Tänkte framföra lite åsikter på SMC möte, skriv vad ni tycker o tänker

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Galne Dansken skrev:
Mötet är troligen i en Grupp som bl.a har körd denne kampagn Dvs; Bilprovningen, NTF, Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund, Rikspolisstyrelsen, Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund, SMC Stockholm, Rapido MCK, Sveriges Trafikskolors Riksförbund, Trygg Hansa, Vägverket.

Kampagnen var på initiativ av SMC Stockholms, men - enligt mit private tycke - kom den inte ordentligt ut till målgruppen. En sån kampagne sku hålles på f. ex. Brostugan :va vart folket finns...

BB - det är jättebra att Du tar tag :tummenupp



Den med Th, SMC osv var jag med på en del möten. Men hoppa av. Det var mycket prat men ingen verkstad och kändes som sporthojar åter fick skit.Samt att jag var höggravid. Många hade inte förståelse för dom som körde snabbt och lekte på vägarna, att man ville nå ut till dom var inte grjen för dom. Men det fanns en del som var alerta. Bland annat en trevlig polisman som såg vad som faktiskt händer ute på vägar. Inget skitsnack från hans sida, han var rak på sak.

Här är sedan lite till BB som kanske kan vara något

-Jobba på säkrare vajerräcken

-Försäkringsbolagen hur olika dom agerar för bankörning och att det inte än finns någon lag som säger vad som gäller att bolagen får eller inte får göra med trafikdelen

-SMC kan visa sig mer aktiva ute bland sporthoja och ta bort "mesigheten" Det finns lite kvar fortfarande av "gubbklubben" där. Visst ska den vara för alla men vill man ha in sporthojsförarna så måste man förnya sig, hänga med i tiden.

-Bearbeta vv ang deras lagningar med grusasfalt (vet inte vad det heter) hål i vägarna. Grus på vägarna. Inte skyltat för halka osv

-Bearbeta f-bolagen så man får köra bana. När ska dom inse att redan nu har det börjat minska med olyckor och fler och fler "köra av" sig på bana. Det är en hög sving med folk som tagit licens. Det kommer av att dom kört bana, kommer bort från vägarna. Kan dom inte se det som ett plus.

-Se på några som fanns på gatan och körde som "svin" nu idag kör dom inte på gatan utan tillhör Sveriges bästa stuntförare.

-Utnyttjas alla små rabatter som SMC har till sina medlemmar åt alla håll och kanter? kan man iante försöka lägga ner mer arbeta på något mer rejält en massa små rabatter här och där.

-Hur tror SMC att dom ska kunna fånga in Pelle som just köpt sin R1a -05 och är 23 år. Han älskar åka fort, skiter i riskerna, skenförsäkrar då ha bor hemma än och pluggar, dra från snuten är kul och han leker gärna på vägarna.
Samt Sven som fyller 55 och gått i förtidspension, han fick körkortet för många herrans år sedan. Inte kört sedan han var 21. Nu köper han en tung glidare, lever livet. Tar frugan med bakpå och barnbarnen i bland. Hjälm på sin höjd, men kläder med skydd behöver inte han. Han åker då och då, njuter av livet. Kommer inte ihåg eller har aldrig lärt sig motstyrning osv. Hur ska SMC göra för nå ut till dessa tex. Det bör man fundera på. Båda kan vara lika farliga i trafiken.

-Aktivt få ut så andra förstår att det är inte bara en liten kostnad på 130 000 kr om Pelle går omkull och får ut en ny hoj. För han fick åka ambulanshelikopter med, fått viss % invaliditet och får resten av sitt liv en summa på banken varje månad för det. Hans vurpa kan alltså kosta flera miljoner. Men allt han betalat in i försökring för hojen är 5000 kr då mamma stod som försäkringstagare och hann åkte bara ett halvår innan olyckan hände. Men fick en ny hoj, kan åka hoj igen och får alltså pengar varje månad. Det skall alltså alla andras försäkringskostander täcka.

-SMC har många bra möten och träffar, kanske dags att satsa lite mer på just en för sporthojar som inte kommer på dom som är idag. Det känns som dom som fångar in sporthojsförarna är dom som inser att SMC inte fångar dom och fixar egna träffar, bankörningar osv.

-SMC bör bli mer moderna eller välja vilken grupp åkare dom vill rikta in sig på.

Bla bla bla, det blev en del. Kanske en del vettigt oh en del inte. Händerna fick skriva fritt.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Tankar runt SMC verksamhet.

Jag är en normal 30-årig man som kör en såkallad supersporthoj. Efter att ha tagit körkortet på senare dagar och skaffat nuvarande motorcykel som första hoj, så har jag hunnit ganska långt in i MC-världen.

Något som dock varit en återkommande del i MC-körningen har varit bankörning av olika slag. Denna kan ha varit dels i SMC´s regi, men även genom både fristående aktörer och genom märkesklubbar med SMC anslutning.

Jag är övertygad om att bankörning med rätt instruktion ger inverkan inte bara på körskickligheten hos förare, utan även hjälper till med kunskap och ökad förståelse til att dylik körning inte hör hemma på almmän landsväg.

I skrivande dag har jag aktivt kört på bana 10-15 gånger per år under de senaste 4 åren. Under denna tid har min egen ökade körskicklighet räddat mig ett flertal gånger ur paniksituationer som jag förmodligen inte klarat annars.

Då det idag inte finns begränsningar för en ex. 22-årig förare vad gäller effekten på motorcykeln man köper, så ligger svaret för sänkt olycksstatistik på utbildning. Här har SMC en möjlighet att spela en avgörande roll. Delvis har processen redan startat genom samarbete med CSS.

Något som dock är anmärkningsvärt är att jag inte träffat en enda funktionär på något MC-möte, bankörning, träff utanför de som SMC själva håller i. tillochmed motormännen syns mer ute på bilträffar av olika slag.

Så två konkreta förslag
-Öka möjligheterna för praktisk vidareutbildning för förare som redan tagit eller fått A-kort
-Var aktivare vad gäller information till sveriges motorcyklister om arbetet som ni gör och löpande om vilka projekt som når nya resultat.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Tack för alla åsikter o tankar. Jag skriver ut dessa sidor imorgon [ hoppas ingen har något emot det] så får vi se vad det kan ge.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Liwa1 skrev:
..........Bla bla bla, det blev en del. Kanske en del vettigt oh en del inte. Händerna fick skriva fritt.

Vill bara säga att jag håller med samtliga punkter till 100% vilket jag tror många andra sporthojsåkare också gör.

Tyvärr får man många gånger mothugg när man framför sån här kritik (som faktiskt är mycket konstruktiv) angående SMC. Men jag hoppas att de lyssnar och jag vill än en gång påpeka att det finns fler som har dessa tankegångar och funderingar som Liwa1 har framfört.

//Linus.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
chili skrev:
Vill bara säga att jag håller med samtliga punkter till 100% vilket jag tror många andra sporthojsåkare också gör.

Tyvärr får man många gånger mothugg när man framför sån här kritik (som faktiskt är mycket konstruktiv) angående SMC. Men jag hoppas att de lyssnar och jag vill än en gång påpeka att det finns fler som har dessa tankegångar och funderingar som Liwa1 har framfört.

//Linus.
Det blir nog inte så farligt med kritiken. De flesta av punkterna jobbar SMC redan hårt med.
 

112

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
S.Sverige
Hoj
Vmax
Jag skulle gärna se att det blev lagligt att använda halvljus/helljus och bromsmodulator på motorcyklarna. Det är tillåtet sedan många år i USA med ett mycket gott resultat. Som det är nu så tvingas man många gånger att köra med helljus på för att bli uppmärksammad i trafiken.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
112 skrev:
Jag skulle gärna se att det blev lagligt att använda halvljus/helljus och bromsmodulator på motorcyklarna. Det är tillåtet sedan många år i USA med ett mycket gott resultat. Som det är nu så tvingas man många gånger att köra med helljus på för att bli uppmärksammad i trafiken.
God tanke, i Tyskland funderar man på att införa halvljusplikt för bilar, och motorcyklisterna där är väldigt oroliga för att de inte längre kommer att "stå ut" i trafiken (MC måste köra med halvljus redan i dag). Först skrattade jag åt dem, men sen kom eftertanken... Det fanns idéer om pulserande halvljus och liknande för ett par år sen i Sverige, vet inte vad som hände med det, men vore det inte värt något att bilisterna lättare skulle kunna se skillnad på moppar/MC/bilar med trasig strålkastare?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Man kanske kunde ta sig till SMC's monter på mässan i januari och lämna lite åsikter åxå?
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Saker som, varför man inte får köra med "dubbla halvljus, dubbla helljus" är en fundering. Det borde ju bara vara positivt eftersom ljudbilden blir större.

Varför man inte satsar hårdare från myndigheterna i skapandet av fler motorbanor. Jag tror att man utan tvekan blir en bättre förare och kanske även en lugnare sådan om man får "leka av sig" ett par ggr per säsong under kontrollerade former. Och skapas dessa tillfällen oftare och närmare föraren så ökar möjligheten till att fler tar tillfället i akt. Enköpingsbanan kan om den blir av vara ett nära alternativ för oss i Uppland.
Visst, SMC annordnar en hel del redan idag, men bristen av närhet tror jag gör att det inte känns lika lockande att delta.

Såna saker som att försäkringsbolagen tar ut, i många fall väldigt höga premier för ägadet av mc, vilket säkerligen kan vara rättfärdigt tillviss del men långt ifrån alla som kör mc dör i trafiken. Naturligvis ska en försäkring kosta, just för att den ger föraren och mc säkerhet om något skulle hända. Men dagens preimer kan i vissa fall årsmässigt överstiga motorcykelns egna värde vilket inte är annat än sjuk. :huvet

Polisen är överlag trevliga prickar som behövs, men de måste lära sig att allt är inte som på film. Man kan inte vara lite "uppumpad" och jaga fortkörare som om de vore bankrånare.....för medans de gör det så finns det andra, mer betydelsefulla saker att ägna dagen åt, förebygga våldtäkter, personrån osv.. Jag tror ibland att den patrullerande polisen inte längre finns idag. Hur ofta ser man ett par polisen gå till fots igenom exempelvis en park?

Sorry kom av mig lite på slutet.....men men shit happens!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top