Sverige idag..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Därför är landet förlorat. Kan inte bygga något med en sån andel självförstörare. Kan inte bygga ett lag med hälften motståndare
Om vi hade varit mer vidsynta och ödmjuka inför andra åsikter än våra egna och varit beredda att samarbeta hade det kanske sett annorlunda ut.
Vi hade haft en "blå framtid" även här när det visat sig att enkla lösningar inte fungerar när man inte står på åskådarplats längre.
Vi behöver lösningar, inte låsningar, men framtiden ser inte ljus ut...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Behövs det ett motorsågskörkort?
Jag känner en som pga av egen verksamhet, lantbruk= egen gård
(motorsågskörkort behövs ej för privat bruk)
gick kursen och han tyckte det var lärorikt. Inte pga han upplevde mindre risk skada sig än förut
utan på grund av alla knep och knåp som han inte kunnat förut. Men nu kände till.
Jag bara sög åt mig av honom och har använt för privat bruk.
Bra kurs !

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om vi hade varit mer vidsynta och ödmjuka inför andra åsikter än våra egna och varit beredda att samarbeta hade det kanske sett annorlunda ut.
Vi hade haft en "blå framtid" även här när det visat sig att enkla lösningar inte fungerar när man inte står på åskådarplats längre.
Vi behöver lösningar, inte låsningar, men framtiden ser inte ljus ut...
Vad är detta för snömos?
Kanske lite mer tolerans, undfallenhet, underkastelse, 3:epartsoffer etc? Bara undrar, vad är det för vidsynthet du efterlyser? Du kan inte välja samarbetsvilja åt någon annan men du kan ställa krav.

Det är ju exakt det du efterfrågar som lett oss till denna punkt.

Vad som hade behövts är konsekvens, då.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Frihet för dom starka att ta för sig har härskat mer eller mindre globalt fram till franska revolutionen. Lagen har gällt olika beroende på makt/pengar. 100% liberalism leder, enligt min åsikt, tillbaka dit.
Säger du sossediskussion gör du det bara lätt för dig. Begränsningar och regler måste finnas annars kommer vi att regeras av nästa generations adel/oligarker.
De du refererar till använde våld. Liberalism leder inte till våld. Det du refererar till har inget med liberalism att göra.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är detta för snömos?
Kanske lite mer tolerans, undfallenhet, underkastelse, 3:epartsoffer etc? Bara undrar, vad är det för vidsynthet du efterlyser? Du kan inte välja samarbetsvilja åt någon annan men du kan ställa krav.

Det är ju exakt det du efterfrågar som lett oss till denna punkt.

Vad som hade behövts är konsekvens, då.
Du förklarar ganska bra varför vi kommer fortsätta med låsningar utan att få några lösningar, framtiden ser inte ljus ut...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Acta Publica (expo, Aschberg, Afa) avslöjar att kommunpolitiker har dåliga kopplingar. Fint så. Mc gäng nu och dessförinnan nazister och fel bokaffärer.

Högklassig åsiktskartläggning, men äsch, det gör inget. Ingen vågar fråga eftersom alla vet att den kan hamna i Stasis klor, ingen är digitalt fläckfri.

Nåväl, kommer det en klanrapport innan valet också eller vad tror ni?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu uttalar du dig definitivt samtidigg som du spekulerar. Igen.

Det kommer finnas lagar, poliser och domstolar som ser till att man inte ska bruka våld eller tvång.

Det låter inte särskilt liberalt....

Men både liberalismen och kommunismen är dom perfekta samhällena som aldrig någonsin har funnits och fungerat någonstans utom i teorin...
Man måste ju ge kommunismen en poäng för att dom har försökt i alla fall, sen att det har blivit skit varenda gång är ju ofrånkommeligt...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det låter inte särskilt liberalt....

Men både liberalismen och kommunismen är dom perfekta samhällena som aldrig någonsin har funnits och fungerat någonstans utom i teorin...
Man måste ju ge kommunismen en poäng för att dom har försökt i alla fall, sen att det har blivit skit varenda gång är ju ofrånkommeligt...
Imre och yttre säkerhet är en grundbult i liberalismen. Visste du inte det så kan jag nog bortse från dina andra hittepåargument.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Imre och yttre säkerhet är en grundbult i liberalismen. Visste du inte det så kan jag nog bortse från dina andra hittepåargument.
Har du någon bra källa på det?
När det gäller kommunism så finns ju både det "Kommunistiska Manifestet" och "Kapitalet" att referera till när man vill påpeka den diskrepans som hittills alltid uppkommit mellan teori och praktik....som referens för hur det nog kanske var tänkt, egentligen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
När det gäller kommunism så finns ju både det "Kommunistiska Manifestet" och "Kapitalet" att referera till när man vill påpeka den diskrepans som hittills alltid uppkommit mellan teori och praktik....som referens för hur det nog kanske var tänkt, egentligen.
Om man tar "senare" liberalism (ca mitten 1800tal och framåt) , från det att man inkluderat demokrati, är det som Tegel skriver.
Det är även den jag gillar och jag kanske tom tar ett steg till mot social-liberalism jmf med Tegel och zoda (utan att vilja prata för dem).

I den riktigt tidiga liberalismen ville man varken ha stat eller demokrat.
Den varianten ser jag, precis som GuW skriver, som en vacker utopi.

Om jag nu kommer ihåg de gamla filosoferna rätt. :)

Raderad medlem 51742

Guest
Tänk vad mycket enklare det varit om man en gång för alla bestämde vilken filosof som hade rätt och sen körde man på det fullt ut.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har ingen tid att tragla igenom gamla skrifter och komma med citat just nu. Funkar denna wikipediaartikeln? Finns gott om källhänvisningar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nattväktarstat

”En nattväktarstat (även kallad minimal stat) är inom politisk filosofi ett statsskick där statens uppgift är begränsad till att upprätthålla fundamental säkerhet, såväl inre sådan som yttre. En tänkt nattväktarstat ansvarar således för rättsväsende, polisverksamhet och försvar, medan övrig verksamhet i landet – utbildning, räddningstjänst, socialtjänst, sjukvård, infrastruktur, etc. – ombesörjs av medborgarna själva enligt frivilliga förbindelser. Nattväktarstaten begränsar sig till att försäkra att medborgarna kan "sova tryggt om natten". Begreppet myntades inom 1800-talets liberalism.[1]

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin