Sverige idag..

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Om det inte går att se på produktiviteten att någon fuskar och o-jobbar så är jobbet de utför fullkomligt onödigt och de borde sparkas.
Om inte annat visar det på ett djupare problem i organisationen och som inte kommer åtgärdas bara för att man sitter på ett kontor.

Sen är ju det här med produktivitet intressant. De flesta människor, i synnerhet i kunskapsyrken, är verkligt produktiva en ytterst liten del av arbetsdagen. Man sitter i mängder av onödiga möten, blir störd av kollegorna i öppna kontorslandskap, tappar ideligen tråden osv. Sett i det ljuset kanske det till och med kan bli högre produktivitet när man arbetar hemifrån, trots lite för långa pauser för renoveringsarbete. Det blir ett avbrott för hjärnan att göra lite praktiskt arbete och kan mycket väl innebära att man får fler och bättre högproduktiva stunder framför datorn sen.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om inte annat visar det på ett djupare problem i organisationen och som inte kommer åtgärdas bara för att man sitter på ett kontor.

Sen är ju det här med produktivitet intressant. De flesta människor, i synnerhet i kunskapsyrken, är verkligt produktiva en ytterst liten del av arbetsdagen. Man sitter i mängder av onödiga möten, blir störd av kollegorna i öppna kontorslandskap, tappar ideligen tråden osv. Sett i det ljuset kanske det till och med kan bli högre produktivitet när man arbetar hemifrån, trots lite för långa pauser för renoveringsarbete. Det blir ett avbrott för hjärnan att göra lite praktiskt arbete och kan mycket väl innebära att man får fler och bättre högproduktiva stunder framför datorn sen.
En av anledningarna till att jag blev konsnylt var att min arbetsdag mer och mer åts upp av möten. Var uppe i 60-70% möten under en arbetsvecka. Och en majoritet av mötena var totalt onödiga och bara för att chefer skulle kunna känna sig viktiga.
Ett exempel från den tiden var när jag fick en felrapport från Q/A och ingen visste vad felet var. Jag tog helt sonika och tittade på vem som hade skrivit felrapporten, letade reda på deras kontor på sajten, och knallade upp två våningar knackade på och frågade om han hade tid att visa problemet. Det tog 5-10 minuter totalt.
Under tiden så hade min tillfälliga chef bokat ett möte på en och en halv timme med mig, han som skrev rapporten, tre andra chefer (!!!) nästa dag. Vad i helvete? Muttrade jag till mig själv när jag kom tillbaka till datorn. Dels, vänta en extra dag, dels en och en halv timme, och dels 5 personer för något som tar några minuter...
Jag svarade på möteskallelsen att jag redan pratat med snubben och att mötet inte behövdes.
Sedan, innan chefen hann svara på mitt svar så hade jag skrivit en fix, och skickat in i kodbasen.

Seriöst... De flesta mellanchefer som kommer från nån affärsutbildning på universitet/högskola är fullkomligt värdelösa. När jag hittar en chef som är vettig håller jag hårt i dem.

Sedan finns ju knegarna som anstränger sig extra för att jobba så lite som möjligt som de kan komma undan med, de är andra sidan av samma mynt. Och alla av dem säger samma sak "Företaget ska fan inte tjäna några pengar på MITT arbete!"... Känner du så ska du starta eget, inte självsabotera på en arbetsplats. Och om du jobbar för dig själv kanske du kommer lära dig uppskatta värdet av hårt arbete.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
En av anledningarna till att jag blev konsnylt var att min arbetsdag mer och mer åts upp av möten. Var uppe i 60-70% möten under en arbetsvecka. Och en majoritet av mötena var totalt onödiga och bara för att chefer skulle kunna känna sig viktiga.
Ett exempel från den tiden var när jag fick en felrapport från Q/A och ingen visste vad felet var. Jag tog helt sonika och tittade på vem som hade skrivit felrapporten, letade reda på deras kontor på sajten, och knallade upp två våningar knackade på och frågade om han hade tid att visa problemet. Det tog 5-10 minuter totalt.
Under tiden så hade min tillfälliga chef bokat ett möte på en och en halv timme med mig, han som skrev rapporten, tre andra chefer (!!!) nästa dag. Vad i helvete? Muttrade jag till mig själv när jag kom tillbaka till datorn. Dels, vänta en extra dag, dels en och en halv timme, och dels 5 personer för något som tar några minuter...
Jag svarade på möteskallelsen att jag redan pratat med snubben och att mötet inte behövdes.
Sedan, innan chefen hann svara på mitt svar så hade jag skrivit en fix, och skickat in i kodbasen.

Seriöst... De flesta mellanchefer som kommer från nån affärsutbildning på universitet/högskola är fullkomligt värdelösa. När jag hittar en chef som är vettig håller jag hårt i dem.

Sedan finns ju knegarna som anstränger sig extra för att jobba så lite som möjligt som de kan komma undan med, de är andra sidan av samma mynt. Och alla av dem säger samma sak "Företaget ska fan inte tjäna några pengar på MITT arbete!"... Känner du så ska du starta eget, inte självsabotera på en arbetsplats. Och om du jobbar för dig själv kanske du kommer lära dig uppskatta värdet av hårt arbete.
Kan bara hålla med och känner igen allt det där. En känsla av att alla väntar på alla och ingen får något gjort, trots att det utåt sett ser ut som att alla är fullt upptagna.

Det företagen borde göra istället för att jaga effektivitet med vanity metrics, tvinga folk att sitta hela dagar på ett kontor osv. är att skapa de förutsättningar som ger verklig produktivitet.

Det behöver inte vara speciellt svårt eller dyrt och kan innefatta att göra din hantering av QA-frågan till norm. I de flesta fall går det att ta reda på vad man skall göra genom att cheferna går ut ”på golvet” och faktiskt frågar sina medarbetare. De vet.

Finns dessutom en hel del forskning om detta. Mats Alvesson (googla ”funktionell dumhet”) är en bra inspirationskälla.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan bara hålla med och känner igen allt det där. En känsla av att alla väntar på alla och ingen får något gjort, trots att det utåt sett ser ut som att alla är fullt upptagna.

Det företagen borde göra istället för att jaga effektivitet med vanity metrics, tvinga folk att sitta hela dagar på ett kontor osv. är att skapa de förutsättningar som ger verklig produktivitet.

Det behöver inte vara speciellt svårt eller dyrt och kan innefatta att göra din hantering av QA-frågan till norm. I de flesta fall går det att ta reda på vad man skall göra genom att cheferna går ut ”på golvet” och faktiskt frågar sina medarbetare. De vet.

Finns dessutom en hel del forskning om detta. Mats Alvesson (googla ”funktionell dumhet”) är en bra inspirationskälla.
Överlag verkar mycket av beteendet komma från micromanagers som ska i och peta i allt, och bönräknare som inte förstår att en arbetsbeskrivning inte är allt en arbetare gör, och att det bör uppmuntras att ta initiativ.
Sluta upp med komplicerade bonussystem och ge direkt del av effektiviseringsbesparningar som kommer från egna initiativ. Eller för den delen, avlöna högpresetrande arbetare efter hur mycket bättre de presterar, och ge fan i set mögligt sossiga att alla ska ha samma lön för samma tjänst.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag är sjukt kluven till hemarbete. Helt uppenbart har det öppnat dammarna till obegränsat med fusk. Folk renoverade som aldrig förr under pandemins inledning, fräckheten i det är ofattbar.

Var det inte låga räntor som drev på renoveringar, etc?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag satt i ett möte häromdagen tillsammans med ett dussin andra.
Mötet hölls på en plats dit man inte tar sig utan fordon, på ett avstånd från centrala stan som många inte ens cyklar, det fanns inga parkeringar, någon hade tvingats ta med sig ett halvsjukt barn till mötet.

Jag var där 5 minuter tidigt, mötet startade 5 minuter sent och höll på 29 minuter efter utsatt starttid (så 24 minuter effektiv tid) och inget som sades eller visades med projektor på vit tavla i upplyst rum skulle ha blivit otydligare av att visas på ett videomöte.

12 bilar skulle inte ha behövt köra upp en liter bensin var, 12 personer skulle inte ha behövt lägga en timme på att ta sig dit och tillbaka och 12 bilar skulle inte ha riskerat parkeringsböter.

Och framförallt 12 personer skulle inte ha riskerar att smittas av en snorig unge och legat sjuka en vecka efteråt.

Men det finns en liten grupp människor som känner sig viktiga av att sitta på möten, eller ännu värre hålla möten

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det gnälls väldigt mycket och dysterkvistarna hörs väldigt ofta beklaga sig över att allt är skit, särskilt i Sverige.
Då är det trevligt när det finns något positivt. Inget som kommer att bita på en dysterkvist, men ändå. :krama

Länge leve allemansrätten

Först och främst: Ja, det finns en massa dåliga saker i världen. Och det finns en massa otäcka utvecklingslinjer i Sverige. Det finns säkert händelser där du bor, på din ort eller i din by, som är riktigt, riktigt dåliga.
Men ändå. Gå inte på det där resonemanget om att det var bättre förr eller att allt är på väg utför. Det stämmer helt enkelt inte. Alla samhällen i alla tider har haft sina utmaningar som man, i de flesta fall, löst på kreativa, värdiga och intellektuellt hederliga sätt och det kommer vi också att göra.
Dessutom – Sverige har så otroligt många bra saker i grunden att vi inte borde hemfalla åt gnäll och gnissel utan i stället lyfta fram de intensivt bra delarna i vårt samhälle, hylla dem som gör gott och lyfta fram dem som utvecklar vårt land i rätt riktning.
TILL RÅGA PÅ ALLT SÅ HAR VI allemansrätten. Vilken grej! När du får denna tidning i din hand firar vi dessutom Allemansrättens dag, den infaller den 20 september, och det är en dag värd att fira.
-----
Joel Linderoth Chefredaktör, Land joel.linderoth@land.se

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag satt i ett möte häromdagen tillsammans med ett dussin andra.
Mötet hölls på en plats dit man inte tar sig utan fordon, på ett avstånd från centrala stan som många inte ens cyklar, det fanns inga parkeringar, någon hade tvingats ta med sig ett halvsjukt barn till mötet.

Jag var där 5 minuter tidigt, mötet startade 5 minuter sent och höll på 29 minuter efter utsatt starttid (så 24 minuter effektiv tid) och inget som sades eller visades med projektor på vit tavla i upplyst rum skulle ha blivit otydligare av att visas på ett videomöte.

12 bilar skulle inte ha behövt köra upp en liter bensin var, 12 personer skulle inte ha behövt lägga en timme på att ta sig dit och tillbaka och 12 bilar skulle inte ha riskerat parkeringsböter.

Och framförallt 12 personer skulle inte ha riskerar att smittas av en snorig unge och legat sjuka en vecka efteråt.

Men det finns en liten grupp människor som känner sig viktiga av att sitta på möten, eller ännu värre hålla möten
En senkommen gratulation på bemärkelsedagen!! Hipp Hipp!

Eller?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är kanske inte så roligt att kalla sig chef och inte ha någon inom räckhåll - kanske saknar någon känslan att kunna resa sig upp, se sig omkring och tänka "det här är min fårskock, jag leder dem"
Vi blev uppköpta av ett amerikanskt bolag för tre år sedan. Jag tillhör numer ett nytt team. Jag i Sverige, chefen sitter i Polen, ytterligare kollegor finns i Tjeckien, Tyskland, Malaysia och Hong Kong. En person på varje ställe. Inte direkt att vi tjänar på att vi ska åka till kontoret, men vi har numer krav på tre dagar på kontoret. Kravet kommer långt upp i hierarkin, det kanske är bättre för andra team som är större.

Chefen, hans chef och ytterligare ovanför där tycker att det är ett idiotiskt krav, men det kommer uppifrån så de måste skicka det vidare neråt.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Motocrossförare påkörd av Roslagsbanan​

Vet inte om detta är rätt tråd, men ett exempel på det språkliga förfallet i landet Sverige.
Att vi - som inte får betalt för det vi skriver - gör ett o annat språkligt misstag är acceptabelt, men att SVT inte klarar av språket är helkass!!!
(jag har skickat in en kommentar så de ändrar säkert om en stund)

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
SR P1 idag - Konflikt
"Mineralet grafit har hamnat i centrum för framtidens gröna industri. Och ett mystiskt importstopp har riktats just mot Sverige."

Vem blir förvånad när Kina inte vill sälja råmaterial för batteritillverkning till Sverige? Värt att lyssna på.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
SR P1 idag - Konflikt
"Mineralet grafit har hamnat i centrum för framtidens gröna industri. Och ett mystiskt importstopp har riktats just mot Sverige."

Vem blir förvånad när Kina inte vill sälja råmaterial för batteritillverkning till Sverige? Värt att lyssna på.
Annie Lööf kanske kan kommentera.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
SR P1 idag - Konflikt

Så vi har lagt 200 miljarder på att bygga upp en industri som inte lyckats få igång maskinerna och dessutom inte ens har säkerställt tillgång till råvaror?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Så vi har lagt 200 miljarder på att bygga upp en industri som inte lyckats få igång maskinerna och dessutom inte ens har säkerställt tillgång till råvaror?
Jag misstänker att Kina ibland är snabba att ändra beslut kring vad de exporterar. Sånt är så mycket enklare utan demokrati.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag börjar mer och mer tänka att tron på att vi skall kunna göra oss oberoende av Kina eller till och med helt självförsörjande på t ex batterier är naivt önsketänkande. Det är någonting vi skulle tänkt på för 20 år sedan i såna fall.

Jag tror vi kommer få tugga i oss bajsmackan att i synnerhet Europa under överskådlig framtid kommer vara i beroendeställning till och behöva samarbeta med Kina. Sveriges personbilsindustri är i princip ägd av Kina och hälften av tyska bilindustrins försäljning kommer från Kina. Det är lätt att inse de närmast kataklysmiska effekterna på svensk och europeisk ekonomi om handelsförbindelserna med Kina havererar. För att inte tala om alla andra områden där det finns stora beroenden.

Det innebär inte att vi inte skall försöka balansera upp det så gott det går på olika sätt, t ex ännu starkare samarbeten med andra västländer och demokratier som t ex Sydkorea och naturligtvis USA, så att vi har många alternativa försörjningskedjor och inte lägger alla ägg i en korg. Det gäller i synnerhet strategiska områden som elektrifiering och halvledare. Och vi behöver satsa på innovation inom nästa generations tekniker där vi kan nischa in oss och vara världsledande.

Men det kommer att handla om en delikat balansgång framöver.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år