Tänkte framföra lite åsikter på SMC möte, skriv vad ni tycker o tänker

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag ska på ett möte i slutet av november som SMC har. Blev inbjuden dit för att föra fram åsikterna som ni på forumet har då dom läste den tidigare tråden som handlade om samarbete med polisen [http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=97782&page=1&pp=20]

Finns det fler bra åsikter som är värda att föras fram på ett sånt här möte ?
Allmänt om motorcyklar, allt grus på vägen, samarbete med polisen, bygga bana etc etc etc. Helt enkelt, vad tycker ni man kan göra för att förbättra för oss motorcyklister med allt vad det innebär?
Jag skriver ner eller skriver ut sidorna och tar med på mötet så får vi se vad det blir av det.

Ta chansen!
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nu hänger jag inte med. Är det ett SMC-möte om hur "vi" ska samarbeta med polisen eller?
Eller är det ett möte med enbart folk från SMC där ni ska tala om alla uttjatade ämnen som bana i Stockholmsområdet, olyckor med unga sporthojsförare och andra eko-åsikter?

Om det handlar om polisen så sa jag vad jag tyckte i förra tråden, polisen ska göra sitt jobb och inte hålla på att flumma med att "bygga broar" eller annat gäng-trams.
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Bikerbitch skrev:
Jag skriver ner eller skriver ut sidorna och tar med på mötet så får vi se vad det blir av det.

Ta chansen!

Du kan ta med dig att jag kraftigt ifrågasätter hur man kan ha en person i styrelsen som på eget bevåg skickar mail undertecknat som företrädare för SMC till myndighetspersoner med rent trams och åsikter och uttalanden som är på dagisnivå och som jag har svårt att tänka mig skulle få gehör på ett styrelsemöte.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Om vi gör som alltid har gjort så kommer vi att få samma resultat som vi alltid har fått. :rolleyes:
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Är det det ett speciellt inbokat möte eller är det det årliga länsmötet för SMC Stockholm ? Vem på SMC ska du träffa ?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
CHROLO skrev:
Om vi gör som alltid har gjort så kommer vi att få samma resultat som vi alltid har fått. :rolleyes:
Komma med konkreta förslag är svårt, att poppa in i trådar, kvida kryptiskt och sedan poppa ut är lätt.

Varför inte tala ur skägget i både denna och den förra tråden ? Ser du några områden med samarbetspotential så kan du väl tipsa om dem ? Just nu bekräftar du i mina ögon bara allmänhetens fördomar om din yrkeskårs dryghet och överlägsenhet. Du brukar inte vara sådan.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
CHROLO skrev:
Om vi gör som alltid har gjort så kommer vi att få samma resultat som vi alltid har fått. :rolleyes:

Jaha, och vilket resultat är det då?
Vill du bygga broar med oss grova kriminella och ägna din arbetstid åt något annat än att lösa brott/sätta fast förövare?
Jag har inte något emot att få lite lösa tyglar när man blir stannad men det vore väl tjänstefel antar jag.
Brottsförebyggande kan ni väl få pyssla med men herregud, här finns hojåkare som ligger betydligt över snittet i kunskap, vidareutbildar sig friviligt och kör för att det är kul.
Fel publik för föreläsningar hävdar jag.

Ge mig några konkreta tips som gubbarna på SMC har så jag kan dissa dom.
Jag kan med en gång säga om polisen har nån handlingsplan för att få ner fortkörningarna så är den nog dålig. Motbevisa mig om du kan.
 

Dr.Bike

Guest
Ring Carolina Riedel

Hon har dragit en lans många gånger i dessa sammanhang, men oxå stångat sig blodig mot väderkvarnarna.

Jag säger inte att man ska ge upp, men hallå, förvisso urholkar droppen stenen, men jag vill att nåt händer under MITT liv.
Dessvärre har jag varit med "för många varv i karusellen" och är luttrad.
Skönt att se din ungdomliga entusiasm, och det är den enda vägen - så stå på!!

Ok, det vanliga då:

Motorbana i mälardalen. (blir nog en i Enköping snart)

Fler "rörken". Se till att ALLA smc-org i landet tar till sig detta underbara alternativ till skolning i mcism samt oxå tillfälle att blåsa av lite ånga.

Fråga hur man kommer åt de hojåkare som inte använder vare sig hjälm eller säkerhetsutrusning och kör faan i innerstan, istället för att det alltid skall kommas med förnumstliga propåer för oss "redan frälsta" via just smctidningen, den läses ju för f-n inte av idioterna. (i klartext: nya vägar och metoder måste utarbetas. SMC har somnat lite, det såg bra ut ett tag, men det är ff "säker cykel-mentalitet" a´la 70-tal när man fick visa upp trampcykeln för ortens polis en dag i skolan) Såna saftkalasmetoder når som sagt bara redan frälsta.
Det är lika löjligt som alla nykterhetskampanjer som alltid ger svenne dåligt samvete, och ALDRIG når adressaten.... fullblodsalkisen.

Säg till att vi vill ha mer artiklar av Petra Holmlund! Hon väver in tankar och känslor i sina artiklar, inte bara torra fakta som vissa andra som inte vågar komma med kritik. Fränt!
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Dr. Bike:
På vilket sätt menar du att polisen ska fixa en bana åt hojåkare?
Är det verkligen snutens jobb?
Men jag tycker du är spot on med jämförelsen med alkisen.
 

Dr.Bike

Guest
Nej nej *skratt* jag tycker givetvis inte att polisen ska fixa bana, utan mina tankar är bara ett flöde av saker man funderar på.

SMC munhuggs ju med alla berörda myndigheter, så jag överlåter med varm hand åt dem att sortera in frågorna i rätt fack :hihi
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Dr.Bike skrev:
Fler "rörken". Se till att ALLA smc-org i landet tar till sig detta underbara alternativ till skolning i mcism samt oxå tillfälle att blåsa av lite ånga.
Helt rätt. Jag har börjat hamra så lätt på SMC Skåne om detta koncept och ska ta upp det på klubbkonferensen i november. Småskalig, enkel och billig bankörning für alle ska vi ha.

Victor skrev:
Dr. Bike:
På vilket sätt menar du att polisen ska fixa en bana åt hojåkare?
Är det verkligen snutens jobb?
Men jag tycker du är spot on med jämförelsen med alkisen.
Faktum är att det var Polisen som slutgiltigt övertygade Malmö Stadsfullmäktige om att de skulle pytsa in mark och pengar till Meca Raceway. Problemet med illegal streetracing i princip borta nu. Polisen ska inte jobba med detta ensamt, men om man kan påvisa att det handlar om brottsförebyggande åtgärder så faller det inom deras verksamhetsområde.
 
Last edited:

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
En motor bana i E-tuna skulle ju inte sitta fel :tummenupp

Ansvars fråga om grusiga vägar, dvs OM (när) vv skiter i att fixa bort sand och grus. Vem är ansvarig och vem betalar trasig hoj förutsatt att det ej är uppmärkt. Som jag förstått så bär vv ansvar för att grus försvinner och/eller varning om grus finns. Om de nu ej fullföljer sitt ansvar tycker jag inte att de ska gå fria, det ska heller inte behöva till en lång process för att få hojen på verkstad. Utan en ansvarig som man kan ringa till som besiktar vägen vid olyckstillfället och som godkänner att hojen lämnas in direkt.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
RedBaron skrev:
Komma med konkreta förslag är svårt, att poppa in i trådar, kvida kryptiskt och sedan poppa ut är lätt.

Varför inte tala ur skägget i både denna och den förra tråden ? Ser du några områden med samarbetspotential så kan du väl tipsa om dem ? Just nu bekräftar du i mina ögon bara allmänhetens fördomar om din yrkeskårs dryghet och överlägsenhet. Du brukar inte vara sådan.

Det finns de härinne som har konkreta förslag på saker de vill göra, nya metoder för att nå nya resultat. Jag syftar naturligtvis i detta fall på trådstartaren. Varför är detta så suspekt? Jag är personligen inte i den positionen i det verk där jag jobbar att jag har möjlighet att påverka arbetsmetoder i någon större utsträckning, men jag tycker att det låter lockande med nya sätt att samarbeta. Det gemensamma målet är ju att färre knuttar ska dö i trafiken.
Dina fördomar om min yrkeskår rår jag knappast på, men det är kanske bra om du inte uppfattar mig som sådan.

Till och från avhandlas problemet med brist på motorbana på forumet. Naturligtvis håller jag med om att bristen är stor.Min personliga uppfattning är att en sådan bana skulle kunna reducera olyckstalen. Initiativet att driva frågan ligger dock inte på polisen som organisation även om tanken ligger många poliser varmt om hjärtat. I det fall planer på en bana kan realiseras så räkna med att positiva krafter inom polisen kommer att verka för att det ska gå i mål.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Victor skrev:
Jaha, och vilket resultat är det då?
Vill du bygga broar med oss grova kriminella och ägna din arbetstid åt något annat än att lösa brott/sätta fast förövare?
Jag har inte något emot att få lite lösa tyglar när man blir stannad men det vore väl tjänstefel antar jag.
Brottsförebyggande kan ni väl få pyssla med men herregud, här finns hojåkare som ligger betydligt över snittet i kunskap, vidareutbildar sig friviligt och kör för att det är kul.
Fel publik för föreläsningar hävdar jag.

Ge mig några konkreta tips som gubbarna på SMC har så jag kan dissa dom.
Jag kan med en gång säga om polisen har nån handlingsplan för att få ner fortkörningarna så är den nog dålig. Motbevisa mig om du kan.

Jag ser inte mc-kollektivet (om det nu finns något sådant) som grovt kriminellt. Jag räknar mig själv dit. Även om det nu var så att knuttarna var busar så spelar det mindre roll. Målet är ju att färre ska dödas eller alvarligt skadas.
Vad som anses vara mitt jobb styrs av politiska beslut, det vet du säkert.
Jag är lite osäker på vad du menar med lösare tyglar. Det är inte tjänstefel med rapporteftergift.

Jag håller med om att effekten av "brottsförebyggande" arbete säkerligen skulle vara större om den kunde riktas till dem som inte redan är frälsta.

Vad SMC pysslar med kan du läsa om på deras hemsida.

Polisens "handlingsplan" har ju vad jag vet sett likadan ut sedan 1965 - repressiva metoder.
Jag tycker att det vore klädsamt att försöka hitta andra metoder att använda i kombination med de gamla. Idén väcker mer motstånd härinne än hos mina arbetskamrater. Det tycker jag faktiskt är uppseendeväckande.

Jag är inte intresserad av att försöka motbevisa någon. Du har rätt till din uppfattning.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
CHROLO skrev:
Det finns de härinne som har konkreta förslag på saker de vill göra, nya metoder för att nå nya resultat. Jag syftar naturligtvis i detta fall på trådstartaren. Varför är detta så suspekt? Jag är personligen inte i den positionen i det verk där jag jobbar att jag har möjlighet att påverka arbetsmetoder i någon större utsträckning, men jag tycker att det låter lockande med nya sätt att samarbeta. Det gemensamma målet är ju att färre knuttar ska dö i trafiken.
Dina fördomar om min yrkeskår rår jag knappast på, men det är kanske bra om du inte uppfattar mig som sådan.

Till och från avhandlas problemet med brist på motorbana på forumet. Naturligtvis håller jag med om att bristen är stor.Min personliga uppfattning är att en sådan bana skulle kunna reducera olyckstalen. Initiativet att driva frågan ligger dock inte på polisen som organisation även om tanken ligger många poliser varmt om hjärtat. I det fall planer på en bana kan realiseras så räkna med att positiva krafter inom polisen kommer att verka för att det ska gå i mål.
Eftersom du hoppar in i denna och förra tråden med en enstaka ironisering så kändes som om du hade några outtalade tankar om samarbete. Nu vet jag.

Sedan stod det allmänhetens fördomar, inte mina. Jag blir stoppad och kollad så pass ofta att jag inte har några fördomar, jag har förstahandsintryck att grunda mina uppfattningar om :tummenupp

Notera gärna att jag skrivit positivt om Polisen några inlägg upp med ungefär samma resonemang som du har, hjälpa till om det ger effekt, men inte driva.
 

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Götlaborg
Hoj
Ras
Placera ut skyltar vid "asfalts grus" hade varit bra.
Alltför ofta finns där ingen skylt som vanar för fara.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
CHROLO skrev:
Polisens "handlingsplan" har ju vad jag vet sett likadan ut sedan 1965 - repressiva metoder.
Jag tycker att det vore klädsamt att försöka hitta andra metoder att använda i kombination med de gamla. Idén väcker mer motstånd härinne än hos mina arbetskamrater. Det tycker jag faktiskt är uppseendeväckande.

Jag är inte intresserad av att försöka motbevisa någon. Du har rätt till din uppfattning.

Jag visste inte att det kallades rapporteftergift, är det nått man kan be snällt om varje gång?
Hur som helst så väcker det nog inte så mycket motstånd här, det är jag och nån till som är skeptiska. Stora massa håller nog med men har inga ideer. Och när jag läser förra tråden så var det ingen där heller som kunde komma på vad polis/hojåkare sammarbeta om.
Undantaget var Långa Farbron som förklarade hur det gick till i GBG. Där är polisen "snällare" och låter folk hållas verkar det som.
Och när det är en sån otrolig brist på saker som ska sammarbetas med, i vilken ände ska det börjas?
Jag skulle gärna se att polisen spärrade av typ Bogesundsvägen och agerade funktionärer en söndag så man fick tävla där. Men det är inte ett seriöst förslag och det är verkligen inte något som skulle minska olyckorna.
Jag kanske använde fel ord när jag sa att du skulle motbevisa mig.
Du kan ju försöka övertyga mig istället, det är så man för en diskussion.
 

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Dalby
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Förslag till SMC

Jag har inte varit medlem i SMC särskilt länge men tycker att det verkar vara en bra organisation. Det jag skulle vilja läsa i dersa tidning, kanske dom redan har haft ett reportage om, är en intervju med MC-poliser. Det vore skoj, tycker jag, att läsa hur de vill bli bemötta i trafik, exemeplvis när jag vinkar får jag endast en konstig min tillbaka.

Att få gammla flygplatser att öppnas för allmänheten så att MC-folk kan stunta och busa låter jätteskoj. Men det blir nog mer bus i trafiken till följd av att fler lär sig köra på bakhjul och så vidare. Kanske mindre olyckor i trafik då de mindre talangfulla kraschar på dessa områden.

Fler bandagar kanske kan ge en positiv effekt, om brister i kurvtagning bromsning tas upp direkt och på rätt sätt. Att SMC utbildar instruktörer upplever jag absolut nödvändigt för detta och önskar att SMC fortsätter i samma spår.

En ökad sattsning på att "MC-säkra" svenska vägräcken och vägar, såsom togs upp i en av SMCs senaste tidsskrifter, är önskvärt.

Frågan, hurvida klass 7 hojar inte ska få köras av de som är under 25, och har flerårig körvana. Jag är själv inte sådär hundra på klass indelningarna. Men det låter som en bra tankegång. Jag körde själv 100+hk när jag hade A-begränsad, vågade knapt dra fullt på gasrullen ens vid laglig acceleration. Kör numera med 48hk och har insett att effekten inte är allt. Så det verkar som en bra tankegång. Men gränsen anser jag borde vara vid de maskiner som har vikt/effekt 1:1 ungefär. Att 100hk på 200kg är okej typ men inte 200hk på 200kg.

vänligen Balthazar
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top