Sverige idag..

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Du kollar aldrig text-tv? Där är det inte så noga. 🙂
Eller svenska poliser som helt slutat använda ordet var i tal och skrift. Vart, vart och åter vart. Fast i inslag med undertext så står det var där det ska vara var.
Fast det är ju samma på Facebook, Blocket och sporthoj.com.
Undrar varför. Vuxna som tar efter barn?

I någon notis om olyckan ovan stod det ”motorkross” vilket också är rätt vanligt.

Ett annat exempel är crossmoppe. Där verkar vuxna ta efter barn. Det finns inga crossmoppar, crosslysen, crossblinkers eller crosstutor osv.

Att veckodag, månad eller nationalitet inte skrivs med inledande versal är en annan klassiker.

”Stolt Svensk!” 😄

Eller företag som använder talspråk i sina annonser. Ordet våran istället för vår. Bojkott!

Eller dessa mellanslag före decimal som text-tv bl a envisas med:
12, 4
12, 5
12, 6

Ett annat exempel är mellanslag före skiljetecken:
Hej !
Vart ?
Ibland t mellanslag före punkt .

Framgafflar kontra framgaffel är uttjatat men det förekommer flitigt fortfarande.
Jag tror att folk inte läser motorcykeltidningar längre. Vem ska lära den nya generationen hojåkare? Eller ska vi nöja oss med att styra upp bruket av orden bult och packbox?
Fast det är stor skillnad på radialtätningar och packväskor.

Jag och en kompis har slutat säga hjulskruvar för det låter så fel. Hjulbultar och pinnbultar är ok. Fyrbultat…

Det blir lite konstigt när ord ska ändras som t ex bult tycker jag. Semantisk förändring.
Hur var det för er andra när ni gick över till vart?

Ett ord som ändrat betydelse är chockad. Det används ofta när någon blivit lite förvånad.

Ett ord som används ofta och fel är ordet faktiskt. Jag hade en kollega som använde det väldigt ofta. Ibland två gånger i samma mening. Presentationsteknik någon?

-Hur tror du det går i valet?
-Jag vet inte faktiskt.

Dom är ett bra ord. De eller dem är svårt. Har man gått kursen får man skriva dems.

View attachment 504483
En rejäl endurostänka på offroad-moppen!
Det är f ö lag på backspegel även på moppe.
Offroad-däck fram och trail-däck bak.

Nä jag är ingen mästare på svenska.
Men i de blindas rike är den enögde kung.
Nu när vi ändå pratar språk måste jag klaga på att varenda jävel säger "liksom" i varenda jävla mening!

Ett menlöst utfyllnadsord för sinnesslöa.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag hade en lärare en gång som lade till ”iallafallaltså” minst en gång per mening.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Fast sa han inte "jallafall"?

Det tycker jag verkar vara det vanligaste uttalet bland dom som använder det ofta.
Jo, så kan det nog ha varit. Med stark brytning på grekiska. Lyckades aldrig klura ut om det i själva verket var ett grekiskt ord.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, så kan det nog ha varit. Med stark brytning på grekiska. Lyckades aldrig klura ut om det i själva verket var ett grekiskt ord.

Ahh, då använde han det som det grekiska ordet Παρακαλώ. (Parakaló.) som används som utfyllnad titt som tätt.
Många svarar i telefonen med det, andra säger det mitt i dina meningar, jag tror inte ens Grekerna kan tala om vad det batyder längre....
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ahh, då använde han det som det grekiska ordet Παρακαλώ. (Parakaló.) som används som utfyllnad titt som tätt.
Många svarar i telefonen med det, andra säger det mitt i dina meningar, jag tror inte ens Grekerna kan tala om vad det batyder längre....
Haha, i fortsättningen kommer jag svara ”jallafallaltså” när det ringer någon, i synnerhet telefonförsäljare.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Varför är Kina så intresserade av all viktig infrastruktur? Telecom, energi, solkraft , vindkraft, fordon, drift av tåg osv? Jag undrar, åh vad jag undrar.

Se även sjukhusutrustning, labutrustning, etc. Under covid blev det riktigt svårt när leveranser från Kina i stort sett stoppades.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ahh, då använde han det som det grekiska ordet Παρακαλώ. (Parakaló.) som används som utfyllnad titt som tätt.
Många svarar i telefonen med det, andra säger det mitt i dina meningar, jag tror inte ens Grekerna kan tala om vad det batyder längre....
En finsk bekant använde perkele som tomgångsord när han pratade finska och helvete på svenska.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Se även sjukhusutrustning, labutrustning, etc. Under covid blev det riktigt svårt när leveranser från Kina i stort sett stoppades.
Den enda som kunde fixa munskydd var en gammal kollega till mig i Kina som skickade med FedEx 😅
Jag fick betala tull 🤨
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Man nog nu gissa att Batra inte borde behövt gå.
Det hela lär vara orkestrerat från Norra Bantorget.

1000035188.jpg
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top