Sverige idag..

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Igår kväll dödade en till synes 'psykiskt hälsodrabbad' en äldre tant i personalen på mitt Maxi här vid Alby. Högg ihjäl henne med kniv tydligen.

.. fan!?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ja, jag såg det. Var och handlade där ca 45 min innan.
Jäklar. Jag ska följa det här noggrant. Jag vägrar tro på att det bara är "psykisk ohälsa", något måste ha pågått mellan dessa två. Kanske en reklamation av en vara som damen vägrade, eller nåt annat som kommer upp till ytan så småningom. Sånt är verkligen inte OK. Dödsstraff vore för snällt.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Igår kväll dödade en till synes 'psykiskt hälsodrabbad' en äldre tant i personalen på mitt Maxi här vid Alby. Högg ihjäl henne med kniv tydligen.

Ytterligare ett fall av "vinsten kommer senare"...?

Åh nej, nu blir fyllaren arg på smygrasisten igen...

Jag vet ärligt talat inte vilket nylle som är mest obehagligt - det där eller Märta Stenevi...?

Vad är det med alla miljökämpar och ögon som massmördare...?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nu är jag för kärnkraft av flera skäl, men inte prismässigt i alla fall.

Jag är nämligen inte alls säker på att det hade varit billigare el sett över året om man istället för vindkraft osv hade investerat i ny kärnkraft. Den gamla hade ändå inte kunnat köras utan stora nyinvesteringar.

Däremot hade vi haft färre svängningar i priset tack vare stabilare baskraft i södra Sverige, dock hade elpriset sannolikt legat betydligt högre sett över året eftersom kärnkraftsel helt enkelt är dyrare än vindkraftsel. Dvs investerings- och driftskostnaderna är mycket större för kärnkraft (det är därför ingen investerar i den idag) än för vindkraft (det är därför så många vill investera i vindkraft). Någonstans har jag läst en siffra på 63 öre/kWh för kärnkraft medan landbaserad vindkraft ligger på 23 öre, havsbaserad typ 33 öre.

Det är det märkliga med att marknadsekonomi helt plötsligt inte skall avgöra kraftslag, det är planekonomi och enskilda politikers åsikter, många gånger enbart populistiskt grundade. Samma dike som man anser att S+MP körde i, tänker nu dagens regering köra i. Mot bättre vetande. S+Mp hade i varje fall en folkomröstning att luta sig emot.
Kärnkraft är billigare. Vi lade ned kärnkraftsverk som producerade el för 20-30öre beroende på hur man räknar. Korkat.
Även ny kärnkraft är billiare än Vindkraft.
Vindkraft är inte ens lönsamt alls för producenterna. Studera
Sedan behöver man lägga lika mycket till på att bygga ut anslutningsnät och att stabilisera elnätet då vindkraftsverk inte stabiliserar som kärnkraftsverkens TUNGA synkrongeneratorer.
Till dessa kostnader för vind, tillkommer reservkraftslag som behövs då det inte blåser!

Att vi inte har investerare i kö till kärnkraft beror på den osäkra politiska situationen, där politker kan förbjuda kärnkraft och lägga på nya avgifter.
Var ju SÅ kompetens befriade politiker gjorde i sverige...

HADE vi haft marknadsekonomi utan klåfingriga politiker, hade situationen varit bättre.
Dock tycker jag att samhällsviktiga funktioner som infrastruktur (el är EN del i det) ska styras av ett land. Dvs som vi framgångsrikt gjorde på 50/60-talet som skapade världens bästa elstystem!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, det var tyvärr inte så billig el förr. Däremot var den stabilare samtidigt som elkonsumtionen inte var lika hög.

Problemet var att 1980 års folkomröstning bestämde att kärnkraften skulle avvecklas när dåvarande reaktorers drifttid var ute vilket medförde att man inte investerade i nästa generations kärnkraftsreaktorer. Att man sedan i ”förtid” lade ned Ringhals förvärrade saken men var inte orsak till dagens situation.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, det var tyvärr inte så billig el förr. Däremot var den stabilare samtidigt som elkonsumtionen inte var lika hög.

Problemet var att 1980 års folkomröstning bestämde att kärnkraften skulle avvecklas när dåvarande reaktorers drifttid var ute vilket medförde att man inte investerade i nästa generations kärnkraftsreaktorer. Att man sedan i ”förtid” lade ned Ringhals förvärrade saken men var inte orsak till dagens situation.

Det gick ju inte att rösta för bibehållen kärnkraft så den var ju bara trams och dessutom så är det bara en liten bråkdel av dagens svensk befolkning som ens röstade då.

Vill man att folkomröstning ska styra kärnkraftsfrågan så är det dags för en ny folkomröstning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det gick ju inte att rösta för bibehållen kärnkraft så den var ju bara trams och dessutom så är det bara en liten bråkdel av dagens svensk befolkning som ens röstade då.

Vill man att folkomröstning ska styra kärnkraftsfrågan så är det dags för en ny folkomröstning.
Så sjukt roligt och Nordkorea att det bara fanns nedläggning som alternativ, och lika mycket humor att folk antingen inte vet det eller låtsas om det.

Fem av fem möjliga Sverige på den Nordkoreanen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Ja jag för min del tycker att det var vansinne att folkomrösta om kärnkraft då och det är vansinne nu. Och det allra värsta var detta forskningsförbud om kärnkraft som samtidigt beslutades.

Folkopinionen påverkas lätt av externa händelser och är ett lätt offer för mediekampanjer.

Riksdagen bör fatta beslut efter sedvanlig parlamentarisk utredning där expertis bör ha en synnerligen tung roll. Det är en självklarhet att vi som ingenjörsland skall kunna ha kostnadseffektiv kärnkraft framledes, men lika billig som vindkraft blir den knappast. Dock fyller den ett helt annat syfte. Och den skall byggas i södra Sverige där behovet är störst.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...