Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att det nu är en högre tillgång på elbilar än efterfrågan som ett resultat av bl.a. lågkonjunktur och högre räntor, västpolitikers lappkast när det gäller subventioner osv och att Kina mättat marknaden med elbilar ändrar inte på den längre trenden av att vi går mot mer elektrifiering och successivt minskade CO2-utsläpp.
Successivt minskade CO2-utsläpp låter intressant, men hur ska det gå till ? :rofl
Befolkningen växer, befolkningen vill ha el och det byggs ju nya kolkraftverk hela tiden.
Tyskland har ju börjat öppna nya Brunkolsbrott !
1727706560170.png
OBS det är engelsk text komma " , " är tusenavdelare så 86,301 MWatt är 86301 MWatt
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1727707354195.png
Frågade en dam som nyligen besökt Tyskland om hon sett några tiggare.
Nej inga tiggare utanför butikerna.
Men det var ett svar.
Men om det är tillåtet tigga i Tyskland, varför reser tiggarna då till Sverige ?
Dom tar ju bussen från Rumänien till Sverige och i Göteborg har jag sett för några år sedan hur dom hämtas vid Centralstation med minibuss.
Vad är era erfarenheter av tiggare i Europa ?
I vilka länder sitter dom utanför butikerna som i Sverige.
LIBERALERNA verkar ha övergett de som betalar deras löner för att bli POPPIS i EU.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att det nu är en högre tillgång på elbilar än efterfrågan som ett resultat av bl.a. lågkonjunktur och högre räntor, västpolitikers lappkast när det gäller subventioner osv och att Kina mättat marknaden med elbilar ändrar inte på den längre trenden av att vi går mot mer elektrifiering och successivt minskade CO2-utsläpp.
Håller inte med som sagt men kul idéer!
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Successivt minskade CO2-utsläpp låter intressant, men hur ska det gå till ? :rofl
Befolkningen växer, befolkningen vill ha el och det byggs ju nya kolkraftverk hela tiden.
Tyskland har ju börjat öppna nya Brunkolsbrott !
View attachment 504517
OBS det är engelsk text komma " , " är tusenavdelare så 86,301 MWatt är 86301 MWatt
Ja, att det byggs kolkraftverk kan inte bilindustrin göra så mycket åt, men att de satsar på och kommer fortsätta satsa på att få ner CO2-utsläppen under bilens livscykel genom bl.a. elektrifiering är svårt att motsäga.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, att det byggs kolkraftverk kan inte bilindustrin göra så mycket åt, men att de satsar på och kommer fortsätta satsa på att få ner CO2-utsläppen under bilens livscykel genom bl.a. elektrifiering är svårt att motsäga.
De satsar väl på det de kan göra bäst affär av? Tror du att det produceras elbilar av Audi och andra miljöbovar för att vara snälla? Förstår inte om du fiskar nu eller vad är upplägget?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
De satsar väl på det de kan göra bäst affär av? Tror du att det produceras elbilar av Audi och andra miljöbovar för att vara snälla? Förstår inte om du fiskar nu eller vad är upplägget?
Naturligtvis utgår biltillverkarna från ekonomiska förutsättningar. Vad är det du implicit försöker säga? Att klimatfrågan snart försvinner från dagordningen genom politiska beslut och att biltillverkarna då satsar fullt ut på fossilbilar igen?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Naturligtvis utgår biltillverkarna från ekonomiska förutsättningar.
Ändå skrev du så här alldeles nyss:

"...satsar på och kommer fortsätta satsa på att få ner CO2-utsläppen under bilens livscykel..."

Men vi är nu överens om att de slutar om det inte finns ekonomi i det?

Är vi också överens om att skälet att de producerades i för stort antal var på grund av subventioner av elfordon och skatter på fossila bilar och tillhörande bränslen?

Lek med tanken att alla ekonomiska styrmedel från staten och EU försvinner, vad tror du skulla hända?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du kollar aldrig text-tv? Där är det inte så noga. 🙂
Eller svenska poliser som helt slutat använda ordet var i tal och skrift. Vart, vart och åter vart. Fast i inslag med undertext så står det var där det ska vara var.
Fast det är ju samma på Facebook, Blocket och sporthoj.com.
Undrar varför. Vuxna som tar efter barn?

I någon notis om olyckan ovan stod det ”motorkross” vilket också är rätt vanligt.

Ett annat exempel är crossmoppe. Där verkar vuxna ta efter barn. Det finns inga crossmoppar, crosslysen, crossblinkers eller crosstutor osv.

Att veckodag, månad eller nationalitet inte skrivs med inledande versal är en annan klassiker.

”Stolt Svensk!” 😄

Eller företag som använder talspråk i sina annonser. Ordet våran istället för vår. Bojkott!

Eller dessa mellanslag före decimal som text-tv bl a envisas med:
12, 4
12, 5
12, 6

Ett annat exempel är mellanslag före skiljetecken:
Hej !
Vart ?
Ibland t mellanslag före punkt .

Framgafflar kontra framgaffel är uttjatat men det förekommer flitigt fortfarande.
Jag tror att folk inte läser motorcykeltidningar längre. Vem ska lära den nya generationen hojåkare? Eller ska vi nöja oss med att styra upp bruket av orden bult och packbox?
Fast det är stor skillnad på radialtätningar och packväskor.

Jag och en kompis har slutat säga hjulskruvar för det låter så fel. Hjulbultar och pinnbultar är ok. Fyrbultat…

Det blir lite konstigt när ord ska ändras som t ex bult tycker jag. Semantisk förändring.
Hur var det för er andra när ni gick över till vart?

Ett ord som ändrat betydelse är chockad. Det används ofta när någon blivit lite förvånad.

Ett ord som används ofta och fel är ordet faktiskt. Jag hade en kollega som använde det väldigt ofta. Ibland två gånger i samma mening. Presentationsteknik någon?

-Hur tror du det går i valet?
-Jag vet inte faktiskt.

Dom är ett bra ord. De eller dem är svårt. Har man gått kursen får man skriva dems.

View attachment 504483
En rejäl endurostänka på offroad-moppen!
Det är f ö lag på backspegel även på moppe.
Offroad-däck fram och trail-däck bak.

Nä jag är ingen mästare på svenska.
Men i de blindas rike är den enögde kung.
Det där var faktiskt ett bra inlägg! :hihi

F,låt, men jag håller med dig. Faktiskt betyder att jag inte hade förväntat mig, inte det, för mig, felaktiga som en förstärkning.
Men när det gäller språkvård så blir det rätt när tillräckligt många gör fel.:huvet
Tänk om samma gällde byggnadsvård. :huvet

Men skillnaden mellan bult och skruv är enkel! :7peta
En skruv skruvas i, en bult bultas i, enkelt! :krama
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ändå skrev du så här alldeles nyss:

"...satsar på och kommer fortsätta satsa på att få ner CO2-utsläppen under bilens livscykel..."

Men vi är nu överens om att de slutar om det inte finns ekonomi i det?

Är vi också överens om att skälet att de producerades i för stort antal var på grund av subventioner av elfordon och skatter på fossila bilar och tillhörande bränslen?

Lek med tanken att alla ekonomiska styrmedel från staten och EU försvinner, vad tror du skulla hända?
Att förenkla så mycket som du gör blir inte speciellt användbart. Det handlar inte om att antingen så får de ekonomiska styrmedel och subventioner från staten och EU och satsar på elfordon eller så får de inte det och satsar på fossilfordon. Man behöver väga in hela marknadssituationen, vilket jag försökte beskriva i mitt längre inlägg.

Personligen är jag helt emot subventioner och direkta stöd. Som jag skrev tidigare bör politiker inte detaljstyra marknaden på det sättet.

Vad jag tror och hoppas på framöver är en mer sund balans, där man inte lägger alla ägg i en korg, men att utvecklingen mot mer elektrifiering kommer fortsätta framöver ser jag som extremt troligt. Inte minst Kina kommer fortsätta satsa på detta, de kommer bli billigare och europeiska konsumenter kommer vilja köpa sådana bilar. Däremot ser jag det som helt orimligt att branschen skulle ställa om till 100% eldrift på kort tid. Förbränningsmotorer tror jag kommer finnas kvar rätt många år till - det är riktningen jag pratar om och det är återigen de ekonomiska förutsättningarna som styr.

Har jobbat rätt många år med R&D-sidan av bilbranschen och de allra flesta jag mött där som har någonting att säga till om är inte direkt "petrol heads", utan såväl branschen som en mycket stor del av kundunderlaget befolkas till stor del idag av människor som tar klimatfrågan på stort allvar, så även om politiken skulle peka i en annan riktning är det inte direkt så att dessa företag omedelbart skulle vända kappan efter vinden och satsa fullt ut på fossilbränslen från en dag till en annan.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Det där var faktiskt ett bra inlägg! :hihi

F,låt, men jag håller med dig. Faktiskt betyder att jag inte hade förväntat mig, inte det, för mig, felaktiga som en förstärkning.
Men när det gäller språkvård så blir det rätt när tillräckligt många gör fel.:huvet
Tänk om samma gällde byggnadsvård. :huvet

Men skillnaden mellan bult och skruv är enkel! :7peta
En skruv skruvas i, en bult bultas i, enkelt! :krama
Japp men nu ska vi va snälla! FyllBullt ! japp..Byggnadsvård check! 40 + år ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror att om alla straffskatter på drivmedel och ICE bilar togs bort, och alla ekonomiska incitament till elbilar togs bort, så skulle marknaden sköta det där mycket bättre själv.

Vi skulle få en elektrifierad bilflotta när elbilarna var bättre och mer prisvärda än ICE bilarna, och tillverkarna skulle tvingas göra sitt yttersta för att förbättra bilarna.

Men en viss andel skulle fortsätta att köra ICE bil för att dom gillar det, och det är helt OK.

Tvingar (med styrmedel) man folk att köpa elbil så tillverkar bilfabrikerna skitbilar med onödig utrutning som dom tjänar massor på, istället för avskalade grundmodeller med bra räckvidd
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, att det byggs kolkraftverk kan inte bilindustrin göra så mycket åt, men att de satsar på och kommer fortsätta satsa på att få ner CO2-utsläppen under bilens livscykel genom bl.a. elektrifiering är svårt att motsäga.
Varför skulle elektrifiering av bilarna minska CO2-utsläppen om elen kommer från kolkraftverk ?
På Roskildefestivalen för drygt 30 år sedan var ett Miljötält. Där upptäckte jag till min stora förvåning att det var bättre åka Personbil än Tåg i Danmark.
Av det enkla skälet att elen till tågen i Danmark kom från stora Kolkraftverk som hade så låg verkninggrad följt av för luster fram till tågen att en vanlig bensindriven Personbil var ett bättre alternativ än ett Danskt elektriskt tåg.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför skulle elektrifiering av bilarna minska CO2-utsläppen om elen kommer från kolkraftverk ?
På Roskildefestivalen för drygt 30 år sedan var ett Miljötält. Där upptäckte jag till min stora förvåning att det var bättre åka Personbil än Tåg i Danmark.
Av det enkla skälet att elen till tågen i Danmark kom från stora Kolkraftverk som hade så låg verkninggrad följt av för luster fram till tågen att en vanlig bensindriven Personbil var ett bättre alternativ än ett Danskt elektriskt tåg.

Du har ändå stordriftsfördelar med att elda kol och köra på el, och ALL el kommer ju inte från kolkraft, ibland blåser det ju så mycket att man kan ladda IAF delvis vindkraft.
(man får räkna på landets elmix)

Men jag håller med, när vi bygger nästa kärnkraftverk köper jag elbil, för då blir det miljövänligt på riktigt!
Det hade redan varit miljövänligt om vi inte hade lagt ner fungerande kärnkraft och använt resten till att rädda elpriserna i Tyskland när dom inte längre får köpa skitig gas från puttler
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Varför skulle elektrifiering av bilarna minska CO2-utsläppen om elen kommer från kolkraftverk ?
På Roskildefestivalen för drygt 30 år sedan var ett Miljötält. Där upptäckte jag till min stora förvåning att det var bättre åka Personbil än Tåg i Danmark.
Av det enkla skälet att elen till tågen i Danmark kom från stora Kolkraftverk som hade så låg verkninggrad följt av för luster fram till tågen att en vanlig bensindriven Personbil var ett bättre alternativ än ett Danskt elektriskt tåg.
Det är inte jag som tycker det, utan vad som driver elektrifiering inom bilindustrin. Bilindustrin är inte ansvarig för kolkraftverken. Sen är det visserligen så som GuW skriver att även när elen kommer från kolkraft blir det mindre CO2-utsläpp än när man kör bilen på fossila bränslen.

Den el som produceras i Sverige är till 98% fossilfri.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så här ser Volvo Cars och Polestar på frågan:

Uppmanar till fossilförbud

Men Volvo Cars och Polestar, båda med huvudkontor i Göteborg men med starkt kinesiskt ägande, går på rakt motsatt linje. I ett öppet brev tillsammans med drygt 40 andra företag uppmanar de i stället EU att hålla fast vid utsläppsmålen.

Det innebär bland annat att de vill att EU har kvar förbudet att från 2035 sälja nya bilar som drivs med bensin eller diesel.

”2035-målet är avgörande för att få med alla intressenter på den här resan och garantera EU:s konkurrenskraft”, säger Jim Rowan, vd för Volvo Cars i en kommentar.

Volvos ledning varnar även för att om målet ändras så hotas de investeringar som redan gjorts för elektrifieringen. De uppger också att förbudet mot förbränningsmotorbilar är bra eftersom det tvingar den europeiska industrin att vara mer innovativ.

Andra företag som undertecknat brevet är bland andra elbilstillverkaren Rivian och företag från helt andra branscher som Ikea Ingka Group, Tesco, Uber och Iberdrola. Däremot har inga fler biltillverkare ställt sig bakom.

Stor investering från Volvo​

Volvo Cars, Polestar och de andra som skrivit under påpekar att den kinesiska regeringen under lång tid drivit på för att få till en elektrifiering av bilarna. För att möta det har USA bland annat infört ett omfattande stödpaket som riktas mot både elbilar och elbilsbatterier.

EU försöker hantera konkurrensen genom att skärpa utsläppskraven och på så sätt få till en elektrifiering. Om EU nu släpper utsläppskraven kommer Europa att hamna ännu längre efter, hävdar Volvo Cars och de andra.

Till saken hör att Volvo Cars redan gjort stora investeringar för att ställa om mot eldrift och var till helt nyligen den tillverkare som hade de högst satta målen. Redan från 2030 räknade bolaget med att enbart tillverka elbilar.

Men i början av september tvingades Volvo Cars justera sina planer. Eftersom många kunder fortfarande tvekar om att gå över till att köra på el fick Volvo anpassa sina mål.

Nu konstaterar bolaget att elbilar på sikt blir det enda men även 2030 kommer en del av de bilar Volvo räknar med att sälja att vara hybrider, och främst då laddhybrider.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och där min vän har du orsaken till att jag inte köpt en Volvo på 20+ år…

Trots uppväxt med en far och en farfar som nog haft varje Volvomodell. Trots bygge av Sveriges första ”ramlösa” A-traktor av en 142’a. Trots mängder med kul experiment med B20, R-kam, S-kam, stora Weberförgasare, extraktorgrenrör och bredställ i varje kurva i kommunen.

När märket lade ner BTCC-satsningen för att kunna satsa sponsorpengar på golf och segling fick jag nog. Det sade allt om människorna i styrande ställning på det jävla skitföretaget…! Och uppenbarligen är inget bättre nuförtiden.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Och där min vän har du orsaken till att jag inte köpt en Volvo på 20+ år…

Trots uppväxt med en far och en farfar som nog haft varje Volvomodell. Trots bygge av Sveriges första ”ramlösa” A-traktor av en 142’a. Trots mängder med kul experiment med B20, R-kam, S-kam, stora Weberförgasare, extraktorgrenrör och bredställ i varje kurva i kommunen.

När märket lade ner BTCC-satsningen för att kunna satsa sponsorpengar på golf och segling fick jag nog. Det sade allt om människorna i styrande ställning på det jävla skitföretaget…! Och uppenbarligen är inget bättre nuförtiden.
Man kan tycka vad man vill om saken, men Volvo Cars kunder gör uppenbarligen andra prioriteringar och de säljer betydligt fler bilar idag.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top