Det växer upp en mängd ungdomar som älskar SD. Den här typen av ärlig retorik är exakt vad man vill ha.Jag är inte så säker på det. Visst, bland deras mest trogna går detta hem och en och annan ytterligare kan man säkert locka, men merparten av de som applåderar tror jag redan är sedan länge övertygade SD-sympatisörer, vilket tyder på att utspelen mer handlar om att stärka sin position bland dem än att övertyga nya potentiella väljare.
De som skall övertygas är inte Annika Strandhäll och det finns nog en hel del som nu börjar bli mer tveksamma, både till viss del bland egna väljare och framför allt bland samarbetspartiernas. Då tänker jag inte framför allt på det som framkom i själva avslöjandet, som var relativt tunt, utan på hur reaktionen från JÅ varit efteråt - en stilstudie i trumpism och konspirationsteorier som jag tror långt ifrån går hem hos alla. Sverige är inte USA.
Det är helt klart att SD gått i en mer radikal riktning, jämfört med när de för några år sedan satsade på att bredda sig och bli mer rumsrena och detta tror jag inte blivit riktigt tydligt för alla förrän nu. Paula Bieler beskrev detta bra i en podd i veckan och att det också var en av anledningarna till att hon hoppade av. Det är nog inte omöjligt att SD även kan tappa en och annan företrädare pga detta, t ex tidigare moderater i kommuner osv. som inte alls står för denna typ av kommunikation (som även går helt emot SD:s officiella kommunikationsplan), utan som är mer pragmatiska politiker som får saker gjorda utan att väcka konflikt hela tiden.
I förlängningen riskerar detta för SD bli ett vägval mellan att kunna fortsätta kriga på nätet eller att kunna ha reellt inflytande.
Kanske projicerar jag bara min egen reaktion på andra nu. Själv har jag nämligen svårt att fortsätta ta SD på någon som helst allvar fortsättningsvis om de inte kan visa prov på bättre omdöme än vad de gör nu.
EDIT: huvudet på spiken i dagens GP-ledare, där Susanna Birgersson ser förbi semantiken om trollarméer och desinformation.
Ledare: Kliv upp ur rännstenen SD
Det allvarliga här är att SD anonymt pumpar ut enorma mängder dynga som sprider sin stank i den digitala infrastruktur som når oss alla, och särskilt ungdomarna, skriver Susanna Birgersson.www.gp.se
För övrigt fick du en lajk av Brooklyn, det bör leda till viss eftertanke huruvida du gör rätt analys.
De moderater som SD vill ha och behöver gillar nog detta, de stavas Sonesson och Bali, inte Ask och Bildt.