Vi var inte med i NATO men citat:
"Så vitt jag vat hjälpte vi både Norge och Finland under förra kriget, vi satte upp ett eget flygvapen i finland och norrmännen kom över fjället till Sverige för att få träning och utrustning"
Ja, Nato hjälper varandra, främst i närområdet, står man utanför kan man inte räkna med att få någon hjälp, inte av någon. Märkligt då med Sveriges leveranser av materiel till Ukraina.
För varken de eller vi är med i NATO och ändå skickar vi materiel dit.
Men också långt bort. I varje fall för mig.
Vad gott har USA med NATO medlemmar och icke NATO medlemmar åstadkommit i Libyen, Afghanistan, Irak, Syrien ? Som jag ser det total katastrof.
Är du själv stolt över Sveriges insatser / inblandning ?
Hur ser du på att deltaga i ett nytt krig mellan USA och Mexico ? Det skulle inte bli det första.
Jag ser gärna ett försvarsamarbete tex inom Norden, EU, Västeuropa.
Men med USA kommer ju hela samarbetet handla om USA's intressen.
Störst bestämmer.
USA står ju förca 70% av utgifterna. De övriga 29 medlemmarna för ca 30%
Precis som i vilket AB som helst.
Och vilka typer är det som har / har haft USA's stöd !
Fast, reliable answers and still in trust: Qwant does not store your search data, does not sell your personal data and is hosted in Europe.
www.qwant.com
Fast, reliable answers and still in trust: Qwant does not store your search data, does not sell your personal data and is hosted in Europe.
www.qwant.com
Jag avstår gärna från supporta det sällskapet.
Ja precis VI (icke NATO) har hjälpt Ukraina, varken vi eller Ukraina är NATO
Ukraina har rätt att begära absolut ingenting, vi hade kunnat skicka handhjärtan.
Grannlandet Polen har skickat saker till Ukraina, men när dom ville ge bort lite gamla MIG plan blev det stopp, ty det fick dom som NATO land inte göra, så då gav Polen bort planen till vad du verkar tycka vara "den store satan" USA och sa, Ukraina vill ha dom, ni bestämmer om dom får dom.
Nu står dom flygplanen på en amerikansk NATO bas i tyskland och rutttnar bort då det verkar som att det är en gräns NATO inte är beredda att överskrida.
Hade Ukraina varit med i NATO hade dom fått planen direkt.
Hade inte Polen varit med hade dom kunnat flygas över gränsen direkt.
Nu står dom utanför och får lite handhjärtan från Tyskland, som inte ens stänger gaskranen utan fortsätter att göda Putins arme.
Ukraina vill ha hjälp med en "no fly zone", men NATO kan inte ge det, då återstår bara att fråga icke NATO länder, men det finns inga länder omkring Ukraina som har den kapaciteten som INTE är med i NATO.
Vi kommer aldrig att tvingas skicka trupp till ett krig mellan Mexico och USA, för jag tror inte Mexico kommer att anfalla USA.
Vi behöver inte skicka trupp till något annat NATO land heller, om dom startar ett krig.
Så om Polen får för sig att invadera Tyskland för omväxlings skull så kan vi sitta brevid och rulla tummarna om vi vill.
Skitkrigen i Libyen, Afghanistan, Irak, Syrien har väl inte USA tvingat något annat NATO land att vara med i?
Sverige har varit där TROTS att vi står utanför NATO, helt frivilligt, så vad är argumentet?
Vid ett NATO medlemskap är det bara fastanställd militär personal som skickas, inte värnpliktiga, vill man inte försvara sina grannar om dom blir anfallen så behöver man inte jobba i gröna firman.
Hittils har dom löst det med att ställa en förfrågan ett land till ett annat, sedan har det landet ställt en förfrågan till soldaterna.
Lite som i Sverige, ingen jävel har tvingats till Afghanistan, alla har ansökt.