Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag börjar mer och mer tänka att tron på att vi skall kunna göra oss oberoende av Kina eller till och med helt självförsörjande på t ex batterier är naivt önsketänkande. Det är någonting vi skulle tänkt på för 20 år sedan i såna fall.

Jag tror vi kommer få tugga i oss bajsmackan att i synnerhet Europa under överskådlig framtid kommer vara i beroendeställning till och behöva samarbeta med Kina. Sveriges personbilsindustri är i princip ägd av Kina och hälften av tyska bilindustrins försäljning kommer från Kina. Det är lätt att inse de närmast kataklysmiska effekterna på svensk och europeisk ekonomi om handelsförbindelserna med Kina havererar. För att inte tala om alla andra områden där det finns stora beroenden.

Det innebär inte att vi inte skall försöka balansera upp det så gott det går på olika sätt, t ex ännu starkare samarbeten med andra västländer och demokratier som t ex Sydkorea och naturligtvis USA, så att vi har många alternativa försörjningskedjor och inte lägger alla ägg i en korg. Det gäller i synnerhet strategiska områden som elektrifiering och halvledare. Och vi behöver satsa på innovation inom nästa generations tekniker där vi kan nischa in oss och vara världsledande.

Men det kommer att handla om en delikat balansgång framöver.
Problemet i just denna fråga är väl att vi fått tvång från ovan, ta bort tvånget och just denna fråga kan förpassas till dit var den hör hemma.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Motocrossförare påkörd av Roslagsbanan​

Vet inte om detta är rätt tråd, men ett exempel på det språkliga förfallet i landet Sverige.
Att vi - som inte får betalt för det vi skriver - gör ett o annat språkligt misstag är acceptabelt, men att SVT inte klarar av språket är helkass!!!
(jag har skickat in en kommentar så de ändrar säkert om en stund)
Jag har varit på väg att rapportera men varför ska jag utbilda dem? När man sen hör deras konstlade mässande i klippen förstår man det lönlösa i att ens försöka. SVT-nyheter har i detta län en som jag tror är oförbätterlig. Skryter dessutom med att vara först med en ”akademisk” examen i sin släkt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Problemet i just denna fråga är väl att vi fått tvång från ovan, ta bort tvånget och just denna fråga kan förpassas till dit var den hör hemma.
Kan du utveckla vad du menar med detta?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja att hela batterigrejen är driven av politiska åsikter och inte av marknaden.
Att Northvolt blåsts upp till sådana proportioner som det gjort är nog i hög utsträckning kopplat till det, ja.

Men det är samtidigt knappast så att vi i Sverige kan fatta några avgörande beslut som ändrar på att elektrifiering driver mycket av bilindustrins utveckling just nu och de spelare som inte är med den matchen får det svårt på världsmarknaden.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-

Motocrossförare påkörd av Roslagsbanan​

Vet inte om detta är rätt tråd, men ett exempel på det språkliga förfallet i landet Sverige.
Att vi - som inte får betalt för det vi skriver - gör ett o annat språkligt misstag är acceptabelt, men att SVT inte klarar av språket är helkass!!!
(jag har skickat in en kommentar så de ändrar säkert om en stund)
Du kollar aldrig text-tv? Där är det inte så noga. 🙂
Eller svenska poliser som helt slutat använda ordet var i tal och skrift. Vart, vart och åter vart. Fast i inslag med undertext så står det var där det ska vara var.
Fast det är ju samma på Facebook, Blocket och sporthoj.com.
Undrar varför. Vuxna som tar efter barn?

I någon notis om olyckan ovan stod det ”motorkross” vilket också är rätt vanligt.

Ett annat exempel är crossmoppe. Där verkar vuxna ta efter barn. Det finns inga crossmoppar, crosslysen, crossblinkers eller crosstutor osv.

Att veckodag, månad eller nationalitet inte skrivs med inledande versal är en annan klassiker.

”Stolt Svensk!” 😄

Eller företag som använder talspråk i sina annonser. Ordet våran istället för vår. Bojkott!

Eller dessa mellanslag före decimal som text-tv bl a envisas med:
12, 4
12, 5
12, 6

Ett annat exempel är mellanslag före skiljetecken:
Hej !
Vart ?
Ibland t mellanslag före punkt .

Framgafflar kontra framgaffel är uttjatat men det förekommer flitigt fortfarande.
Jag tror att folk inte läser motorcykeltidningar längre. Vem ska lära den nya generationen hojåkare? Eller ska vi nöja oss med att styra upp bruket av orden bult och packbox?
Fast det är stor skillnad på radialtätningar och packväskor.

Jag och en kompis har slutat säga hjulskruvar för det låter så fel. Hjulbultar och pinnbultar är ok. Fyrbultat…

Det blir lite konstigt när ord ska ändras som t ex bult tycker jag. Semantisk förändring.
Hur var det för er andra när ni gick över till vart?

Ett ord som ändrat betydelse är chockad. Det används ofta när någon blivit lite förvånad.

Ett ord som används ofta och fel är ordet faktiskt. Jag hade en kollega som använde det väldigt ofta. Ibland två gånger i samma mening. Presentationsteknik någon?

-Hur tror du det går i valet?
-Jag vet inte faktiskt.

Dom är ett bra ord. De eller dem är svårt. Har man gått kursen får man skriva dems.

IMG_0891.jpeg
En rejäl endurostänka på offroad-moppen!
Det är f ö lag på backspegel även på moppe.
Offroad-däck fram och trail-däck bak.

Nä jag är ingen mästare på svenska.
Men i de blindas rike är den enögde kung.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Du kollar aldrig text-tv? Där är det inte så noga. 🙂
Eller svenska poliser som helt slutat använda ordet var i tal och skrift. Vart, vart och åter vart. Fast i inslag med undertext så står det var där det ska vara var.
Fast det är ju samma på Facebook, Blocket och sporthoj.com.
Undrar varför. Vuxna som tar efter barn?

I någon notis om olyckan ovan stod det ”motorkross” vilket också är rätt vanligt.

Ett annat exempel är crossmoppe. Där verkar vuxna ta efter barn. Det finns inga crossmoppar, crosslysen, crossblinkers eller crosstutor osv.

Att veckodag, månad eller nationalitet inte skrivs med inledande versal är en annan klassiker.

”Stolt Svensk!” 😄

Eller företag som använder talspråk i sina annonser. Ordet våran istället för vår. Bojkott!

Eller dessa mellanslag före decimal som text-tv bl a envisas med:
12, 4
12, 5
12, 6

Ett annat exempel är mellanslag före skiljetecken:
Hej !
Vart ?
Ibland t mellanslag före punkt .

Framgafflar kontra framgaffel är uttjatat men det förekommer flitigt fortfarande.
Jag tror att folk inte läser motorcykeltidningar längre. Vem ska lära den nya generationen hojåkare? Eller ska vi nöja oss med att styra upp bruket av orden bult och packbox?
Fast det är stor skillnad på radialtätningar och packväskor.

Jag och en kompis har slutat säga hjulskruvar för det låter så fel. Hjulbultar och pinnbultar är ok. Fyrbultat…

Det blir lite konstigt när ord ska ändras som t ex bult tycker jag. Semantisk förändring.
Hur var det för er andra när ni gick över till vart?

Ett ord som ändrat betydelse är chockad. Det används ofta när någon blivit lite förvånad.

Ett ord som används ofta och fel är ordet faktiskt. Jag hade en kollega som använde det väldigt ofta. Ibland två gånger i samma mening. Presentationsteknik någon?

-Hur tror du det går i valet?
-Jag vet inte faktiskt.

Dom är ett bra ord. De eller dem är svårt. Har man gått kursen får man skriva dems.

View attachment 504483
En rejäl endurostänka på offroad-moppen!
Det är f ö lag på backspegel även på moppe.
Offroad-däck fram och trail-däck bak.
Nä jag är ingen mästare på svenska.
Men i de blindas rike är den enögde kung.
Håller med om det mesta, men journalister uppbär - som jag nämnde i inlägget - lön för att skriva, då skall för höge farao det de skriver vara någorlunda korrekt, både avseende innehåll och språkbehandling.
Du o jag, flashbackare, facebookare m.fl. - har (oftast) inte skrivandet som yrke, då kan man ursäkta att det blir lite fel ibland. Där det blir mycket fel är det ändå bara att ge upp.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att Northvolt blåsts upp till sådana proportioner som det gjort är nog i hög utsträckning kopplat till det, ja.

Men det är samtidigt knappast så att vi i Sverige kan fatta några avgörande beslut som ändrar på att elektrifiering driver mycket av bilindustrins utveckling just nu och de spelare som inte är med den matchen får det svårt på världsmarknaden.
Det är förstås inte enbart bilindustrin som är på väg över till batterier. Det är bara att titta på hur mycket pengar gruvindustrin kan spara på att inte behöva ventilera ut avgaser. Om inte jag minns helt fel var Epiroc den första kunden att få leveranser från Northvolt även om det inte var med deras egna celler utan med batteripack med andras innehåll.
Generellt kan man säga att energiförbrukning kostar pengar och miljö. Entusiaster vill inte alltid ha elbilar, men folk i allmänhet vill gärna spara pengar och göra något för framtida generationer.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har varit på väg att rapportera men varför ska jag utbilda dem? När man sen hör deras konstlade mässande i klippen förstår man det lönlösa i att ens försöka. SVT-nyheter har i detta län en som jag tror är oförbätterlig. Skryter dessutom med att vara först med en ”akademisk” examen i sin släkt.
Jag hörde just på nyheterna i något inslag en reporter som sa tids fråga. Det lät lite konstigt men hon kanske läste innantill i sitt särskrivna manus. (Alltså tidsfråga.)

Expressen-tv som ibland står på när jag ligger och surfar. Där säger ”reportern” och textremsan karusell medan bilderna visar en bergochdalbana. Det finns hur många exempel som helst.
Förr krävdes höga betyg för att bli journalist. Expressen borde skämmas. Fast ingen bryr sig väl om dom längre sedan Aftonbladet gick om dom för några år sedan. Ingen nämner Expressen längre. Däremot refereras det till Aftonbladet.
Jag läser dom aldrig vare sig pappersversionen eller på nätet. Klickar aldrig på en länk dit.

SVT, ja suck. Neutrala. Ha!
Deras problem med skyltar och grafik kan de inte neka till. Det har varit mycket värre dock. Felstavningar mm mm.
Vid senaste räntesänkningen visades 3,50% och det rapporterades om en sänkning från 3,75 till 3,50%. Ingen korrigering under sändning. De i kontrollrummet hade väl annat för sig. I nästa sändning korrigerade de sitt misstag. Sänkningen var intressant för väldigt många i Sverige. Kanske t o m mer intressant än pågående krig långt bort.
Se även medier och närhetsprincipen. 😑
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men det är samtidigt knappast så att vi i Sverige kan fatta några avgörande beslut som ändrar på att elektrifiering driver mycket av bilindustrins utveckling just nu och de spelare som inte är med den matchen får det svårt på världsmarknaden.
Visst kan vi det, likväl som vi kan subventionera elbilar och infrastrukturen runt dem kan vi göra motsatsen. Bilindustrin utför det EU krävt. Är helt säker på att tyska fabriker kan fortsätta producera förbränningsmotorer.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är förstås inte enbart bilindustrin som är på väg över till batterier. Det är bara att titta på hur mycket pengar gruvindustrin kan spara på att inte behöva ventilera ut avgaser. Om inte jag minns helt fel var Epiroc den första kunden att få leveranser från Northvolt även om det inte var med deras egna celler utan med batteripack med andras innehåll.
Generellt kan man säga att energiförbrukning kostar pengar och miljö. Entusiaster vill inte alltid ha elbilar, men folk i allmänhet vill gärna spara pengar och göra något för framtida generationer.
Ja, det är som med alla tekniska generationsskiften. När en teknik blivit tillräckligt bra, tillgänglig och billig brukar den slå igenom. Sen påverkar förstås politiken också, t ex genom att det blir allt dyrare och svårare att släppa ut CO2. Och det är väl framför allt på den nivån jag tycker politiken bör ligga, sätta ett pris på CO2-utsläpp och låta marknaden hitta lösningarna, snarare än att gå in och detaljstyra som man tyvärr så ofta gör, även i det här fallet.

Sen tycker jag starkt illa om den hysteri som råder, driven av domedagsprofetior, liksom att sätta mål om netto noll CO2-utsläpp till ett visst årtal. Det är helt orealistiskt och gör mer skada än nytta.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Håller med om det mesta, men journalister uppbär - som jag nämnde i inlägget - lön för att skriva, då skall för höge farao det de skriver vara någorlunda korrekt, både avseende innehåll och språkbehandling.
Du o jag, flashbackare, facebookare m.fl. - har (oftast) inte skrivandet som yrke, då kan man ursäkta att det blir lite fel ibland. Där det blir mycket fel är det ändå bara att ge upp.
Jo men jag ser hur otroligt illa det är ställt hos folk som är födda i Sverige och har svenska som modersmål.
Det verkar inte bekomma folk.
Å föräldrar som e nere med kidsen tar efter.

Jag har korrekturläst en hel del på jobbet. Det var en stor dag när jag fick rätta vår inofficiella korrekturläsare.

Jag har skrivit och skickat ut information till många mottagare. Det var vanligt att de det berör inte tar till sig informationen medan andra som redan jobbar enligt tidigare instruktioner återkommer med kritik och ifrågasätter varför de fått informationen.

Jag jobbade på huvudkontoret med en konsult under ett år. Ett av hans favoritskämt var We are from HQ. We are here to help.
Folk älskar män från kontoret som bär slips.
Kulturkrock i det lilla.
Jag ser att de ibland tar av sig slipsen beroende på vilka som är med på mötet. Eller när de sätter på sig kavajen när de ska till en annan avdelning på kontoret. Eller internrekryteringar som inte vet hur och när de ska knäppa kavajen.

När mina grabbar gick i sexan och högstadiet fick jag kämpa för att de skulle skilja på var och vart. Jag rättade dom varje gång. Det var vårt enda problem under uppväxten. 🙂
Fast häromdagen sa min äldsta son crossmoppe. Jag lät det passera. Jag tror att han kom på det och märkte att jag lät det passera. Det var i telefon. ❤️
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, det är som med alla tekniska generationsskiften. När en teknik blivit tillräckligt bra, tillgänglig och billig brukar den slå igenom. Sen påverkar förstås politiken också, t ex genom att det blir allt dyrare och svårare att släppa ut CO2. Och det är väl framför allt på den nivån jag tycker politiken bör ligga, sätta ett pris på CO2-utsläpp och låta marknaden hitta lösningarna, snarare än att gå in och detaljstyra som man tyvärr så ofta gör, även i det här fallet.

Sen tycker jag starkt illa om den hysteri som råder, driven av domedagsprofetior, liksom att sätta mål om netto noll CO2-utsläpp till ett visst årtal. Det är helt orealistiskt och gör mer skada än nytta.
Målen måste givetvis vara realiserbara, men de kan inte sättas hur långt bort i tiden som helst. Vi ser ju nu att europeiska biltillverkare har räknat med att kraven ska ändras så de har struntat i att utveckla ny teknik. Det har varit billigare att trycka på repeat och göra en till likadan bil än att sätta en bunt ingenjörer på att hitta nya lösningar.

Jag tillhör den grupp människor som är övertygad om att människans aktiviteter och utsläpp har påverkat klimatet lite väl mycket under de senaste 100-150 åren. För mig som elkraftingenjör (i grunden, inte som yrke) har effektiva lösningar alltid varit intressanta. Tidigare var Sverige en industrination där innovation räknades som vägen framåt. Nu hånar vi de som försöker och vill att saker ska vara som när vi växte upp.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Visst kan vi det, likväl som vi kan subventionera elbilar och infrastrukturen runt dem kan vi göra motsatsen. Bilindustrin utför det EU krävt. Är helt säker på att tyska fabriker kan fortsätta producera förbränningsmotorer.
Nu är det ju inte bara politiker som styr allt här i världen även om vissa kanske önskar att det vore så.

Europeisk bilindustri har mer eller mindre gått "all in" på elektrifiering och det är det som dominerar såväl R&D som utveckling inom produktion och leveranskedjor idag. Sådana omsvängningar tar tid, är enormt kapitalkrävande och förändrar grundläggande strukturer som tar lång tid att ändra på. Men även om det i teorin är möjligt att "ställa tillbaka", så är frågan vilka tillverkare som vågar satsa på det och som har uthålligheten till det, bara för att politiker bestämmer det, just nu. Jag skulle vilja se den bolagsstyrelse som vågar betta på att CO2-frågan försvinner över en natt på global nivå.

Det finns också en efterfrågan på elfordon, även om det inte kommer bli 100% av marknaden inom överskådlig framtid. Men om Kina producerar billiga elbilar och människor vill köpa elbilar så är det orealistiskt att tro att det går att det går att vara framgångsrik i en sådan ekonomi genom att skapa konstlade marknader, vare sig det är genom forcerad elektrifiering eller genom att subventionera förbränningsmotorer och sätta upp strafftullar mot Kina. Det blir enbart konstgjord andning och i en sådan match vinner Kina i kraft av sin enorma storlek.

Sedan är det inte bara frågan om att satsa på den ena eller andra tekniken inom drivlinor. Man måste också väga in teknikers livscykler i relation till marknaders utveckling. Europeisk bilindustri har tidigare kunnat differentiera sig genom att ligga i teknisk framkant och cara premium, samtidigt som man varit hyggligt bra på industrialisering och masstillverkning. Frågan är hur man skall differentiera sig när en allt större del av bilarnas hårdvara blir commodities (ditåt går utvecklingen inom förbränningsmotorer, men extra mycket inom elektriska drivlinor) och produktinnehåll och kundupplevelse i allt större utsträckning definieras av mjukvara.

Själv tror jag på att utvecklingen behöver vara balanserad. Det är farligt att som politiker gå in och detaljstyra så hårt att industrin helt överger förbränningsmotorer, de kommer behövas inom överskådlig framtid. Likväl så har vi en fortsatt och ökande utveckling mot elektrifiering som kommer att fortsätta, vilket inkluderar även t ex bränsleceller och nästa generations batteriteknik. Politiker behöver tänka teknikneutralt och det kan vara farligt att inteckna framtida möjligheter genom att betta på ett spår.

Men slaget om vilka som blir kommande vinnare i bilindustrin tror jag kommer handla mycket om vilka aktörer som kommer ha bäst förmåga att anpassa sig till förändrade marknadsförutsättningar med en mer flexibel såväl produktutveckling som produktion, att kunna navigera strategiskt när sådant som tidigare varit differentierande blir commodities och ligga i framkant inom mjukvara och AI. Här kan politiker göra mycket för att skapa gynnsamma förutsättningar långsiktigt, men man skall absolut inte ägna sig åt de ideologiskt drivna lappkast och försök att detaljstyra europeisk bilindustri man hittills ägnat sig åt, i någon slags tro att man kan förändra världen. En bilindustri som redan är sargad och kämpar för att hänga med exempelvis Tesla i dagens snabba utveckling. Såväl subventioner som tullar kan måhända vara verktyg som ibland är nödvändiga att använda, men att försöka använda det som någon slags verktyg för att stärka Europeisk bilindustris konkurrenskraft gentemot aktörer som USA och Kina är i bästa fall en konstgjord andning och på det stora hela verkningslöst.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Målen måste givetvis vara realiserbara, men de kan inte sättas hur långt bort i tiden som helst. Vi ser ju nu att europeiska biltillverkare har räknat med att kraven ska ändras så de har struntat i att utveckla ny teknik. Det har varit billigare att trycka på repeat och göra en till likadan bil än att sätta en bunt ingenjörer på att hitta nya lösningar.

Jag tillhör den grupp människor som är övertygad om att människans aktiviteter och utsläpp har påverkat klimatet lite väl mycket under de senaste 100-150 åren. För mig som elkraftingenjör (i grunden, inte som yrke) har effektiva lösningar alltid varit intressanta. Tidigare var Sverige en industrination där innovation räknades som vägen framåt. Nu hånar vi de som försöker och vill att saker ska vara som när vi växte upp.
I tillägg till mitt föregående längre inlägg så tror jag det behöver finnas långsiktiga incitament för företag att successivt sänka CO2-utsläppen, sådana skapas inte av sig själv och det är väl det politiken i såna fall skall ägnas åt, dvs sätta upp ett pris på CO2 som successivt ökar och lämna åt marknaden att lösa problemet, i en takt som inte äventyrar välståndsutveckling, där tillgång till energi är en avgörande faktor. Men det behöver ske på global nivå. En del länder kommer inte vilja vara med på sådana och andra viktiga spelregler och det är väl i såna fall mot dessa länder man kan arbeta med tullar för att skapa incitament, men det förutsätter att de länder som samarbetar om detta behöver vara en tillräckligt stark ekonomisk kraft i världen. Tyvärr verkar i synnerhet västvärlden vara fullt fokuserade på att ta död på sig själva i det avseendet och krackelera i interna politiska konflikter istället.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu är det ju inte bara politiker som styr allt här i världen även om vissa kanske önskar att det vore så.

Europeisk bilindustri har mer eller mindre gått "all in" på elektrifiering och det är det som dominerar såväl R&D som utveckling inom produktion och leveranskedjor idag. Sådana omsvängningar tar tid, är enormt kapitalkrävande och förändrar grundläggande strukturer som tar lång tid att ändra på. Men även om det i teorin är möjligt att "ställa tillbaka", så är frågan vilka tillverkare som vågar satsa på det och som har uthålligheten till det, bara för att politiker bestämmer det, just nu. Jag skulle vilja se den bolagsstyrelse som vågar betta på att CO2-frågan försvinner över en natt på global nivå.

Det finns också en efterfrågan på elfordon, även om det inte kommer bli 100% av marknaden inom överskådlig framtid. Men om Kina producerar billiga elbilar och människor vill köpa elbilar så är det orealistiskt att tro att det går att det går att vara framgångsrik i en sådan ekonomi genom att skapa konstlade marknader, vare sig det är genom forcerad elektrifiering eller genom att subventionera förbränningsmotorer och sätta upp strafftullar mot Kina. Det blir enbart konstgjord andning och i en sådan match vinner Kina i kraft av sin enorma storlek.

Sedan är det inte bara frågan om att satsa på den ena eller andra tekniken inom drivlinor. Man måste också väga in teknikers livscykler i relation till marknaders utveckling. Europeisk bilindustri har tidigare kunnat differentiera sig genom att ligga i teknisk framkant och cara premium, samtidigt som man varit hyggligt bra på industrialisering och masstillverkning. Frågan är hur man skall differentiera sig när en allt större del av bilarnas hårdvara blir commodities (ditåt går utvecklingen inom förbränningsmotorer, men extra mycket inom elektriska drivlinor) och produktinnehåll och kundupplevelse i allt större utsträckning definieras av mjukvara.

Själv tror jag på att utvecklingen behöver vara balanserad. Det är farligt att som politiker gå in och detaljstyra så hårt att industrin helt överger förbränningsmotorer, de kommer behövas inom överskådlig framtid. Likväl så har vi en fortsatt och ökande utveckling mot elektrifiering som kommer att fortsätta, vilket inkluderar även t ex bränsleceller och nästa generations batteriteknik. Politiker behöver tänka teknikneutralt och det kan vara farligt att inteckna framtida möjligheter genom att betta på ett spår.

Men slaget om vilka som blir kommande vinnare i bilindustrin tror jag kommer handla mycket om vilka aktörer som kommer ha bäst förmåga att anpassa sig till förändrade marknadsförutsättningar med en mer flexibel såväl produktutveckling som produktion, att kunna navigera strategiskt när sådant som tidigare varit differentierande blir commodities och ligga i framkant inom mjukvara och AI. Här kan politiker göra mycket för att skapa gynnsamma förutsättningar långsiktigt, men man skall absolut inte ägna sig åt de ideologiskt drivna lappkast och försök att detaljstyra europeisk bilindustri man hittills ägnat sig åt, i någon slags tro att man kan förändra världen. En bilindustri som redan är sargad och kämpar för att hänga med exempelvis Tesla i dagens snabba utveckling. Såväl subventioner som tullar kan måhända vara verktyg som ibland är nödvändiga att använda, men att försöka använda det som någon slags verktyg för att stärka Europeisk bilindustris konkurrenskraft gentemot aktörer som USA och Kina är i bästa fall en konstgjord andning och på det stora hela verkningslöst.
Håller inte med om mycket, vare sig rörande analys eller slutsats, men har inte en timme över just nu.

Människor vill inte köpa elbilar, titta i valfri europeisk hamn.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Håller inte med om mycket, vare sig rörande analys eller slutsats, men har inte en timme över just nu.

Människor vill inte köpa elbilar, titta i valfri europeisk hamn.
Att det nu är en högre tillgång på elbilar än efterfrågan som ett resultat av bl.a. lågkonjunktur och högre räntor, västpolitikers lappkast när det gäller subventioner osv och att Kina mättat marknaden med elbilar ändrar inte på den längre trenden av att vi går mot mer elektrifiering och successivt minskade CO2-utsläpp.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top