Även om jag anar en uns ironi så måste jag nog förtydliga, vår generation och den före är detta sant men för generationerna före det så skulle staten ta hand om de gamla och de hade en modell som såg till att det skulle hända så de ligger oftast helt utan privat pensionsparande. Tyckar att de som har sett till att vi har det så bra att vi kan vara otacksamma och egoistiska får det stöd de har blivigt lovade. Men framöver när dessa generationer fasas ut så kommer det säkerligen gå mer åt det privata hållet.
Tror inte det var ett uns, lite till.
Vilket samhälle som helst med självaktning tar hand om sina svaga. Det betyder inte att det skall vara så lätt att bli svag, men gamla och sjuka är ju det definitionsmässigt så det torde uppstå få missförstånd.
I synnerhet när vi alltid scorar max pts på skattetryck så skall man fan få bo på Grand och käka skaldjursbuffé som gammal. Det finns en jävla massa samhällsgrupper som man kan förpesta tillvaron för först. Dessutom är det precis som du skriver, med undantaget att det inte alls gäller endast tidigare generationer - skattetrycket är intakt, att om man öser in absurda andelar av sin inkomst och/eller tillgångar så skall man med all rätt förvänta sig något i retur.
Jag tycker du omgående skall söka jobb på Försäkringskassan. De har stort behov av personal som, liksom du, skådat ljuset. Med den inställningen kan du som ny handläggare räkna med en furstlig lön, vida överstigande den som personal med 30 års erfarenhet av kassan har.![]()
Trots din raljans undrar jag om du inte vill besvara följande fråga:
Är det inte bra om de som anses sjuka för en typ av jobb skaffar sig ett annat istället?
Last edited: