Det lär inte bli någon större skillnad i vart fall. Ingen av sidorna verkar ta ut svängarna utan beger sig snarare mot en sorts mitten. Uppenbart att alla åtta partier försöker göra sig populära bland alla grupper.
Alliansen gick ju i vart fall till val på, i svenska mått mätt, hyfsat stora förändringar. Nu verkar alla partier mest försöka övertyga väljarna att de har den bästa lösningen på hur man fixar de akuta problemen de själva ställt till med.
Om SD får sitta i regering och få inflytande i förhållande till deras storlek så kan nog något hända. Dock ser jag det som uteslutet kommande mandatperiod.
Dock tror jag vänsterblocket tar hem detta. S och MP i regering med C och V som stödpartier. Men spännande lär det bli. Alla opinionsundersökningar viktas ju ganska rejält och förra valet överskattades SD i undersökningarna jämfört med valresultat. Det kan lika gärna bli tvärtom. Jag tror starkt på att SD blir större än M och eventuellt komma i närheten av S.
Egentligen undrar jag om det inte är bäst att vänstern vinner detta valet. De får fyra år till på sig att göra bort sig ännu mer. Det kan ge en riktigt fin grund till en högerregering med SD/M/KD nästa val.
Alldeles oavsett vilken sida som vinner valet tror jag vi har en stökig tid framför oss. Landet och i viss mån världen har ett flertal mycket stora problem att lösa. Många av problemen är så svåra, djupa och komplexa att de kommer ta mycket lång tid att få bukt med. Lösningarna på flera av dem står dessutom i målkonflikt med varandra och leder till enormt missnöje på respektive sida samt att det är svårt att enas om åtgärder politiskt.
Detta kan innebära en allt större otålighet och missnöje bland befolkningen över att de problem de ser som viktigast förblir olösta, eller att man inte accepterar de åtgärder som görs. Det förvärrar polariseringen så att människor knappt kan prata med varandra, där ingen längre ens kan tolerera det som ens politiska motståndare genomför. Det skapar då efterfrågan på allt mer auktoritära lösningar. Tyvärr känns det inte som att demokratin är på väg i en särskilt bra riktning. För att ändra på det behöver människor, och genom politiken, kunna samlas kring en POSITIV riktning, något man VILL, snarare än att enbart bråka om det man är emot.
Jag tror det kan ske en hel del förändringarna i dynamiken kring de politiska partierna under kommande år. Återstår att se om det blir i positiv eller negativ riktning. Antagligen behöver saker bli värre innan de kommer bli bättre.
Inte minst i konstellationen M/SD/KD tror jag det kan hända saker. Skulle SD bli större än M i detta val tror jag det kan hända en hel del grejer både bland väljarna och partierna. I mångt och mycket tror jag redan nu många borgerliga väljare tappat hoppet om borgerligheten. Sker ingen radikal och trovärdig förändring bland dagens partier tror jag det öppnar upp för nya partier i kommande val (2026 och framåt) och där ligger väl MED närmast till hands bland borgerliga väljare.