Sviestad 2007?!?

Status
Ej öppen för fler svar.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
2670249 Hmm. Säkert...? :va

En satelitbild från Google på Falkenbergsbanan. Där ser du gamla varsionen av kurvan + tittar du noga ser du dom 3 konerna som man måste köra mellan om man genar där.

Bifogat

• falkenberg.JPG
    falkenberg.JPG
    36.3 KB · Visningar: 133

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Gustav O skrev:
2669443 Tycker det låter lite onödigt att det ska göra ont att åka rakt fram.

Ja men hur ska vi göra då? Låta föraren åka full fart rakt ut på banan igen. Nått måste ju hejda detta annars behöver vi ju inte bygga om.

björn

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
björn.e skrev:
2670290 Ja men hur ska vi göra då? Låta föraren åka full fart rakt ut på banan igen. Nått måste ju hejda detta annars behöver vi ju inte bygga om.

björn

Någon sorts leca-grop måste nog till, annars kan en omkullbromsad cykel kana hela vägen ner till nästa kurva och slå omkull någon annan.
Men ett hårt stopp kan ju inte vara annat än uteslutet.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Axxexs skrev:
2670269 En satelitbild från Google på Falkenbergsbanan. Där ser du gamla varsionen av kurvan + tittar du noga ser du dom 3 konerna som man måste köra mellan om man genar där.
Dig kan man som vanligt lita på med hårda fakta! :tummenupp

oFFkeFF skrev:
2670317 Någon sorts leca-grop måste nog till, annars kan en omkullbromsad cykel kana hela vägen ner till nästa kurva och slå omkull någon annan.
Men ett hårt stopp kan ju inte vara annat än uteslutet.
Banan måste gå att använda i nuvarande skick också efter ombyggnad då körskolorna gör bromsprover där. Det går alltså inte att gräva sönder den nuvarande sträckningen.

Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
björn.e, en funkisfråga... hur och var ska posteringar för flagg och plock stationeras? Lite nyfinken bara.

I övrigt så tror jag på förslaget. Det jag finner intressant är att det skriks en jäkla massa bland RR-folket om "gör om!!" och sedan när det "görs om" så skriks det "det var bättre förr!!".

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Neutral skrev:
2670327
Banan måste gå att använda i nuvarande skick också efter ombyggnad då körskolorna gör bromsprover där. Det går alltså inte att gräva sönder den nuvarande sträckningen.

Öhh??
Kan inte körskolorna bromsa tidigare också, eller funkar deras bromsar bara efter knicken eller?
Då måste jag ju säga att det blir precis lika dumt som tidigare, eftersom det måste upp något sorts hårt stopp, och då kunde vi ju lika gärna behålla bergskurvan, även om farten blir lite lägre..

sandstream

Guest
Neutral skrev:
Kan de inte göra bromsprov på start/mål "rakan"?

oFFkeFF skrev:
Då måste jag ju säga att det blir precis lika dumt som tidigare, eftersom det måste upp något sorts hårt stopp, och då kunde vi ju lika gärna behålla bergskurvan, även om farten blir lite lägre..
Att gräva upp rakan och fylla med leca och sedan avsluta med något som verkligen får stopp på ekipaget hade väl varit den bästa lösningen?

Last edited:

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Hoj
-
oFFkeFF skrev:
2670345 Öhh??
Kan inte körskolorna bromsa tidigare också, eller funkar deras bromsar bara efter knicken eller?
Körskolorna tränar inbromsing på rakan 0-90km/h tror jag det är och dom behöver hela sträckan mellan rondellinfarten och halkbaneutfarten för denna övning (dom kör banan baklänges). Som halkbanan är igång samtidigt kan dom bara köra till den utfarten.

sandstream

Guest
LOTTAK skrev:
2670361 Körskolorna tränar inbromsing på rakan 0-90km/h tror jag det är och dom behöver hela sträckan mellan rondellinfarten och halkbaneutfarten för denna övning (dom kör banan baklänges). Som halkbanan är igång samtidigt kan dom bara köra till den utfarten.
Så att gräva upp den befintliga delen av rakan som "vi" inte kommer att köra på är inte ett alternativ?

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Hoj
-
sandstream skrev:
2670349 Kan de inte göra bromsprov på start/mål "rakan"?

Att gräva upp rakan och fylla med leca och sedan avsluta med något som verkligen får stopp på ekipaget hade väl varit den bästa lösningen?
Samma problem där, dom kör konbana och garagevändning på rakan fram till depåöverfarten sen börjar halkbanans "gassträcka"innan dom kommer in på halkbanan.

sandstream skrev:
2670364 Så att gräva upp den befintliga delen av rakan som "vi" inte kommer att köra på är inte ett alternativ?
Nej inte som det ser ut nu iallafall tyvärr.

Last edited:

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Lime skrev:
2670333 björn.e, en funkisfråga... hur och var ska posteringar för flagg och plock stationeras? Lite nyfinken bara.

I övrigt så tror jag på förslaget. Det jag finner intressant är att det skriks en jäkla massa bland RR-folket om "gör om!!" och sedan när det "görs om" så skriks det "det var bättre förr!!".

Åttans postering kommer behöva flyttas, antagligen behövs minst en ny postering då det blir fler svängar och fler avkörningsmöjligheter. Ambulansen kommer behöva flyttas lite. Små problem. Vi behöver fler funktionärer helt enkelt och dom växer oftast inte på träd...

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
LOTTAK skrev:
2670366 Samma problem där, dom kör konbana och garagevändning på rakan fram till depåöverfarten sen börjar halkbanans "gassträcka"innan dom kommer in på halkbanan.

Nej inte som det ser ut nu iallafall tyvärr.

Så i praktiken tar man bort en farlig situation och ersätter den med en ny farlig situation ?

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
jag var ute o kollade till bygge idag... fotade lite också, lite film också.
kommer upp så snart jag får ut grejorna från kameran!

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
håkan skrev:
2670424 jag var ute o kollade till bygge idag... fotade lite också, lite film också.
kommer upp så snart jag får ut grejorna från kameran!
Intressant! Det blir en lite "skymd" högerkurva efter knicken eller? Alltså man ser inte kurvan innan man börjar bromsa?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
2670317 Någon sorts leca-grop måste nog till, annars kan en omkullbromsad cykel kana hela vägen ner till nästa kurva och slå omkull någon annan.
Nja, titta på min skiss nedan. Du ser tangentens riktning och den är inte i kollisionskurs med de som åker in på rakan igen.

Bifogat

• sviesta_nysektion.jpg
    sviesta_nysektion.jpg
    83.8 KB · Visningar: 121

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
2670433 Nja, titta på min skiss nedan. Du ser tangentens riktning och den är inte i kollisionskurs med de som åker in på rakan igen.

Den kurvan på skissen påminner lite om en sväng man la till på Assen för att få ner farten på ett snabbt parti. 2005 när den kurvan var ny så körde Capirossi och Biaggi av och igenom sandfållan och upp på banan igen där dom sen körde på andra förare. Var då Biaggis farbror tyckte att Melandri skulle haft släppt in Biaggi och gav honnom en rak höger mitt på ena ögat. Har varit snack om att bygga om den kurvan igen bara för det. Men det har inte hänt fler sånna påkörningar sen dess. Men möjligheten har bevisats 2gg där att det kan hända..

Men din version på kurvan ser bra ut att köra på iaf. Hoppas den lblir nått åt det hållet.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
2670433 Nja, titta på min skiss nedan. Du ser tangentens riktning och den är inte i kollisionskurs med de som åker in på rakan igen.
Vore bra om den bilden kompletterades med gamla bansträckningen också då det är så det blir. Den visar ju i alla fall bra att man inte åker rakt fram i en olycka mot där förarna kommer in igen, vi var däremot oroliga att folk som inte klarar bromsningen faktiskt skulle tjäna på att åka gamla sträckningen, därför måste det till någon däckschikan t ex.

Axxexs skrev:
2670444 Var då Biaggis farbror tyckte att Melandri skulle haft släppt in Biaggi och gav honnom en rak höger mitt på ena ögat.
:rofl

Last edited:

sandstream

Guest
Neutral skrev:
...därför måste det till någon däckschikan t ex.
Det låter ju klart bättre än något "hårt" :tummenupp

Axxexs skrev:
Var då Biaggis farbror tyckte att Melandri skulle haft släppt in Biaggi och gav honnom en rak höger mitt på ena ögat.
Han vart väl portad på livstid från MotoGP-depån efter det?
Iofs inget han behöver oroa sig för :hihi

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...