Hur som helst, tiden har dessvärre hunnit ikapp oss, i alla fall dom flesta här. Men det ju inte tiden vi ska skylla på, utan folket. Vem var det som lät all skinödighet gå igenom egentligen, vem släppte första fisen!?
För att vi får inte tala som vi känner längre. Även om jag oftast gör så i alla fall, fast med respekt och aldrig direkt nedsättande mot någon. Denna sk "cancel culture" som frodas i hela västvärlden nu måste ju ha börjat nånstans, men var? Inte var väl Danmark? Tyskland .. njae? Eller kommer hela grejen från Amerika, kanske Kalifornien där allt nytt ändå kom från?
När började vi sensurera Tintin och Pippi? Efter att ha sensurerat _egerbollen? (Se! Jag får t o m sensurera mig själv här!) Jag kommer ihåg när jag var liten och köpte just en sådan, så sa nån skolkompis "Man får inte säga n...", och det var tidigt 80-tal. Så redan då var fröet till förfallet sått.
Sen började allt snack om "miljö" och "kultur", och den snöbollen har fortsatt att rulla. Det lite lustiga är att vi fortfarande inte tar saker helt på fullt allvar, under komunismen i Tjeckien var det värre. Om du så mycket som yppade fel saker till grannen kunde 'någon' komma i natten och hämta dig, och du sågs aldrig mer. DET var äkta trolleri, och du var kaninen.
Här får man kanske böter, eller i värsta fall blir av med jobbet. Men då kan du alltid starta en förening med inriktning mot ungdomar så får du bidrag mm.