Sverige idag..

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Här har ni, varsågoda, om två år är det val.

Man frias för dödlig påkörning av pojke

Bara så jag förstår vad det är jag i såna fall röstar på... Menar du att om det blir en ren SD-regering efter nästa val så kommer de se till att i ett sånt här fall kommer det inte spela någon roll att det saknas bevis för att bilföraren gjort något brottsligt, denne kommer ändå anses skyldig pga. vem denne är?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bara så jag förstår vad det är jag i såna fall röstar på... Menar du att om det blir en ren SD-regering efter nästa val så kommer de se till att i ett sånt här fall kommer det inte spela någon roll att det saknas bevis för att bilföraren gjort något brottsligt, denne kommer ändå anses skyldig pga. vem denne är?
Jag är inte heller riktigt med.
När domarna går åt "rätt" håll är det "Tack SD!".
Nu, när det går åt fel(?) håll är det "Rösta på SD!"
:va

Markus får bringa ljus i vårt mörker. :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Han har alltså kört på någon som cyklat på ett övergångsställe. Så det enda brottet som är klarlagt är att pojken cyklade på fel ställe?
Vittnen har uppgett att den gängkriminelle hade kört för fort och mot rött på övergångsstället...... (hur trovärdiga de är vet jag inte, men det var tidiga uppgifter direkt efter olyckan, nån kan ha ändrat sig)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vittnen har uppgett att den gängkriminelle hade kört för fort och mot rött på övergångsstället...... (hur trovärdiga de är vet jag inte, men det var tidiga uppgifter direkt efter olyckan, nån kan ha ändrat sig)
Jag tycker det låter som att den personen borde vara inlåst sen länge med nyckeln bortkastad, men vittnen som hördes direkt efter kan antingen ha känt igen honom och tänkt "nu har vi honom" eller också har de tänkt efter och insett att de nog hade fel eller kanske har fått besök av någon som berättat vad de borde ha sett och inte.
Oavsett vilket kan inte rätten döma efter annat än det som går att visa. Vad som "känns rätt" får inte vara en del av rättsskipningen.

Numera vet man att vittnen sällan går att lita på och mest är stöd till teknisk bevisning. Vad man tror sig ha sett är inte alltid det som faktiskt hände.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det kanske blir lättare att vittna mot gängkriminella om förslaget på anonyma vittnen går igenom?
(Och jag vet, finns en del andra bekymmer med det. Annan tråd isf.)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bara så jag förstår vad det är jag i såna fall röstar på... Menar du att om det blir en ren SD-regering efter nästa val så kommer de se till att i ett sånt här fall kommer det inte spela någon roll att det saknas bevis för att bilföraren gjort något brottsligt, denne kommer ändå anses skyldig pga. vem denne är?
Var bara lugn, snart svarar Lugn dig med hur man kan lösa problem du fram till nu uppfattat som oöverstigliga.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vittnen har uppgett att den gängkriminelle hade kört för fort och mot rött på övergångsstället...... (hur trovärdiga de är vet jag inte, men det var tidiga uppgifter direkt efter olyckan, nån kan ha ändrat sig)

Polisen kan inte ens döma dig för fortkörning utan en mätning, ännu mindre räcker det med vittnesmål från en Svensson som knappast är van att bedöma hastigheter.

Beträffande en rödljuskörning däremot så borde det ju räcka med två vittnen för att det ska väga tyngre än vad chauffören säger.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Polisen kan inte ens döma dig för fortkörning utan en mätning, ännu mindre räcker det med vittnesmål från en Svensson som knappast är van att bedöma hastigheter.

Beträffande en rödljuskörning däremot så borde det ju räcka med två vittnen för att det ska väga tyngre än vad chauffören säger.
Rödljuskameror hade ju annars kunnat vara något. De gillar ju kameror, och det är ju faktiskt en sorts kamera som skulle kunna göra lite nytta.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Aftonhoran förnekar sig inte på ledarplats
1728317898465.png

Judiska elever har inget ansvar för Israels försvar mot terrorism och raketanfall!!!!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Var bara lugn, snart svarar Lugn dig med hur man kan lösa problem du fram till nu uppfattat som oöverstigliga.

Nja, jag har jobb som står och väntar, men den logiske kan se att inlåsta brottslingar inte kör på barn ute i trafiken. Kanske ett three strike system vore på sin plats?

e36f728dc2822d521b48f55bc70badf2.jpg
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Var bara lugn, snart svarar Lugn dig med hur man kan lösa problem du fram till nu uppfattat som oöverstigliga.
Eller så skriver du vad du menar istället för att uttrycka dig svepande, så man slipper misstolka dig, om det nu inte är avsikten
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fast av rubriken att döma så menar hon väl inte det?
Rubriken är anti-Israelisk och det förstärker hatisk. Jag hade inte lagt till orden "ansvar" och "krig" för det känns som att Israel har startat det.
Med tanke på VPK's (Vänstern Palestina Kommunisterna) anhängare inte ser terrorattacken som något onormalt utan fokuserar på alla "oskyldiga" Hamas som gömmer sig bland civila (?) och barn.
Hizbollah är ju ett annat exempel, en terrorgrupp som har infiltrerat och tagit makten i Libanon.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tror du förstår mycket väl vad jag menar.
Att det på något sätt har att göra med att få bukt med gängkriminaliteten inser nog alla, men det framgick inte på vilket sätt och hur det hade påverkat det aktuella trafikbrottet. Eller du kanske inte vet och hoppas på att få förslag från andra på forumet?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Samma kväll som denna gängkriminella arab i hög hastighet körde över ett barn på ett övergångsställe så var det tumult på platsen.
Man kan ju undra hur det känns att behöva vittna i en sådan här fråga.
Tydligen lättare låta bli, fullt förståeligt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att det på något sätt har att göra med att få bukt med gängkriminaliteten inser nog alla, men det framgick inte på vilket sätt och hur det hade påverkat det aktuella trafikbrottet. Eller du kanske inte vet och hoppas på att få förslag från andra på forumet?

Tydligen inte.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Samma kväll som denna gängkriminella arab i hög hastighet körde över ett barn på ett övergångsställe så var det tumult på platsen.
Man kan ju undra hur det känns att behöva vittna i en sådan här fråga.
Tydligen lättare låta bli, fullt förståeligt.
Antar man får leta upp någon artikel på Samnytt, Flashbacktråd eller liknande för att förstå mer av sammanhanget, för det framgick ju inte alls av artikeln du länkade till.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Antar man får leta upp någon artikel på Samnytt, Flashbacktråd eller liknande för att förstå mer av sammanhanget, för det framgick ju inte alls av artikeln du länkade till.
Ja det kan vara bra att sätta sig in i aktuella frågor om man tänker ha en åsikt om dem.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top