Nyteknik
Bannad
Hmm. Säkert...?oFFkeFF skrev:2670211Nej, då har du svängt in en bit om du genar över sanden. Rakt fram i bromsningen och du kommer in på den gamla slingan.

Hmm. Säkert...?oFFkeFF skrev:2670211Nej, då har du svängt in en bit om du genar över sanden. Rakt fram i bromsningen och du kommer in på den gamla slingan.
Nyteknik skrev:2670249Hmm. Säkert...?![]()
Gustav O skrev:2669443Tycker det låter lite onödigt att det ska göra ont att åka rakt fram.
björn.e skrev:2670290Ja men hur ska vi göra då? Låta föraren åka full fart rakt ut på banan igen. Nått måste ju hejda detta annars behöver vi ju inte bygga om.
björn
Dig kan man som vanligt lita på med hårda fakta!Axxexs skrev:2670269En satelitbild från Google på Falkenbergsbanan. Där ser du gamla varsionen av kurvan + tittar du noga ser du dom 3 konerna som man måste köra mellan om man genar där.
Banan måste gå att använda i nuvarande skick också efter ombyggnad då körskolorna gör bromsprover där. Det går alltså inte att gräva sönder den nuvarande sträckningen.oFFkeFF skrev:2670317Någon sorts leca-grop måste nog till, annars kan en omkullbromsad cykel kana hela vägen ner till nästa kurva och slå omkull någon annan.
Men ett hårt stopp kan ju inte vara annat än uteslutet.
Neutral skrev:2670327
Banan måste gå att använda i nuvarande skick också efter ombyggnad då körskolorna gör bromsprover där. Det går alltså inte att gräva sönder den nuvarande sträckningen.
Kan de inte göra bromsprov på start/mål "rakan"?Neutral skrev:Banan måste gå att använda i nuvarande skick också efter ombyggnad då körskolorna gör bromsprover där. Det går alltså inte att gräva sönder den nuvarande sträckningen.
Att gräva upp rakan och fylla med leca och sedan avsluta med något som verkligen får stopp på ekipaget hade väl varit den bästa lösningen?oFFkeFF skrev:Då måste jag ju säga att det blir precis lika dumt som tidigare, eftersom det måste upp något sorts hårt stopp, och då kunde vi ju lika gärna behålla bergskurvan, även om farten blir lite lägre..
Körskolorna tränar inbromsing på rakan 0-90km/h tror jag det är och dom behöver hela sträckan mellan rondellinfarten och halkbaneutfarten för denna övning (dom kör banan baklänges). Som halkbanan är igång samtidigt kan dom bara köra till den utfarten.oFFkeFF skrev:2670345Öhh??
Kan inte körskolorna bromsa tidigare också, eller funkar deras bromsar bara efter knicken eller?
Då måste jag ju säga att det blir precis lika dumt som tidigare, eftersom det måste upp något sorts hårt stopp, och då kunde vi ju lika gärna behålla bergskurvan, även om farten blir lite lägre..
Så att gräva upp den befintliga delen av rakan som "vi" inte kommer att köra på är inte ett alternativ?LOTTAK skrev:2670361Körskolorna tränar inbromsing på rakan 0-90km/h tror jag det är och dom behöver hela sträckan mellan rondellinfarten och halkbaneutfarten för denna övning (dom kör banan baklänges). Som halkbanan är igång samtidigt kan dom bara köra till den utfarten.
Samma problem där, dom kör konbana och garagevändning på rakan fram till depåöverfarten sen börjar halkbanans "gassträcka"innan dom kommer in på halkbanan.sandstream skrev:2670349Kan de inte göra bromsprov på start/mål "rakan"?
Att gräva upp rakan och fylla med leca och sedan avsluta med något som verkligen får stopp på ekipaget hade väl varit den bästa lösningen?
Nej inte som det ser ut nu iallafall tyvärr.sandstream skrev:2670364Så att gräva upp den befintliga delen av rakan som "vi" inte kommer att köra på är inte ett alternativ?
Lime skrev:2670333björn.e, en funkisfråga... hur och var ska posteringar för flagg och plock stationeras? Lite nyfinken bara.
I övrigt så tror jag på förslaget. Det jag finner intressant är att det skriks en jäkla massa bland RR-folket om "gör om!!" och sedan när det "görs om" så skriks det "det var bättre förr!!".
LOTTAK skrev:2670366Samma problem där, dom kör konbana och garagevändning på rakan fram till depåöverfarten sen börjar halkbanans "gassträcka"innan dom kommer in på halkbanan.
Nej inte som det ser ut nu iallafall tyvärr.
Intressant! Det blir en lite "skymd" högerkurva efter knicken eller? Alltså man ser inte kurvan innan man börjar bromsa?håkan skrev:2670424jag var ute o kollade till bygge idag... fotade lite också, lite film också.
kommer upp så snart jag får ut grejorna från kameran!
Nja, titta på min skiss nedan. Du ser tangentens riktning och den är inte i kollisionskurs med de som åker in på rakan igen.oFFkeFF skrev:2670317Någon sorts leca-grop måste nog till, annars kan en omkullbromsad cykel kana hela vägen ner till nästa kurva och slå omkull någon annan.
Nyteknik skrev:2670433Nja, titta på min skiss nedan. Du ser tangentens riktning och den är inte i kollisionskurs med de som åker in på rakan igen.
Vore bra om den bilden kompletterades med gamla bansträckningen också då det är så det blir. Den visar ju i alla fall bra att man inte åker rakt fram i en olycka mot där förarna kommer in igen, vi var däremot oroliga att folk som inte klarar bromsningen faktiskt skulle tjäna på att åka gamla sträckningen, därför måste det till någon däckschikan t ex.Nyteknik skrev:2670433Nja, titta på min skiss nedan. Du ser tangentens riktning och den är inte i kollisionskurs med de som åker in på rakan igen.
Axxexs skrev:2670444Var då Biaggis farbror tyckte att Melandri skulle haft släppt in Biaggi och gav honnom en rak höger mitt på ena ögat.
Det låter ju klart bättre än något "hårt"Neutral skrev:...därför måste det till någon däckschikan t ex.
Han vart väl portad på livstid från MotoGP-depån efter det?Axxexs skrev:Var då Biaggis farbror tyckte att Melandri skulle haft släppt in Biaggi och gav honnom en rak höger mitt på ena ögat.
Inte nödvändigtvis om man bygger om på ett bra sätt.P@trik skrev:2670401Så i praktiken tar man bort en farlig situation och ersätter den med en ny farlig situation ?
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |