Syndigt?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
John skrev:
Bibeln och världen är full av förbund. Förbund mellan länder, människor och så vidare.
Till följd av förbundet kommer en följd, en konsekvens. Följden i handelsförbund blir att man exempelvis handlar billigare med varandra. Följden av äktenskap är bland annat att man har sex, enligt Bibeln "blir man ett" då.
Följden av förbundet kan inte komma innan förbundet träder i kraft, då blir det fel.

Gud accepterar inte att folk har sex före äktenskapen nu som då. Men det finns förlåtelse för den som ångrar sig och vill ha förlåtelse.

Hmm, låt se.
Du menar alltså att Adam och Eva ingick ett förbund, under äktenskapsliknande former, dock utan att vara gifta. Detta har Gud accepterat. När jag ingår ett motsvarande förbund med min sambo (kan även liknas vid det förbund stenåldersmannen ingick i sin grotta med stenålderskvinnan, innan äktenskapet var uppfunnet) är detta inte acceptabelt därför att vi i formell mening inte ingått äktenskap. Jag har svårt att förstå logiken häri.
Tydligen har någon (eventuellt Gud) någon gång ett bra tag efter mänsklighetens födelse uppfunnit äktenskapet, och därefter har det helt plötsligt blivit ett krav på ingånget äktenskap som bevis på det förbund mellan man och kvinna som uppenbarligen måste funnits långt tidigare.
Jag respekterar din uppfattning i frågan men jag har mycket svårt att förstå den, då den i mina ögon är helt befriad från stringens.

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade en gammal FZ600, drömmer om en monster när barnen är lite större.
Re: Re: Syndigt?

John skrev:

Synd är att missa målet. Missar målet gör man när man inte är med Gud.

Hmm... Detta förklarar min ringa framgång i bollsporter...
(Är ateist och har aldrig varit med gud) :)

Delar förövrigt Tingelings åsikt ovanför. :fakta

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
John skrev:
Hejhej, väntade på dig. Välkommen till diskussionen. :hej

Sex är skönt, härlig upplevelse, härligt, blabla osv. Men fel om det inte är inom äktenskapet. Enligt Bibeln, enligt mig.

Tycker man inte det, då finns det ingen anledning för dig att be om förlåtelse, eftersom du inte ångrar det.

Anledningen till att man bör leva efter dom reglerna som Gud hittade på för så väldigt många år sen är för att dom är giltiga och aktuella ännu mer idag än då.

Tack! Försökte hålla mej undan eftersom vad vi än skriver till
varandra så har vi helt enkelt olika åsikter som inte går att ändra på *S*

Vi ser juh hur bra äktenskap funderar nuförtiden :rolleyes:

Rätt sorgligt om man tänker efter....ska man verkligen behöva ett
papper på att man älskar varandra?

Kan inte alls hålla med att man först måste va gift för att ha sex.

Sex é en viktig grej i ett förhållande...kanske låter väldigt fel men
att prova på innan man förbinder sig kan juh va bra...

Sex é inte allt...men en rätt stor grej som sagt var!

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
I förbundet äktenskap är det 3 parter. Man, kvinna och Gud. Det är äktenskap. I samboförbund skippar man Gud, där är skillnaden.

Eva och Adam var bland de första människorna på jorden, så äktenskapet var uppfunnet innan stenåldersmannen o kvinnan bodde sambo.

Ankan skrev:
Hmm, låt se.
Du menar alltså att Adam och Eva ingick ett förbund, under äktenskapsliknande former, dock utan att vara gifta. Detta har Gud accepterat. När jag ingår ett motsvarande förbund med min sambo (kan även liknas vid det förbund stenåldersmannen ingick i sin grotta med stenålderskvinnan, innan äktenskapet var uppfunnet) är detta inte acceptabelt därför att vi i formell mening inte ingått äktenskap. Jag har svårt att förstå logiken häri.
Tydligen har någon (eventuellt Gud) någon gång ett bra tag efter mänsklighetens födelse uppfunnit äktenskapet, och därefter har det helt plötsligt blivit ett krav på ingånget äktenskap som bevis på det förbund mellan man och kvinna som uppenbarligen måste funnits långt tidigare.
Jag respekterar din uppfattning i frågan men jag har mycket svårt att förstå den, då den i mina ögon är helt befriad från stringens.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
John skrev:
I förbundet äktenskap är det 3 parter. Man, kvinna och Gud. Det är äktenskap. I samboförbund skippar man Gud, där är skillnaden.

Eva och Adam var bland de första människorna på jorden, så äktenskapet var uppfunnet innan stenåldersmannen o kvinnan bodde sambo.

Törs man vara så provokativ, att man frågar hur du ställer Dig till äktenskap mellan homosexuella?

Edit: kan inte stava.

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Ankan skrev:
Törs man vara så provokativ, att man frågar hur du ställer Dig till äktenskap mellan homosexuella?

Edit: kan inte stava.

Jodå, det tordes du. :)
Äktenskap mellan homosexuella är inga problem.
Men äktenskap mellan två av samma kön anser jag inte kunna finnas, i u med att äktenskapet är skapat för kvinnan och mannen.

edit: Det jag menade med att äktenskap mellan homosexuella inte var några problem var att en homosexuell kvinna kan gifta sig med en homosexuell man.... :rolleyes:

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
John skrev:
Jodå, det tordes du. :)
Äktenskap mellan homosexuella är inga problem.
Men äktenskap mellan två av samma kön anser jag inte kunna finnas, i u med att äktenskapet är skapat för kvinnan och mannen.

Varför ska nu inte de homosexuella kunna gifta sig om de älskar varandra?! :mad:

Varför skulle en homosexuell kvinna vilja gifta sig med en homosexuell man? :confused:

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Bibeln är full av ljug och sagor för stora och små barn...

Min åsikt

/Per - Fullständig ateist!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
John skrev:
1. Sex är skönt, härlig upplevelse, härligt, blabla osv.

2. dom reglerna som Gud hittade på för så väldigt många år sen
1. Vad fan vet du om det?

2. Vad fan vet du om det?

Du löser dina sexuella hämningar bättre tillsammans med en psykolog än genom att prata skit om saker du inte vet något om.

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Bingo skrev:
1. Vad fan vet du om det?

2. Vad fan vet du om det?

Du löser dina sexuella hämningar bättre tillsammans med en psykolog än genom att prata skit om saker du inte vet något om.

Det verkar ju snarare som att du inte vet speciellt mycket, eftersom du lägger energin på att snacka skit om andra istället för att överbevisa mig.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Bingo passar på att svära lite, för att understryka hur arg han är. Sen när är John nån man måste svära åt/över?

Dumt. Upp en (eller flera) nivå(er) med argumentationen, annars får jag stänga tråden och vad ska ni då ägna er eftermiddag åt? Jobba?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
John skrev:
Det verkar ju snarare som att du inte vet speciellt mycket, eftersom du lägger energin på att snacka skit om andra istället för att överbevisa mig.
Slingra dig inte. Vad VET du om hur det är att ha sex?

Det andra är dina värderingar och hur otroligt löjeväckande de än är så får du gärna ha dem.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mattias skrev:
1. Bingo passar på att svära lite, för att understryka hur arg han är. Sen när är John nån man måste svära åt/över?

Dumt. Upp en (eller flera) nivå(er) med argumentationen, annars får jag stänga tråden och vad ska ni då ägna er eftermiddag åt? 2. Jobba?
1. Ja men förlåt då för fan. Sen när är John nån man inte får svära åt?

2. Jobba!? Är du *** i huvudet?

:hej :hej :hej

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Min tanke när jag startade den här tråden var inte att det skulle
spåra ur till att bli en sex-före-äktenskapet-rätt-eller-fel-tråd.

Meningen var att få er att fundera över våra vardagliga värderingar.
Varför t ex en riktigt grov dildo är pinsam medans en
blodig krigsfilm är accepterad underhållning?

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Bingo skrev:

Det andra är dina värderingar och hur otroligt löjeväckande de än är så får du gärna ha dem.

Jag kan ju fråga dig såhär dådå. Eftersom du inte säger att du har en bil, vad VET du om hur det är att köra bil? Va? Va? Va?

Jag tänker inte svara på frågor på ett öppet forum som hör till mitt närmaste privatliv. Skicka pm om du vill veta snuskiga detaljer.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bingo skrev:

Din nedlåtande attityd mot John är löjeväckande. Fast den får du också ha.

Johsn åsikter om homosexuella är gammalmodiga och inget för mig men han är ju fri att ha dem.

Last edited:

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Fredrich skrev:
Min tanke när jag startade den här tråden var inte att det skulle
spåra ur till att bli en sex-före-äktenskapet-rätt-eller-fel-tråd.

Meningen var att få er att fundera över våra vardagliga värderingar.
Varför t ex en riktigt grov dildo är pinsam medans en
blodig krigsfilm är accepterad underhållning?

Hm. Men tråden går i sporthojsanda. Spåra ur eller dö. :bow

Faktiskt, jag kunde inte tänka mig att du hade en sådan fundering i åtanke. Vad alldeles för inställ på Bibel-fight.. :rodnar
;-)

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Goodstuff skrev:
Johns åsikter om homosexuella är gammalmodiga och inget för mig men han är ju fri att ha dem.

Nja, mina åsikter om homosexuella är inte så gammelmodiga. Jag känner åtminståne en homosexuell person, och hon är riktigt trevlig.
Men min syn på sexuell samlevnad kan jag godta att ni kalla för gammalmodig.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Jag och John har som nog andra vet innan väldigt olika åsikter om
religioner och jag skulle aldrig hålla med John i nått han säger i en
sån diskussion *S*

MEN bara för att vi har olika åsikter så tycker jag det inte é försvarsbart
att hoppa på John....så Bingo va litta väl taskig där faktiskt.

Okej att John kanske inte har haft sex och vet hur skönt det är ;)
men jag tycker att det é starkt av han att vänta till äktenskapet :tummenupp

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade en gammal FZ600, drömmer om en monster när barnen är lite större.
För att citera Gardell: "Gud är en stor svart lesbisk kvinna" :fakta :D :bow

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...