Sverige obehagligt nära ett totalitärt system

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Även om jag anar en uns ironi så måste jag nog förtydliga, vår generation och den före är detta sant men för generationerna före det så skulle staten ta hand om de gamla och de hade en modell som såg till att det skulle hända så de ligger oftast helt utan privat pensionsparande. Tyckar att de som har sett till att vi har det så bra att vi kan vara otacksamma och egoistiska får det stöd de har blivigt lovade. Men framöver när dessa generationer fasas ut så kommer det säkerligen gå mer åt det privata hållet.

Tror inte det var ett uns, lite till.
Vilket samhälle som helst med självaktning tar hand om sina svaga. Det betyder inte att det skall vara så lätt att bli svag, men gamla och sjuka är ju det definitionsmässigt så det torde uppstå få missförstånd.
I synnerhet när vi alltid scorar max pts på skattetryck så skall man fan få bo på Grand och käka skaldjursbuffé som gammal. Det finns en jävla massa samhällsgrupper som man kan förpesta tillvaron för först. Dessutom är det precis som du skriver, med undantaget att det inte alls gäller endast tidigare generationer - skattetrycket är intakt, att om man öser in absurda andelar av sin inkomst och/eller tillgångar så skall man med all rätt förvänta sig något i retur.

Jag tycker du omgående skall söka jobb på Försäkringskassan. De har stort behov av personal som, liksom du, skådat ljuset. Med den inställningen kan du som ny handläggare räkna med en furstlig lön, vida överstigande den som personal med 30 års erfarenhet av kassan har.:tummenupp

Trots din raljans undrar jag om du inte vill besvara följande fråga:
Är det inte bra om de som anses sjuka för en typ av jobb skaffar sig ett annat istället?

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Är det inte bra om de som anses sjuka för en typ av jobb skaffar sig ett annat istället?

Absolut. Du har helt rätt. Det är inte detta som är problemet och absolut inte det som stör mig med hur FK agerar. Problemet är att det finns väldigt många människor idag, som inte har någon arbetsförmåga överhuvudtaget, men som enligt FK:s "bedömning" kan arbeta.
Jag har stött på åtskilliga fall med människor som haft sjukersättning i flera år och som helt plötsligt utan att någon förbättring inträffat, många gånger har de tvärtom istället försämrats, helt plötsligt av FK har befunnits kunna arbeta heltid. Dessa människor prövas ofta mot hela arbetsmarknaden med påföljd att de får marschera iväg till arbetsförmedlingen och söka jobb. Ej sällan startar man där utredningar om vederbörandes arbetsförmåga. Ej sällan utmynnar dessa utredningar under överinseende av arbetsterapeuter och fan och hans moster i att vederbörande befinns inte kunna stå till arbetsmarknadens förfogande, eftersom de inte har någon arbetsförmåga. Arbetsförmedlingen sänder tillbaka vederbörande till Försäkringskassan och där konstaterar man att Arbetsförmedlingens utredningar inte tillför saken något nytt i medicinskt hänseende och att kassans tidigare bedömning därmed står fast.
Detta tycker jag är fel och direkt stötande.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
  1. Problemet är att det finns väldigt många människor idag, som inte har någon arbetsförmåga överhuvudtaget, men som enligt FK:s "bedömning" kan arbeta.
  2. de får marschera iväg till arbetsförmedlingen och söka jobb
.

1. Ja, men jag tror som du skriver att jag skulle trivas med att göra den bedömningen. Om man kan prata med sin advokat, FK eller ABF så kan man väl lämpligtvis prata med t.ex. en taxiresenär, en potentiell DN-prenumerant, en helt vimsig PC-användare osv. Jag tycker det låter konstigt att man inte skulle kunna göra någon nytta alls och det är inte för att jag är elak utan för att jag själv står ut i typ 48tim i min lägenhet. Tanken på att jag drog på mig något som förpassade mig dit för evigt är direkt skrämmande. Om det däremot handlar om folk som verkligen är lama till "100%", dövstumma eller mentalt väldigt sjuka så är det en annan femma. Men inget ledbesvär i världen ska få hindra mig från att göra något vettigt i alla fall. Svårt att kommentera egentligen innan man vet vad exemplen du beskriver har för åkommor.
  2. Om de kan marschera så finns det en rad lämpliga jobb, soldat, hundvakt, brevbärare, fasaner på stan, random kommunanställd osv

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Arbetsförmedlingen sänder tillbaka vederbörande till Försäkringskassan och där konstaterar man att Arbetsförmedlingens utredningar inte tillför saken något nytt i medicinskt hänseende och att kassans tidigare bedömning därmed står fast.
Detta tycker jag är fel och direkt stötande.

Inte måttligt vad man bränner pengar på ingenting.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
  1. Ja, men jag tror som du skriver att jag skulle trivas med att göra den bedömningen. Om man kan prata med sin advokat, FK eller ABF så kan man väl lämpligtvis prata med t.ex. en taxiresenär, en potentiell DN-prenumerant, en helt vimsig PC-användare osv. Jag tycker det låter konstigt att man inte skulle kunna göra någon nytta alls och det är inte för att jag är elak utan för att jag själv står ut i typ 48tim i min lägenhet. Tanken på att jag drog på mig något som förpassade mig dit för evigt är direkt skrämmande. Om det däremot handlar om folk som verkligen är lama till "100%", dövstumma eller mentalt väldigt sjuka så är det en annan femma. Men inget ledbesvär i världen ska få hindra mig från att göra något vettigt i alla fall. Svårt att kommentera egentligen innan man vet vad exemplen du beskriver har för åkommor.
  2. Om de kan marschera så finns det en rad lämpliga jobb, soldat, hundvakt, brevbärare, fasaner på stan, random kommunanställd osv

Det handlar rent juridiskt inte om huruvida man kan göra "någon nytta", utan om ifall man kan utföra något på arbetsmarknaden normalt förekommande arbete. Innebörden och tolkningen av detta begrepp fastställdes av regeringsrätten i en dom relativt nyligen. Problemet är att FK lättvindigt påstår att något kan väl vederbörande klara. Vederbörande kanske kan tala med en taxiresenär men inte köra taxin mer än en halvtimme, utan att få så svår värk att vederbörande i stort sett bara kan gå och lägga sig därefter. Regeringsrätten är dock lite tuffare i sin definition av vad som kan krävas för att ett arbete skall vara normalt förekommande.
Det är nog ingen tvekan om att de fall jag åsyftar inte är så allvarligt skadade som enligt dig borde krävas för rätt till exempelvis sjukersättning.
Sen kan jag väl säga att det inte är min erfarenhet att folk stannar hemma frivilligt. Fuskare finns givetvis men de allra flesta kan ärligt och uppriktigt inte arbeta.
Skulle kanske skrivit stappla istället för marschera.:rodnar Beklagar det usla och vilseledande ordvalet.

Inte måttligt vad man bränner pengar på ingenting.

Det för förhoppningsvis det goda med sig att jag får underlag som kan åberopas som bevisning i länsrätten. :tummenupp

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man kan ju undra vad politikerna har röstat igenom.:näsblod

Det är den norska advokaten Jon Wessel-Aas som i en debattartikel i tidningen Dagbladet går till hårt angrepp mot Sverige och datalagringsdirektivet. Också FRA-lagen får skarp kritik av Wessel-Aas, som är ordförande i Internationella juristkommissionens norska avdelning och jobbar som jurist på tv-bolaget NRK.

"Tanken ligger obehagligt nära ett totalitärt system", skriver Wessel-Aas om kombinationen av datalagringsdirektivet och FRA-lagen. Och domen mot grannlandet är hård: "Sverige bryter mot de mänskliga rättigheterna", är rubriken på debattartikeln.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2455045.svd
Var väl lite det här som Vance var inne på i fredags

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...