Sviestad 2007?!?

Status
Ej öppen för fler svar.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Faktarutan

Det här forumet är helt makabert. Att så många kan ha så många olika åsikter är ju bara positivt men att vår styrelse och dess medlemmar som varit med och utformat förslagen inte har koll på vad dom själva beslutat tycker jag är lite konstigt.

LMS RR har genom Racerpelle den 19:e september skickat en skrivelse till LMS huvudstyrelse där man föreslår en lösning med flyttbara balk och de redan inköpta softfence som förhinder mot att "gena" eller för all del för att stoppa en kanande motorcykel.

Håkan, Björn.e, Neutral, Torkel och LottaK...:fatta! (läs på bättre) så slipper vi extra halvmeter med sh.com.

Att komma ut på banan igen rakt fram är inget alternativ. Har man missat sin inbromsning och klarat sig på hjulen ska man tillbaka till samma ställe där man körde av. Om funktionären på den posteringen anser det ok kommer han / hon bli utsläppt när det är lämpligt.
Ingången i högerkurvan kommer att bli betydligt bredare än resten av banan så det skall kunna ske utan risker.

/HW
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Mort skrev:
2671320 En annan intressant fråga för historieböckerna är ju vilken som blev den snabbaste tiden på Sviestad? Vem satte den?

Det kommer att bli som på alla andra banor som byggts om, ett rekord före, som nu alltså Christer kommer att inneha i all evighet, och ett nytt.
 

sandstream

Guest
FZ1 skrev:
2671551 1) Den toppar ca 200 inkörd en bit efter knicken, men som jag sa tidigare så var det inkörning, vilket i min värld var max halvgas upp till 6000 r/m
OT men läs den här infon så kan du köra lite fortare nästa gång du har en ny hoj :tummenupp
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

HW skrev:
LMS RR har genom Racerpelle den 19:e september skickat en skrivelse till LMS huvudstyrelse där man föreslår en lösning med flyttbara balk och de redan inköpta softfence som förhinder mot att "gena" eller för all del för att stoppa en kanande motorcykel.
Så den som missar inbromsningen kör in i ett softfence med bakomliggande metallbalk?
 
Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Hela detta inlägg baseras på ironi!

sandstream skrev:
2671794Så den som missar inbromsningen kör in i ett softfence med bakomliggande metallbalk?

Exakt!!! :tummenupp

Precis 1cm utanför bankanten skall dom stå, ordentligt förankrade i marken så att övriga 200m raksträcka förblir helt oanvänd. Där ska ingen djävel få chansen att ordna upp situationen. Smack bara, få det avklarat! :crash

Nästa gång är dom inte lika kaxiga och bromsar garanterat i tid. :va

/HW

sandstream skrev:
2671794 Så den som missar inbromsningen kör in i ett softfence med bakomliggande metallbalk?


Balken placeras lämpligtvis så nära utfarten som möjligt vilket ger en bra lång raksträcka att "reda ut situationen". Balken ställs inte rakt över banan utan något vinklat så att man, i händelse av kollition inte stannar stumt utan träffar lite från sidan och styrs bort från banan, åt vänster.
Skulle man komma i 200km/h+ och inte ha några bromsar får man några extra sekunder att fundera på åtgärder, sen träffar man softfence lite från sidan så det inte tar helt stumt.

Sen gör det förmodligen lite ont...:huvet

/HW
 
Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
HW skrev:
2671694 klippetiklipp
Håkan, Björn.e, Neutral, Torkel och LottaK...:fatta! (läs på bättre) så slipper vi extra halvmeter med sh.com.
klippetiklipp

/HW
Ehh, jag har väl inte yttrat mig i frågan överhuvudtaget? :sissy
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
HW skrev:
2671807Precis 1cm utanför bankanten skall dom stå, ordentligt förankrade i marken så att övriga 200m raksträcka förblir helt oanvänd. Där ska ingen djävel få chansen att ordna upp situationen. Smack bara, få det avklarat! :crash

Nästa gång är dom inte lika kaxiga och bromsar garanterat i tid. :va

Balken placeras lämpligtvis så nära utfarten som möjligt vilket ger en bra lång raksträcka att "reda ut situationen". Balken ställs inte rakt över banan utan något vinklat så att man, i händelse av kollition inte stannar stumt utan träffar lite från sidan och styrs bort från banan, åt vänster.
Skulle man komma i 200km/h+ och inte ha några bromsar får man några extra sekunder att fundera på åtgärder, sen träffar man softfence lite från sidan så det inte tar helt stumt.

Sen gör det förmodligen lite ont...:huvet

/HW
Ok.... Det låter ärligt talat inte särskilt genomtänkt (kanske till och med kontraproduktivt) med tanke på att hela idén med ombyggnaden är att förhindra allvarliga olyckor.
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag håller med..... Det LÅTER konstigt,,, å farligt.

Men å andra sidan kan jag inte tänka mig att LMS skulle acceptera en lösning som ÄR direkt farlig.

Så jag tror det är en sån sak man får vänta å se, innan man kan fatta hur det fungerar.

Jag ser fram emot att vara bland dom första som lägger några varv tidigt iApril

Å kanske få ett inofficiellt varvrekord :D :D :D :D
 

sandstream

Guest
En bild säger mer än 1000 ord har jag hört.

Hannes: Kan inte du eller någon annan som vet hur lösningen ska se ut göra en liten skiss?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Nyteknik skrev:
2671824 Ok.... Det låter ärligt talat inte särskilt genomtänkt (kanske till och med kontraproduktivt) med tanke på att hela idén med ombyggnaden är att förhindra allvarliga olyckor.

Jag skulle gissa att första delan av HWs inlägg är lite ironiskt för att sedan förklara lite bättre i andra delen!

Jag tycker det låter bra med ett vinklat softfence över banan... Hur skulle man annars lösa problemet?
Får man 150meter asfalt till att bromsa på så borde det väl inte va någon fara med ett hinder...

Ja tycker iaf att det låter som en bra ide
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
sandstream skrev:
OT men läs den här infon så kan du köra lite fortare nästa gång du har en ny hoj :tummenupp
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Mera OT: Har kört in 9 hojar (och ett antal bilar) på mitt sätt med väldigt bra resultat. Tror inte jag ändrar på ett vinnande koncept bara för att en snubbe som jag inte vet ett skvatt om säger annorlunda.

Ursäkta OT övriga trådläsare, men inkörning är som religion, måste försvaras till varje pris :hördu
 

sandstream

Guest
FZ1 skrev:
Tror inte jag ändrar på ett vinnande koncept bara för att en snubbe som jag inte vet ett skvatt om säger annorlunda.
Läs igenom hela artikeln om du inte redan har gjort det :tummenupp
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
flugan skrev:
2672099 Vad gissar ni på för toppfarter innan inbromsning med den nya björnen?
:va

Rent teoretiskt så lägger jag i sexan lagom efter knäppan före knicken o då går det ungefär 220.:hihi
Nu lär man nog få stå på hejdarn före knicken om man ska ha en sportkeps att klara björnböjen så jag tror runt 200 för en 600 kan va lagom.
Bara att testa.
Men jag tror att det kan bli riktigt håriga bromsmatcher där speciellt om ingången blir bred o fin. :yoparty :hoppa
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
ozto skrev:
2672067 Jag skulle gissa att första delan av HWs inlägg är lite ironiskt för att sedan förklara lite bättre i andra delen!

Jag tycker det låter bra med ett vinklat softfence över banan... Hur skulle man annars lösa problemet?
Får man 150meter asfalt till att bromsa på så borde det väl inte va någon fara med ett hinder...

Ja tycker iaf att det låter som en bra ide

Instämmer, det är ju en sådär 40-50 meter mer än det är på Åsen när ni kommer in mot Ejes... Och det klarar ni (eller iaf de flesta) galant.

Ett snyggt litet hål som man kan komma igenom utan att behöva åka tillbaka skulle iofs inte vara helt fel. Med stopplikt. Men det har jag fullt förtroende för HW och gänget att de klurar ut på säkrast möjliga sätt.

Själv är jag bara nyfiken på hur roligt vi funkisar kommer att ha i nya björngropen. Björngropen är alltså sand/leca-fållan på utsidan av björnböjen... ;-)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
RR:Benny skrev:
2671914 Jag håller med..... Det LÅTER konstigt,,, å farligt.

Exakt, till exempel på Monza där de byggt till ckikaner på gamla start- och målrakan finns inga hinder på den gamla bansträckningen rakt fram i chikanerna. Jag kan inte förstå varför det ska monteras balkar och softfence på den gamla bansträckningen och vad de i så fall skulle tillföra, annat än ett onödigt riskmoment. Ju fler fasta hinder som kan undvikas destå bättre.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Teddy skrev:
2678999 Exakt, till exempel på Monza där de byggt till ckikaner på gamla start- och målrakan finns inga hinder på den gamla bansträckningen rakt fram i chikanerna. Jag kan inte förstå varför det ska monteras balkar och softfence på den gamla bansträckningen och vad de i så fall skulle tillföra, annat än ett onödigt riskmoment. Ju fler fasta hinder som kan undvikas destå bättre.

Som funktionär så har jag full förståelse varför balken ska dit.

Som jag ser det, och jag misstänker att jag kommer att få medhåll av HW och björn.e, så är det såhär.

Scenario 1: Strula Hojåkarsson gör bort sig och kommer för hårt in i mot nya kurvan. Hen (könsneutralt han/hon) rätar upp hojen och bromsar in sig på gamla asfaltssträckan. Ca 50 m före skyddsräcket är farten nere och Strula åker igenom det hål som finns för ändamålet.

Scenario 2: Strula Hojåkarsson kommer i regnet in mot nya kurvan. Hen bromsar men bromsar ikull sig. Hojen åker i det blöta in på gamla bansträckningen. Strula kanar efter och ut på gräset. Hojen har så pass hög fart att de smackar rakt in i soft-fencet och sedan styrs ut i den nya sandfållan, där funktionärerna snabbt gräver ner den 1.80 m...

En hoj kan, framför allt om det är lite blött, utan broblem glida en jävla bit. Har själv sett hojar glida nästan enda fram till däckstraven vid go-kartbanan på Åsen och smacka in i dem med bra fart men aldrig sett en förare ens vara i närheten av det samma. Har med massan att göra. En förare väger inte så mycket (förutom Valmers då... ;-) ) men det gör en hoj.

Förarna borde därför aldrig vara i närheten av räcket MEN för att ta det säkra före det osäkra så sätter LMS dit ett softfence iaf. Det finns dock risk att en hoj som läggs ikull på fel ställe kommer farandes över asfalten i 160 knyck...
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Varför kan inte alla förståsigpåare härinne förlita sig på att LMS vet vad dom gör? Visst det är ju fritt att diskutera ämnet men vad som än skrivs o tycks här så lär inget bli oförändrat ang bygget liksom.

Sen HÅKAN.... Vart tog de utlovade bilderna vägen ifrån bygget????
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rotorp skrev:
2679553 Varför kan inte alla förståsigpåare härinne förlita sig på att LMS vet vad dom gör? Visst det är ju fritt att diskutera ämnet men vad som än skrivs o tycks här så lär inget bli oförändrat ang bygget liksom.

Sen HÅKAN.... Vart tog de utlovade bilderna vägen ifrån bygget????
Visst bör man lita på att de vet vad de gör men det ska ju godkännas av rätt instans också och det är vad jag förstår inte godkänt ännu utan det fanns önskemål om ändringar vilket antagligen är det som försenar bilderna.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top