Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att sätta en baslinje att jämföra de där siffrorna så har alltså 45% av Sveriges befolkning eftergymnasial utbildning och 78% bor i storstäder och täta blandade kommuner.

Var det där inlägget apropå hur marginaliserade män på landsbygden röstar?
Exakt, tog och flyttade tråden med hur marginaliserade män på landsbygden röstar från "Presidentvalet i USA 2024" till Sverige idag där den passar bättre. Och eftersom Ulvhamne haft den goda iden att göögla fram Novus väljarprofil för SD 2023 så la jag in några från 2024
Ulvhamnes inlägg i "Presidentvalet i USA 2024" nedan
1726604260245.png
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Är det Ryssland som finansierar granskning med dold kamera av Vänsterpartiets toppskikt som skyller allt möjligt på "sionisterna"?

Eller är det ännu en härskarteknik. Vem vet inte du, vem vet inte jag, vi vet ingenting nu, vi vet inget idag.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Låter som att ni gör det på ett snyggt sätt och jag tror inte det ni gör är något större problem i sammanhanget. Däremot när man anlitar telemarketingföretag som får provision på att lura så många som möjligt. Det där kommer för övrigt automatiseras allt mer och vi kommer få stå ut med AI-agenter som ringer upp och lurar folk istället.

Två saker som är problematiska i sammanhanget:
  1. Oavsett hur seriös man är har man ett såväl psykologiskt som informationsmässigt övertag när man ringer. Det är svårt att värja sig och kan kännas oartigt att tacka nej.
  2. Den stora mängden samtal människor får från telemarketingföretag med mer eller mindre tvivelaktiga metoder gör att det är svårt att avgöra när en bedragare ringer upp eftersom de använder samma metoder. Det leder till att man till slut knappt vågar svara när en okänd person ringer.
Jag svarar aldrig på okända nummer. Jag tar och kollar på hitta.se varifrån det kommer och det visar sig normalt vara från tex miniTel eller nått annat säljföretag.
Och lägger in dom i min kontakt Äensäljare. Och tar bort dom från missade samtal.
Har man idag en modern Androidmobil så varnar ju dessutom Google för spam på en del nummer.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag svarar aldrig på okända nummer. Jag tar och kollar på hitta.se varifrån det kommer och det visar sig normalt vara från tex miniTel eller nått annat säljföretag.
Och lägger in dom i min kontakt Äensäljare. Och tar bort dom från missade samtal.
Har man idag en modern Androidmobil så varnar ju dessutom Google för spam på en del nummer.
Har liknande rutin. Truecaller på iPhone. Blockerar numret om det verkar vara sälj. I kanske 30-50% av fallen finns det ingen info om man söker på numret och det ser ut som ett vanligt mobilnummer. Då svarar jag, gör processen kort med säljaren och blockerar sen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I såna fall är den produkt (s) säljer en Trabant. Helt osäljbar, oavsett pris, förutom i länder där regimen har riggat systemet och indoktrinerat människor så att de tror att det inte finns något annat alternativ.
Skulle vilja hålla med att idag säljer (s) en Trabant. För 70 år sedan en Volvo 444.
Det var då, jag fick erbjudandet av (s) gå två år i ettan. Och tog vara på den möjligheten.
Statsminister var Tage Erlander (s).
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Fan också, att V skulle gå ut och kräva förbud av telefonförsäljning.

Nu kommer ju den samlade högern, påhejade av Timbro, MUF, Svenskt Näringsliv och alla lobbyorganisationer reflexmässigt vilja göra tvärtom, dvs öka telefonförsäljning under förespeglingen att problemet är att det är för lite konkurrens och det behövs fler aktörer. Vi kommer få se TUT-avdrag, riktad sänkning av arbetsgivaravgifter till telemarketingföretag och en massa annan skit. Tack så jävla mycket, Nooshi! :huvet

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fan också, att V skulle gå ut och kräva förbud av telefonförsäljning.

Nu kommer ju den samlade högern, påhejade av Timbro, MUF, Svenskt Näringsliv och alla lobbyorganisationer reflexmässigt vilja göra tvärtom, dvs öka telefonförsäljning under förespeglingen att problemet är att det är för lite konkurrens och det behövs fler aktörer. Vi kommer få se TUT-avdrag, riktad sänkning av arbetsgivaravgifter till telemarketingföretag och en massa annan skit. Tack så jävla mycket, Nooshi! :huvet

Grejen är ju att under inga villkor vill den samlade oppositionen v, s, mp, c att SD/Regeringen ska förknippas med att SD/Regeringen stoppade telefonförsäljning till värnlösa gamla.
Det gäller att "ta över frågan" innan det är försent.
Jag ger Nooshi 🖖🖖🖖🖖🖖 för snabbt och rätt agerande !
En helt annan sak är att det inte kommer leda till nått.
Idag ringer ju telefonförsäljarna från utlandet och berörs därför inte av svenska lagar.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur gör ni som blockerar okända nummer när ni ska ha kontakt med vården? Även om man bokar att bli uppringd så ringer de ju vid andra klockslag än överenskommet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur gör ni som blockerar okända nummer när ni ska ha kontakt med vården? Även om man bokar att bli uppringd så ringer de ju vid andra klockslag än överenskommet.

Folk kan ju lämna sina barn på träning med okända människor och sen vägra svara på okända nummer. Hur jävla svårt kan det vara att svara i telefonen och eventuellt tvingas säga nej jag köper ingenting?

Som egenföretagare har jag inte råd att låta bli att svara i telefonen.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Grejen är ju att under inga villkor vill den samlade oppositionen v, s, mp, c att SD/Regeringen ska förknippas med att SD/Regeringen stoppade telefonförsäljning till värnlösa gamla.
Det gäller att "ta över frågan" innan det är försent.
Jag ger Nooshi 🖖🖖🖖🖖🖖 för snabbt och rätt agerande !
En helt annan sak är att det inte kommer leda till nått.
Idag ringer ju telefonförsäljarna från utlandet och berörs därför inte av svenska lagar.
Precis min poäng. Tidöpartierna borde varit först med förslaget, men satt och sov på jobbet.

Som av en händelse gick PTS igår ut med att de nu kommer kräva av teleoperatörerna att de inte kopplar fram samtal som rings från utlandet, men ser ut att komma från svenska nummer. Men det lär väl inte stoppa telemarketingföretagen som säkert har en svensk växel som de kopplar allt genom. Inget hindrar väl heller kriminella för att göra motsvarande. Det verkar ju till och med vara samma företag.

 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hur gör ni som blockerar okända nummer när ni ska ha kontakt med vården? Även om man bokar att bli uppringd så ringer de ju vid andra klockslag än överenskommet.
I den regionen jag bor så kommer numera alla samtal från vården från ett gemensamt växelnummer och de har varit tydliga med att de kommer ringa från det numret, så man kan lägga in det i telefonboken och inte missa viktiga samtal.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur gör ni som blockerar okända nummer när ni ska ha kontakt med vården? Även om man bokar att bli uppringd så ringer de ju vid andra klockslag än överenskommet.
Inga problem, när jag skaffat mig "multipla frakturer på båda händerna och höger arm" efter en highsider på Kinnekulle Ring så fick jag telefonnummer till Rehab i Mölndal att ringa om det sket sig för mig och jag kunde se om dom ringde mig (hände en gång, skulle ha en annan gips än den jag fått, kom tillbaka !) likadant kan jag se om det är lokala vårdcentralen. Har numret.
Fick ett samtal sent på natten, svarade inte. Sedan kom ett SMS. Kollade. SMS:et skrev det var från Polisen, hans privata nummer som ville ha kontakt med mig om en upphittad hund och eftersom dom sett på Facebook att jag också hittat hunden och lämnat den till ägaren så ville dom ha kontakt. Så jag ringde upp och berättade att Ägaren var en Grönsaks handlare och hunden brukade ligga utanför hans butik. Men var det Löptikar i trakten gjorde hunden friarfärder. Och så var problemet löst. Polisen hade fått reda på vem som var hundens ägare.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har varit med om att vården ringt utan att visa nummer alls. I samband med en anhörigs hjärtinfarkt kändes det vettigt att jag svarade även om jag inte kunde påverka situationen. Vissa saker vill jag veta om när de inträffar ändå.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precis min poäng. Tidöpartierna borde varit först med förslaget, men satt och sov på jobbet.

Som av en händelse gick PTS igår ut med att de nu kommer kräva av teleoperatörerna att de inte kopplar fram samtal som rings från utlandet, men ser ut att komma från svenska nummer. Men det lär väl inte stoppa telemarketingföretagen som säkert har en svensk växel som de kopplar allt genom. Inget hindrar väl heller kriminella för att göra motsvarande. Det verkar ju till och med vara samma företag.

Nej Telemarketingföretagen ringer väl från utlandet över Fiber/Webben/Internet till Sverige där en svensk växel sedan ringer upp de nya "kunderna".
Jag svarade en gång för länge sedan, han berättade att han var från Fonera (?) och hade ett nytt erbjudande till mig, gammal kund som jag var.
Jag frågade vilket Organisationsnummer hans företag hade men det visste han inte (det blev tyst) så jag lade på.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag har varit med om att vården ringt utan att visa nummer alls. I samband med en anhörigs hjärtinfarkt kändes det vettigt att jag svarade även om jag inte kunde påverka situationen. Vissa saker vill jag veta om när de inträffar ändå.
Ja, det verkar länge ha varit standard att vården ringer från skyddat nummer, men i takt med att människor slutat svara på okända/skyddade nummer pga. alla bedrägerier och oseriös telefonförsäljning verkar det som att åtminstone en del vårdgivare börjat gå över till att visa växelnumret istället.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Folk kan ju lämna sina barn på träning med okända människor och sen vägra svara på okända nummer. Hur jävla svårt kan det vara att svara i telefonen och eventuellt tvingas säga nej jag köper ingenting?

Som egenföretagare har jag inte råd att låta bli att svara i telefonen.
Man behöver ju inte ens säga nej, det är bara att lägga på mitt i en mening om man nu inte är intresserad. Det är lite intressant att folk känner sig tvingade att låta någon annan prata till punkt på telefon även om de inte är ett dugg intresserade av samtalet.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Ja, det verkar länge ha varit standard att vården ringer från skyddat nummer, men i takt med att människor slutat svara på okända/skyddade nummer pga. alla bedrägerier och oseriös telefonförsäljning verkar det som att åtminstone en del vårdgivare börjat gå över till att visa växelnumret istället.
Det kanske i perioder anses integritetskränkande ifall nån utomstående skulle råka se att en telefon får ett samtal från vårdinrättning. Jag kan nämna att vid ett tillfälle när jag jobbade med sånt så fick vi inte specifiera varken avsändare eller tid för bokningen när vi skickade ut automatiska påminnelser via SMS för bokningar hos vårdgivare eftersom det kunde råka läsas av obehörig. Personen fick alltså ett meddelande som mer eller mindre sa "Glöm inte din bokning." utan ytterligare info.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En sak man kan göra själv för att slippa telefonförsäljare är ju att sluta dela med sig av sitt telefonnummer till allsköns internetsajter. Särskilt TEMU, AliBaba och sådant skit. Alla internetsajter säljer informationen till telemarketers.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top