Sverige obehagligt nära ett totalitärt system

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Nåja, sluta skryt. I huvudstaden kan vi också det här med statligt finansierad kultur, och kollektivtrafik. :3freak

Ett slutprojekt från Konstfack visas just nu på konstmässan Market i Stockholm. Filmen, som verket består av, har väckt stor ilska hos klotterpolisen. Den visar hur en tunnelbanevagn sprejas ner och får en ruta krossad - ett brott som kan ge fyra år i fängelse.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2470089.svd

Det vet du väl att kulturknuttar i allmänhet och de med anknytning till Konstfack i synnerhet, står över samhällsnormen.:död

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Försvar, infrastruktur, äldreomsorg, flyktingmottagning och Lär dig dreja-kurser då?
:confused:

Jag skulle kunna rätta mig till:

Skola, vård, civilförsvar och ett nät för de som är... svagsinta eller föds sjuka.

* Infrastruktur kan finansieras av de som nyttjar det.
* Äldreomsorg är en onödig statlig administrativ process. Vi har hela livet på oss att planera för att bli gamla.
* Att alla inte får jobb direkt efter skolan vet vi. Ett system ska (kan/får) inte bygga på att man då ska förlita sig på föräldrarna.. Men hur länge är det ok att leva på grannen?
* Flyktingmottagning blir då självreglerande. Jag öppnar gärna gränserna, men jag kan aldrig försvara att det ska finansieras med stulna pengar (läs: skatt)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det vet du väl att kulturknuttar i allmänhet och de med anknytning till Konstfack i synnerhet, står över samhällsnormen.:död

Den aktuella konstnären är i alla fall väldigt kreativ.

[YOUTUBE-ID]CagWfwlMAbQ[/YOUTUBE-ID]

Jag tycker det är bra att jag både får bekosta Konstfack och saneringen.

:banana

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jag tycker det är bra att jag både får bekosta Konstfack och saneringen.

För att inte tala om a-kassa till alla arbetslösa b-skådisar som anser att de bidrar tillräckligt till samhällsbygget genom att "arbeta" en månad per år med någon c-produktion som spelar in maximalt ett par hundratusen devalverade kr på bio worldwide.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För att inte tala om a-kassa till alla arbetslösa b-skådisar som anser att de bidrar tillräckligt till samhällsbygget genom att "arbeta" en månad per år med någon c-produktion som spelar in maximalt ett par hundratusen devalverade kr på bio worldwide.

Eftersom du nu slutligen kommit över till oss klarsynta, kan du som fd liberal komma med något tips om hur man attackerar dina forna åsiktsfränder bäst? Hur får vi t.ex. moderaterna att tycka det som alla normalt funtade tycker, dvs att 95-97% av kulturbidragen borde fimpats för länge sedan?`De vågar inte stöta sig med kultur-/åsikts-/pk-eliten, jag vet. Men för fan, lite stake borde väl även borgarna ha? :confused:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Eftersom du nu slutligen kommit över till oss klarsynta, kan du som fd liberal komma med något tips om hur man attackerar dina forna åsiktsfränder bäst?

F.d. liberal..?!?:3freak
Liberaler är kraftigt för den fria tanken och det är just det jag ger uttryck för.

Hur får vi t.ex. moderaterna att tycka det som alla normalt funtade tycker, dvs att 95-97% av kulturbidragen borde fimpats för länge sedan?`

Det tycker de givetvis redan. För praktisk lösning på problemet se nedan.

De vågar inte stöta sig med kultur-/åsikts-/pk-eliten, jag vet. Men för fan, lite stake borde väl även borgarna ha? :confused:

Politiker och stake i samma mening?!? Wake up!!

SKall man komma åt det problemet (kulturbidrag alltså) så får man göra det bakvägen på samma sätt som man tacklar problemen med transfereringar i socialförsäkringssystemen. I det fallet får vi ju ständigt höra av våra politiker att vi har världens mest generösa socialförsäkringar, fast alla vet att vi inte har råd att betala ut ersättningar till alla halta, lytta och sjuka. Men det har man elegant löst genom att Försäkringskassan anlitar korrupta läkare, som på löpande band bedömer att sjuka och skadade människor kan arbeta, varpå man med gott samvete kan neka dessa sjukpenning/sjukersättning.
Så här hanterar ryggradslösa politiker en fråga som man helt klart kan förlora ett val på. Något liknande borde man väl kunna göra ifråga om gökungarna inom kultureliten. Visst skall de ha bidrag, men först efter noggrann och ingående prövning, en prövning som naturligtvis regelmässigt utfaller till den sökandes nackdel.

- "Jo visst, självfallet skall skall herr teaterproducenten få ett rejält bidrag till denna fantastiskt psykedeliska uppsättning av "I väntan på Godot". Men herr teaterproducenten måste förstå att det går inte an att ha en sådan föreställning i den sunkiga teaterlokal som herr teaterproducenten tänkt sig. Innan vi kan ta ställning till herr teaterproducentens bidragsansökan måste teaterlokalen rustas upp med moderna brandsläckningssystem som effektivt kan träda in om de explosiva gaser som publiken producerar skulle råka antändas. Bidrag för detta sökes lämpligen på blankett 23C som tillhandahålles av Myndigheten för Upprustning av Offentliga Byggnader. Därtill bör nog herr teaterproducenten fundera lite över om handlingen i det aktuella stycket kunde moderniseras en aning. Varför inte flytta handlingen från järnvägsstationen till en invandrarförläggning? Välkommen åter!"

Ansökan enligt blankett 23C bör sedan givetvis sändas på remiss till andra för ändamålet särskilt inrättade myndigheter och utredas ingående under mycket, mycket lång tid.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Liberaler är kraftigt för den fria tanken och det är just det jag ger uttryck för.

Liberaler är för gitarrkurser och emot skattesänkningar. Liberal är bara ett nytt epitet för sosse.

Kan gå, men varför kan man inte bara säga nej? Halta och lytta kan man inte säga nej till för det finns faktiskt en väldig majoritet antar jag för att halta ska få skor med olika tjocka sulor. Jag behöver inte anta när jag säger att det är väldigt få som tycker kulturstödet är särskilt relevant. En intressant sak är att av riksdagspartiernas väljare så är sossarnas minst positiva till balettakademier och annat skit i statlig tjänst, och ändå är det sossarna som skapat skiten (med draghjälp av liberal-töntarna, de som inte vågar säga hur det är fast de egentligen vet).

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Liberaler är för gitarrkurser och emot skattesänkningar. Liberal är bara ett nytt epitet för sosse.

Jag är för gitarrkurser och skattesänkningar.

Halta och lytta kan man inte säga nej till...

Kan man inte? Välkommen till verkligheten i Konungariket Sverige. Det är just så det går till. Jag lägger en otillständigt stor del av min arbetstid på att överklaga FK-beslut där kassan pökar sjuka människor i stolgången.:mattias :fakta
Och detta är ett sossepåfund. Började 2004 så smått och nådde nya oanade höjder när Göran Persson bestämde att sjuktalen skall ned.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är för gitarrkurser och skattesänkningar.

Kan man inte? Välkommen till verkligheten i Konungariket Sverige. Det är just så det går till. Jag lägger en otillständigt stor del av min arbetstid på att överklaga FK-beslut där kassan pökar sjuka människor i stolgången.:mattias :fakta
Och detta är ett sossepåfund. Började 2004 så smått och nådde nya oanade höjder när Göran Persson bestämde att sjuktalen skall ned.

Hade du varit någon annan p åforumet så hade du bombarderats av t-rex, bonny, korvgubbe och de andra liberalerna om att du sprider populistisk Aftonbladet-propaganda, men jag antar att du klarar dig undan pga din liberala renommé. ;)
Det låter hårresande dock, har inte hört att Fettot ville ha ner sjuktalen f.ö.

Bra att du släppt sargen och börjar sprida regimkritisk propaganda dock, välkommen ombord på the tåg of the righteous och konservativa. :yoparty Palin-tåget kallar vi det.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Hade du varit någon annan p åforumet så hade du bombarderats av t-rex, bonny, korvgubbe och de andra liberalerna om att du sprider populistisk Aftonbladet-propaganda, men jag antar att du klarar dig undan pga din liberala renommé. ;)

Bra att du släppt sargen och börjar sprida regimkritisk propaganda dock, välkommen ombord på the tåg of the righteous och konservativa. :yoparty Palin-tåget kallar vi det.

Populistisk aftonbladspropaganda...:hihi

Vi har väl egentligen hamnat alldeles väldigt OT här, men när det gäller sjuktalen som skulle ned, så kan man ju observera att den socialdemokratiska regeringen utsåg Curt Malmborg till nu generaldirektör i Försäkringskassan i samband med att krafttag skulle tas mot sjuka. Vad har då han för bakgrund? F.d. socialdemokratisk statssekreterare i finansdepartementet. Alltså en pengaräknarpolitruk. Någon som ser sambandet...

Edit:
Fast egentligen är det nog inte så OT. I totalitära stater brukar ju statsmakterna jävlas med medborgarna, precis som FK gör. Ett tecken i tiden kanske?

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Jag har för "många" polare som jobbar på försäkringskassan för att säga emot Ankan i det här fallet.

Men som de blir drillade att tänka på försäkringskassan:
- "Vår uppgift är inte att avgöra hur sjuk du är, utan att avgöra vilken arbetsförmåga du har!"

De fostras alltså i konsten att blunda för sjukdomarna och istället försöka se den kvarvarande fysiska arbetsförmågan.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jag har för "många" polare som jobbar på försäkringskassan för att säga emot Ankan i det här fallet.

- "Vår uppgift är inte att avgöra hur sjuk du är, utan att avgöra vilken arbetsförmåga du har!"

De fostras alltså i konsten att blunda för sjukdomarna och istället försöka se den kvarvarande fysiska arbetsförmågan.

Det är självklart att man kan ha arbetsförmåga även om man lider av viss sjukdom eller skada. Problemet är väl som du säger att kassans personal drillas i diverse tänkanden samt göranden som utifrån ett förvaltningsrättsligt perspektiv ter sig tveksamt.
När det gäller människor med sjukdomar som ger ospecifika besvär, avfärdas dessa regelmässigt med att det inte finns några objektiva fynd som styrker arbetsoförmåga. Nä, det är säkert riktigt ibland. Men hur styrker man objektivt smärta? Det går inte. Och konsekvensen blir att dessa människor nekas ersättning trots att de är väldigt långt ifrån att kunna fungera på arbetsmarknaden.
Kassans sätt att idag göra arbetsförmågebedömningar ter sig ofta som väldigt osunt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Men det måste väl vara helt rätt på alla sätt, att man utgår ifrån att alla kan göra någonting, naturligtvis med några undantag. Om jag smäller med bajken och får åka rullstol så skulle jag vara jävligt glad om jag kom till en handläggare som försökte fixa ett kneg istället för en som försökte fixa permanent sjukpenning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alltså en pengaräknarpolitruk. Någon som ser sambandet...

Jag är lite skeptisk till din nya rättshaveristimage och tycker du läser in för mycket i detta. Skulle också vilja vända på det, är det inte fenomenalt att sossarna tillsatte en förhoppningsvis kompetent finansman att styra det verk som ensamt transfererar ungefär hälften av Rikets årliga tillgångar? FK skyfflar i runda slängar 500 miljarder, ska det vara någon jävla velourkärring med riddarfrilla och österlenörhängen som bestämmer om där också?

Fast egentligen är det nog inte så OT. I totalitära stater brukar ju statsmakterna jävlas med medborgarna, precis som FK gör. Ett tecken i tiden kanske?

Som sagt, å ena sidan ställer jag mig tvivlande till det här rättshaveristandet. Å andra sidan tycker jag det är fantastiskt med den här småbittra, halvparanoida men ändå klarsynta, radikala förändringen som verkar pågå.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, självklart. Problemen är väl just de där undantagen och jag antar att det är dessa Ankan jobbar med och som jag anser kommer i kläm.

Det är ju lite otrevligt och ganska beskäftigt men jag antar snarare att han jobbar med de som har en axelskada och anses kunna jobba på kontor istället för lager, och inte de som är invalida och kan titta på Riksdagsdebatter från sjukhussängen varje onsdag 09-13 på Svt.

Att man blir sjukskriven för ett jobb betyder ju inte att man inte kan ha något jobb alls, vilket det gjorde/gör under en lång tid.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
* Äldreomsorg är en onödig statlig administrativ process. Vi har hela livet på oss att planera för att bli gamla.

Det där är något jag håller med om i högsta grad, de jävlarna som inte planerat eller rent av inte haft inkomster som betalar vårdinrättning om 20.000/månad på äldre dar kan på sin höjd få sitta på ett liggunderlagg bestående av tuggummismetade metrotidningar utanför TGIF på Birger Jarlsgatan och frysa med en handskriven skylt. På så sätt kan de som vill ge också ge och alla vet var de är, de som inte vill ge slipper eftersom givandet blivit frivilligt. Och om de har tur så kan TGIF ge dem sina (förmodligen vidrigt äckliga) Jack Daniels Glazed BBQ-ribs vid stängning.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Det där är något jag håller med om i högsta grad, de jävlarna som inte planerat eller rent av inte haft inkomster som betalar vårdinrättning om 20.000/månad på äldre dar kan på sin höjd få sitta på ett liggunderlagg bestående av tuggummismetade metrotidningar utanför TGIF på Birger Jarlsgatan och frysa med en handskriven skylt. På så sätt kan de som vill ge också ge och alla vet var de är, de som inte vill ge slipper eftersom givandet blivit frivilligt. Och om de har tur så kan TGIF ge dem sina (förmodligen vidrigt äckliga) Jack Daniels Glazed BBQ-ribs vid stängning.

Även om jag anar en uns ironi så måste jag nog förtydliga, vår generation och den före är detta sant men för generationerna före det så skulle staten ta hand om de gamla och de hade en modell som såg till att det skulle hända så de ligger oftast helt utan privat pensionsparande. Tycker att de som har sett till att vi kan vara otacksamma och egoistiska får det stöd de har blivit lovade. Men framöver när dessa generationer fasas ut så kommer det säkerligen gå mer åt det privata hållet.

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jag är lite skeptisk till din nya rättshaveristimage och tycker du läser in för mycket i detta. Skulle också vilja vända på det, är det inte fenomenalt att sossarna tillsatte en förhoppningsvis kompetent finansman att styra det verk som ensamt transfererar ungefär hälften av Rikets årliga tillgångar? FK skyfflar i runda slängar 500 miljarder, ska det vara någon jävla velourkärring med riddarfrilla och österlenörhängen som bestämmer om där också?

Eftersom jag inte tillåts vara rättshaveristisk på jobbet känns det väldigt skönt att kunna vara sig själv här på SH. Sen grundar jag inte min uppfattning på vem som är GD för stunden utan på hur FK faktiskt hanterar folks ärenden. Något som jag alltså har en inte alldeles föraktlig yrkesmässig erfarenhet av.

Det finns inga kompetenta finansmän inom socialdemokratin. En contradiction in terms. De kan väl anlita den där Sundqvist som GD, han lär nog snart behöva ett nytt jobb.

Som sagt, å ena sidan ställer jag mig tvivlande till det här rättshaveristandet. Å andra sidan tycker jag det är fantastiskt med den här småbittra, halvparanoida men ändå klarsynta, radikala förändringen som verkar pågå.

Så du menar trots allt att man kan vara halvparanoid och ändå klarsynt? Det låter bra.

Det är ju lite otrevligt och ganska beskäftigt men jag antar snarare att han jobbar med de som har en axelskada och anses kunna jobba på kontor istället för lager, och inte de som är invalida och kan titta på Riksdagsdebatter från sjukhussängen varje onsdag 09-13 på Svt.

Att man blir sjukskriven för ett jobb betyder ju inte att man inte kan ha något jobb alls, vilket det gjorde/gör under en lång tid.

Jag tycker du omgående skall söka jobb på Försäkringskassan. De har stort behov av personal som, liksom du, skådat ljuset. Med den inställningen kan du som ny handläggare räkna med en furstlig lön, vida överstigande den som personal med 30 års erfarenhet av kassan har.:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...