Ja, liberalism är som bekant ett väldigt vitt begrepp som kan betyda rätt olika saker för många, men där det gemensamma är att man lyfter fram vikten av individens frihet.
Dels har vi ju tanken om liberal demokrati som jag beskrev ovan och som handlar mer om de gemensamma demokratiska principer som alla normalt förhåller sig till oavsett partifärg.
Sen har vi olika varianter av liberalism som ideologi. Det som vanligen benämns liberalism i Sverige är snarare oftast socialliberalism eller "folkpartism" om man så vill. Det är den ideologi som partiet Liberalerna säger sig företräda. Den ursprungliga liberalismen, ibland kallad klassisk liberalism, ligger i vissa avseenden närmare det vissa skulle kalla libertarianism. Sen har vi nyliberalismen och andra varianter inspirerade av bl.a. Ayn Rand.
Libertarianismen är för övrigt rätt intressant eftersom den också kan ha så vitt skilda tolkningar. Många har säkert lyssnat till Henrik Jönsson som kallar sig libertarian, men som jag själv nog mer skulle betrakta som nyliberal eller liberalkonservativ, om än med en önskan om libertariansk riktning i politiken. Iaf om man ser till hur långt till höger om Jönsson som andra libertarianer utanför Sverige är.
Som ett exempel på spännvidden inom de frihetliga ideologierna och om man har allt för många timmar av sitt liv att slå ihjäl kan man lyssna på följande samtal mellan Michael Malice och Yaron Brooks. Brooks är talesperson för Ayn Rand-institutet medan Malice är libertarian och anarkokapitalist (han kallar sig själv anarkist). Trots att båda står väldigt långt till höger om något högerparti i Sverige och har en frihetlig ideologisk utgångspunkt är de i vissa fall (som när de diskuterar ifall det behövs en stat) så djupt oense att man nästan tror att slagsmål skall utbryta i studion.
För egen del har jag kanske andra frihetliga inspirationskällor än dessa herrar och tycker man att Ayn Rand är allt för långt åt höger och har anlag för högt blodtryck skall man nog inte utsätta sig för Michael Malice. Han är en "trickster" som älskar att provocera, men båda debattörerna är mycket smarta och ideologiskt kunniga så samtalet är bitvis väldigt intressant om man vill få lite perspektiv på den svenska ideologiska ankdammen för en stund.