Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Folk kan ju lämna sina barn på träning med okända människor och sen vägra svara på okända nummer. Hur jävla svårt kan det vara att svara i telefonen och eventuellt tvingas säga nej jag köper ingenting?
För äldre, praktiskt taget omöjligt, skulle jag säga. Telefonkutym. Du har hört inspelningarna med bedragarna.
Det är tekefonkulturen som är bedragarnas trumfkort. Det och släpphäntheten från de som borde skydda kunden/medborgaren.
Jag har lyssnat på min mor när det ringt säljare. Katastrofalt och så känner hon sig förödmjukad när man påpekar hur många klara och tydliga ”ja” hon sa på 45 sekunder. . Kan inte ens erkänna detta för sig själv.
Inte mycket har hänt ännu men hon hoppade på något pyramidliknande. Skulle ramla in mycket pengar… Ville fortsätta betala trots uppenbart och avslöjat scam. Hoppades ändå.
Vi har en släkting som inte drog sig för att spinna på släktskapet för att sälja bl a telefonab som var gynnsamma för henne men inte så många fler. Lojalitetskänslor gjorde det jättesvårt för föräldrarna att avsluta, trots att släktingen uppenbart inte bar på samma och hade lämnat det där bakom sig.
När då fullfjädrade, totalt samvetslösa bedragare ringer är det inte så lätt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag brukar försöka att vara trevlig när det ringer någon och vill sälja saker, men jag försöker få dem att berätta vad jag har gjort fel eftersom de anser att det är OK att ringa mig.
Senast var det en som ville göra rent imkanalen från fläkten och eftersom jag vet att det inte blivit gjort sen huset byggdes för 12 år sen tyckte jag det kunde vara OK. Efter uträttat arbete bad de om tillåtelse att höra av sig igen om 3-4 år, men fick veta att 10 år var mer lagom.
Ringer de före 2034 ber jag dem dra.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det kanske i perioder anses integritetskränkande ifall nån utomstående skulle råka se att en telefon får ett samtal från vårdinrättning. Jag kan nämna att vid ett tillfälle när jag jobbade med sånt så fick vi inte specifiera varken avsändare eller tid för bokningen när vi skickade ut automatiska påminnelser via SMS för bokningar hos vårdgivare eftersom det kunde råka läsas av obehörig. Personen fick alltså ett meddelande som mer eller mindre sa "Glöm inte din bokning." utan ytterligare info.
Ja, jag kan tycka att de kommit fram till en bra lösning när det är regionens växelnummer som syns. Med tanke på all den verksamhet som sker i en region avslöjar man ju då inget känsligt.

Det kan bli lite märkligt när de försöker uppfylla kraven på integritet. En vårdmottagning som jag uppsökte regelbundet via sjukvårdsförsäkring skickade någon gång i kvartalet ett SMS utan avsändare där det bara stod "undersökning med anledning av ditt vårdbesök" och så var det en länk till en anonym survemonkey-enkät där man skulle svara ja eller nej på frågan om man hade fortsatta besvär, utan att ange vad det gällde, vem som var avsändaren eller någon ytterligare information som skulle anges. Har inte klurat ut om det var vårdmottagningen, försäkringsbolaget eller någon bluffmakare som skickade enkäten.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
För äldre, praktiskt taget omöjligt, skulle jag säga. Telefonkutym. Du har hört inspelningarna med bedragarna.
Det är tekefonkulturen som är bedragarnas trumfkort. Det och släpphäntheten från de som borde skydda kunden/medborgaren.
Jag har lyssnat på min mor när det ringt säljare. Katastrofalt och så känner hon sig förödmjukad när man påpekar hur många klara och tydliga ”ja” hon sa på 45 sekunder. . Kan inte ens erkänna detta för sig själv.
Inte mycket har hänt ännu men hon hoppade på något pyramidliknande. Skulle ramla in mycket pengar… Ville fortsätta betala trots uppenbart och avslöjat scam. Hoppades ändå.
Vi har en släkting som inte drog sig för att spinna på släktskapet för att sälja bl a telefonab som var gynnsamma för henne men inte så många fler. Lojalitetskänslor gjorde det jättesvårt för föräldrarna att avsluta, trots att släktingen uppenbart inte bar på samma och hade lämnat det där bakom sig.
När då fullfjädrade, totalt samvetslösa bedragare ringer är det inte så lätt.
Har ofta liknande diskussioner med mina föräldrar, särskilt min far. Lyckligtvis brukar han ringa mig och fråga. Vet inte hur många gånger jag bett dem att bara lägga på eller snabbt avsluta samtalet när det ringer telefonsäljare, men det verkar i stort sett omöjligt för den äldre generationen att göra detta när det är en upplevt glad och trevlig person i andra änden.

Senast igår fick jag avstyra en sak. Batterierna hade tagit slut i en av larmets rörelsesensorer och när han ringde larmbolaget för att beställa nytt batteri skulle de givetvis sälja på honom en uppgradering av larmpaketet för dubbla priset mot idag, under förespeglingen att det nuvarande larmet skulle sluta fungera när 3G-nätet släcks.

Ja, det är visserligen sant att 3G-nätet skall stängas ner så småningom, men hur man skall göra med den saken skall vara ett beslut att ta i lugn och ro när man vet vilka olika alternativ som finns och deras kostnad, inte ett beslut att ta omedelbart för att någon säljare med provision stressar på! Jag rådde honom att gå till Kjell & Co och köpa nya batterier för att ta ett senare beslut om ev. byte/uppgradering av larm efter att ha läst på.

Har noll förtroende för telefonsäljare. Säkert en och annan seriös som drabbas av min vrede på grund av en totalt korrupt bransch som förstör för alla.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
För äldre, praktiskt taget omöjligt, skulle jag säga. Telefonkutym. Du har hört inspelningarna med bedragarna.
Det är tekefonkulturen som är bedragarnas trumfkort. Det och släpphäntheten från de som borde skydda kunden/medborgaren.
Jag har lyssnat på min mor när det ringt säljare. Katastrofalt och så känner hon sig förödmjukad när man påpekar hur många klara och tydliga ”ja” hon sa på 45 sekunder. . Kan inte ens erkänna detta för sig själv.
Inte mycket har hänt ännu men hon hoppade på något pyramidliknande. Skulle ramla in mycket pengar… Ville fortsätta betala trots uppenbart och avslöjat scam. Hoppades ändå.
Vi har en släkting som inte drog sig för att spinna på släktskapet för att sälja bl a telefonab som var gynnsamma för henne men inte så många fler. Lojalitetskänslor gjorde det jättesvårt för föräldrarna att avsluta, trots att släktingen uppenbart inte bar på samma och hade lämnat det där bakom sig.
När då fullfjädrade, totalt samvetslösa bedragare ringer är det inte så lätt.
Jag har haft samma diskussioner flera gånger framförallt med min gamla mamma. Men det går inte in i skallen på kärringen att man kan avbryta en telefonförsäljare och rätt att den pratar för fullt bara säga inte intresserad och lägga på luren. Men nej det går inte på något lustigt vis måste man säga hejdå innan samtalet avslutas.

Men det värsta är ändå att dom tror "mig lurar dom inte" ändå så har dom tex bytt teleoperatör utan att fatta eller elleverantör.

Bävar för den dagen dom blir uppringd och dom säger att banken blivit kapad och logga in med bankid
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Finns inte NIX kvar 🧓🏻
Helt meningslöst. Gäller bara en begränsad tid och om företaget kan hävda att de har någon slags kundrelation med en (gissar att det räcker att man varit tidigare kund att de sålt telefonnumret till en "affärspartner") så kan de ringa ändå. För egenföretagare finns det ingen lösning alls. Övriga skiter i det och ringer alldeles oavsett.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kom att tänka på när det gäller våra helylle kompisar utan skam i kroppen (sossarna) och deras kriminella som suttit utomlands och ringt och lurat våra gamla pensionärer.

Var det inte från Spanien som dom ringde ifrån och lurade en massa gamla att logga in på banken och snodde deras besparingar?
Hade varit intressant om det är samma personer som med sossarnas telefon listor hittat sina offer. Men att få uppdrag granskning eller expo att nysta i något liknande är väl omöjligt då det är fel parti att granska.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kom att tänka på när det gäller våra helylle kompisar utan skam i kroppen (sossarna) och deras kriminella som suttit utomlands och ringt och lurat våra gamla pensionärer.

Var det inte från Spanien som dom ringde ifrån och lurade en massa gamla att logga in på banken och snodde deras besparingar?
Hade varit intressant om det är samma personer som med sossarnas telefon listor hittat sina offer. Men att få uppdrag granskning eller expo att nysta i något liknande är väl omöjligt då det är fel parti att granska.
Om vi hade journalister som gjorde sitt jobb skulle det inte förvåna mig alls om en sådan koppling grävdes fram. Vad skulle det annars finnas för anledning för dessa kriminella att ta anställning på just dessa telemarketingföretag?

Tyvärr har vi inte speciellt många journalister som gör sitt jobb.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är slarv med vokabulären när man dömer någon till livstids fängelse och livstids utvisning.
Mig veterligen förvarar vi fångar här i landet.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top