Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det kan ju möjligen visa någon att vi inte bara bränner koraner.
Men inte säker på att den lektionen går hela vägen fram...
Haters gonna hate.

Jävla barbari att bränna böcker men, som Mäkinen skriver, man får göra det bara man följer gällande brandförordningar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jävla barbari att bränna böcker men, som Mäkinen skriver, man får göra det bara man följer gällande brandförordningar.

Som en känd författare sa när det var populärt att bränna hans böcker:
"Jag måste nog göra ett uttalande igen, min bok har aldrig sålt så bra som förra gången det var populärt att bränna den, jag skrattade hela vägen till banken"

Jag skulle bli upprörd om man brände orginalet, eller en väldigt gammal kopia av en sällsynt bok, men massproducerade böcker är ju bara träd med tatueringar, elda på för fan

Det är ingen skillnad på IKEA katalogen och en massproducerad bibel/koran, möjligen att IKEA-katalog är lite mera skadlig för miljön IOM fyrfärgstryck och glättat papper....
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som en känd författare sa när det var populärt att bränna hans böcker:
"Jag måste nog göra ett uttalande igen, min bok har aldrig sålt så bra som förra gången det var populärt att bränna den, jag skrattade hela vägen till banken"

Jag skulle bli upprörd om man brände orginalet, eller en väldigt gammal kopia av en sällsynt bok, men massproducerade böcker är ju bara träd med tatueringar, elda på för fan

Det är ingen skillnad på IKEA katalogen och en massproducerad bibel/koran, möjligen att IKEA-katalog är lite mera skadlig för miljön IOM fyrfärgstryck och glättat papper....
Jag tycker det är respekt- och historie-löst att bränna böcker.
Det är delar av ett kulturarv.
Gäller slå sönder, eller flytta undan, statyer, kladda på tavlor osv också.
Om religioner har jag ganska lika uppfattning som Mäkinen så det är inte att det är någon gudbok som gör ont.
Det är själva handlingen.

Min högst subjektiva åsikt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker det är respekt- och historie-löst att bränna böcker.
Det är delar av ett kulturarv.
Gäller slå sönder, eller flytta undan, statyer, kladda på tavlor osv också.
Om religioner har jag ganska lika uppfattning som Mäkinen så det är inte att det är någon gudbok som gör ont.
Det är själva handlingen.

Min högst subjektiva åsikt.

Jo fast böcker ( speciellt i det här fallet) är ju kopior på kopior som är omskrivna kopior på kopior...

Det är ju som att säga att jag tar död på musikarvet när jag raderar en fulrippad hemtankad mp3 från hårddisken.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jo fast böcker ( speciellt i det här fallet) är ju kopior på kopior som är omskrivna kopior på kopior...

Det är ju som att säga att jag tar död på musikarvet när jag raderar en fulrippad hemtankad mp3 från hårddisken.
Så är det men som sagt är det mer själva handlingen.
Hade någon stått på något torg med hela världens samlade media och proklamerat att man minsann skulle ta bort en viss artists musik för att den "si eller så" hade jag lagt det i samma kategori också.
Något unket cancel-culture aktigt över det som jag personligen tycker är barbari.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så är det men som sagt är det mer själva handlingen.
Hade någon stått på något torg med hela världens samlade media och proklamerat att man minsann skulle ta bort en viss artists musik för att den "si eller så" hade jag lagt det i samma kategori också.
Något unket cancel-culture aktigt över det som jag personligen tycker är barbari.

Jag tror att jag har förstört en Kopia av Carolas Julskiva på CD, du vet den hon delade ut till dom hemlösa....

Du får hata mig för det...

Just det jag har gjort massor av popcornskålar/lampskärmar av LP skivor också, det var populärt ett tag.....
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror att jag har förstört en Kopia av Carolas Julskiva på CD, du vet den hon delade ut till dom hemlösa....

Du får hata mig för det...

Just det jag har gjort massor av popcornskålar/lampskärmar av LP skivor också, det var populärt ett tag.....
Haha, var och en får slåss med sitt samvete. ?

Jag hatar inte någon så här på rak arm.
Skulle möjligen vara Breivik, Putler och Kim som kvalar in där. ?

Vi får räkna det som förädling. ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Haha, var och en får slåss med sitt samvete. ?

Jag hatar inte någon så här på rak arm.
Skulle möjligen vara Breivik, Putler och Kim som kvalar in där. ?

Vi får räkna det som förädling. ?

Breivik skrev väl en bok, hans "Manifest"?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker det är respekt- och historie-löst att bränna böcker.
Det är delar av ett kulturarv.
Gäller slå sönder, eller flytta undan, statyer, kladda på tavlor osv också.
Om religioner har jag ganska lika uppfattning som Mäkinen så det är inte att det är någon gudbok som gör ont.
Det är själva handlingen.

Min högst subjektiva åsikt.

Du har ju rätt beträffande böcker i största allmänhet, det är kompakt kunskap och kunskap ska inte brännas till aska.

Men beträffande att bränna koranen så ser jag det som en slags kamratuppfostran. Några behöver helt enkelt lära sig att inte bli kränkta av att det målas ett porträtt av deras profet eller att någon bränner en massproducerad bok.

tycker jag det ska brännas koraner ända tills islamisterna slutar bry sig och istället skrattar åt den som betalar pengar till deras präster för en bok och som de sedan eldar upp.

För min del får folk egentligen elda upp vad helst dom vill så länge det är deras egna prylar. Jag kan tex bli lite ledsen när Hollywood kraschar sönder bilar som bara tillverkats i ett fåtal exemplar. Men det är till sist deras sak jag kan inte i min fantasi komma på något dött ting som skulle få mig att gå bärsärk bara för att det eldas upp.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du har ju rätt beträffande böcker i största allmänhet, det är kompakt kunskap och kunskap ska inte brännas till aska.

Men beträffande att bränna koranen så ser jag det som en slags kamratuppfostran. Några behöver helt enkelt lära sig att inte bli kränkta av att det målas ett porträtt av deras profet eller att någon bränner en massproducerad bok.

tycker jag det ska brännas koraner ända tills islamisterna slutar bry sig och istället skrattar åt den som betalar pengar till deras präster för en bok och som de sedan eldar upp.

För min del får folk egentligen elda upp vad helst dom vill så länge det är deras egna prylar. Jag kan tex bli lite ledsen när Hollywood kraschar sönder bilar som bara tillverkats i ett fåtal exemplar. Men det är till sist deras sak jag kan inte i min fantasi komma på något dött ting som skulle få mig att gå bärsärk bara för att det eldas upp.
Ja, ganska precis så ser jag det.

Jag förstår att det nog är många som nog tänker så.
Har alla andra västländer lagar mot att bränna Koranen utom vi?
OM det är så sticker vi ju ut lite OM det inte är så är ju våra vänner lite osolidariska.
Jag tror jag skrev att alla västmedia borde ha publicerat Charlie Hebdot bilderna samtidigt i solidaritet med våra värderingar vid tiden för den massakern.
Men rädslan övervann solidariteten där verkar det tyvärr.

Så är det och jag kommer på intet sätt gå bärsärk för att någon eldar böcker.
Men jag kommer fortsätta tycka att det är barbariskt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om någon eldar upp sin egen egendom är det inte mycket att fundera över. Det eldas böcker dagligen och till och med uttjänta religiöst viktiga skrifter omvandlas till aska och värme, koraner i Saudiarabien exempelvis.

Bra tillfälligheter i att det ska föras oväsen lagom till större Nato-sammankomster. Får ändå ge fredsvänstern en eloge för deras förmåga att få fram nyttiga idiotier. Eller så är det av helt andra skäl. Vem vet.

Utvisningar och deportering. Är det ändå inte märkligt att det i ena andetaget är helt orimligt att bedöma/identifiera någons kön emedan man genom någons passinnehav _vet_ att individer verkligen identifierar sig själva med passets nationella ursprung… magiskt. ”Det är fransmän!” Okej.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om det trycks 1000 koraner om dagen, och det eldas en, vad är det för kunskap som eldas upp och går förlorad?

Då är det ju värre om Ikea Katalogen från 1982 eldas upp, för just den versionen trycks inte längre.

Koranen får ju inte ändras, inte översättas heller egentligen (risk för översättningsfel) så det är ju garanterat en exakt kopia man eldar upp.

Man kan köpa dom online för 70:-, hur många som helst....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Undrar hur många av de ”je suis..” vi såg då, som nu tycker att lite blasfemilagar i Sverige vore nog ok idag…
Om vi får blasfemi lagar igen ska jag vara en såndär jobbig jävel som gör mitt bästa för att stämma alla som pratar om sina fantasikompisar, för det finns mer än en religion som säger att alla andra religioners fantasikompisar är blasfemi.

Yttrandefriheten är ett av grunbenen ett öppet samhälle står på, och blir det plötsligt förbjudet att säga att religion är psykisk sjukdom så har man minskat friheten och get upp inför auktoritära idioter.
Och personligen tycker jag inte att ett Nato medlemskap är värt att sälja ut vår frihet till funktionella diktaturer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om vi får blasfemi lagar igen ska jag vara en såndär jobbig jävel som gör mitt bästa för att stämma alla som pratar om sina fantasikompisar, för det finns mer än en religion som säger att alla andra religioners fantasikompisar är blasfemi.

Jag är ju Pastafarian, så för mig får man elda alla böcker, utom "The gospel of the flying spaghetti monster", eller fan, får du tag på ett exemplar så får du elda det...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om det trycks 1000 koraner om dagen, och det eldas en, vad är det för kunskap som eldas upp och går förlorad?

Då är det ju värre om Ikea Katalogen från 1982 eldas upp, för just den versionen trycks inte längre.

Koranen får ju inte ändras, inte översättas heller egentligen (risk för översättningsfel) så det är ju garanterat en exakt kopia man eldar upp.

Man kan köpa dom online för 70:-, hur många som helst....
koranen finns på 50 språk enligt en av muslimerna på jobbet, bla svenska, fast denna mussen käkar fläsk så han kan ju ha fel.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Så är det men som sagt är det mer själva handlingen.
Hade någon stått på något torg med hela världens samlade media och proklamerat att man minsann skulle ta bort en viss artists musik för att den "si eller så" hade jag lagt det i samma kategori också.
Något unket cancel-culture aktigt över det som jag personligen tycker är barbari.
Det gör ju Spotify var o varannan vecka, det är någon million musik stycken Spotify har raderat..

Du bör vara kränkt o upprörd kanske bojkotta all musik i ett par timmar?
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top