Sviestad 2007?!?

Status
Ej öppen för fler svar.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
..
Han vart väl portad på livstid från MotoGP-depån efter det?
Iofs inget han behöver oroa sig för :hihi

Det var iaf resten av det året då han fick lämna tillbaka sitt depåpass. Var förmodligen hans son som vann Italienska 125STD i år. Så han kanske kan behöva nytt pass snart om han går till VM..

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Nyteknik skrev:
2670433 Nja, titta på min skiss nedan. Du ser tangentens riktning och den är inte i kollisionskurs med de som åker in på rakan igen.

Den nya snabba vänstern efter nya högern blir en riktig "highsider kurva" bråttom, brååtom, jäääärnet! Whhuuuuup.... krasch.... kaaaas. :D

.

Bifogat

• sviesta_nysektion.jpg
    sviesta_nysektion.jpg
    83.8 KB · Visningar: 90
Last edited:

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
flykay76 skrev:
2670836 Den nya snabba vänstern efter nya högern blir en riktig "highsider kurva" bråttom, brååtom, jäääärnet! Whhuuuuup.... krasch.... kaaaas. :D

.

Tror du syftar på Kobbes-kurva. (Förlåt jag var tvungen)

Hur folk kommer åka av i svängarna beror ju helt på hur dom ser ut i verkligheten, inte hur dom ser ut på bild. Men om jag inte har helt fel så kommer vi få en mjuk och skön sandlåda att leka i där. Tror att det kommer klarna för många, hur det är tänkt att banan ska se ut, när Håkans bilder kommer upp här.

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Fasen va fett med den nya banan. Det kommer bli jäkligt tajta bromsmatcher in i knicken och den nya "björnböjjen". Bryta hårt höger i broms lär skapa en del svaj och oroligheter i maskin som förare. Fränt.
Vad kan man tappa i tid på ett varv nu tro? 10 sek?? Är det en rimlig gissning?

Hur tillvida man sen skall se ombyggnadens sträckning och hur resultatet blir är väl inget som någon kan yttra sig om förräns man har fått prova den i verkligheten.
Personligen ser jag det som ett välkomnat försök till en säkrare bana och fler böjjar låter iaf rätt kul. Till syvende o sist så får jag prova i vår för att se om det jag tror stämmer i verkligheten, tills dess är iaf jag klädsamt neutral....

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
oFFkeFF skrev:
2670345 Öhh??
Kan inte körskolorna bromsa tidigare också, eller funkar deras bromsar bara efter knicken eller?
Då måste jag ju säga att det blir precis lika dumt som tidigare, eftersom det måste upp något sorts hårt stopp, och då kunde vi ju lika gärna behålla bergskurvan, även om farten blir lite lägre..

Undrar varför 99% försöker vrida och vända allting så dåligt som det går...

Vid dylika passager kan man använda skumgummibalar eller halmbalar och göra en eller flera chikaner.
Gör man escapechikanen öppnande så hinner den som 'BARA' missar bromsningen en aning få ner farten och sedan ta sig igenom escapechikanen.
För den som gör en större miss hade det utan asfalt utanför kurvan varit en garanterad vurpa och en vurpa för att personen har för hög fart genom escapen gör inte värre skada.
Om någon totalmissar och har bromsbortfall etc så lägger skumgummibalar omkull personen så han har en 300 meter att glida innan det börjar bli otrevliga hinder.
Lägger man sedan 'utfarten' rätt och eventuellt en chikan så har folk rätt riktning och fart när de kommer ut bland övriga trafiken igen.

Dom banor jag besökt i England med asfalterade escaper (det har lagts in fartbegränsande kurvor etc) så har jag inte sett en enda vurpa i dessa kurvor. Däremot en hyfsad bunt missade bromsningar som klaras upp på den asfalterade delen.
På övriga delar vurpar folk åt alla håll och på alla konstiga ställen.

Tror denna lösning blir väldigt mycket säkrare än tidigare och även rolig att köra.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Man blir lite kluven av det här,
- kommer sakna stumt i knicken med 1000cc
- kommer sakna inbromsningen inför bergskurvan med studsande bakhjul och hjärtat på väg pumpa slut när man flyttat bromspunkten liite för långt
- förstår att något var tvunget att göras, ser uppåt till Stefan då och då
- när man sadlar en gräsklippare kommer nog inte varvtiderna skilja lika mycket som innan

Ett par tre däcktravar tätt på gamla sträckningen kommer eliminera all tidsvinst vid en missad bromsning

Bifogat

• sviestad_ny.jpg
    sviestad_ny.jpg
    46.7 KB · Visningar: 187

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
FZ1 skrev:
2671020 - när man sadlar en gräsklippare kommer nog inte varvtiderna skilja lika mycket som innan
Kan vi inte spekulera lite i hur många sekunder extra varvet kommer att ta? Jag kommer aldrig under minuten i alla fall, det är ett som är säkert. :huvet

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Neutral skrev:
2671160 Kan vi inte spekulera lite i hur många sekunder extra varvet kommer att ta?
Det borde vara en smal sak för någon som tycker om matte att räkna ut. Själv gissar jag: +10 sekunder. Under minuten kommer bli en magisk gräns för de snabbaste.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
håkan skrev:
2670424 jag var ute o kollade till bygge idag... fotade lite också, lite film också.
kommer upp så snart jag får ut grejorna från kameran!
ÖKA TEMPOT!!! :) Jag tror knappt att det är sant förrän jag får se lite trovärdiga bilder...

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Neutral skrev:
2671160 Kan vi inte spekulera lite i hur många sekunder extra varvet kommer att ta? Jag kommer aldrig under minuten i alla fall, det är ett som är säkert. :huvet
Det var då en j-a tur att jag fick till mina efterlängtade varv under minuten i fjol då! Puh! :) Jag tippar på ny banrekordtid på 58.5 under 2007.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Hmm, med R1 hade jag en topphastighet på ca 270 och snitthastighet på ~135km/h, under inkörning av ER6:an med en topphastighet på 130 på rakan var snitthastigheten ~104. Utan att vara mattesnille tyder jag det som att de motorstarka hojarna kommer tappa mer tid än de svagare...

...säger 6 sekunder för 1000 och 4 sekunder för 2T250 - 4T650

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Rolle Rotax skrev:
2670904 Undrar varför 99% försöker vrida och vända allting så dåligt som det går...

Vid dylika passager kan man använda skumgummibalar eller halmbalar och göra en eller flera chikaner.
Gör man escapechikanen öppnande så hinner den som 'BARA' missar bromsningen en aning få ner farten och sedan ta sig igenom escapechikanen.

Nja, är positiv till den nya kurvan görs. En escape är bra, men den får ju inte bli farlig på andra sidan, inte kul att bli omkullbowlad för att någon annan vurpat, halmbalar kan ju kanske stoppa. Men blir lite rädd när någon skriver "det ska göra ont att åka rakt fram", för då antar jag det hårdare stopp, som en däcktrave kanske...

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
RR:Benny skrev:
2669596Enda kurvan jag har (säkerhets) problem med är ingången till esset. På SM -06 var det greven + 1 gång på R1000 & 2 ggr på R600.... folk som bromsade på sig,, vände på asfalten och gav sig ut på banan igen.
Alltid riskabelt att ta sig in på banan igen där det inte finns kontrollerade påkörningsfält, det håller jag helt med om. Det som minskar risken lite där är väl dels att det som sagt är väldigt god sikt, man missar inte gärna att någon strax framför gått av där, och dels att de som håller idealspår har ganska god marginal till högerkanten i vänstern i esset, så man har lite plats att komma in där. Problemet infinner sig inte förrän i högern, men då är det inte en överaskning för någon av de inblandade att det kommer att bli trångt, och situationen blir inte helt olik när någon kommit ut ur depån och ligger långt ut till höger i esset.

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
tobbe #11 skrev:
2668149 Instämmer!

Tror banan har mycket att vinna på några fler kurvor! Tycker att en lång raksträcka med en hård imbromsning är ganska trist ärligt talat. Om säkerheten dessutom förbättras är ju detta suveränt.

:tummenupp

Håller med!

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Neutral skrev:
2671160 Kan vi inte spekulera lite i hur många sekunder extra varvet kommer att ta? Jag kommer aldrig under minuten i alla fall, det är ett som är säkert. :huvet
En annan intressant fråga för historieböckerna är ju vilken som blev den snabbaste tiden på Sviestad? Vem satte den?

Nyteknik skrev:
2671170Det borde vara en smal sak för någon som tycker om matte att räkna ut. Själv gissar jag: +10 sekunder. Under minuten kommer bli en magisk gräns för de snabbaste.
Magiska gränser är ju alltid kul! :D

MC Doktorn

Guest
Helt rätt att få ner farten på den smala långa rakan genom att bygga en ett S chikan lr va de nu e.:va

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
FZ1 skrev:
2671212...under inkörning av ER6:an med en topphastighet på 130 på rakan...
Det kan inte stämma att en ER6 toppar 130 på Sviestad (förutsatt att du inte höll varvärknaren under 6.000 rpm).

FZ1 skrev:
2671212...+4 sekunder för 2T250 - 4T650
Man förlorar mer än 4 sekunder på att gå ner till tvåan mitt på Sviestads raka och sedan komma upp i fart igen.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
2671401 Det kan inte stämma att en ER6 toppar 130 på Sviestad (förutsatt att du inte höll varvärknaren under 6.000 rpm).
När man inte kör in dem som han skrev att han gjorde då så klarar de nog runt 180 eller något. Mitt minne är svagt men FZ1 har säkert en siffra i klart minne.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Nyteknik skrev:
1) Det kan inte stämma att en ER6 toppar 130 på Sviestad (förutsatt att du inte höll varvärknaren under 6.000 rpm).

2) Man förlorar mer än 4 sekunder på att gå ner till tvåan mitt på Sviestads raka och sedan komma upp i fart igen.
1) Den toppar ca 200 inkörd en bit efter knicken, men som jag sa tidigare så var det inkörning, vilket i min värld var max halvgas upp till 6000 r/m

2) Ingen av oss vet hur långsam/snabb kombinationen kommer att bli...jag gissar fortfarande 4 sekunder på varvet. En kaffe till närmsta bud?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Mort skrev:
2671320 En annan intressant fråga för historieböckerna är ju vilken som blev den snabbaste tiden på Sviestad? Vem satte den?
..

Miinin har väl banrekordet på 51:408 från NSBK racet 2005.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...