Sviestad SM????

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jossan skrev:
2198266 Har suttit och läst alla inlägg och kan bara säga att det är jättetråkigt att läsa att det är så många som är negativa till att vi 125jnr inte ska få köra på en SM-helg.
Det är inte riktat mot er som klass. Problemet som adresseras är att det blir så lite körtid för supportklasserna att en del, bl a jag, tycker att det vore bättre att dela upp tävlingarna så att A-klasserna kör SM och B-klasserna kör egna tävlingar vid andra tillfällen. De klasser som då inte får köra på SM-helgerna är 125jr, 250 SP (?), R600 och R1000. Det gäller alltså inte bara er.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bingo skrev:
2198469 Det är inte riktat mot er som klass. Problemet som adresseras är att det blir så lite körtid för supportklasserna att en del, bl a jag, tycker att det vore bättre att dela upp tävlingarna så att A-klasserna kör SM och B-klasserna kör egna tävlingar vid andra tillfällen. De klasser som då inte får köra på SM-helgerna är 125jr, 250 SP (?), R600 och R1000. Det gäller alltså inte bara er.
Som du säger, det blir bättre för alla förare. Dock vet jag inte om det blir bättre för arrangörer i med att det är en sorts pengakassa ändå att ha så många klasser som möjligt. Svårt att få publik nog för att kompensera xx antalet förare x startavgiften.

Men ska kvaliten ökas så ska alla förare få mer bantid. Det körs alldeles för lite för att det ska gå ordentligt frammåt.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Arthur Dent skrev:
2198438 Jag tycker: Det här är bara min uppfattning:
Vi ska ta hand om alla som vill åka hoj. Alla som lägger en massat stålar och tid på det här. Alla som pissar iväg sin fritid för att du och jag ska få åka. Alla som står där när det regnar. Alla, som liksom jag inte åker så pissfort. Alla som ,,,Ähhh ,,, Vi, allihop.
Med gaphalsar , menar jag alla andra...Svårt, eller???

Du vill att alla klasser ska fortsätta köra på SM helger eller ska det vara olika helger för de som har B licens och de som har A licens?

Klart vi ska ta hand om alla som vill köra hoj. Men om vi supportklasser inte får vara med på SM-helgerna så får vi hitta på någon anna cup eller nåt :)

Svårt? Ja. Du skrev lite luddigt.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Arthur Dent skrev:
2198391 Om jag ska va riktigt jävla elak, så skriver vi följande. Filip Backlund. Wille Backlund. Nicko Milovanovik. Niklas Cajback Ulrika och Mikaela. 90% av alla här får stryk så det bara dammar omet.

MEN Det betyder ingenting. Fjunisarna var 5 sek. snabbare än 250 SP i Anderstorp. Whoopidoohh. Hur många här åker egentligen under minuten på Sviestad.

MEN det betyder ingenting. Vi är här för att vi gillar det. Smyga runt på hojen när alla andra fisåker bakom Biltema. Eller åker mellan lysena!!
Är inte alla dom välkomna??? Lottak, Hannes, Micke osv. RESPEKT!!!!!
Alla andra jävla gaphalsar kan pysa iväg. Ni har aldrig gjort ett skit, eller bidragit med någonting. Er har vi massor av rtespekt för.....

Hemma igen efter afterwork??? :öl :va

Edit: Glömde kanske en: :) och en :hihi
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Swedie skrev:
2198487 Som du säger, det blir bättre för alla förare. Dock vet jag inte om det blir bättre för arrangörer i med att det är en sorts pengakassa ändå att ha så många klasser som möjligt. Svårt att få publik nog för att kompensera xx antalet förare x startavgiften.

Men ska kvaliten ökas så ska alla förare få mer bantid. Det körs alldeles för lite för att det ska gå ordentligt frammåt.

Killen har fattat vad det handlar om. Lite kall matematik för en racehelg:
(helt ur huvet nu, inget vetenskapligt)

Sjukvård: 50000:-
Mat och mutor till funkisar: 40000:-
Tävlingsledning: 24000:-
Polistillstånd och tävlingstillstånd: 8000:-
Reklam och trycksaker: 45000:-
Maskinhyra (el och bajjamajor osv): 40000:-

Summa bara för att få till en enkel tävlingshelg = 207 000:-

Då har vi inte betalat en krona i banhyra och tävlingen har inte gått en enda krona med vinst.

I Linköping med max 32 startande i varje klass och som ni föreslår 4 klasser skulle det krävas en startavgift på minst 1600:- om alla klasser vore helt fulla men det är dom inte så det blir ännu dyrare.
Räkna dessutom med arbetsbelastningen på dom ansvariga.

Det är inte helt enkelt detta, men en lösning kommer, jag lovar!!!

/HW
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Kör man 125 junior så ska man få köra långsamt.

Förmodligen kör nästan alla förare snabbare än mig ändå :rolleyes:
Jag vill dock att det ska finnas en 110% regel för resten av klasserna.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
HW skrev:
2199049
I Linköping med max 32 startande i varje klass och som ni föreslår 4 klasser skulle det krävas en startavgift på minst 1600:- om alla klasser vore helt fulla men det är dom inte så det blir ännu dyrare.

Skulle glatt betala 1600kr om jag fick köra 25-30 varv istället för 12 :banana
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
HW skrev:
2199049 I Linköping med max 32 startande i varje klass och som ni föreslår 4 klasser skulle det krävas en startavgift på minst 1600:- om alla klasser vore helt fulla men det är dom inte så det blir ännu dyrare.
Räkna dessutom med arbetsbelastningen på dom ansvariga.

Lätt 1600 kr för att få dubblerad bantid! Lätt..
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Jossan skrev:
2198266 Har suttit och läst alla inlägg och kan bara säga att det är jättetråkigt att läsa att det är så många som är negativa till att vi 125jnr inte ska få köra på en SM-helg. Förstår att det finns för och- nackdelar med allt men det känns lite orättvist att folk inte vill att vi ska få vara med bara för att vi är "små" och "långsamma", hade vi fått köra snabbare hojar hade vi ju gjort det, eller allafall jag! Det säger sig självt att vi inte kör lika snabbt som NSB, men det betyder ju inte att det inte blir några fighter ändå och speciellt när det gäller topplaceringarna. Det kan ju bli rätt intressant att kolla ändå. Sen beror det ju på med vilken attityd man går in med, går man in med attityden: fan va långsamt det går i 125jnr och att det inte är roligt att kolla så kommer det ju inte bli det och tvärtom!!!!!

Tack till er som som tycker vi ska få vara med! :)

Jag tycker inte alls 125JR är trist - tvärtom! Det är skitkul att se alla yngre talanger som förhoppningsvis ska nå ut till SM, EM och VM av nåt slag!
Syftet med en nationell serie måste vara att skapa, en plattform eller grogrund för yngre förmågor.. Sedan om gamlingar som jag fyller upp startfältet är en annan fråga... Nu är jag tjatig, men det finns inga klasser som producerat fler förare än 125jr och 250SP.

/Jörgen
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tyckte det var dåligt att det inte kom ut någon information om att starten för 125cc racet var försenat.

Supertack till Webspy som informerade oss om att stuntshowen/sopning av banan efter motarderna inte ens hade börjat då när vi hade skickat iväg Ullis till lineupen. Även ett supertack till Oscar som lånade ut sitt elverk med! Inget tack till den/dom som påstod att förseningen berodde på Ullis!
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Swedie skrev:
2188764
Ska det vara ett riktigt RR-arrangemang, så se på WSBK, EM eller MotoGP. Inga supportklasser där som är så gulliga o söta som i sverige. Det är endast brutalt och det fetaste. Det är det som ska visas upp!
.

Snackar vi riktiga arrangemang som MotoGP brukar de ofta ha just en juniorklass, som ett stort tillfälle för de att ta språng för en vidare satsning. Alternativt kör de en klass för 'föredettingar', boxer cup.
Men de har väl insett vad som är framtiden i racing.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Rolle Rotax skrev:
2202984 Snackar vi riktiga arrangemang som MotoGP brukar de ofta ha just en juniorklass, som ett stort tillfälle för de att ta språng för en vidare satsning. Alternativt kör de en klass för 'föredettingar', boxer cup.
Men de har väl insett vad som är framtiden i racing.
Jo, men deras "juniorsatsning" är vad jag vet inte 125 junior/standard, utan t.ex som i england där kör de Yamaha Virgin Cup med senaste R6orna och stora startfält. "juniorerna" i sammahanget är då max 20 år gamla (max ålders gräns har jag för mig). De kör även en Boxer / BMW cup med avdankade inhemska stjärnor från olika länder, t.ex vår svenska Cralle Lindholm kör(de) i denna supportklass.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Swedie skrev:
2201422 Lätt 1600 kr för att få dubblerad bantid! Lätt..

Låter inte en ökning med bara 400:- som en lätt glädjekalkyl om man minskar antalet klasser från 10 till 4 (räknar R600 som 2 eftersom dom var två grupper).

Om vi räknar med fulla klasser (som i Hannes exempel) så får jag det till följande:

Dagens läge 10 klasser (125jnr, 250SP, 125R, 250R, NSB, R1000, R600A, R600B, SM450, SMOpen). Juniorerna betalar 700:-, Superretard 1000:-, och alla andra 1200:-. 700x32 + 64x1000 + 224x1200 = 355.200:-

För att dra in samma pengar på bara 4 klasser så bode det bli 355.200:- / 128 förare = 2775:-
Då börjar vi närma oss anmälningsavgifter på uppemot 3000:- med fredagsträning, vilket kan vara lite svettigt...

Så länge det är som idag, att förarna är den största inkomsten för arrangören, och inte biljetter och merförsäljning. Så måste det finnas nån form av supportklasser på en SM helg. Frågan är bara hur många, och vilka...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
125, 250, 125, 250... den egentligen publiken fattar ingen skillnad. Mycket 2-taktsracing. Samma sak med Supermoto, publiken ser ingen egentlig skillnad mellan 450-klassen och Open-klassen... men även där 4 race...

Och sen även 2 R600-race... inte mycket variation.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Swedie skrev:
2203038 125, 250, 125, 250... den egentligen publiken fattar ingen skillnad. Mycket 2-taktsracing. Samma sak med Supermoto, publiken ser ingen egentlig skillnad mellan 450-klassen och Open-klassen... men även där 4 race...
Och sen även 2 R600-race... inte mycket variation.

Den som inte ser skillnad på 250 och 125 R jämfört med standarklasserna borde skaffa glasögon. Tvåtaksracing äger!
Säg inte att du vill slopa tvåtaktarna i SM? :7peta
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Bikerbitch skrev:
2203056 Den som inte ser skillnad på 250 och 125 R jämfört med standarklasserna borde skaffa glasögon. Tvåtaksracing äger!
Säg inte att du vill slopa tvåtaktarna i SM? :7peta


Skillnaden är väl följande

125GP samt 125jr: ÅÅÅÅÅ så söta de små moppar är.
250GP: Varför rycker det så lustigt för och varför kommer inte halva fältet i mål?

NSB: Ligister det är sånnnna som kör om mig på motorvägen på bakhjulet, jag lovar att jag sett den där 81:an göra det.

björn
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Bikerbitch skrev:
2203056 Den som inte ser skillnad på 250 och 125 R jämfört med standarklasserna borde skaffa glasögon. Tvåtaksracing äger!
Säg inte att du vill slopa tvåtaktarna i SM? :7peta

Ha ha ha... Vi skämtade om det när det var nån som stod och varvade sin 125R som mest bredvid tältet medans vi satt med fingrarna i öronen...
2 separata SM-Helger...
En helg med 125R och 250R, och sedan 125jnr och 250SP som support. Och sedan en helg med NSB och SSTK600, och R1000 och R600 som support! :tummenupp :hihi :hihi
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Macke skrev:
2203085 Ha ha ha... Vi skämtade om det när det var nån som stod och varvade sin 125R som mest bredvid tältet medans vi satt med fingrarna i öronen...
2 separata SM-Helger...
En helg med 125R och 250R, och sedan 125jnr och 250SP som support. Och sedan en helg med NSB och SSTK600, och R1000 och R600 som support! :tummenupp :hihi :hihi


Fan det vettigaste jag läst på SH på ett par år :tummenupp :D

björn
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top