oFFkeFF skrev:
2670345 Öhh??
Kan inte körskolorna bromsa tidigare också, eller funkar deras bromsar bara efter knicken eller?
Då måste jag ju säga att det blir precis lika dumt som tidigare, eftersom det måste upp något sorts hårt stopp, och då kunde vi ju lika gärna behålla bergskurvan, även om farten blir lite lägre..
Undrar varför 99% försöker vrida och vända allting så dåligt som det går...
Vid dylika passager kan man använda skumgummibalar eller halmbalar och göra en eller flera chikaner.
Gör man escapechikanen öppnande så hinner den som 'BARA' missar bromsningen en aning få ner farten och sedan ta sig igenom escapechikanen.
För den som gör en större miss hade det utan asfalt utanför kurvan varit en garanterad vurpa och en vurpa för att personen har för hög fart genom escapen gör inte värre skada.
Om någon totalmissar och har bromsbortfall etc så lägger skumgummibalar omkull personen så han har en 300 meter att glida innan det börjar bli otrevliga hinder.
Lägger man sedan 'utfarten' rätt och eventuellt en chikan så har folk rätt riktning och fart när de kommer ut bland övriga trafiken igen.
Dom banor jag besökt i England med asfalterade escaper (det har lagts in fartbegränsande kurvor etc) så har jag inte sett en enda vurpa i dessa kurvor. Däremot en hyfsad bunt missade bromsningar som klaras upp på den asfalterade delen.
På övriga delar vurpar folk åt alla håll och på alla konstiga ställen.
Tror denna lösning blir väldigt mycket säkrare än tidigare och även rolig att köra.