John skrev:Bibeln och världen är full av förbund. Förbund mellan länder, människor och så vidare.
Till följd av förbundet kommer en följd, en konsekvens. Följden i handelsförbund blir att man exempelvis handlar billigare med varandra. Följden av äktenskap är bland annat att man har sex, enligt Bibeln "blir man ett" då.
Följden av förbundet kan inte komma innan förbundet träder i kraft, då blir det fel.
Gud accepterar inte att folk har sex före äktenskapen nu som då. Men det finns förlåtelse för den som ångrar sig och vill ha förlåtelse.
Hmm, låt se.
Du menar alltså att Adam och Eva ingick ett förbund, under äktenskapsliknande former, dock utan att vara gifta. Detta har Gud accepterat. När jag ingår ett motsvarande förbund med min sambo (kan även liknas vid det förbund stenåldersmannen ingick i sin grotta med stenålderskvinnan, innan äktenskapet var uppfunnet) är detta inte acceptabelt därför att vi i formell mening inte ingått äktenskap. Jag har svårt att förstå logiken häri.
Tydligen har någon (eventuellt Gud) någon gång ett bra tag efter mänsklighetens födelse uppfunnit äktenskapet, och därefter har det helt plötsligt blivit ett krav på ingånget äktenskap som bevis på det förbund mellan man och kvinna som uppenbarligen måste funnits långt tidigare.
Jag respekterar din uppfattning i frågan men jag har mycket svårt att förstå den, då den i mina ögon är helt befriad från stringens.