Sverigedemokraterna.....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är inte så säker på det. Visst, bland deras mest trogna går detta hem och en och annan ytterligare kan man säkert locka, men merparten av de som applåderar tror jag redan är sedan länge övertygade SD-sympatisörer, vilket tyder på att utspelen mer handlar om att stärka sin position bland dem än att övertyga nya potentiella väljare.

De som skall övertygas är inte Annika Strandhäll och det finns nog en hel del som nu börjar bli mer tveksamma, både till viss del bland egna väljare och framför allt bland samarbetspartiernas. Då tänker jag inte framför allt på det som framkom i själva avslöjandet, som var relativt tunt, utan på hur reaktionen från JÅ varit efteråt - en stilstudie i trumpism och konspirationsteorier som jag tror långt ifrån går hem hos alla. Sverige är inte USA.

Det är helt klart att SD gått i en mer radikal riktning, jämfört med när de för några år sedan satsade på att bredda sig och bli mer rumsrena och detta tror jag inte blivit riktigt tydligt för alla förrän nu. Paula Bieler beskrev detta bra i en podd i veckan och att det också var en av anledningarna till att hon hoppade av. Det är nog inte omöjligt att SD även kan tappa en och annan företrädare pga detta, t ex tidigare moderater i kommuner osv. som inte alls står för denna typ av kommunikation (som även går helt emot SD:s officiella kommunikationsplan), utan som är mer pragmatiska politiker som får saker gjorda utan att väcka konflikt hela tiden.

I förlängningen riskerar detta för SD bli ett vägval mellan att kunna fortsätta kriga på nätet eller att kunna ha reellt inflytande.

Kanske projicerar jag bara min egen reaktion på andra nu. Själv har jag nämligen svårt att fortsätta ta SD på någon som helst allvar fortsättningsvis om de inte kan visa prov på bättre omdöme än vad de gör nu.

EDIT: huvudet på spiken i dagens GP-ledare, där Susanna Birgersson ser förbi semantiken om trollarméer och desinformation.

Det växer upp en mängd ungdomar som älskar SD. Den här typen av ärlig retorik är exakt vad man vill ha.

För övrigt fick du en lajk av Brooklyn, det bör leda till viss eftertanke huruvida du gör rätt analys.

De moderater som SD vill ha och behöver gillar nog detta, de stavas Sonesson och Bali, inte Ask och Bildt.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det växer upp en mängd ungdomar som älskar SD. Den här typen av ärlig retorik är exakt vad man vill ha.

Vilket är ett annat sätt att uttrycka ungefär det jag skrev i mitt efterföljande svar till Uncletom, bortsett från att ordet ”ärlig” känns en aning malplacerat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vilket är ett annat sätt att uttrycka ungefär det jag skrev i mitt efterföljande svar till Uncletom, bortsett från att ordet ”ärlig” känns en aning malplacerat.
Jag är ledsen men jag kan inte läsa alla dina svar, tiden är inte ens nära att räcka till. 🥹

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag är ledsen men jag kan inte läsa alla dina svar, tiden är inte ens nära att räcka till. 🥹
Lyckligtvis är det helt frivilligt. En snabbare metod är annars att bara läsa svagheterna i resonemangen, skönast för nattsömnen dessutom. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tror att de flesta i grund och botten är överens om att vi har en nedåtgående trend I Sverige avseende landet som helhet. Sverige sitter i skiten och spolas bara djupare ner för varje dag som går. Men vems fel är det?

Om vi börjar räkna sedan strax innan 1920-talet så har S suttit som styrande parti under ca 79 år, dvs grovt räknat sisådär 75% av tiden. Ändå är allt högerns fel. Om man försöker argumentera med sossar kring ansvarslös invandringspolitik så blir svaret oftast "Det var Reinfeldt som tyckte att vi skulle öppna våra hjärtan!!!". Att S sedan valde att gå steget längre, skandera att "mitt Europa bygger inte murar!!", dra ner byxorna, böja sig framåt och öppna sina stjärtar för den fullkomliga våldtäkt som den okontrollerade invandringen innebar är det ingen som vill ta ansvar för. Att säga nej till att bli analvåldtagen av en afghansk 40-åring som på pappret är minderårig är ju rasistiskt, allt sånt ska bara sopas under mattan, mörkas, förnekas och glömmas bort.

Om det nu är så att rasismen frodas i vårt land, då är det för att vänstern valt att dalta med importerat bus. När grovt kriminella/våldtäktsmän får skadestånd på nära nog miljonen för att de suttit häktade för länge som "minderåriga" (vilket absolut inte får motbevisas genom ålderstester då dessa är fundamentalt rasistiska), tro fan att folk blir irriterade...

Ändå väljer S att lägga fokus på SDs så kallade "trollfabriker" som om det vore det största problemet i landet, trots att det redan konstaterat att S själva ägnar sig åt exakt samma sak:

Alltså... Hyckleri borde fan kallas sosseri framöver, de två termerna är ju helt och hållet synonyma :dummer :huvet :död :va

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
den samlade borgerligheten under alla dessa år inte kunnat se vad som är på väg att ske
Jodå, dom ser och dom vet. Grejen är att borgerligheten har större agendor än lilla sverige. Dom har väl blivit internationella golbalister nån gång efter förra sekelskiftet, ännu mer efter EU-inträdet. För dom är sverige fortfarande en liten koloni med ett 'folk' som tror "vi har ett land att ta hand om".

Sverige sitter i skiten och spolas bara djupare ner för varje dag som går. Men vems fel är det?
Det är inget direkt "fel", bara en konsekvens av sekel av "trygghet" som mynnat ut i ett samhälle med garden nere i väntan på ett riktigt jäkla kok stryk. Nu kommer det, och vi vet inte hur man står upp för sig och slåss.

Reinfeldt som tyckte att vi skulle öppna våra hjärtan
Den gubben är dessvärre en produkt av just den slapphet som låter en representant för regeringen att uttala sig så. Han ska ge fan i ett mana oss till att "öppna våra .. " vad som helst, och ägna sig åt vad som är det bästa för LANDET. Att han inte blev halshuggen där och då beror på att vi vaggats in i en "tygghet" som tar fokuset från den dekadens som frodats sen senaste världskriget. Ett land i skick som Sverige behöver en förmyndare av något slag, jag gissar på att det är vad som är meningen med NATO-grejen nu.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det enda som jag tror står fullständigt klart när det gäller hela den här soppan och reaktionerna på den är att det är ett exempel på att det människor ser aldrig är en fullständigt objektiv bild av verkligheten utan den bild som skapas i våra hjärnor utifrån våra tidigare upplevelser.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det enda som jag tror står fullständigt klart när det gäller hela den här soppan och reaktionerna på den är att det är ett exempel på att det människor ser aldrig är en fullständigt objektiv bild av verkligheten utan den bild som skapas i våra hjärnor utifrån våra tidigare upplevelser.
Det är sant, det och att primadonna Teoderescu tar chansen att lägga sig i och anta rollen av kränkt invandrare.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det är sant, det och att primadonna Teoderescu tar chansen att lägga sig i och anta rollen av kränkt invandrare.
Vilket var ett epitet som hon började få av SD-anhängare först efter att de insett att hon inte var pro-SD i precis allt. Tycker snarare att det är SD som framstår som kränkta primadonnor i sammanhanget. Hur vågar hon utmana SD:s världsbild, liksom? Bäst att släppa loss skitstormen mot henne också.

Få debattörer har varit så stringenta i sin principiella hållning över tid som just Teodorescu. Att SD inte fattat att hon är liberalkonservativ (och därmed inte nationalistiskt socialkonservativ) förrän nu är närmast skrattretande.

EDIT: Läste Teodorescus debattartikel i Aftonbladet nu och jag håller med om varenda stavelse. Hon fångar exakt det jag menar, men uttrycker det mycket bättre än mig. Om inte SD kan ta tydligare ansvar för hur de för och påverkar debatten borde de med all rätt skämmas - de framstår som ett parti av incels för incels som inte har förmåga att ta det ansvar man kan förvänta sig av ett seriöst riksdagsparti.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vilket var ett epitet som hon började få av SD-anhängare först efter att de insett att hon inte var pro-SD i precis allt. Tycker snarare att det är SD som framstår som kränkta primadonnor i sammanhanget. Hur vågar hon utmana SD:s världsbild, liksom? Bäst att släppa loss skitstormen mot henne också.

Få debattörer har varit så stringenta i sin principiella hållning över tid som just Teodorescu. Att SD inte fattat att hon är liberalkonservativ (och därmed inte nationalistiskt socialkonservativ) förrän nu är närmast skrattretande.

EDIT: Läste Teodorescus debattartikel i Aftonbladet nu och jag håller med om varenda stavelse. Hon fångar exakt det jag menar, men uttrycker det mycket bättre än mig. Om inte SD kan ta tydligare ansvar för hur de för och påverkar debatten borde de med all rätt skämmas - de framstår som ett parti av incels för incels som inte har förmåga att ta det ansvar man kan förvänta sig av ett seriöst riksdagsparti.
Alice Teoderescu hade inte kunnat uttrycka sig som hon gjort utan SDs stöd. De har haft ömsesidig nytta av varandra. Vi får väl se hur karriären går nu. KD är inte direkt på frammarsch men hon får väl en fin skattefinansierad lön av oss svenskar. Kanske kunde ställa upp i Rumänien?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Alice Teoderescu hade inte kunnat uttrycka sig som hon gjort utan SDs stöd. De har haft ömsesidig nytta av varandra. Vi får väl se hur karriären går nu. KD är inte direkt på frammarsch men hon får väl en fin skattefinansierad lön av oss svenskar. Kanske kunde ställa upp i Rumänien?
Det där låter iofs som ett rätt så representativt exempel på hur SD och dess anhängare brukar argumentera och varför det skiljer sig fundamentalt från Teodorescus sätt att argumentera.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det där låter iofs som ett rätt så representativt exempel på hur SD och dess anhängare brukar argumentera och varför det skiljer sig fundamentalt från Teodorescus sätt att argumentera.
Ja, det stämmer, i alla fall det förstnämnda.
Hon resonerade så också, tills det uppstod ett läge att göra sig av med Skyttedal, efter att hon misslyckats i M.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Hon resonerade så också, tills det uppstod ett läge att göra sig av med Skyttedal, efter att hon misslyckats i M.
SD uppfattade det som att Teodorescu var en lojal partner (kanske pga. vänsterns försök att hela tiden klumpa ihop henne med SD) när hon hela tiden utgått från ett principiellt resonemang och framför allt varit framgångsrik i att få högern att släppa beröringsskräcken med invandringsfrågan genom dess koppling till SD. Teodorescu har varit rätt tydlig under åren med att hennes värderingar skiljer sig från SD:s och även kritiserat dem, men det har aldrig fått någon uppmärksamhet. Det fick det dock efter DN-intervjun, kanske för att hon nu blivit politiker för ett annat parti.

SD verkar inte alls se saker utifrån principer eller att hålla någon slags nivå av intellektuell hederlighet, förutom när man håller med dem. Det handlar om att antingen hyllar man dem eller så är man en fiende som det är legitimt att håna, smutskasta och förminska. Det är ett helt annat sätt att argumentera.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
SD uppfattade det som att Teodorescu var en lojal partner (kanske pga. vänsterns försök att hela tiden klumpa ihop henne med SD) när hon hela tiden utgått från ett principiellt resonemang och framför allt varit framgångsrik i att få högern att släppa beröringsskräcken med invandringsfrågan genom dess koppling till SD. Teodorescu har varit rätt tydlig under åren med att hennes värderingar skiljer sig från SD:s och även kritiserat dem, men det har aldrig fått någon uppmärksamhet. Det fick det dock efter DN-intervjun, kanske för att hon nu blivit politiker för ett annat parti.

SD verkar inte alls se saker utifrån principer eller att hålla någon slags nivå av intellektuell hederlighet, förutom när man håller med dem. Det handlar om att antingen hyllar man dem eller så är man en fiende som det är legitimt att håna, smutskasta och förminska. Det är ett helt annat sätt att argumentera.
Antar du möjligen en lite stor roll som uttolkare nu om hur sakernas tillstånd är?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj

Antar du möjligen en lite stor roll som uttolkare nu om hur sakernas tillstånd är? 😉

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka