Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Lagen säger väl att det inte hjälper att man inte visste? Det är så jag lärt mig men det verkar inte gälla för nyadeln.
Åklagaren måste ju bevisa att de hade uppsåt att ligga med någon under 15.
Om dom inte visste eller kunde misstänka att hon var under 15 år så klarade dom sig enligt dom gamla reglerna.

Tro det eller ej, det har faktiskt hänt att 14 åriga flickor har utgivit sig för att vara äldre.
Tro det eller ej, 14 åriga flickor kan se väldigt mycket äldre ut.

Jag kan faktiskt köpa att dom här tre våldtäktsmännen inte tog legitimation på sitt tilltänkta offer
Har de reglerna verkligen ändrats? Alltså att det nu skulle vara olagligt att ligga med 14-åringen trots att hon t ex ser äldre ut, säger att hon är äldre och visar upp ett falskleg.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Får inte två fjortonåringar leka blommor och bin med varandra?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Åklagaren måste ju bevisa att de hade uppsåt att ligga med någon under 15.

Har de reglerna verkligen ändrats? Alltså att det nu skulle vara olagligt att ligga med 14-åringen trots att hon t ex ser äldre ut, säger att hon är äldre och visar upp ett falskleg.

Så du menar att jag kan slippa fortkörningsböter om iag inte hade uppsåt att köra för fort?
Eller om jag inte visste att det numera är olagligt att aga sina barn? Ja, vi har väl haft fall av den typen också med nyadeln.

När jag gick grundskolan så fick jag lära mig just den principen att det räckte inte med att man inte visste att man bröt mot en lag.
Och senast jag låg med en yngre tjej hade jag långt innan kollat både med henne och tredje person så att hon hade fyllt 18. Hur svårt ska det vara?
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Så du menar att jag kan slippa fortkörningsböter om iag inte hade uppsåt att köra för fort?
Eller om jag inte visste att det numera är olagligt att aga sina barn? Ja, vi har väl haft fall av den typen också med nyadeln.

När jag gick grundskolan så fick jag lära mig just den principen att det räckte inte med att man inte visste att man bröt mot en lag.
Och senast jag låg med en yngre tjej hade jag långt innan kollat både med henne och tredje person så att hon hade fyllt 18.
Man kan inte skylla på att man inte känner till lagen, likt dina exempel.

Jag ska rätta mig själv. GuW hade rätt i att lagen ändras något. Tidigare krävdes uppsåt. Nu krävs endast oaktsamhet.

Det betyder inte att snopp i fjortonåring alltid är olagligt. Har du försökt försäkra dig om att hon är 15+ och blivit bedragen är det inte alls säkert att du blir dömd. Kanske räcker inte hennes ord, men kanske ett falskleg eller falska utlåtanden från bekanta?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Så du menar att jag kan slippa fortkörningsböter om iag inte hade uppsåt att köra för fort?
Eller om jag inte visste att det numera är olagligt att aga sina barn? Ja, vi har väl haft fall av den typen också med nyadeln.

När jag gick grundskolan så fick jag lära mig just den principen att det räckte inte med att man inte visste att man bröt mot en lag.
Och senast jag låg med en yngre tjej hade jag långt innan kollat både med henne och tredje person så att hon hade fyllt 18. Hur svårt ska det vara?
Mer info. https://www.domstol.se/nyheter/2022...gandens-alder-i-ett-mal-om-valdtakt-mot-barn/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan inte skylla på att man inte känner till lagen, likt dina exempel.

Jag ska rätta mig själv. GuW hade rätt i att lagen ändras något. Tidigare krävdes uppsåt. Nu krävs endast oaktsamhet.

Det betyder inte att snopp i fjortonåring alltid är olagligt. Har du försökt försäkra dig om att hon är 15+ och blivit bedragen är det inte alls säkert att du blir dömd. Kanske räcker inte hennes ord, men kanske ett falskleg eller falska utlåtanden från bekanta?

Kan man styrka att hon sagt sig inneha lovlig ålder så kan jag tycka att det ska räcka. Tex om det finns kvar skriftliga chattar.

Eller om både tjejen och gärningsmannen bekräftar lögnen. Men det ska ju inte räcka med att bara gärningsmannen hävdar det.

Så tycker jag att det borde vara men det är ju bara min subjektiva åsikt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

”Jag körde full och lurade nykterhetskontrollen. Någon annans fel att jag blev skadad”

Det handlar ju inte bara om reaktionsförmåga här. I det här fallet uppmärksammade hon ju inte var hon körde och reaktionsförmågan saknade eg betydelse.

Ni vet en sån där leksak med ett handtag där man snabbt ska trycka på en knapp för att inte få en elstöt. Jag vinner över väldigt många nycktra på en sån. Så jag gissar att jag skulle nog klara reaktionstestet upp till mer än lämpligt många öl.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

”Jag körde full och lurade nykterhetskontrollen. Någon annans fel att jag blev skadad”
1688559336306.png
När elsparkcyklarna kom till Helsingborg så dröjde 1:a dödsolyckan inte 24 timmar.
Jag tycker det är märkligt att man tillåter körning utan hjälm i de hastigheter som dom håller.
20(?) km/h på planmark. Vilken hastighet nedåt innan bakhjulet bromsar ?
Sådana hinder som en vanlig cykel (26" eller 28" hjul) klarar, tex trottoarkant är ju krasch med en sådan här "minihjulare".
Citat:
Sedan 2019 har minst tre personer i Paris avlidit efter att ha blivit påkörda av elsparkcyklar.
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Ang de fria våldtäktsmännen - oavsett uppsåt, oaktsamhet ellervadmannuvillkalladet; poängen är att 3 st MENA-personer våldtar en tjej som oavsett om hon är 14 bast och ser ut som hon är 27 så är nyckelorden våldtäkt och friade
:machinegu
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ang de fria våldtäktsmännen - oavsett uppsåt, oaktsamhet ellervadmannuvillkalladet; poängen är att 3 st MENA-personer våldtar en tjej som oavsett om hon är 14 bast och ser ut som hon är 27 så är nyckelorden våldtäkt och friade
:machinegu
Man kan vara anklagad för många saker utan att för den skull vara skyldig.
Kan inte domstolen visa att ett brott begåtts av de anklagade tycker jag att det är rimligt att de frikänns.

Med nuvarande lagstiftning hade de antagligen fått ett straff, men retroaktiv lagstiftning hör inte hemma i en rättsstat.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ang de fria våldtäktsmännen - oavsett uppsåt, oaktsamhet ellervadmannuvillkalladet; poängen är att 3 st MENA-personer våldtar en tjej som oavsett om hon är 14 bast och ser ut som hon är 27 så är nyckelorden våldtäkt och friade
:machinegu
Om det skett en våldtäkt är det förjävligt om de går fria. Om det inte skett en våldtäkt så är det bra att de frias.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad tycker vi om att någon har ansökt om att bränna Toran och Bibeln utanför Israels ambassad?

Blir det kravaller nu?

EDIT: För att förtydliga, ingen har någonsin ansökt om tillstånd att bränna en bok, det behöver man inte göra, det man söker tillstånd för är att ha en sammankomst.

Sverige har således aldrig givit någon ett tillstånd att bränna Koranen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
För mig får folk elda upp sina tillhörigheter bäst de vill så länge de följer rådande regler kring öppen eld. Jag har ingen aning om var Israels ambassad ligger så jag vet inte hur smidigt det är att ha manifestationer där utanför. Att Israel regelbundet gör saker som de borde ha en knäpp på näsan för kan jag konstatera, likväl som deras "grannar".

Att bara elda böcker utan att ha ett budskap låter som att det är svagbegåvade individer som bara tycker om uppmärksamhet, men jag lever helst i ett land där även idioter får finnas.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För mig får folk elda upp sina tillhörigheter bäst de vill så länge de följer rådande regler kring öppen eld. Jag har ingen aning om var Israels ambassad ligger så jag vet inte hur smidigt det är att ha manifestationer där utanför. Att Israel regelbundet gör saker som de borde ha en knäpp på näsan för kan jag konstatera, likväl som deras "grannar".

Att bara elda böcker utan att ha ett budskap låter som att det är svagbegåvade individer som bara tycker om uppmärksamhet, men jag lever helst i ett land där även idioter får finnas.

Jag tror nog att personen har ett budskap, eller flera....

Ett budskap kan vara "Alla religioner är inte helt hjärndöda"

Ett annat kan ju vara en kommentar på att Israel (rätt eller fel) har inlett en operation mot Hamas
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tror nog att personen har ett budskap, eller flera....

Ett budskap kan vara "Alla religioner är inte helt hjärndöda"

Ett annat kan ju vara en kommentar på att Israel (rätt eller fel) har inlett en operation mot Hamas
Religion är per definition hjärndött.

Visst kan det finnas någon tanke att visa upp, men att elda böcker känns lite väl "monkey see, monkey do".
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top