Sverige obehagligt nära ett totalitärt system

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Även fast den demokratiska valda regeringen inte representerar befolkningens normer och värderingar? :va

Vem eller vilka skall man då rösta på??:va

Just det som inte hände senast, då folket gjorde revolution mot Göran, juh.

Blir lite väl OT, men enkelt sett borde blankröster räknas och om inget parti/block får tillräckligt förtroende från befolkningen utlyses nyval.
Upprepa tills partierna/blocken förstår meddelandet från folket!

Syftet är att förhoppningsvis få partier/block som går till val på larvigt valfläsk som ingen tror på bara för att få behålla makten, att omvärdera partiprogrammet till något befolkningen faktiskt får förtroende för.

Säger inte att det är enkelt genomförbart, men jag gillar tanken...
/Danne

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Blir lite väl OT, men enkelt sett borde blankröster räknas och om inget parti/block får tillräckligt förtroende från befolkningen utlyses nyval.
Upprepa tills partierna/blocken förstår meddelandet från folket!

Syftet är att förhoppningsvis få partier/block som går till val på larvigt valfläsk som ingen tror på bara för att få behålla makten, att omvärdera partiprogrammet till något befolkningen faktiskt får förtroende för.

Säger inte att det är enkelt genomförbart, men jag gillar tanken...
/Danne

Ingen dum idé, men det lär inte hända.
Politiker anser sig för mer än sina väljare. Deras åsikter är rätt. Om vanligt folk tycker annorlunda är det pöbeln det är fel på. Förlorar man ett val så beror det på att folk inte förstår politikernas budskap. Är det uppenbart att folk har en annorlunda åsikt ett politikerfrälset, så är det självfallet frälsets uppgift att få folket på bättre tankar. Den som tror att demokrati betyder att politiker skall genomföra det en majoritet av folket tycker är rätt lever andligen i en annan galax.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ingen dum idé, men det lär inte hända.
Politiker anser sig för mer än sina väljare. Deras åsikter är rätt. Om vanligt folk tycker annorlunda är det pöbeln det är fel på. Förlorar man ett val så beror det på att folk inte förstår politikernas budskap. Är det uppenbart att folk har en annorlunda åsikt ett politikerfrälset, så är det självfallet frälsets uppgift att få folket på bättre tankar. Den som tror att demokrati betyder att politiker skall genomföra det en majoritet av folket tycker är rätt lever andligen i en annan galax.

Underbart att se en av de sedan länge balanserade liberalerna på forumet uttrycka riktigt härligt populistiska och klarsynta idéer. Keep it up, go right or go home! :tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är min herre vänsteranarkistkommunist som tror att inga regler gäller honom och bara följer de han själv finner passar?

Vänsteranarkistkommunist??

För att kasta runt med de termerna så är jag snarare anarkokapitalist!

OM 49% av befolkningen ska rätta efter 51% majoritet så är det en direkt kränkning mot de 49%..

Jag backar inte upp någon form av kränkning, förtryck eller kvotering!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
OM 49% av befolkningen ska rätta efter 51% majoritet så är det en direkt kränkning mot de 49%..

Majoritetsdiktatur is the shit! :tummenupp

Med rent mjöl i påsen tycker jag att vi borde vara öppna med vad vi röstar på. Då är det lättare att sålla ut de som måste avlyssnas.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Majoritetsdiktatur is the shit! :tummenupp

Med rent mjöl i påsen tycker jag att vi borde vara öppna med vad vi röstar på. Då är det lättare att sålla ut de som måste avlyssnas.

Med åldern kommer småborgerligheten krypande så jag växelröstar på AFA och Autonomt Motstånd.

Annat var det när man var ung och radikal...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Ur ett filosofiskt perspektiv, vad tycker du om att 90-95% av befolkningen rättar sig efter de 5-10% som tycker balettstöd är angeläget?

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Varför hänga upp sig på statistik och valresultat när vi väljare ändå inte förstår vad som är bäst för Sverige?

Nu är det terrorbekämpning som gäller så nu gäller det att avlyssna Norge på jakt efter bråkiga norrmän.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ur ett filosofiskt perspektiv, vad tycker du om att 90-95% av befolkningen rättar sig efter de 5-10% som tycker balettstöd är angeläget?

Att den som vill dansa, eller se på balett betalar sina egna träningar, och sina egna entrébiljetter! Punkt..

Jag betalar gärna 500 pix för att gå på Dramaten, men då vill jag inte betala massa för alla lagsportsnördar eller friluftsfrämjande..

Mitt intresse, min prioritering, min ekonomi.. Jätteenkelt!

Det är ingen mänsklig rättighet att ha platt-TV, spela hockey, köra hoj eller sippa torrt vitt vin på Operan..

Att däremot slippa bli bestulen för att finansiera andras hobbys, det är en mänsklig rätt!

Jag har inga problem med att finansiera skola, vård och rättskydd. Allt över det är stöld!

Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Ni som förespråkar Fra:

Tänk om vår folkvalda regering skulle införa regskylt i fram på hojen. Ägaransvar på hojen. Dvs åker någon annan dit för fortkörning i en fartkamera så åker du som ägare dit.

Sen till slut.. Lag överträdelser med tex 30km/h för fort innebär beslagtagning av hojen... (denna företeelse har varit uppe för att komma tillrätta med knarkare som far omkring med oförsäkrade bilar)

För att citera er förespråkare av FRA: Så länge ni har rent mjöl i påsen har ni inget att frukta. (rättar ni in er i ledet fortfarande då eller?)

Största problemet med regeringen nu (som jag också röstade på) är att dom frångått massor med vallöften som gjorde att jag röstade på dom och bytt ut dessa mot politik som jag defenitivt inte trodde dom skulle ligga bakom.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Största problemet med regeringen nu (som jag också röstade på) är att dom frångått massor med vallöften som gjorde att jag röstade på dom och bytt ut dessa mot politik som jag defenitivt inte trodde dom skulle ligga bakom.

Problemet med kappor är att dom vänder sig efter vinden oavsett om dom är röda eller blå, eller någon annan färg.

Vinden blåser från Europa.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, man är glad att man bor i Umeå, kulturens huvudstad!

Vi budgeterar varje år för viktiga konsthändelser http://aftonbladet.se/nyheter/article489498.ab

Nåja, sluta skryt. I huvudstaden kan vi också det här med statligt finansierad kultur, och kollektivtrafik. :3freak

Ett slutprojekt från Konstfack visas just nu på konstmässan Market i Stockholm. Filmen, som verket består av, har väckt stor ilska hos klotterpolisen. Den visar hur en tunnelbanevagn sprejas ner och får en ruta krossad - ett brott som kan ge fyra år i fängelse.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2470089.svd

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...