Sverige obehagligt nära ett totalitärt system

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Antingen är du med oss, eller så är du emot oss!

Jefla Al Quaidakramare! :mad:

Vänstersnorisar som sätter sin rätt att fildela ostört framför samhällets möjligheter att bekämpa terror gör mig illamående!

:D :D :D

Brukar ha svårt att skilja vänster och höger jag.

Henrik

Jgt

Medlem
Gick med
8 Oct 2003
Hoj
Honda VTR 1000F -97
Vänstersnorisar som sätter sin rätt att fildela ostört framför samhällets möjligheter att bekämpa terror gör mig illamående!

Hur långt måste statens kränkningar av den personliga integriteten
sträcka sig innan Du tycker det är för mycket?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Nej - vi är inte värre än någon annat land - alla nationalstater består ju faktiskt av en
befolkningsgrupp som är sammansvetsade av en nationell underättelsetjänst...som bemannas av
den någorlunda intelligenta delen av befolkningen - ja det finns även lite mindre smarta exemplar
men dessa arbetar ofast på gatunivå med spaning och skvaller.

Dom någorlunda intelligenta kan vara typ författare och ha som sidosyssla att utföra analyser åt Säpo.

Ser du ett efterblivet hjon som bor på skyddat boende som beter sig som en fbi agent han sett på film
kan du vara så säker - idioten tror inte bara han jobbar åt undsäk - han gör det utan att fatta nått..stackars efterbliven..

By the way - eftersom national stater består av nationella underättlsetjänster och konstant utbyter
information med andra stater , ja inte information som gangar just dom själva - men allt annat.
Fra lagen har b.la annat tillkommit för att få mer information att dela ut till andra stater samt att
för att få nått annat i utbyte..typ byta info mot info
(öh jo vi har mapp om hasse om vi får mapp om sune bosatt där)

Sen gör den även nytta för att bevara nationalstaten som den är - ja typ bekämpa industrispionage.

Jo - by the way - jag är inte helt grön på de här området:D
Så det är ingen ide att komma att säga att man läst böcker och försöka tukta mig i området spioneri och sånt...
:rofl

De kan vara mig ni läst om, lyssnat på eller sett :hihi

Min karriär är över sedan länge då jag en dag spelade Björn Rosentröms cd med lurad åt säpochefen....

Och DU anklagar andra för att svamla.:hihi

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Vi åsidosätter frihet för att bekämpa terrorismen och då med samma modell som Sverige starkt motsatte sig i Östtyskland?

Bakvänt ur mer än ett ideologiskt perspektiv.

Skulle vara kul med en mer Churchill " We shall never surrender" inställning.

Vill exempelvis inte stå i kö för att det skall kollas så att inte drickat och tandkrämen man råkade ha med sig till flyget var något kemiskt vapen eller kasta vassa föremål för att sedan äta på planet med metallbestick. Öppna upp och visa att vi inte är rädda, säkerhet är bra men någon måtta kan det ju vara.

Men att vara rädd är väl det politiska modet.

F.ö kan jag rekommendera "I trygghetsnarkomanernas land : Sverige och det nationella paniksyndromet" http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320826

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Varenda kärring som jobbade på televerkets gamla tråd o plugg kopplingscentraler

Haha, minns när gamla televerkstanter berättade i TV om deras jobb, när prästen eller läkaren på orten var på tråden med sin älskarinna då kopplade ALLA vid borden in sig och lyssnade, ett perfekt jobb för skvallerkärringar:näsblod

Även en telefonspion berättade om sitt jobb, skadade människor.

Bra att norrmännen jobbar.

Nu stäms Sverige i Europadomstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg av den norska avdelningen av Internationella juristkommissionen, uppger Sveriges Televisions Rapport.

Orsaken är att stora delar av den kommunikation Norge har genom internet, sms och telefon går genom Sverige.

Jon Wessel-Aas vid kommissionen säger till Rapport att Norge är rättslöst inför FRA-lagen och att den är en kränkning mot de norska medborgarna.

Vid den svenska regeringens sammanträde på torsdagen kommer en utredning att tillsättas som ska utvärdera FRA-lagen, skriver tidningen Riksdag & Departement på nätet.

Ett uppdrag för utredningen blir att följa upp lagen och avgöra om det behövs mer skydd för den personliga integriteten.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/fralagen/article4388595.ab

Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Hade FRA-lagen v.1 gått igenom tycker jag myndigheterna lika gärna skulle kunna läsa folks privata post, sen är vi fullfjädade DDR-medborgare.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det vore ju dumt av regeringen att använda oppositionen som mall för hur man ska vara....

OJ!!

Nu skämtar du var? Nog för att din sosseådra lyser igenom, det är ok, alla har rätt till sin åsikt. Oavsett hur skev den är.

Men menar du på fullt allvar att jag ska "anpassa mitt leverna efter opinionen?

Dels är du inte vatten värd längre om du menar vad du skrev. Dels hoppas jag att du inser att 80/20 regeln förmodligen är optimistisk när det gäller svenska medborgare/kompetens. Skulle du därmed få igenom den åsikten skulle alla som kunde tillföra något flytta diRreCkT!!!!

Och ehh... Lycka till med det.

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Är sverige värkligen så terror hotat att vi MÅSTE ha avlyssning?
Om jag var terrorist så skulle jag aldrig ta något över telefon ändå...
Skulle ha träffats i mohameds källare en onsdagskväll, rökte lite hasch och pratat planer med mina kumpaner:gnissla

(Och nu ligger man på "misstänk" listan som terrorist? För OJ! kolla hur jag skriver....:död "

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Är sverige värkligen så terror hotat att vi MÅSTE ha avlyssning?
Om jag var terrorist så skulle jag aldrig ta något över telefon ändå...
Skulle ha träffats i mohameds källare en onsdagskväll, rökte lite hasch och pratat planer med mina kumpaner:gnissla

(Och nu ligger man på "misstänk" listan som terrorist? För OJ! kolla hur jag skriver....:död "

Som tidigare sagts så är det inget nytt - läs tråden.

Ankan:

Och DU anklagar andra för att svamla.

Nä tyvärr jag har skickat höga poliser,säkerhetspoliser och diverse andra inom underättlsetjänsten till rättspsyk där dom fått höga doser tramadol,stesolid,haldol och - tja allt.
Svårt paranoida personer...

Margareta Linderot, Lars Nylen....and so on......detta inträffade i början på 2000 talet och ledde till säpochefens avgång sommaren 2003 (jan Danielsson)

Jag har fina spiondokument i ärendet:rofl - jag kan lägga upp lite fina bilder och handlingar nån gång jag orkar.

Jag får gå igenom visst material o se vad som kan släppas utan att jag förlorar försprång mot dom där getterna....:D

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Nä tyvärr jag har skickat höga poliser,säkerhetspoliser och diverse andra inom underättlsetjänsten till rättspsyk där dom fått höga doser tramadol,stesolid,haldol och - tja allt.

Har alltid misstänkt att Säpo-människor är psykotiska, knarkande nervvrak. Eftersom du bekräftar mina föreställningar om dessa typer väljer jag den här gången att tro på dig. :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Pusslet läggs, bit för bit...

Passets enda syfte är att hjälpa till att styrka identiteten på en person och då är det ju att föredra om dessa pass är så pålitliga som möjligt! :)
Det är värre att dras i X antal år med sitt rackiga gamla passfoto än vad det kommer att vara att dras med sina gamla fingeravtryck.

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
Fireblade -92
Passets enda syfte är att hjälpa till att styrka identiteten på en person och då är det ju att föredra om dessa pass är så pålitliga som möjligt! :)
Det är värre att dras i X antal år med sitt rackiga gamla passfoto än vad det kommer att vara att dras med sina gamla fingeravtryck.

Naaw, blev du dålig på passbilden? :pannkyss

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Jag avsåg den här delen av artikeln:

Enligt regeringen kan informationen som är lagrad på chippen bara avläsas av passpoliser och liknande myndigheter. Passmyndigheten får alltså inte lagra fingeravtrycken i något register, något som bland andra Statens kriminaltkniska laboratorium, SKL, önskat.

Datainspektionen har tidigare varnat för att fingeravtrycken kan komma att sparas i register i utlandet, när svenskar reser i väg. Men regeringen bedömer den risken som liten eftersom det krävs speciella koder för att kunna avläsa den biometriska informationen.

Det bedrivs underrättelseverksamhet i andra länder, och vi byter information med dessa.

Det här är ett utmärkt sätt att få tillgång till svenska medborgares fingeravtryck utan att officiellt bryta mot lagen.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...