Sverige idag..

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
En polischef sa ju rakt ut att lamotte får skylla sig själv då han själv skapat situationen som råder o det gör inte polisen något åt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En polischef sa ju rakt ut att lamotte får skylla sig själv då han själv skapat situationen som råder o det gör inte polisen något åt.

Fast DET är ju en burk mask den polisen inte skulle ha öppnat.

En Imam som gör ett böneutrop?

En miljöaktivist som spärrar en väg?

En vänsteraktivist som är dryg?

En Vegan som står utanför donken och hallåar?

En bög som vill vifta med Prideflagga?

Alla skapar ju situationer då folk med annan åsikt kan tänkas vilja ge dom en box på truten.

Polisen ska skydda dom oavsett, så länge dom inte gör något olagligt som miljöaktivisten som spärrar vägen....

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Mmmm sjuklövern med miljösvinen o svetsare i fören måste ju skrika av lycka.

Mellan kl 8 och 9 på måndagsmorgonen ökar elpriset i Stockholm, Göteborg och Malmö drygt 13 500 procent jämfört med söndagen. Prisuppgången ger den dyraste junimånaden någonsin.

Fem kronor per kilowattimme ligger priset på i elområdena tre och fyra där storstadsregionerna ligger enligt den nordiska elbörsen Nordpool.

Snittpriserna för dagen ligger på som mest 2,37 kronor för en kilowattimme i elområde fyra. I elområde tre är det något lägre på 2,33 kronor medan den norra halvan av landet klarar sig undan med omkring 40 öre.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Mmmm sjuklövern med miljösvinen o svetsare i fören måste ju skrika av lycka.

Mellan kl 8 och 9 på måndagsmorgonen ökar elpriset i Stockholm, Göteborg och Malmö drygt 13 500 procent jämfört med söndagen. Prisuppgången ger den dyraste junimånaden någonsin.

Fem kronor per kilowattimme ligger priset på i elområdena tre och fyra där storstadsregionerna ligger enligt den nordiska elbörsen Nordpool.

Snittpriserna för dagen ligger på som mest 2,37 kronor för en kilowattimme i elområde fyra. I elområde tre är det något lägre på 2,33 kronor medan den norra halvan av landet klarar sig undan med omkring 40 öre.
13500%?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Eget ansvar att skydda sin egendom säger du? Hur långt sträcker sig det?
Att ha ett brännbollsträ är iaf tydligen att dra det egna ansvaret för långt.

Patetiskt hur de säger en sak men agerar som att något helt annat gäller.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, den som inte tar egenansvar får skylla sig själv när han blir drabbad och den som tar egenansvar blir straffad ifall han är dum nog att informera samhället om vad han gjort.

Man börjar vara förvånad över att inte fler tjuvar och banditer rapporteras som försvunna i det här landet. Men det kommer väl...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om inte polisen hade varit så nyfiken när det är ett 7.62mm hål i motorblocken på dom utlandsregade bilarna som står och dräller i skogarna skulle vi ha haft betydligt färre dieselstölder ur skogsmaskiner.

Jag tror till och med att somliga skulle föredra att polisen inte alls brydde sig.

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Ja, den som inte tar egenansvar får skylla sig själv när han blir drabbad och den som tar egenansvar blir straffad ifall han är dum nog att informera samhället om vad han gjort.

Man börjar vara förvånad över att inte fler tjuvar och banditer rapporteras som försvunna i det här landet. Men det kommer väl...
Detta torde väl kvala in på den gamla glesbygdsklassikern: Skjut, gräv ner, tig.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta torde väl kvala in på den gamla glesbygdsklassikern: Skjut, gräv ner, tig.

Just dessa ord får mig att fundera på att nåt är elemäntärt galet i Sverige då det skjuts mer folk än vargar på ett år ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

En kollega hade ett inbrott där dom bor ute på landet. Deras hund väckte dom och grep tjuven i benet. Så dom ringde polisen. Polisen kom halade in tjuven i bilen och innan dom drog var slutrepliken: Nästa gång ringer ni inte oss utan låter hunden tugga färdigt.
När de fick notan på 17000 kr för "sveda och värk"(?) till tjuven förstod de varför.

Citat: Man börjar vara förvånad över att inte fler tjuvar och banditer rapporteras som försvunna i det här landet. slut citat
Vad det gäller Malmös bilmålvakter såg jag någon gång att polisen inte visste om någon / några av dem överhuvudtaget fanns i Sverige längre.
Ett av skälen till den folkräkning som föreslagits.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite i samma riktning. Har du näringsförbud så går det ändå bra starta en ideell förening.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tro mig, det tar emot att försvara Morgan Johansson, och tonen i samhället (som han själv är mest ansvarig av alla för att förpesta) är så uppskruvad att allt tolkas och misstolkas.

Jag kan förstå resonemanget att polisen kan inte stoppa alla stölder. Man förväntas låsa sin cykel, MC, bil och källare, detta är sedan länge.

Vet inte exakt vad han menade men visst har alla någon typ av ansvar för sin egendom.

Att det sticker i ögonen när det kommer från honom och då samhället snabbt förfaller är förvisso också sant.

Byggarbetsplatserna i Stockholm är hårt bevakade med hund mm, jag utgår från att det är kunden som betalar i slutändan, det kanske är det han menar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tro mig, det tar emot att försvara Morgan Johansson, och tonen i samhället (som han själv är mest ansvarig av alla för att förpesta) är så uppskruvad att allt tolkas och misstolkas.

Jag kan förstå resonemanget att polisen kan inte stoppa alla stölder. Man förväntas låsa sin cykel, MC, bil och källare, detta är sedan länge.

Vet inte exakt vad han menade men visst har alla någon typ av ansvar för sin egendom.

Att det sticker i ögonen när det kommer från honom och då samhället snabbt förfaller är förvisso också sant.

Byggarbetsplatserna i Stockholm är hårt bevakade med hund mm, jag utgår från att det är kunden som betalar i slutändan, det kanske är det han menar.

Dieselstölderna sker väl oftast vid hyfsat obevakade cisterner, tex på avlägnsa byggplatser och i skogen.

Jag garanterar att ägarna till dom har satt lås på dom.

Vad mer ska dom göra? Truppmina 12 är väl förbjuden?

Många sätter upp åtelkameror, fast då får dom fan av polisen för det för man inte göra.
Knepet är att hänga en korv på cisternen innan man monterar upp kameror så att man har lite bilder på rävar som äter korv på minneskortet, sen råkade det fastna dieseltjuvar på minneskortet när korven sedan länge var uppäten...
Fast det är inte säkert att dom vill ha bilderna ändå.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dieselstölderna sker väl oftast vid hyfsat obevakade cisterner, tex på avlägnsa byggplatser och i skogen.

Jag garanterar att ägarna till dom har satt lås på dom.

Vad mer ska dom göra? Truppmina 12 är väl förbjuden?

Många sätter upp åtelkameror, fast då får dom fan av polisen för det för man inte göra.
Knepet är att hänga en korv på cisternen innan man monterar upp kameror så att man har lite bilder på rävar som äter korv på minneskortet, sen råkade det fastna dieseltjuvar på minneskortet när korven sedan länge var uppäten...
Fast det är inte säkert att dom vill ha bilderna ändå.
Det inslag jag tog del av handlade om ett bygge vid någon motorväg i Jönköping, jag hörde ungefär halva inslaget.
Det var diesel stölder ur maskiner som diskuterades.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det inslag jag tog del av handlade om ett bygge vid någon motorväg i Jönköping, jag hörde ungefär halva inslaget.
Det var diesel stölder ur maskiner som diskuterades.

Ja, dom har också låsbara tanklock, så ägarna har gjort sitt för att skydda dieseln i sina maskiner.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin