Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så klart både skojar du om det som hänt, och skojar bort det.

Hade inte väntat mig något annat faktiskt.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Jag är inte förvånad över att du aktivt missförstår heller. :)

En viss del av Internet fylldes ganska snabbt med allehanda konspirationsteorier kring olyckan och eftersom dessa sedan snabbt brukar leta sig in på Sporthoj så förekom jag helt enkelt. Förstår att det känns surt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är inte förvånad över att du aktivt missförstår heller. :)

En viss del av Internet fylldes ganska snabbt med allehanda konspirationsteorier kring olyckan och eftersom dessa sedan snabbt brukar leta sig in på Sporthoj så förekom jag helt enkelt. Förstår att det känns surt.
Man måste verkligen vara regimtrogen och/eller naiv om man avfärdar alla spekulationer som konspirationsteorier när kanske en av Europas mest hotade människor plötsligt dör i en våldsam krasch.

Men det var väl du som påstod massinvandring från tredje världen är lönsam? Klart du tror på vad som helst.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Man måste verkligen vara regimtrogen och/eller naiv om man avfärdar alla spekulationer som konspirationsteorier när kanske en av Europas mest hotade människor plötsligt dör i en våldsam krasch.

Men det var väl du som påstod massinvandring från tredje världen är lönsam? Klart du tror på vad som helst.

Jag gillar konspirationsteorier. I det här fallet kan man dock avfärda de flesta. Första gallringen är att någon ska tjäna på det som skett. Islamister kvalar in där.

Ligger det nära till hands att islamister har lyckats få till en punka på bilen, utlöst i helt rätt tillfälle och sedan komma undan med det utan att något pekar på dem? Nej, de gubbarna brukar bara köra en kaboom följt av skryt att de ligger bakom. Islamister är inte kända för stealth operations direkt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag gillar konspirationsteorier. I det här fallet kan man dock avfärda de flesta. Första gallringen är att någon ska tjäna på det som skett. Islamister kvalar in där.

Ligger det nära till hands att islamister har lyckats få till en punka på bilen, utlöst i helt rätt tillfälle och sedan komma undan med det utan att något pekar på dem? Nej, de gubbarna brukar bara köra en kaboom följt av skryt att de ligger bakom. Islamister är inte kända för stealth operations direkt.
Absolut, det är långsökt.

Men det är också långsökt att det alls hände.

Jag skulle säga att sannolikheten att Lars Vilks skulle dö i ett dåd var bra mycket större än att han skulle dö på en torr motorväg med räcke i alla fall.

Det kan mycket väl gått till exakt som DN och regimen rapporterar ut men det är konstigt hur många som påstår att de vet det från dag#1.

Jämför med Palme (eller Estonia för den delen), jag tror det är bra att inte alla litade blint på Hans Holmér.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Beaktat mina fördomar om hur poliser(skyddsvakter antagligen framför bilen när de pga omständigheterna har det i närmaste brottsimmunitet i trafiken, och vi har dessutom vittne som säger att drygt 4 ton SUV med hög tyngdpunkt kördes i uppskattningsvis över 160 km/h.

Ja då ska det till väldigt bra konspirationsteorier för att jag ska tro att orsaken är nåt annat än skit bakom ratten.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Biten mellan södra och norra Markaryd var avstängd mellan söndag 16:00 till idag tisdag 20:30.
Nu vet jag inte vad som sades på pressmötet dom hade 10:15 på måndagen, men på nyheterna på radio sades inte ett dugg måndag kväll.
Locket är på och kommer säkerligen inte att lyftas igen.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Den riktigt konspiratoriske har säkert redan noterat att vägen parallellt med E4'an heter Skulptörvägen där man kan svänga in på Snapphanestigen.
...och är man riktigt riktigt konspiratorisk kan man observera att krocken skedde på motorvägen ungefär i höjd med Nibe/Conturas fabrik där det bland annat tillverkas braskaminer. I braskaminer eldas det som bekant och eldas är just vad Vilks verk Nimis har blivit utsatt för vid ett flertal tillfällen.
De skyldiga finns kanske att finna hos grupper som historiskt har köpt tändstickor...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biten mellan södra och norra Markaryd var avstängd mellan söndag 16:00 till idag tisdag 20:30.
Nu vet jag inte vad som sades på pressmötet dom hade 10:15 på måndagen, men på nyheterna på radio sades inte ett dugg måndag kväll.
Locket är på och kommer säkerligen inte att lyftas igen.
Tydligen fler än jag som tycker det är anmärkningsvärt att chauffören inte klarade en däcksexplosion.
Bilen / Däcken borde ju vara konstruerade för att klara däckskador och chauffören borde ha tränat på det.
Men livvakterna har kanske bara tränat på rakväg ?
Och olyckan skedde i högerkurvan för södergående trafik mellan avfart 75 och 74.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vad var det för bil de åkte i? Den var "tung" är det jag sett.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Krämens kostnad i morgon mellan 7 och 8. Kräm och mjölk förvaras lämpligen utomhus i natt. Subventioneras krämen i Polen eller kokar man gröten med kol?
1633543897067.png

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
144,87 EUR/MWh mellan kl 18-19 i SE3 - max för dagen.
Billigast har ni SE3are mellan 03-04, då pröjsar ni 30,31 EUR/MWh.

Nu har väl de flesta debitering med månadsmedel fortfarande men timdebitering som börjar bli vanligare känns allt attraktivare.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vad det gäller viks anser jag att man är helt fri att ha åsikter om vad som helst,

Men man får lixom stå för dessa åsikter då o inte bejära att skattebetalarna skall betala för att jag eller viks skall kunna vara så provokativa vi vill utan att en jävel skall bry sig.

Tragiskt att en person avlider i en högst normal avåkning/krock i den farten, men samtidigt skönt att Svea rike sparar pengar på en glapp käft som inte står upp för sin provokation.

19 spänn litern för diesel är för billigt det är för många fattiga jävlar ute på vägarna fortfarande.. Provokativt men jag står för detta.

Dyr el, för många fattiga jävlar som skall ha hus oavsett hur lite pengar dom har kvar efter milionlånen på något hus någonstans, med en husbil eller sommarstuga på skorstenen i topplån.

Inget synd om folk som fan inte kan se 5 cm framför sin egen näsa o ha lite livsplanering samt framförhållning.

Provokativ jajamensan men jag står för det

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Min gissning är att kraschen orsakades av att något gick sönder i Range Rovern.
Eftersom jag åkt kanske 20 mil som passagerare i en Range Rover och då under dessa 20 mil gick en drivaxel till bakhjulen av (min gissning) för efter föraren lagt i 4-hjulsdriften kunde vi åka vidare.
Citat från länken , det här skrevs för 6 år sedan...
"Filip
Vad tror ni bromssträckan på denna klumpeduns är då? Vi får väl hoppas den har bättre däck än 'allväders'-sulorna vanliga har :)

Admiral Guldstjärna Filipför 6 år sedan
Kör man en sådan så bromsar man inte utan man kör runt eller möjligen över eller på."
från

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
– Vägen framåt är inte att backa. Svaret heter att investera i förnybart, säger exempelvis svenska ledamoten Jytte Guteland (S) på en digital pressbriefing.
– Vi var fullt överens i dag om att den nuvarande situationen inte får underminera våra ambitiösa klimatmål. Den gröna omställningen är inte problemet – den är en del av lösningen, sade Donohoe efter eurogruppens möte i måndags.
Med "förnybart" och "den gröna omställningen" så menar de i princip endast intermittent kraftproduktion?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Sverige då, 1941,
SIFR som kommit igång 1922 var i full verksamhet
efter Riksdagsbeslutet 1921 (för 100 år sedan, borde kanske minnas lika mycket som kvinnlig rösträtt ?)
Jag fattade först inte, texten var ju på svenska, svenska ? var stämningen så här i Sverige 1941 ????
Från

Bifogat

• 20211006-Stockholm-1941-Åbergs-Bokhandel.png
    20211006-Stockholm-1941-Åbergs-Bokhandel.png
    574.8 KB · Visningar: 14

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
SIFR som kommit igång 1922 var i full verksamhet efter Riksdagsbeslutet 1921 (för 100 år sedan, borde kanske minnas lika mycket som kvinnlig rösträtt ?)
Det finns inte så många levande kvar idag som var vuxna på 40-talet som kan återberätta det hela. Utbildning under skolåren är det enda motmedlet mot tosserierna. Trots det får vi Erdoganar, Bolsonarosar och Twittlar som ledare samt Polacker och Ungrare på helt fel väg. För upplysnings skull var det värnpliktiga MÄN som fick rösträtt sist av alla i Sverige.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nä, värnpliktssystemet var snarare det som faktiskt öppnade för allmän och lika rösträtt i Sverige. Däremot fanns ett KRAV på genomgången värnplikt för att få rösta och - det gällde förstås män - fram till 1922 och det var året efter att kvinnor fick rösta, då utan att ha gjort lumpen.

Man kan nog inte påstå att Sverige blivit ett sämre land genom införandet av rösträtt även för mindre bemedlade och kvinnor, trots att ”konservativa” partier alltid varit emot allt som gäller länder bättre att leva i.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA