Sverigedemokraterna.....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Satir kanske man kan kalla innehållet . Själv brukar jag förknippa satir med komiker och andra som idkar samhällskritik i eget namn, inte politiska partier som har anställda för att göra detta i lönndom.
Men det är ju så vi alltid haft det, det har alltid varit roligt med viss sorts satir, som underblåser vänsterideal och lyfter samhällsfrågor som vänstern vill ska lyftas.
Har du inte märkt det?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att det bara var satirkonton är lika nära hela sanningen som att det hon köpte var enbart Toblerone. Båda är undanflykter istället för att rakryggat stå för vad man gör.
Syltryggar.
Ni i fanklubben vill att SD ska vara badboys och tycker att sånt här är positivt. Andra vill ha lite mer seriös marknadsföring av åsikter och tycker att nu när SD är en del av etablissemanget kan de kanske lyfta nivån.
Jag har inte tagit del av information som föranlett den bild du har, kan du dela med dig av vilka konton detta är och kort sammanfatta läget så jag förstår vad du menar?

SD gör ju exakt det, även om de nu tyvärr börjar vackla, de står för att detta är deras metoder och de försvarar dem.

Resten av etablissemanget låtsas vara ledsna när de blir påkomna.

Hoppsan förresten.

Bifogat

• 1000051844.jpg
    1000051844.jpg
    294.7 KB · Visningar: 14

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om bara satiren vore frånskild verkligheten...
Ja exakt, SD hatas inte för att de ljuger, de hatas för att de säger som det är och visar klippen som media inte vill att vi ska se.

Nu är det en massa tjafs om bland annat denna annons, den är sann och relevant, därför blir det panik.

Hade media gett oss rätt bild från början om vad invandringen leder till så hade SD fortfarande varit ett 0,5% parti så det är dags att alla andra partier, exklusive M som redan gjort analysen, tuggar i sig verkligheten och slutar gnälla. Fixa landet istället för att klaga på SD.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Satir kanske man kan kalla innehållet . Själv brukar jag förknippa satir med komiker och andra som idkar samhällskritik i eget namn, inte politiska partier som har anställda för att göra detta i lönndom.
Samuel Langhorne Clemens, alias Mark Twain, alias Thomas Jefferson Snodgrass, alias Sieur Louis de Conte, alias The man who sits in darkness med flera möjliga och troliga pseudonymer hälsar att han håller inte med…

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Samuel Langhorne Clemens, alias Mark Twain, alias Thomas Jefferson Snodgrass, alias Sieur Louis de Conte, alias The man who sits in darkness med flera möjliga och troliga pseudonymer hälsar att han håller inte med…
Fair enough. Det jag tänker är udda i det här sammanhanget, jämfört med författare och andra som i alla tider idkat samhällskritik, är det sker organiserat av anställda hos ett parti och man absolut inte vill att det skall komma ut.

Oavsett om det är SD eller något annat parti som ägnar sig åt denna typ av påverkan tycker jag det föranleder en diskussion om vad det leder till - om vi zoomar ut lite och ser hur en allt större del av den politiska diskursen och hur det påverkar människor styrs av anonyma konton som inte går att ställa till svars. Lägg till AI-utvecklingen och fundera på vad det kan leda till framöver.

Är det detta som skall ersätta det politiska samtalet framöver eller vill vi att det skall präglas av verkliga människor som vi vet vilka de är och som måste stå för och ta ansvar för vad de säger?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Apropå trolleri :)

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Men det är ju så vi alltid haft det, det har alltid varit roligt med viss sorts satir, som underblåser vänsterideal och lyfter samhällsfrågor som vänstern vill ska lyftas.
Har du inte märkt det?
Jo, absolut. Se mitt svar till blueridge

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Fair enough. Det jag tänker är udda i det här sammanhanget, jämfört med författare och andra som i alla tider idkat samhällskritik, är det sker organiserat av anställda hos ett parti och man absolut inte vill att det skall komma ut.

Oavsett om det är SD eller något annat parti som ägnar sig åt denna typ av påverkan tycker jag det föranleder en diskussion om vad det leder till - om vi zoomar ut lite och ser hur en allt större del av den politiska diskursen och hur det påverkar människor styrs av anonyma konton som inte går att ställa till svars. Lägg till AI-utvecklingen och fundera på vad det kan leda till framöver.

Är det detta som skall ersätta det politiska samtalet framöver eller vill vi att det skall präglas av verkliga människor som vi vet vilka de är och som måste stå för och ta ansvar för vad de säger?
Delar dina farhågor men har ingen tro på att politiker kommer bättra sig, snarare vässa verktygen. Det behöver vi också göra för vi kommmer inte veta vad som är äkta och vad som är AI, kanske redan är där utan att vi vet? Förmodligen har du större tilltro till våra politikers ambitioner och uppsåt än jag. Därtill verkar du omfamna en traditionell bild av vilka som är förment ”goda”. Ta inte det som attack, lider själv av den livslånga indoktrineringen. Man blir liksom inte av med sina inlärda redaktionsmönster.

Apropå att h en stab eller företrädare som hanterar konton. Var det Dumas, Jules Verne eller nån jag glömt som hade en hel stab med folk som skrev i ”dennes stil” och sen bedömde författaren själv vad som dög till att ge ut i hans namn?

Sanning är passé,mysig zukunft…

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Delar dina farhågor men har ingen tro på att politiker kommer bättra sig, snarare vässa verktygen. Det behöver vi också göra för vi kommmer inte veta vad som är äkta och vad som är AI, kanske redan är där utan att vi vet? Förmodligen har du större tilltro till våra politikers ambitioner och uppsåt än jag. Därtill verkar du omfamna en traditionell bild av vilka som är förment ”goda”. Ta inte det som attack, lider själv av den livslånga indoktrineringen. Man blir liksom inte av med sina inlärda redaktionsmönster.

Apropå att h en stab eller företrädare som hanterar konton. Var det Dumas, Jules Verne eller nån jag glömt som hade en hel stab med folk som skrev i ”dennes stil” och sen bedömde författaren själv vad som dög till att ge ut i hans namn?

Sanning är passé,mysig zukunft…
Politiker är ju människor som alla andra och påverkas av bl.a. de incitament som skapas av omständigheterna omkring dem att föra diskussionen så som de gör, oavsett om det handlar om Strandhälls twittervanor eller SD:s s.k. trollfabrik. När fler aktörer börjar agera på ett visst sätt måste sedan de andra svara upp mot detta.

Gillar inte att dela in människor som onda eller goda i dessa sammanhang, utan sparar hellre det till situationer där det blir absolut nödvändigt. Det är oavsett inte det viktiga eftersom det blir olika slutsats beroende på var man har sina politiska preferenser.

Jag är mer intresserad av hur sätten som samhällsdiskussionen förs påverkar saker som att det skall gå att lösa samhällsproblem gemensamt på ett fredligt sätt, att det skall kunna finnas många olika åsikter som kan uttryckas fritt, men samtidigt en förmåga att hitta konstruktiva lösningar som tar oss vidare och att detta fungerar tillräckligt väl så människor kan känna en tilltro till att demokratin fungerar. Detta tror jag är något som vi måste kunna se och ha uppmärksamhet på, SAMTIDIGT som vi också ser att vi har enorma samhällsproblem som måste hanteras - eller kanske just därför.

Det nya (sociala) medialandskapet har haft en enorm påverkan på detta, på gott och ont, och detta är ändå ingenting jämfört med hur mycket AI kommer påverka framöver. Jag tror därför det är ditåt man skall rikta strålkastaren, snarare än att enbart se till hur olika aktörer agerar i detta landskap (även om var och en måste ta ansvar och kunna ställas till svars för sin egen moral och sitt agerande). Så även om jag delvis kan hålla med @Markus om att min reaktion på SD-avslöjandet blev överdriven, så tror jag samtidigt att det behövs en mycket större uppmärksamhet på frågan i stort, snarare än bara vad SD, S eller andra gör vid varje enskilt tillfälle.

På motsvarande sätt som det var stökigt när de gamla massmedierna uppstod och det så småningom växte fram pressetiska regler osv. som funkade hyfsat bra tror jag vi nu är i ett läge där motsvarande process ännu inte skett - för det helt nya typ av medielandskap vi nu befinner oss i. Detta tror jag är betydligt svårare och mer komplext att försöka hantera än när motsvarande process skedde i framväxten av de traditionella massmedierna. Det kommer säkerligen tas fram diverse regleringar av sociala medier som gör mer skada än nytta. Kanske kommer AI framöver, förutom att vara en del av problemet, också kunna bidra till att hjälpa människor att navigera i detta enorma landskap av sanningar och lögner.

Klart tror jag i alla fall är att vi som samhälle och individer behöver bygga en bättre förmåga att hantera det nya mediaklimatet så att vi kan känna en större tillförsikt till att att vi idag och i framtiden kan uppfylla de syften jag markerade i fetstil i tredje stycket.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dog intresset för tråden nu?

Undrar om tv4 är ett hot mot demokratin, statens tv och allt. 😅

Allt är SDs fel. 🥹

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men du har ju helt fel nu, du är ju inte okunnig så vad håller du på med?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Dog intresset för tråden nu?

Undrar om tv4 är ett hot mot demokratin, statens tv och allt. 😅

Allt är SDs fel. 🥹

Men du har ju helt fel nu, du är ju inte okunnig så vad håller du på med?

Helt fel om vad? Jag ställer mig gärna först i kön att kritisera Socialdemokraterna för vad de gör, liksom att jag i denna tråden kritiserat SD. På motsvarande sätt tycker jag man kan kritisera såväl TV4 som public service för deras vinklingar och jag håller med om det du skrev tidigare ang. att mycket av satir historiskt sett av någon märklig anledning alltid tycks få en kraftig slagsida åt vänster. Jag tror varken TV4 eller SD är ett hot mot demokratin, men det finns ageranden hos samtliga nämnda aktörer som bidrar till en dynamik som försämrar kvaliteten på samhällsdiskussionen på ett sätt som i förlängningen försvagar demokratin.

Jag vill helst se ett samhälle där en mängd olika aktörer fritt kan uttrycka åsikter, satir, kritik osv och där det finns fria medier som gör att det som helhet går att få en allsidig bild av det som sker i samhället. Det är det som ger mångfalden och dynamiken, men som samtidigt fungerar som ett komplement till politiken. På politiska partier (i synnerhet om de sitter i riksdagen) tycker jag samtidigt man skall kunna ställa särskilda krav på att vara öppna i hur de agerar och inte verka med dolda medel för att manipulera. Jag avskyr när aktörer som skaffat sig en dominerande position ger sken av att vara oberoende eller balanserade, samtidigt som de i själva verket agerar utifrån en kraftig politisk slagsida, eller ännu värre att utnyttja denna plattform för att medvetet vilseleda och manipulera - i synnerhet när det sker med mer eller mindre dolt stöd av staten eller finansieras direkt eller indirekt av skattemedel.

Ju mer dominerande man blir som aktör i de avseendena, desto större ansvar har man. I just SD:s fall blir det tydligt hur SD i många avseenden fortfarande agerar som när de var en underdog när de nu är Sveriges näst största parti och är med och styr landet. Samtidigt är ju S inte rätt parti att kritisera detta eftersom de i många avseenden gjort samma sak eller värre under mycket lång tid och dessutom gjort det så institutionaliserat att folk inte märker vad de håller på med,

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Helt fel om vad?

I följande har du helt fel:

Det jag tänker är udda i det här sammanhanget, jämfört med författare och andra som i alla tider idkat samhällskritik, är det sker organiserat av anställda hos ett parti och man absolut inte vill att det skall komma ut.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
I följande har du helt fel:

Det jag tänker är udda i det här sammanhanget, jämfört med författare och andra som i alla tider idkat samhällskritik, är det sker organiserat av anställda hos ett parti och man absolut inte vill att det skall komma ut.
Menar du fel i bemärkelsen att det inte skett eller i att det inte är udda, därför att andra gör det också?

Var det inte just detta som granskningen visade, att det fanns anställda som spred den typen av innehåll under en mängd olika fejk-konton och att det var en del i strategin, samtidigt som man var väldigt noga med att varken detta eller hur SD i bakgrunden styrde Riks fick komma ut publikt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Menar du fel i bemärkelsen att det inte skett eller i att det inte är udda, därför att andra gör det också?

Var det inte just detta som granskningen visade, att det fanns anställda som spred den typen av innehåll under en mängd olika fejk-konton och att det var en del i strategin, samtidigt som man var väldigt noga med att varken detta eller hur SD i bakgrunden styrde Riks fick komma ut publikt?
Så när det sker organiserat och i lönndom hos andra partier, främst S, då är det...?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin