Sviestad SM????

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Swedie skrev:
2188349
Framtiden inom Roadracing är en klass där hojarna säljs i mc-butiker i goda volymer. Det är inte 250sp, eller 600... dock 1000. Där har vi marknaden. DET är vad som ska synas och höras och visas på TV med den bästa arrangören (stcc).
Svemo bestämmer tyvärr. Dock undrar jag om de nånsin kommer gå ut med en förarundersökning... en officiell sådan via brev med posten och betalt porto tillbaka. DÅ får de en officiell undersökning med majoritet åt det ena eller andra hållet.

Vad skulle den förarundersökningen innehålla? Du kanske ska plinga iväg ett samtal till Svemos RR sektion och ge dom ett förslag om inte annat :)

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Swedie skrev:
2188307Hupp
Varken 125jr eller 250jr hör dit.
Hupp
250jr :fniss
Swedie skrev:
2188349
klipp
Framtiden inom Roadracing är en klass där hojarna säljs i mc-butiker i goda volymer. Det är inte 250sp, eller 600... dock 1000. Där har vi marknaden. DET är vad som ska synas och höras och visas på TV med den bästa arrangören (stcc).
klipp
Och varför skulle inte sexhundror kunna säljas? Jag vet inte nått om försäljningssiffror men dom säljer väl i dagsläget helt okej.
Jag ser nästan ingen skillnad på R1000 eller R600. Täta klasser med gott om blivande A-förare i båda.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Victor skrev:
2188394 250jr :fniss

Och varför skulle inte sexhundror kunna säljas? Jag vet inte nått om försäljningssiffror men dom säljer väl i dagsläget helt okej.
Jag ser nästan ingen skillnad på R1000 eller R600. Täta klasser med gott om blivande A-förare i båda.

Trenden är ju att 1000 är vad som alla vill ha. Fast jag kan ha fel... det har ju dalat lite på 1000-kubikensidan då det helt enkelt är för dyrt att äga.

ja, 250 senior då :D

Bikerbitch skrev:
2188359 Vad skulle den förarundersökningen innehålla? Du kanske ska plinga iväg ett samtal till Svemos RR sektion och ge dom ett förslag om inte annat :)
Svemo behöver finansiera RR och göra det vad det ska vara genom att anställa en promotor och en tävlingssamordnare som jobbar heltid med att få sporten till vad den borde vara. Men tyvärr är sporten inte den att pengar håvas in som det görs i fotbollen. Det är/vore ett HÅRT jobb.

Ideellt arbete genererar inte 100% dedikering så tillvida en person inte är miljonär / finansiellt oberoende och pensionär utan familj eller barn och 20-30 års erfarenhet inom RR. En sådan knöl finns bara inte.

Jag vet inte lösningen, men jag tror en helomvändning behövs. Något som kommer påverka alla och kännas hårt till en början, men som verkligen är till det bättre.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Swedie skrev:
2188349 ....

Svemo bestämmer tyvärr. Dock undrar jag om de nånsin kommer gå ut med en förarundersökning... en officiell sådan via brev med posten och betalt porto tillbaka. DÅ får de en officiell undersökning med majoritet åt det ena eller andra hållet.
.....

Det där är gjort för inte så länge sen. I samma veva som jag packade ihop och du började förbereda dig så gjordes en mycket seriös enkät av Nordgren.

Kommer inte ihåg om det var 2003 eller -02 men det har gjorts och kommer säkert igen.

Vad gäller fjuniorerna så har jag aldrig sett ett rookie-race som matchar juniorernas uppgörelse på falken för några år sen. Långsamma hojar på en snabb bana men fy fan vad rolig rejsing det var.
Eller när Backlund på Knudan försökte komma runt "down is out" med motivationen "jag var ju inte av asfalten!! :mad: "

Hojreklamen finns ju i NSB och 600-klasserna, reklamen för sporten anser jag ligga i just junior-klassen, samtidigt som juniorer på SM-helgerna ger kidsen de bästa förutsättningarna för kunnig support.

Men det är nog ingen fråga som det finns en sanning i, mest teorier.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
De som avgörs som SM-klasser är sådana klasser som man kan klättra vidare i karriären på. D.v.s det finns ett EM/VM i klassen.
D.v.s SS600, superstock600 numer, superbike, 125 och 250.
Sen har vi kanske kört NSBK med lite annorlunda reglementen än i VM för att få ner kostnaderna.
Vissa har haft SM-status ändå, som 250SP hade när det förmodligen var det hårdaste mästerskapet att vinna för några år sedan.

Jag tycker att SM ska innehålla NSBK, 600något, 250, 125, samt någon Suppportklass, 125 Junior i första hand, det är dessa killar/tjejer som stannar kvar i sporten, kan lugnt säga att det är få r600/r1000-förare som hänger kvar idag, som började 2001, utan de flesta kör en säsong eller två, slutar köra, skaffar barn och blir sen ännu fetare ;) D.v.s 30-35 åringarna är liksom inte roadracingens framtid.
Kör dessutom gärna ihop med SuperRetarderna för att få till tv-sändningarna. Dessutom för att jag tycker toppen av Motardåkarna håller brutalt bra klass, riktigt kul att se på.
6-7 klasser är genomförbart på en racehelg, utan att schemat blir för knökat, samt att startavgifterna ändå kan hållas någorlunda i schack.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
2188702 ....kan lugnt säga att det är få r600/r1000-förare som hänger kvar idag, som började 2001, utan de flesta kör en säsong eller två, slutar köra, skaffar barn och blir sen ännu fetare ;) .....

Jag var jävlaremej fet när jag började :mad: :4skrika

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
1100 F, och en trave smått
men generellt kan väl ingen säga att 125jr håller hög klass. Nästan enbart nybörjare på långsamma hojar.....

Du, jag har en cykel du får låna till B-racet i Linköping. Jag betalar startavgifter osv. Jag skall till och med pröjsa dina resekostnader och käk, så du kan visa var skåpet skall stå. Om Victor bangar går erbjudandet till Swedie.

Är det fler än jag som vill se det här? :banana

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Arthur Dent skrev:
2188740 men generellt kan väl ingen säga att 125jr håller hög klass. Nästan enbart nybörjare på långsamma hojar.....

Du, jag har en cykel du får låna till B-racet i Linköping. Jag betalar startavgifter osv. Jag skall till och med pröjsa dina resekostnader och käk, så du kan visa var skåpet skall stå. Om Victor bangar går erbjudandet till Swedie.

Jag vill se! :yoparty

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Arthur Dent skrev:
2188740

:lol
Jag kan inte, jag är för fet för en sån lite hoj i liten debutantklassen. Sen är jag inte mera erfaren än killarna & tjejerna som kör 125jr, och det har jag inte sagt heller.
Swedie är A-förare men trots det skulle jag uppskatta att se honom på en sån hoj.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja jag får väl erkänna att jag velat testa 125 eller 250 sp nån gång. Men jag håller fast vid åsikterna ovan om att det ska vara delat. Det ska finnas olika divisioner inom racing. Alla ska inte rejsa samma helg "bara för att" (sägen).

Ska det vara ett riktigt RR-arrangemang, så se på WSBK, EM eller MotoGP. Inga supportklasser där som är så gulliga o söta som i sverige. Det är endast brutalt och det fetaste. Det är det som ska visas upp!

På Anderstorp stod folk länge och jag hörde snacket runtomkring... "när kommer superbike" eller "när kommer dom snabbare hojarna".

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Är det Svemo man måste trycka på för att försöka få till något kul för oss andra. Ifall det nu blir rena SM-klasser.
Javisst är det nybörjare i 125 junior, men långsamma förare finns ju i alla klasser. Någon kommer ju sist eller hur ;)

Folk vill säkert se snabba hojar. Men då borde man kunna fixa nån skojig cup för resten av gänget :yoparty

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Swedie skrev:
2188764
På Anderstorp stod folk länge och jag hörde snacket runtomkring... "när kommer superbike" eller "när kommer dom snabbare hojarna".

Anderstorp var väl lite speciellt segt i år, iaf med 250sp, regn och riktigt värdelösa däck i regn. Lite samma sak med 125jr, även om det inte var lika illa ställt med däcken. Ingen spännande racing där inte.
Sen tycker jag iofs inte varken 125/250 eller NSBK bjöd på särskilt roliga rejs heller, även om det var lite roligare än jr/sp, men det hade som sagt mest med regnet att göra.
Men givetvis, en SM-helg ska det till största del vara de snabbaste klasserna.
Men för att jämföra med motoGP, det brukar vid flera deltävlingar vara med långsammare klasser, för juniorer redbull125 exempelvis för några år sedan, eller BMW-boxer.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Swedie skrev:
Det ska finnas olika divisioner inom racing. Alla ska inte rejsa samma helg "bara för att" (sägen).
Håller helt med. Att separera klasserna ser jag som positivt för B-klasserna också. Att knöka in fler och fler klasser/discipliner inom samma tidsspann går bara till en viss gräns. När man börjar närma sig tiominutersrejs i rookieklasserna är det dags att göra något radikalt. I Linköping får R1000 ca 11 minuter att rejsa på. Det duger inte. Det finns fördelar med delade tävlingar men de uppväger inte längre.

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
1100 F, och en trave smått
Swedie skrev:
2188764 Ja jag får väl erkänna att jag velat testa 125 eller 250 sp nån gång. Men jag håller fast vid åsikterna ovan om att det ska vara delat. Det ska finnas olika divisioner inom racing. Alla ska inte rejsa samma helg "bara för att" (sägen).

Ska det vara ett riktigt RR-arrangemang, så se på WSBK, EM eller MotoGP. Inga supportklasser där som är så gulliga o söta som i sverige. Det är endast brutalt och det fetaste. Det är det som ska visas upp!

Gå in på IDM. Adac Junior Cup, (125 junior standard cyklar) åker om jag förstår rätt, som supportklass på Tysklands GP. :7peta

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Bingo skrev:
2188907 Håller helt med. Att separera klasserna ser jag som positivt för B-klasserna också. Att knöka in fler och fler klasser/discipliner inom samma tidsspann går bara till en viss gräns. När man börjar närma sig tiominutersrejs i rookieklasserna är det dags att göra något radikalt. I Linköping får R1000 ca 11 minuter att rejsa på. Det duger inte. Det finns fördelar med delade tävlingar men de uppväger inte längre.

Vilket måste innebära att de som kommer sist får åka mest för pengarna. Läge för deltagarna att ta det lugnt då eller? :tungan

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
Efter att ha läst alla inlägg håller jag med Swedie full ut. Trots att jag själv har gått över till 250sp tycker jag också att den klassen med flera bör ha egna racehelger. Jag tror inte det är bra för sporten eller kul för publiken att titta på några som är ute och finkör och lite försiktigt tar sig runt kurvorna. De vill se racing, där ALLA ger järnet, bromsar senare en sent, kastar sig in i kurvorna, slåss om placeringar osv.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bikerbitch skrev:
2190344 Men isåfall borde det bli rena SM klasser och inte så att någon supportklass ska vara med.

Nja, det kan ju vara en supportklass med A-förare. Det har ju gjorts förut och funkat hyfsat...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln