Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror de senaste åren har visat det som alltid gällt när det gäller komplexa system. Systemets egenskaper (dvs i det här fallet vad resultatet av politiken blir) definieras inte av egenskaperna hos dess olika delar (i det här fallet t ex parti X, parti Y osv.) utan interaktionerna mellan dem.

Ju mer komplext det blir desto mer besvikna blir alla över att oavsett vad man röstar på blir det inte som man förväntat sig. För att förändra utfallet behöver man förändra interaktionerna, dvs samspelet mellan partierna och andra delar av samhället.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inget djupt filosofisk mer än att jag ser flera områden som går åt fel håll. Vi vill styra åt höger så vi röstar på någon som vi tror kommer styra åt höger men i verkligheten efter valet så styr de åt vänster.
Nästa val kommer jag inte rösta på samma part.
Enkelt förklarat utan att det är så svartvitt i verkligheten.
Typ Moderaterna, regering 2006 - 2014, Öppna era hjärtan och plånböcker
https://sv.wikipedia.org/wiki/Öppna_era_hjärtan
https://wastberg.se/2008/10/tal-vid-nedlaggningen-av-styrelsen-for-psykologiskt-forsvar/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Försvarsbeslutet_2009

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag får inte ihop opinionssifrorna med verkligheten.

I mina ögon har de högra delarna av vänstern, alltsa M med anhang öppet mål, straff mot en målvakt utan lemmar osv. Ändå är det jämt mellan blocken i undersökningarna som görs.
Tittar ingen på verkligheten längre och ser med egna ögon: om A så B? Om sossepolitik så denna verklighet?

Tre frågor.
Är folk nöjda med verkligheten eller tror de det att det varit värre med alternativregering?
Om inte M med anhang kan vinna nu när sossepolitik lett oss hit, hur fasiken ska de då kunna vinna några val, vad behövs för att folk ska byta sida?
Är folk dummare än vad jag vill tro eller är det jag som fått något om bakfoten och opinionssiffrorna är helt i sin ordning?
Eller så kanske det faktiskt finns de som tycker S-blocket är uselt, men inte tycker M-blocket är så mycket bättre?

En liknelse:
Huset brinner.
En person säger då "Bygg fler hus!"
En annan person säger "Spräng huset!"
Vem ska man då stödja om man hellre tänker "släck branden!"?

Jag tycker inget riksdagsparti står för en förnuftig politik.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag får inte ihop opinionssifrorna med verkligheten.

I mina ögon har de högra delarna av vänstern, alltsa M med anhang öppet mål, straff mot en målvakt utan lemmar osv. Ändå är det jämt mellan blocken i undersökningarna som görs.
Tittar ingen på verkligheten längre och ser med egna ögon: om A så B? Om sossepolitik så denna verklighet?

Tre frågor.
Är folk nöjda med verkligheten eller tror de det att det varit värre med alternativregering?
Om inte M med anhang kan vinna nu när sossepolitik lett oss hit, hur fasiken ska de då kunna vinna några val, vad behövs för att folk ska byta sida?
Är folk dummare än vad jag vill tro eller är det jag som fått något om bakfoten och opinionssiffrorna är helt i sin ordning?
Jag gissar på en dunderseger för (s). Ca 1/2 miljon nya nyanlända väljare som ofta behöver tolkhjälp och därför inte är intervjuade, bortfall. Och dom röstar (s), (mp), Nyans.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
I Helsingborg skedde under den gångna natten en ny dödsskjutning, vilket gör att vi nu är uppe i 46 dödade.
Sverige lär aldrig bli vad det en gång varit.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I Helsingborg skedde under den gångna natten en ny dödsskjutning, vilket gör att vi nu är uppe i 46 dödade.
Sverige lär aldrig bli vad det en gång varit.

För något år sedan sa jag att det skulle bli 52 döda och 365 skjutningar per år...

Vi är på vecka 34 och har 46 dödade....
I måndags såg jag en polis i stockholm som raporterade 19 skottlossningar den helgen i stockholm, 2 rapporterades officiellt....

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
För något år sedan sa jag att det skulle bli 52 döda och 365 skjutningar per år...

Vi är på vecka 34 och har 46 dödade....
I måndags såg jag en polis i stockholm som raporterade 19 skottlossningar den helgen i stockholm, 2 rapporterades officiellt....
19 på en helg ! och endast 2 hamnade i media i någon form, nu ligger min haka på golvet och jag finner inga ord.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag är såklart inte opartisk i det hela, men fan va media köttar på emot oppositionen.
Ebba Busch har det försökt trycka ner i skorna i minst ett halvår, L får skit, SD får alltid skit, M får kanske minst skit av det blocket.

Makten däremot... Regeringsinnehavarna, Magda, Morgan, Annika - det är såklart nyheter om att vi t.ex. haft lika många skjutningar i år, fram till idag, som hela förra året, men morgan slipper ta ansvar eller försvara sig. Annika flummar runt men slipper ansvara för hela energipolitiken-katastrofen, likaså Farmanbar trots flertalet lögner...

Media kämpar verkligen på med att nuvarande maktinnehavare ska få fortsätta i minst fyra år till, trots samhällsutvecklingen de senaste åtta åren...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
19 på en helg ! och endast 2 hamnade i media i någon form, nu ligger min haka på golvet och jag finner inga ord.

Några var förvisso troligen bara provskjutningar i en grusgrop, då dom hittade hylsor men inget folk på platsen, men ändå, dom åkte på 19 skottlossningar, på en helg, i en stad...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Man vet knappast om det är någon som provkör ett responssystem eller om det är nån minoritet som firar nyår mitt i sommaren.

Det senare vaknade jag av när jag bodde i Husby.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
2021 så sköts 45 personer ihjäl i Sverige.
2022, bara fram till 25 augusti, så har vi redan slagit nytt rekord, 46 personer skjutits ihjäl...

Skärmavbild 2022-08-25 kl. 20.10.21.png

På tal om det;

Morgan Johansson verkar inte anse sig ha något ansvar gällande det hela, däremot har hela det svenska samhället ett ansvar och bör fundera på hur vi hamnat här...

Självinsikt, nolla
Narcissism, femma.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är lugnt! Maggan har tagit över uppgiften.
Ja men dåså, vad skönt. Då kommer det lösa sig det här också.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC