Syndigt?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
John skrev:
Nja, mina åsikter om homosexuella är inte så gammelmodiga. Jag känner åtminståne en homosexuell person, och hon är riktigt trevlig.
Men min syn på sexuell samlevnad kan jag godta att ni kalla för gammalmodig.

OK. Fair enough.

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
John skrev:
...
Sex är skönt, härlig upplevelse, härligt, blabla osv. Men fel om det inte är inom äktenskapet. Enligt Bibeln, enligt mig.
....

Var lite inne på Bingos (som jag först trodde var fd Bingo UPA men som verkar lite för onyanserad för att kunna vara det) linje och undrade hur John kan vetat att det är skönt, härligt blabla...

Nu när jag läser det igen ser jag ju att det är mening två ovan som är (bla) enligt John, då förstår jag. Vidare läser jag att John, förståeligt nog, inte gärna diskuterar sitt närmaste privatliv på ett öppet forum så denna post har redan stupit på två punkter, men jag postar ändå. Jag måste tydligen tänka högt ibland för att fatta... :rolleyes:

Stå på dig John, det är inte omöjligt att 6 är väl värt att vänta på! :hej

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
John skrev:
I förbundet äktenskap är det 3 parter. Man, kvinna och Gud. Det är äktenskap. I samboförbund skippar man Gud, där är skillnaden.

Eva och Adam var bland de första människorna på jorden, så äktenskapet var uppfunnet innan stenåldersmannen o kvinnan bodde sambo.

Äktenskapet kan vara du, din fru, samt den lokale S-politikern. Hur ställer du dig till det?
Lever man fortfarande i synd eller har man fått ett giltigt "körkort" då?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zigge skrev:
...som jag först trodde var fd Bingo UPA men som verkar lite för onyanserad för att kunna vara det...
Inget är för onyanserat för mig - jo, jag är fd Bingo UPA, dåren. :rock

Nu skall jag inte lägga mig i er diskussion med en gymnasiepojke med religiösa grubblerier om huruvida sex före äktenskapet är ok eller inte och om gymnasiepojken har rätt i sitt påstående att det är guds vilja. :D

Edit: betänk det faktum att ni sittter och diskuterar sådana frågor med en skolgosse. Ja, ni som är vuxna alltså. :skrämd :D

Edit II: nu börjar jag känna mig lite elak. Och jag känner elakheten stiga inom mig. Snälla Mattias, ge mig en varning så jag sansar mig. :tummenupp

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bingo skrev:
Inget är för onyanserat för mig - jo, jag är fd Bingo UPA, dåren. :rock

Nu skall jag inte lägga mig i er diskussion med en gymnasiepojke med religiösa grubblerier om huruvida sex före äktenskapet är ok eller inte och om gymnasiepojken har rätt i sitt påstående att det är guds vilja. :D

Edit: betänk det faktum att ni sittter och diskuterar sådana frågor med en skolgosse. Ja, ni som är vuxna alltså. :skrämd :D

Vad har Johns ålder med det hela att göra, eller hans studerande? Fattar ärligt inte, fast det kanske beror på att du är ironisk. Jag är kass på det.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Goodstuff skrev:
Fattar ärligt inte, fast det kanske beror på att du är ironisk.
Nej, jag är inte ironisk. Det är bara du som gör det svårt för dig. :hej

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Religionsfrihet är bra, människor ska få bilda sin egen uppfattning och själva välja vad de tror på.

Jag tycker dock att kopplingen mellan religion och fanatism, intoleras och krig ligger nära till hands.
Bibeln är en bra saga, som av någon märklig anledning har varit ett bra redskap för att kontrollera människor.
Följ Guds budord och du kommer till himlen, bryt mot dem och du kommer brinna i helvetet.
Jag föredrar nog att tänka på egen hand, förresten sitter det inga änglar på molnen. :rolleyes:

/A

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Skärp dig nu, Bingo. En miljon prickar till dig.

För övrigt GILLAR jag John. Han är min kompis.

Clansman

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hojlös för tillfället
Är jag förtappad om jag hävdar att vi precis som djuren har sex bara för att det är inprogrammerat i våra gener? Visst kan man avhålla sig från sex, men det är inte naturligt och inte i enlighet med vad vi egentligen vill. Sex handlar i grunden bara om naturens sätt att säkerställa vår överlevnad och fortplantning. Att människan försöker se sig som "in control" över sitt sexliv och även (som det synes andras) är bara ett sätt att fly tanken att allt skulle vara kontrollerat av generna..

:öl

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mattias skrev:
Skärp dig nu, Bingo. En miljon prickar till dig.

För övrigt GILLAR jag John. Han är min kompis.
Ok, jag skärper mig.

Tack Mattias, nu känns det mycket bättre. :D

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Clansman skrev:
Är jag förtappad om jag hävdar att vi precis som djuren har sex bara för att det är inprogrammerat i våra gener?
Ja, sannolikt är du förtappad och kommer att brinna i Gehennas svavelbrunnar i evighet. Men om du känner skuld så kanske du slipper. För skuld är vad det handlar om. Det är hårdvalutan i smiskar- och andra sekter. :hej

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Skuld har man bara om man känner sig skyldig men inte våga be om ursäkt.
Ber man om ursäkt lättar i alla fall mina skuldkänslor, och det byts om till glädje.

/S. kolpojken

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Rundningsmärke skrev:
Religionsfrihet är bra, människor ska få bilda sin egen uppfattning och själva välja vad de tror på.

Jag tycker dock att kopplingen mellan religion och fanatism, intoleras och krig ligger nära till hands.
Bibeln är en bra saga, som av någon märklig anledning har varit ett bra redskap för att kontrollera människor.
Följ Guds budord och du kommer till himlen, bryt mot dem och du kommer brinna i helvetet.
Jag föredrar nog att tänka på egen hand, förresten sitter det inga änglar på molnen. :rolleyes:
/A
Min egna åsikt vad gäller bibeln är att
den har blivit totalt feltolkad om och om igen.

Man måste förmodligen sätta sig in i hur det var på den
tiden då skrifterna skrevs och hur man skulle kunna
uppleva dessa händelser idag.
Svårt, men nödvändigt om man inte skall snurra runt
bland alla dessa "Du skall INTE... det är FÖRBJUDET att...
Ve den som... bla bla bla..."

Och detta snack om helvetet! Det FINNS inget brinnande
helvete, det närmaste vi kommer är våra egna liv.
Helvetet skapades av maktgiriga präster som utnyttjade
människors fruktan för Gud för att skaffa sig större
inflytande.

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
John skrev:
Skuld har man bara om man känner sig skyldig men inte våga be om ursäkt.
Ber man om ursäkt lättar i alla fall mina skuldkänslor, och det byts om till glädje.
Word!
Ett tungt samvete kommer aldrig att föra någon framåt,
det får bara personen att straffa sig själv genom att han
eller hon bara samlar mer och mer tyngd att bära på.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Fredrich skrev:
Är det någon mer än jag som tycker kristna synen på
vad som är "syndigt" är väldigt motsägelsefull?

Exempel: Sex och krig.

Sex är perverst och smutsigt. Men trots allt så skulle var
och en av oss som läser det här inte funnits om inte våra
föräldrar inte hade haft åtminstone ETT nummer ihop.

Att ha sex är det vackraste som finns
- det är ju starten till nytt liv. Hur kan det vara smutsigt?

Krig är å andra sidan makt, politik och i mångas ögon
något som är nödvändigt lite då och då.
Vi ser det på nyheterna varje dag och höjer knappt på ögonbrynen för det.

Men vad är det vi ser egentligen?
Död och förtvivlan, spruckna drömma och det närmaste
vi någonsin kommer att komma ett helvete.

Ändå skulle det bli mycket pinsamma blickar om
nyhetssändningen plötsligt skulle växla till av
höjdpunkts-scenerna i en av Roccos rullar.

Varför inte detsamma när vi ser krig på tv'n?

Dom kristna prästerna har i århundraden förvridit bibeln
och alla förklaringar på vad begreppet "synd" egentligen
är. I dom flesta fallen för att skaffa sig makt över människor...

Vilket egentligen inte är något mindre än en av dom
största synder man kan begå:
Fängsla människor i deras tankar och hindra dem från
att uppfylla sina drömmar.

Dagens präster är bättre än dom som fanns för
tvåhundra år sedan, men var på din vakt.
Tänk efter, vad är egentligen synd och vad är det inte?

Farsan var präst innan pensionering & jag måste ärligt fråga var du fått ovan belägg ifrån. Känner inte igen något av det du beskriver, ge gärna referensen till ditt underlag så att det blir trovärdigt. Är t.ex. nyfiken på att få veta var det står att kristna påstår att sex är perverst. Kan f.ö. även intyga att jag inte behövt vara på min vakt när det gäller farsan. Han har mig veterligen inte haft något maktbegär. I övrigt trodde jag detta forum var befriat från politiska & religiösa åsikter, detta iaf enligt moderatorerna. Just ja, passa på & släng lite skit över mig nu då jag bekännt vad farsan sysslade med, jag har efter alla år hunnit vänja mig med det mesta.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag kan inte bestämma vad folk ska tycka... Vissa retar sig extramycket på politik, andra på religion.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...