Om inte annat visar det på ett djupare problem i organisationen och som inte kommer åtgärdas bara för att man sitter på ett kontor.
Sen är ju det här med produktivitet intressant. De flesta människor, i synnerhet i kunskapsyrken, är verkligt produktiva en ytterst liten del av arbetsdagen. Man sitter i mängder av onödiga möten, blir störd av kollegorna i öppna kontorslandskap, tappar ideligen tråden osv. Sett i det ljuset kanske det till och med kan bli högre produktivitet när man arbetar hemifrån, trots lite för långa pauser för renoveringsarbete. Det blir ett avbrott för hjärnan att göra lite praktiskt arbete och kan mycket väl innebära att man får fler och bättre högproduktiva stunder framför datorn sen.
En av anledningarna till att jag blev konsnylt var att min arbetsdag mer och mer åts upp av möten. Var uppe i 60-70% möten under en arbetsvecka. Och en majoritet av mötena var totalt onödiga och bara för att chefer skulle kunna känna sig viktiga.
Ett exempel från den tiden var när jag fick en felrapport från Q/A och ingen visste vad felet var. Jag tog helt sonika och tittade på vem som hade skrivit felrapporten, letade reda på deras kontor på sajten, och knallade upp två våningar knackade på och frågade om han hade tid att visa problemet. Det tog 5-10 minuter totalt.
Under tiden så hade min tillfälliga chef bokat ett möte på en och en halv timme med mig, han som skrev rapporten, tre andra chefer (!!!) nästa dag. Vad i helvete? Muttrade jag till mig själv när jag kom tillbaka till datorn. Dels, vänta en extra dag, dels en och en halv timme, och dels 5 personer för något som tar några minuter...
Jag svarade på möteskallelsen att jag redan pratat med snubben och att mötet inte behövdes.
Sedan, innan chefen hann svara på mitt svar så hade jag skrivit en fix, och skickat in i kodbasen.
Seriöst... De flesta mellanchefer som kommer från nån affärsutbildning på universitet/högskola är fullkomligt värdelösa. När jag hittar en chef som är vettig håller jag hårt i dem.
Sedan finns ju knegarna som anstränger sig extra för att jobba så lite som möjligt som de kan komma undan med, de är andra sidan av samma mynt. Och alla av dem säger samma sak "Företaget ska fan inte tjäna några pengar på MITT arbete!"... Känner du så ska du starta eget, inte självsabotera på en arbetsplats. Och om du jobbar för dig själv kanske du kommer lära dig uppskatta värdet av hårt arbete.