid är ansvarigt.
Har du några länkar till
tidigare budskap från S om problematiken med att använda underleverantörer som agerar tvivelaktigt och att då beställarföretaget alltid är ansvarigt.
?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Har du några länkar till
tidigare budskap från S om problematiken med att använda underleverantörer som agerar tvivelaktigt och att då beställarföretaget alltid är ansvarigt.
?
Ett snabbt exempel:

Aktuellt högg även på detta ikväll och Hallengren tvingades motvilligt medge.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I give you: made by sjuklövern

💩
1000033519.jpg

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
I give you: made by sjuklövern

💩
View attachment 503578
Detta var nytt. Har alltså rikspolischefen belägg för att även beställaren, dvs partiledningen, sitter utomlands och orkestrerar hela "lotteriförsäljningen"?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras