För äldre, praktiskt taget omöjligt, skulle jag säga. Telefonkutym. Du har hört inspelningarna med bedragarna.Folk kan ju lämna sina barn på träning med okända människor och sen vägra svara på okända nummer. Hur jävla svårt kan det vara att svara i telefonen och eventuellt tvingas säga nej jag köper ingenting?
Det är tekefonkulturen som är bedragarnas trumfkort. Det och släpphäntheten från de som borde skydda kunden/medborgaren.
Jag har lyssnat på min mor när det ringt säljare. Katastrofalt och så känner hon sig förödmjukad när man påpekar hur många klara och tydliga ”ja” hon sa på 45 sekunder. . Kan inte ens erkänna detta för sig själv.
Inte mycket har hänt ännu men hon hoppade på något pyramidliknande. Skulle ramla in mycket pengar… Ville fortsätta betala trots uppenbart och avslöjat scam. Hoppades ändå.
Vi har en släkting som inte drog sig för att spinna på släktskapet för att sälja bl a telefonab som var gynnsamma för henne men inte så många fler. Lojalitetskänslor gjorde det jättesvårt för föräldrarna att avsluta, trots att släktingen uppenbart inte bar på samma och hade lämnat det där bakom sig.
När då fullfjädrade, totalt samvetslösa bedragare ringer är det inte så lätt.