Sviestad SM????

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sandstream skrev:
2187668 Nu var jag bara på en tävling förra året men då var 125Jr faktiskt en av de bästa klasserna att titta på eftersom de fajtades rejält i toppen (också var de en motard med i topp 5 :D ).

Nu gissar jag att du var på Sviestads SM. Jag tycker inte alls det var roligare att se än R1000 men man får ju tycka olika har jag hört. NSB var heeelt sjukt i fjol där men generellt kan väl ingen säga att 125jr håller hög klass. Nästan enbart nybörjare på långsamma hojar. 125R är i princip alltid hetare att se av de långsammare klasserna.
Edit: WTF, ska du börja försvara juniorer på tvåtaktare när det finns gubbar i din ålder på feta superbikes (R1000)?
Är det uppochner-värden idag eller?
 

Trailertrash

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
i husbilen
Hoj
Honda 125 racer
Victor skrev:
2187691 Nu gissar jag att du var på Sviestads SM. Jag tycker inte alls det var roligare att se än R1000 men man får ju tycka olika har jag hört. NSB var heeelt sjukt i fjol där men generellt kan väl ingen säga att 125jr håller hög klass. Nästan enbart nybörjare på långsamma hojar. 125R är i princip alltid hetare att se av de långsammare klasserna.
Edit: WTF, ska du börja försvara juniorer på tvåtaktare när det finns gubbar i din ålder på feta superbikes (R1000)?
Är det uppochner-värden idag eller?

Måste bara fråga om 55/56 tider är långsamt runt sviestad?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Trailertrash skrev:
2187740 Måste bara fråga om 55/56 tider är långsamt runt sviestad?

Beror såklart på vilken klass. Nån i NSB som kör en 56a är "långsam".
Hävdar du att 125jr är så snabba?
Edit: Nu förstår jag hur du menar. Toppen i 125R är så snabba men det är ändå en av "de långsammare klasserna".
Det jag menade var att 125R är roligare att titta på än 125jr. Är vi inte överens?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
björn.e skrev:
2187483 Bara en liten fundering, orkar klubbarna med det hela? Kan RR i Sverige expandera?


björn
Det vet jag inte men en fortsatt tillokning av forare kommer gora situationen an mer ohallbar.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
jompa54 skrev:
2187551 Har inte varit o kollat på roadracing förut men tänkte göra ett försök på lördag... kostar d någe i inträde på lördag? Har inte hittat några priser....O vad är värt o titta på då ja troligen inte kommer vara där mer än 2-3tim,förslag?

Dom enda rejsen som går på lördag är 125 jr och B-final i rookie 600. Annars är det bara träning på lördagen.
 

sandstream

Guest
Victor skrev:
Edit: WTF, ska du börja försvara juniorer på tvåtaktare när det finns gubbar i din ålder på feta superbikes (R1000)?
Är det uppochner-värden idag eller?
Ja, vad fan har jag gjort :huvet :D
Närå, jag minns bara det racet väl eftersom vi stod precis efter "knixen" på rakan och de två i täten byte i princip dekaler med varandra där varje varv.

I rookie 1000 höll jag mest koll på bottenstriden då en bekant harvade där.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Ehh, är det inte rimligt att det är den enda supportklassen med A-förare som kör med SM eller
unsure.gif
 

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Aprilia Sportcity One
sandstream skrev:
2188157 Ja, vad fan har jag gjort :huvet :D
Närå, jag minns bara det racet väl eftersom vi stod precis efter "knixen" på rakan och de två i täten byte i princip dekaler med varandra där varje varv.

I rookie 1000 höll jag mest koll på bottenstriden då en bekant harvade där.


Jag känner mig skyldig :D
Var för övrigt ett jäkla roligt race.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bikerbitch skrev:
2187796 Du skrev ju att du ville ha 1 supportklass :7peta
Ja, men inte 125 junior. Det är inte underhållning för en publik som betalar att titta på roadracing. Och roadracing är dånande och fett och höga farter. Ja, det är inte 125 junior det.

RedBaron skrev:
2188204 Ehh, är det inte rimligt att det är den enda supportklassen med A-förare som kör med SM eller
unsure.gif
SM nästa år hoppas jag blir endast 125r, 250r och NSB samt Superstock 600 som support, för A-förare och B-förare dock med kvalgräns på 107% som som bibehålls! Det ska endast vara de snabbaste som tävlar. Publiken vill inte se och skratta och undra vad vissa gör på banan.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Swedie skrev:
2188253 Ja, men inte 125 junior. Det är inte underhållning för en publik som betalar att titta på roadracing. Och roadracing är dånande och fett och höga farter. Ja, det är inte 125 junior det.

Jag tror nog publiken kan finna nöje i att titta på 125jr. Det är häftigt att se så unga talanger köra faktiskt. Går ju fort i alla de andra klasserna ändå :)

Om det ska gå fort som fan, ja då har ju inte 250SP nåt där o göra heller?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bikerbitch skrev:
2188282 Jag tror nog publiken kan finna nöje i att titta på 125jr. Det är häftigt att se så unga talanger köra faktiskt. Går ju fort i alla de andra klasserna ändå :)

Om det ska gå fort som fan, ja då har ju inte 250SP nåt där o göra heller?

Korrekt, inte i SM. Det är fint att du tänker på de små. Men jag råkar ha samma syn som Rickard Påhlsson i STCC/Veidec. Det som ska synas utåt till den större skaran (även fast man inte kan kalla den stor än), är det värsta av det värsta inom svensk Roadracing. Varken 125jr eller 250jr hör dit. De ska köras på B-tävlingar. När de efter prestation visar sig snabba, får de ta steget upp till nästa division där de får synas i SM-hägring.

Dock vetskapen bland publiken via kommentatorerna att det FINNS cup'er/tävlingar för juniorer borde vara tillräcklig uppmärksamhet.

Filip Backlund blev inte "känd" för att han körde i SM eller SO, utan det är för att han är en talang på båge. Nu är han där han är på grund av utmärkt coaching och sponsorsökande med hjälp av sin far.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Swedie skrev:
2188253 Ja, men inte 125 junior. Det är inte underhållning för en publik som betalar att titta på roadracing. Och roadracing är dånande och fett och höga farter. Ja, det är inte 125 junior det.


Bullshit Swedie, tror visst att 125 jr är underhållande för en stor del av publiken, just på grund av den anledning som Bikerbitch nämner, samt att det faktiskt är täta strider även om hastigheten inte är den samma.
Om dom sedan sedan ska figurera som ensam supportklass i ett renodlat SM är en annan fråga.

Å inte ä jag partisk förälder inte :hihi
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Swedie skrev:
2188307 Korrekt, inte i SM. Det är fint att du tänker på de små. Men jag råkar ha samma syn som Rickard Påhlsson i STCC/Veidec. Det som ska synas utåt till den större skaran (även fast man inte kan kalla den stor än), är det värsta av det värsta inom svensk Roadracing. Varken 125jr eller 250jr hör dit. De ska köras på B-tävlingar. När de efter prestation visar sig snabba, får de ta steget upp till nästa division där de får synas i SM-hägring.
Dock vetskapen bland publiken via kommentatorerna att det FINNS cup'er/tävlingar för juniorer borde vara tillräcklig uppmärksamhet.
Filip Backlund blev inte "känd" för att han körde i SM eller SO, utan det är för att han är en talang på båge. Nu är han där han är på grund av utmärkt coaching och sponsorsökande med hjälp av sin far.


Vem bestämmer steget upp i SM-statusen?
Vad ska krävas för att t ex 250SP ska få SM-status? Eller menar du att man efter sin personliga prestation måste lämna sin standardhoj och köpa en räser?

Viktigast av allt, vem kan ta beslut i frågan om att endast köra rena SM-klasser till nästa år. Och ska motarderna ingå där också?
Det blir spännande till 2007.

christer skrev:
2188311 Bullshit Swedie, tror visst att 125 jr är underhållande för en stor del av publiken, just på grund av den anledning som Bikerbitch nämner, samt att det faktiskt är täta strider även om hastigheten inte är den samma.
Om dom sedan sedan ska figurera som ensam supportklass i ett renodlat SM är en annan fråga.

Å inte ä jag partisk förälder inte :hihi

Vi får dra igång en cup för alla supporters helt enkelt. SM-klasserna får ha sitt och vi kör något helt eget.
125 junior - Roadracingens återväxt och trygghet
250SP- Kungaklassen där inte plånboken äter upp sig självt inifrån
Rookie600/1000- För alla goa människor som gillar att köra fort

Det kommer bli superkul ju!
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Bikerbitch skrev:
2188325 Vem bestämmer steget upp i SM-statusen?
Viktigast av allt, vem kan ta beslut i frågan om att endast köra rena SM-klasser till nästa år. Och ska motarderna ingå där också?
Det blir spännande till 2007.


Fortfarande SVEMO som bestämmer allt det där.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bikerbitch skrev:
2188325 Vem bestämmer steget upp i SM-statusen?
Vad ska krävas för att t ex 250SP ska få SM-status? Eller menar du att man efter sin personliga prestation måste lämna sin standardhoj och köpa en räser?

Viktigast av allt, vem kan ta beslut i frågan om att endast köra rena SM-klasser till nästa år. Och ska motarderna ingå där också?
Det blir spännande till 2007.

250SP är endast en klass till för att träna sig snabb och antingen växa ur, eller stanna kvar, enligt mig igen. Se på torkel t.ex, har skitkul och inga planer att byta klass. Tror det gäller fler personers inställning... endel har inte ambitioner att bli supersnabba. Dock Filip Backlund m.fl har det och stannade därför inte länge i 250sp.

Framtiden inom Roadracing är en klass där hojarna säljs i mc-butiker i goda volymer. Det är inte 250sp, eller 600... dock 1000. Där har vi marknaden. DET är vad som ska synas och höras och visas på TV med den bästa arrangören (stcc).

Enligt mig, ska inte motarder köra i RR-SM.

Svemo bestämmer tyvärr. Dock undrar jag om de nånsin kommer gå ut med en förarundersökning... en officiell sådan via brev med posten och betalt porto tillbaka. DÅ får de en officiell undersökning med majoritet åt det ena eller andra hållet.

Bikerbitch skrev:
2188325
Vi får dra igång en cup för alla supporters helt enkelt.

Det kommer bli superkul ju!

Japp, egen cup/b-tävling är det som ska ske nästa år hoppas jag.
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
christer skrev:
2188311 Bullshit Swedie, tror visst att 125 jr är underhållande för en stor del av publiken, just på grund av den anledning som Bikerbitch nämner, samt att det faktiskt är täta strider även om hastigheten inte är den samma.
Om dom sedan sedan ska figurera som ensam supportklass i ett renodlat SM är en annan fråga.

Å inte ä jag partisk förälder inte :hihi
Publiken vill se racing och bryr sig inte om att att 125JR är sportens framtid eller tycker att det är "gulligt" med juniorerna. Det är framför allt de som är insatta i sporten som tänker så.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
christer skrev:
2188311 Bullshit Swedie, tror visst att 125 jr är underhållande för en stor del av publiken, just på grund av den anledning som Bikerbitch nämner, samt att det faktiskt är täta strider även om hastigheten inte är den samma.
Om dom sedan sedan ska figurera som ensam supportklass i ett renodlat SM är en annan fråga.

Å inte ä jag partisk förälder inte :hihi
:) Ja, men jag är rätt 100 på att du har fel. Säkerligen kommer något mcfreak betala för att komma in för att se 250sp. Men sätter man dom mot varandra och ser vad den generella publiken skulle betala för att se... 250sp eller NSB... ja.. vilket fjun/familj/ungdom/festnylle som helst skulle välja det de anser vara det värsta och coolaste. Svaret är relativt givet i min mening...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top