Nu när vi ändå pratar språk måste jag klaga på att varenda jävel säger "liksom" i varenda jävla mening!Du kollar aldrig text-tv? Där är det inte så noga.
Eller svenska poliser som helt slutat använda ordet var i tal och skrift. Vart, vart och åter vart. Fast i inslag med undertext så står det var där det ska vara var.
Fast det är ju samma på Facebook, Blocket och sporthoj.com.
Undrar varför. Vuxna som tar efter barn?
I någon notis om olyckan ovan stod det ”motorkross” vilket också är rätt vanligt.
Ett annat exempel är crossmoppe. Där verkar vuxna ta efter barn. Det finns inga crossmoppar, crosslysen, crossblinkers eller crosstutor osv.
Att veckodag, månad eller nationalitet inte skrivs med inledande versal är en annan klassiker.
”Stolt Svensk!”
Eller företag som använder talspråk i sina annonser. Ordet våran istället för vår. Bojkott!
Eller dessa mellanslag före decimal som text-tv bl a envisas med:
12, 4
12, 5
12, 6
Ett annat exempel är mellanslag före skiljetecken:
Hej !
Vart ?
Ibland t mellanslag före punkt .
Framgafflar kontra framgaffel är uttjatat men det förekommer flitigt fortfarande.
Jag tror att folk inte läser motorcykeltidningar längre. Vem ska lära den nya generationen hojåkare? Eller ska vi nöja oss med att styra upp bruket av orden bult och packbox?
Fast det är stor skillnad på radialtätningar och packväskor.
Jag och en kompis har slutat säga hjulskruvar för det låter så fel. Hjulbultar och pinnbultar är ok. Fyrbultat…
Det blir lite konstigt när ord ska ändras som t ex bult tycker jag. Semantisk förändring.
Hur var det för er andra när ni gick över till vart?
Ett ord som ändrat betydelse är chockad. Det används ofta när någon blivit lite förvånad.
Ett ord som används ofta och fel är ordet faktiskt. Jag hade en kollega som använde det väldigt ofta. Ibland två gånger i samma mening. Presentationsteknik någon?
-Hur tror du det går i valet?
-Jag vet inte faktiskt.
Dom är ett bra ord. De eller dem är svårt. Har man gått kursen får man skriva dems.
View attachment 504483
En rejäl endurostänka på offroad-moppen!
Det är f ö lag på backspegel även på moppe.
Offroad-däck fram och trail-däck bak.
Nä jag är ingen mästare på svenska.
Men i de blindas rike är den enögde kung.
Ett menlöst utfyllnadsord för sinnesslöa.