Sverige idag..

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad Volvo-kineserna säger har nog bara med pengar att göra. Dom vill slippa konkurrera mot bränsledrivna fordon. Och deras ägare vill nog gärna att Europa ska vara beroende av kinesiska batterier och därtill hörande råvaror.
Kinas strategi är nog sådan.

Vad gäller Volvo Cars och Polestars strategi som företag handlar det nog mer specifikt om att de satsat fullt ut på elektrifiering. De är i sammanhanget små företag som inte har råd att driva parallell utveckling av många typer av drivlinor. Utveckling av en ny bilarkitektur och produktion av bilar och drivlinor innebär enorma investeringar, inklusive det som görs hos underleverantörer och vad som krävs för att bygga upp kompetens och personalförsörjning.

De har satsat fullt ut på elektrifiering och jag skulle tro att det handlar om vinna eller försvinna. De nya plattformar som utvecklats bygger på att det inte finns någon förbränningsmotor. Skulle inte elektrifieringsstrategin lyckas finns det ingen plan B att falla tillbaka på och då skulle jag tro att det handlar om konkurs, snarare än satsning på nya plattformar för förbränningsmotorer. Att man förlänger livslängden för XC90 handlar förmodligen enbart om att upprätthålla kassaflödet i en period av vikande elbilsförsäljning för att ha råd att fortsätta göra de nödvändiga investeringarna i elektrifiering.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kinas strategi är nog sådan.

Vad gäller Volvo Cars och Polestars strategi som företag handlar det nog mer specifikt om att de satsat fullt ut på elektrifiering. De är i sammanhanget små företag som inte har råd att driva parallell utveckling av många typer av drivlinor. Utveckling av en ny bilarkitektur och produktion av bilar och drivlinor innebär enorma investeringar, inklusive det som görs hos underleverantörer och vad som krävs för att bygga upp kompetens och personalförsörjning.

De har satsat fullt ut på elektrifiering och jag skulle tro att det handlar om vinna eller försvinna. De nya plattformar som utvecklats bygger på att det inte finns någon förbränningsmotor. Skulle inte elektrifieringsstrategin lyckas finns det ingen plan B att falla tillbaka på och då skulle jag tro att det handlar om konkurs, snarare än satsning på nya plattformar för förbränningsmotorer. Att man förlänger livslängden för XC90 handlar förmodligen enbart om att upprätthålla kassaflödet i en period av vikande elbilsförsäljning för att ha råd att fortsätta göra de nödvändiga investeringarna i elektrifiering.
Aurobay finns kvar - det är den avknoppade motorutveckling o motorfabrikerna i Sverige o Kina som skall fortsätta utveckla hybriddrivlinor (där finns i alla fall en förbränningsmotor)
Aurobay= Geely (Volvo) + Renault
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Aurobay finns kvar - det är den avknoppade motorutveckling o motorfabrikerna i Sverige o Kina som skall fortsätta utveckla hybriddrivlinor (där finns i alla fall en förbränningsmotor)
Aurobay= Geely (Volvo) + Renault
Ja, men jag ser det mer som ett tecken på att man inte längre betraktar hybrid- och förbränningsmotorer som differentierande utan som en commodity (hyllvara). Då är det logiskt att knoppa av det som separat bolag för att kunna låta Volvo Cars fokusera utvecklingen helt på BEV, men samtidigt kunna låta tidigare investeringar göra nytta ett tag till. Typiskt strategiskt drag som företag gör när produkter/tekniker börjar närma sig slutet på sin livscykel.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man kan tycka vad man vill om saken, men Volvo Cars kunder gör uppenbarligen andra prioriteringar och de säljer betydligt fler bilar idag.

Visst får man tycka vad man vill. Men det Volvo som företag gjorde MOT motorsporten FÖR golf och segling för sådär tjugo år sedan framkallar fortfarande irritation i vissa kretsar. Företaget genomgick ju någon sorts identitetskris där de klassiska sossecontainrarna och Torslandatraktorerna helt plötsligt skulle förvandlas till något exklusivare än de egentligen var, så marknadsföring mot golf och segling och framförallt politisk korrekthet istället för motorsport var väl bara naturligt.

Och som du och andra påpekar - det Volvo säger och tycker nuförtiden återspeglar endast det som maximerar ägarens avkastning på kort sikt. Inget annat. Varken Volvo eller Polestar är någon sorts helgon som bryr sig om klimat och miljö. De vill bara maximera sin vinst. Och då båda har lagt alla ägg i en och samma korg - den korg som kallas elbilsbluffen - utan att ha några andra alternativ så är det klart som fan att man blir nervösa när marknaden vacklar.

Tur att det finns andra och bättre alternativ för oss som vill färdas i glesbygd.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Visst får man tycka vad man vill. Men det Volvo som företag gjorde MOT motorsporten FÖR golf och segling för sådär tjugo år sedan framkallar fortfarande irritation i vissa kretsar. Företaget genomgick ju någon sorts identitetskris där de klassiska sossecontainrarna och Torslandatraktorerna helt plötsligt skulle förvandlas till något exklusivare än de egentligen var, så marknadsföring mot golf och segling och framförallt politisk korrekthet istället för motorsport var väl bara naturligt.

Och som du och andra påpekar - det Volvo säger och tycker nuförtiden återspeglar endast det som maximerar ägarens avkastning på kort sikt. Inget annat. Varken Volvo eller Polestar är någon sorts helgon som bryr sig om klimat och miljö. De vill bara maximera sin vinst. Och då båda har lagt alla ägg i en och samma korg - den korg som kallas elbilsbluffen - utan att ha några andra alternativ så är det klart som fan att man blir nervösa när marknaden vacklar.

Tur att det finns andra och bättre alternativ för oss som vill färdas i glesbygd.
Ja, de hade helt klart en identitetskris för ca 20 år sedan. Många menar att de nu hittat rätt under Geelys ägande och försäljningssiffrorna verkar tyda på det.

Att skapa vinst för ägarna är naturligtvis styrande, men det är inte den enda faktorn - i såna fall hade kanske alla företag varit investment bankers eller liknande. Företag behöver också kunna ha en idé om varför de finns till och i vilken riktning de är på väg som är trovärdig och attraktiv för såväl kunder och anställda som ägare, liksom att förstås kunna leverera enligt det löftet.

Uppenbarligen har de valt en riktning som bl.a. inneburit att de satsat på några utvalda kärnvärden (miljö, säkerhet, skandinavisk design, bekvämlighet) som samtidigt inneburit att de valt bort annat (t ex motorsport, prisvärda robusta konstruktioner osv) som gör dig och en del andra upprörda. Polestar har en lite annan nisch. De vill uppfattas som ett sportigt prestandamärke, men som samtidigt är extremt miljövänligt och progressivt (eller "politiskt korrekt" för att använda andra ord).

Om man gillar nuvarande Volvo Cars och Polestar handlar förstås om personliga preferenser och gör man inte det tillhör man sannolikt inte den tilltänkta målgruppen, men tror du Volvo Cars hade varit mer framgångsrikt och i högre grad haft framtiden för sig som bolag ifall de valt en riktning mer i linje med vad du föredrar?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad Volvo-kineserna säger har nog bara med pengar att göra. Dom vill slippa konkurrera mot bränsledrivna fordon. Och deras ägare vill nog gärna att Europa ska vara beroende av kinesiska batterier och därtill hörande råvaror.
Självklart är Kinas roll i elektrifieringen strategisk och kommer användas emot oss när de tex invaderar Taiwan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har ändå stordriftsfördelar med att elda kol och köra på el, och ALL el kommer ju inte från kolkraft, ibland blåser det ju så mycket att man kan ladda IAF delvis vindkraft.
(man får räkna på landets elmix)

Men jag håller med, när vi bygger nästa kärnkraftverk köper jag elbil, för då blir det miljövänligt på riktigt!
Det hade redan varit miljövänligt om vi inte hade lagt ner fungerande kärnkraft och använt resten till att rädda elpriserna i Tyskland när dom inte längre får köpa skitig gas från puttler
Jag instämmer i Men jag håller med , när vi bygger nästa kärnkraftverk köper jag elbil, för då blir det miljövänligt på riktigt! Det hade redan varit miljövänligt om vi inte hade lagt ner fungerande kärnkraft och använt resten till att rädda elpriserna i Tyskland när dom inte längre får köpa skitig gas från puttler

Men det där med stordriftsfördelar instämmer jag inte i.
Ny Teknik publicerade 22 Mars 2004 en Artikel
"300 miljoner ska göra kol rumsrent"
Artikeln handlade om iden pumpa ner CO2 i marken vid Vattenfalls kolkraftverk Lippendorf istället för släppa ut den i luften.
Och då Publicerades för en gångs skull verkligheten med dagens kolkraftverk och vad man hoppades på.
1727767753854.png
Bränslet ger 2026 MW. Den här effekten ger 865 MW el, 68 MW till reservutrustning och 1093 MV kyls bort 865+68+1093 = 2026 så allt stämmer Input=Output
På en timme producerar alltså Lippendorf 865 MWh = 865000kWh och 1480000kg CO2
Dvs 1,71 kg CO2/kWh. För kWh vid kraftverket. Nu är det ju så att det är inte kWh för att ladda bilen. En del kWh förbrukas ju redan för att bryta kolen. Alternativt om kolen bryts med Dieseldrivna grävskopor ska ju den CO2 från grävskoporna också plussas på.
Men så gör vi ju inte.
Och så ger kraftverket 865 MW men hur många MW finns tillgängligt i vägguttaget ?
Fördelen med stordrift är driften men sedan kommer distributionen, hur många MW försvinner på vägen till Laddboxen ?
Och hur många kWh ger batteriet ut till motorn jämfört med de kWh man köpt från elleverantören ?
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Usch då, men länkar fungerar inte för de som inte har prenumeration ändå 🥹
Jag citerade också. Men skit samma, artikeln är belysande, så det skadar inte att lyfta upp den två gånger.
Ändå humor hur de olika aktörerna nu vill ha olika saker av EU beroende på deras egen ekonomiska verklighet.

Knepigt läge.
Ja, alla talar förstås i egen sak och utifrån vilken position de befinner sig i. Volvo Cars har nog inte haft så mycket till val annat än att satsa helt på elektrifiering. De stora europeiska tillverkarna har haft muskler att driva flera parallella spår, men präglas samtidigt av en oerhörd tröghet och svårighet att anpassa sig till fundamentalt förändrade marknadsförutsättningar.

Det är ett synnerligen svårt läge för europeisk bilindustri när det som tidigare var framgångsfaktorer har bytts till nya. Mycket av det som man investerat enormt i och sett som unika fördelar har nu blivit commodities eller till och med belastningar, medan man ligger hopplöst efter när det gäller att bygga de nya förmågor som nu blir allt viktigare (framför allt snabb och flexibel utveckling inom både hårdvara och mjukvara).

Tesla ligger långt före de traditionella biltillverkarna när det gäller dessa nya förmågor och verkar kunna hålla betydligt bättre marginaler än de europeiska tillverkarna, samtidigt som de europeiska tillverkarna också pressas hårt av kinesiska subventioner.

Självklart är Kinas roll i elektrifieringen strategisk och kommer användas emot oss när de tex invaderar Taiwan
Så är det nog, vilket gör läget ännu svårare, i synnerhet för oss i Europa. Detta slaget är nog på sätt och vis redan förlorat. Skulle tro att vi i slutändan inte har så mycket till annat val än att antingen ha ett fortsatt beroende till Kina och försöka ha så goda relationer till dem som möjligt och samtidigt satsa på att utveckla inom nya områden där vi kan bli vinnare... eller att distansera oss från Kina med följd att vi samtidigt undergräver vår ekonomi.

Vad som händer i USA framöver tror jag kan bli avgörande. Om det blir en konflikt mellan USA och Kina tror jag Europa står som förlorare, om inte räddningen blir fördjupade handelsrelationer och samarbeten med USA och andra västorienterade länder. Men om USA samtidigt blir mer isolationistiskt gentemot Europa tror jag läget kan bli ordentligt mörkt för vår del.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varför är Kina så intresserade av all viktig infrastruktur? Telecom, energi, solkraft , vindkraft, fordon, drift av tåg osv? Jag undrar, åh vad jag undrar.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Varför är Kina så intresserade av all viktig infrastruktur? Telecom, energi, solkraft , vindkraft, fordon, drift av tåg osv? Jag undrar, åh vad jag undrar.
Naturligtvis för att de vill vara en ledande kraft i världen och bygga ett imperium. På sätt och vis kanske denna drivkraft år gemensam med t ex USA, men skillnaden är vad det är för system allt bygger på. Vi står inför en eskalerande konflikt mellan det frihetliga och det centralstyrda och auktoritära.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Naturligtvis för att de vill vara en ledande kraft i världen och bygga ett imperium. På sätt och vis kanske denna drivkraft år gemensam med t ex USA, men skillnaden är vad det är för system allt bygger på. Vi står inför en eskalerande konflikt mellan det frihetliga och det centralstyrda och auktoritära.
Kanske att de vill vara ledande men det tror jag är en snäll tolkning, de vill och kommer utpressa oss.

Jaså vill ni ha elektricitet? Kul, Skriv på här.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kanske att de vill vara ledande men det tror jag är en snäll tolkning, de vill och kommer utpressa oss.

Jaså vill ni ha elektricitet? Kul, Skriv på här.
Ja, men det är ju det som det centralstyrda och auktoritära innebär - att genom kraft förmå människor, landet och världen bli på ett visst sätt, snarare än att skapa förutsättningar för saker att växa fram dynamiskt av egen kraft.

Sovjetunionen och en massa andra kommunistiska regimer misslyckades, men denna gången är jag rädd att det kan lyckas. Kontroll över data, människors informationsnätverk och möjligheterna med AI ger en helt annan hävarm.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top