Ett av mina största problem med SD är just deras hantering av dylika rötägg som slänger sig med uppenbart rasistisk jargong, jag förstår inte varför de verkar ha så svårt för att makera mot och fördöma den här typen av utspel både när det kommer från partimedlemmar men också från individer ute bland de som röstar på SD.
Självklart finns det folk med rasistiska åsikter inom SD och även bland deras väljare. De existerar inom samtliga övriga partier/väljarkretsar också, så att en del rasister röstar på SD gör inte att SD är ett uttalat rasistiskt parti (även om vänstern gärna vill tolka det så). Däremot behöver SD absolut bli bättre på att ta kraftigt avstånd från folk som agerar olämpligt på det här sättet. Det hade ökat partiets trovärdighet något enormt om de bara kunde ta itu med folk som hittar på dylika dumheter och förmedla med all önskvärd tydlighet till media och svenska folket att "detta är inget som vi som parti står bakom, vi tar kraftigt avstånd från den här typen av uttalande/åsikter/agerande etc".
Om/när SD väl kommer till insikt och lär sig att göra sig av med folk som ställer partiet i dålig dager så tror jaga tt de kommer växa enormt som parti, dels kommer det hjälpa deras uppdaterade samhällsanalys om de gör sig av med folk med förlegade åsikter och dels kommer färre väljare känna motvilja mot att rösta på dem. I dagsläget tror jag att det är många som egentligen håller med om att SD haft rätt i mycket redan från början, men man vill ändå inte rösta på ett parti vars medlemmar skriker olämpliga och uppenbart rasistiska saker på fyllan. SD behöver bli bättre på att rensa i egna led, därom råder ingen tvekan.
Men som sagt, rasister finns det inom samtliga partier så varför detta ses som något unikt/extra dåligt när det kommer till SD ställer jag mig frågande till. Rasism är väl problematiskt oavsett var det kommer ifrån? Vi har ju exempelvis haft en S-minister som påkommits med att ha Heilat och hängt i högerextrema kretsar som ung, men det ses inte som lika problematiskt som åkessons ungdomsengagemang i SD för hon tillhör ju "de goda"... Nåväl, Lång misskötte sig och uppmanades direkt att lämna sina uppdrag och har även gjort det såhär en dag senare så där får man väl ändå säga att SD hanterat saken både snabbt och korrekt. Ida Heiliainen å andra sidan sitter fortfarande i riksdagen, för alla rasister är jämlika men vissa är lite mer jämlika än andra...