Sviestad 2007?!?

Status
Ej öppen för fler svar.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Hur funkar det om man kommer med max nedlägg och skarpt går över i en nedförslutning? Kan säkert bli spännande effekter :)

vet inte riktigt... jag har aldrig åkt i en backa :tungan
det blir säkert skitbra :tummenupp

Om du åkt på knutstorp så har du en aning om hur man svänger, knäskrapar och åker nedförsbacke samtidigt :yoparty

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
vet inte riktigt... jag har aldrig åkt i en backa :tungan
det blir säkert skitbra :tummenupp

Om du åkt på knutstorp så har du en aning om hur man svänger, knäskrapar och åker nedförsbacke samtidigt :yoparty

Verkar jävligt ballt med höjdskillnad. Ser mycket fram emot att testa nya sträckningen!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Seså, matematik är inte så svårt alls. Låt göra beräkningen tillsammans nu.
Inbromsning + Nedlägg + Sluttning = Framhjulssläpp.
Nå, det var väl inte så svårt?
Lito heter den kurvan, den tar många varv att lära sig, men den är sjukt rolig när man kommer på tekniken, man ligger på lätt frambroms med knäskrap och siktar på en snygg utgång, inte helt ovanligt att folk dyker omkull där.

sandstream

Guest
Lito heter den kurvan, den tar många varv att lära sig, men den är sjukt rolig när man kommer på tekniken, man ligger på lätt frambroms med knäskrap och siktar på en snygg utgång, inte helt ovanligt att folk dyker omkull där.
Var det där Oscar kraschade 2006 (minns inte om 250 körde efter allt rabalder) eller 2005 på SM?

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Var det där Oscar kraschade 2006 (minns inte om 250 körde efter allt rabalder) eller 2005 på SM?
2005 dök han omkull ut på rakan, men det är inte samma ställe.

Mozzbergh dök omkull i Lito på ett race, men oftast går det bra eftersom man kanar upp på en grässlänt.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Fast Liton är egentligen ingen bra jämförelse, där planar sluttningen ut när man närmar sig kurvan. På Sviesta kommer man lägga på bromsen, lägga över och sedan köra ut för en kant, det blir som att någon drar undan mattan för en. Det finns i o f s inga dåliga kurvor, bara dåliga förare...ehhh har någon...ehh sagt till mig. Well well, jag tror att vi kommer få se ett par sköna framhjulssläpp på de första kalla vårträningarna när alla körkåta piloter ska ut och vinna lilla VM. Den där nya chikanen kan nog bli riktigt läcker!

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Fast Liton är egentligen ingen bra jämförelse, där planar sluttningen ut när man närmar sig kurvan.
Så sant, jag går på bromsen nedför och även en bit ut i böjen men körtekniken varierar nog beroende på vem som sitter i sadelen (Halländska).

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Oh, det ska bli spännande att köra om där! Min strategi är innern i första högern, kommer jag inte förbi då så får jag åka på yttern i vänstern och sen har jag innern igen. Det blir nog roligt. Och jätte-jätteläskigt. :kissibyxan

sandstream

Guest
Well well, jag tror att vi kommer få se ett par sköna framhjulssläpp på de första kalla vårträningarna när alla körkåta piloter ska ut och vinna lilla VM.
Oddsen är nog rätt låga för att det ska bli så :D

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Tycker allt att den nya högern ser mkt lovande ut. Den lär nog få göra skäl till namnet Björnböjen då man kanske måste vara modig som en riktig björn ( apapap :ajjabajja -- djuret va, inte killen) :såjaponken för att våga hålla tempot uppe där.

sandstream

Guest
Tycker allt att den nya högern ser mkt lovande ut. Den lär nog få göra skäl till namnet Björnböjen då man kanske måste vara modig som en riktig björn ( apapap :ajjabajja -- djuret va, inte killen) :såjaponken för att våga hålla tempot uppe där.
Har vi tur kanske den nya höger-vänster-kombinationen ser ut som ett välformat bröst i profil på flygbilderna så vi kan kalla den för tutten eller patten :tuttar

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
enligt hörsägen har det fyllts på med mera grus sen vi fotade (jag o torkel) så man får se senare hur bankningar etc ska se ut... sen ska visst nån från SVEMO dit o kika så det ser bra ut också...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
...svänger, knäskrapar och åker nedförsbacke samtidigt...
Som på Nürburgrings nordslinga. Banor med kurvor som går ned- och uppför har en dimension som andra helt saknar. Även om det vore en överdrift att kalla Sviestad för kuperad efter den nya sektionens tillkomst så lär den göra banan en rejäl tjänst.

Se "Fuchsröhre" och "Wehrseifen" på Nürburgrings nordslinga. Och såklart "The Corkscrew".

Bifogat

• Fuchsroehre.jpg
    Fuchsroehre.jpg
    44.1 KB · Visningar: 37
  • wehrseifen.jpg
    wehrseifen.jpg
    93.7 KB · Visningar: 32
  • CorkS1134pG.jpg
    CorkS1134pG.jpg
    45 KB · Visningar: 37
Last edited:

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Som på Nürburgrings nordslinga. Banor med kurvor som går ned- och uppför har en dimension som andra helt saknar. Även om det vore en överdrift att kalla Sviestad för kuperad efter den nya sektionens tillkomst så lär den göra banan en rejäl tjänst.

Se "Fuchsröhre" och "Wehrseifen" på Nürburgrings nordslinga. Och såklart "The Corkscrew".
Ahhh Fuchsröhre och Wehrseifen ger gåshud när man laddar nerför dessa partier, riktigt svåra partier att köra, man vill gärna ha bromsat färdigt innan man lägger ner i dessa branter, dessutom ger armcoräcket fett med respekt.

Ett roligt parti är när man passerat bron över Breid Scheid och går uppför mot EX-Mühle så får man bromsa med nerlägg i uppförsbacke om man laddar för hårt över bron.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...