Du har ändå stordriftsfördelar med att elda kol och köra på el, och ALL el kommer ju inte från kolkraft, ibland blåser det ju så mycket att man kan ladda IAF delvis vindkraft.
(man får räkna på landets elmix)
Men jag håller med, när vi bygger nästa kärnkraftverk köper jag elbil, för då blir det miljövänligt på riktigt!
Det hade redan varit miljövänligt om vi inte hade lagt ner fungerande kärnkraft och använt resten till att rädda elpriserna i Tyskland när dom inte längre får köpa skitig gas från puttler
Jag instämmer i Men jag håller med , när vi bygger nästa kärnkraftverk köper jag elbil, för då blir det miljövänligt på riktigt! Det hade redan varit miljövänligt om vi inte hade lagt ner fungerande kärnkraft och använt resten till att rädda elpriserna i Tyskland när dom inte längre får köpa skitig gas från puttler
Men det där med stordriftsfördelar instämmer jag inte i.
Ny Teknik publicerade 22 Mars 2004 en Artikel
"300 miljoner ska göra kol rumsrent"
Artikeln handlade om iden pumpa ner CO2 i marken vid Vattenfalls kolkraftverk Lippendorf istället för släppa ut den i luften.
Och då Publicerades för en gångs skull verkligheten med dagens kolkraftverk och vad man hoppades på.
Bränslet ger 2026 MW. Den här effekten ger 865 MW el, 68 MW till reservutrustning och 1093 MV kyls bort 865+68+1093 = 2026 så allt stämmer Input=Output
På en timme producerar alltså Lippendorf 865 MWh = 865000kWh och 1480000kg CO2
Dvs 1,71 kg CO2/kWh. För kWh vid kraftverket. Nu är det ju så att det är inte kWh för att ladda bilen. En del kWh förbrukas ju redan för att bryta kolen. Alternativt om kolen bryts med Dieseldrivna grävskopor ska ju den CO2 från grävskoporna också plussas på.
Men så gör vi ju inte.
Och så ger kraftverket 865 MW men hur många MW finns tillgängligt i vägguttaget ?
Fördelen med stordrift är driften men sedan kommer distributionen, hur många MW försvinner på vägen till Laddboxen ?
Och hur många kWh ger batteriet ut till motorn jämfört med de kWh man köpt från elleverantören ?