Tänkte framföra lite åsikter på SMC möte, skriv vad ni tycker o tänker

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
En gång i tiden var Brostugan i Sthlm en rätt festlig tillställning varje onsdag. När det var som bäst så var det flera hundra hojar, Harley Davidson hade en sponsrad helikopter som landade på gräsfältet och mycket annat skoj. Det busades en hel del ska man tillägga. På grund av detta bus, och trafikproblemet utanför Brostugan samt problemen för brandkåren att ta sig förbi hojarna i en eventuell utryckning på Kärsö så kallade kommunen till ett möte där representanter från brandkåren, polis etc deltog. SMC kontaktades också med en förfrågan om SMC skulle vilja organisera detta "meeting" för att kunna få lite styrning, för att t.ex. anordna uppställning för hojar så att de inte blockerar vägen etc etc.

SMC (eller snarare dess representant i det här fallet) proklamerar deras totala avsaknad i intresse för att arbeta för att denna mötesplats ska fortleva, och resultatet blir att betongsuggor ställs upp, och mötesplatsen dör ut.

Det tycker jag suger.

/J
 

njelger

Guest
En liten undran. Hur ska "vi" sammarbeta med polisen? Polisen ser väl bara till att "vi" följer regler uppsatta av någon annan som bestämmer. Är det inte bättre att "vi" sammarbetar med de som bestämmer, dvs vv eller kommun o stat?
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
När ska SMC bli en organisation för ALLA motorcyklister, och inte bara farbröder och tanter som åker kromsläde eller touringbuss med termos i packväskan och fikasoppet vid den "den vackra sjön" som dagens höjdpunkt??
OK, visst överdriver jag lite, men borde man inte t.ex driva frågan med dom idiot höga försäkringspremier som alla under 35 som gillar sportiga motorcyklar tvingas betala?Det har ju trots allt att göra med återväxten i MC kollektivet, d.v.s SMC:s framtid!Som det är idag så säger man ju bara "skyll er själva och sluta förstöra för oss laglydiga motorcyklister".Iochförsig kan det väl ligga nånting i det resonemanget också, men som namnet antyder så ska man ju företräda SVERIGES MOTORCYKLISTER, så man måste ju kunna mötas på halva vägen.
 

Mille-R

www.rapido.se
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Globen ser mig
Hoj
Daytona 675 -07 banhoj, BMW R1200GSA -16
RG500-Johannes skrev:
Brostugan bla bla

SMC (eller snarare dess representant i det här fallet) proklamerar deras totala avsaknad i intresse för att arbeta för att denna mötesplats ska fortleva, och resultatet blir att betongsuggor ställs upp, och mötesplatsen dör ut.

Det tycker jag suger.

/J
Vilken representant talar du om? SMC-Stockholm har en anställd person som har fullt upp redan som det är, hur ska denna person ha tid att styra upp ett sådant arrangemang?

Lx3 skrev:
När ska SMC bli en organisation för ALLA motorcyklister, och inte bara farbröder och tanter som åker kromsläde eller touringbuss med termos i packväskan och fikasoppet vid den "den vackra sjön" som dagens höjdpunkt??
OK, visst överdriver jag lite, men borde man inte t.ex driva frågan med dom idiot höga försäkringspremier som alla under 35 som gillar sportiga motorcyklar tvingas betala?Det har ju trots allt att göra med återväxten i MC kollektivet, d.v.s SMC:s framtid!Som det är idag så säger man ju bara "skyll er själva och sluta förstöra för oss laglydiga motorcyklister".Iochförsig kan det väl ligga nånting i det resonemanget också, men som namnet antyder så ska man ju företräda SVERIGES MOTORCYKLISTER, så man måste ju kunna mötas på halva vägen.
Förstår inte varför alla har så svårt att förstå :va
SMC är till för alla, det är bara att se till att bli medlem sen kan du inom organisationen jobba för dom frågor som du tycker är viktigast.
Får jag fråga var du har läst ditt citat ovan?


Victor orkar jag inte ens kommentera :trött

För övrigt kan ni ju läsa lite på SMC-Stockholms hemsida http://www.smcstockholm.se
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hur ser statistiken ut för 2005? Fler eller färre döda?

Jag tror på bättre utbildning! Bankörning tror jag skulle minska singelolyckorna men samtidigt skulle andra olyckstyper öka p.g.a. ökad hastighet. Sen om alla bara kunde förstå att uppsyn och positionering/blinkning är 100 ggr viktigare än hastighet så överlever nog några till per sommar!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Når det ut till någon som behöver det då?

Jag har hört om det här i åratal nu tycker jag och har aldrig sett om det på annan plats mer än möjligen i tidningarna chockrubriker.

Verkar mest vara möten i oändlighet.

Sen det här med en banjävel, förklara varför inte olycksstatistiken är bättre där banor finns?
Dessutom tycker jag inet staten ska bekosta nån bana, det får väl de intresserade försöka fixa, ungeär som en golfbana eller nåt.

HanneZ skrev:
Hur ser statistiken ut för 2005? Fler eller färre döda?

!
Det där glömdes bort märkte du det?

Förra året när olyckstalet ökade mycket då stod det fasen överallt, sen när det gick ner igen så låter det som om inget hänt.

Jag skulle vilja se dessa siffror jag med, säsongen är ju i princip över så det lär ju inte bli så många fler olyckor i år.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Mille-R skrev:
Vilken representant talar du om? SMC-Stockholm har en anställd person som har fullt upp redan som det är, hur ska denna person ha tid att styra upp ett sådant arrangemang?

Jag vet ej namnet på representanten, men jag vet att SMC tillfrågades och att de inte alls var intresserade.

Angående SMC's tillgång till resurser... Du efterfrågar att jag ska redogöra för hur en specifik person ska ha tid att styra upp Brostugan samtidigt med sina befintliga arbetsuppgifter. Det inser du nog själv att det är fullständigt orimligt. Det jag kan säga rakt av är att i brist på resurser så finns det i princip två åtgärder till buds: göra mer resurser tillgängliga eller prioritera.

Det kommunen främst ville var att styra upp detta med en ansvarig förening/organisation som kunde vara en samtalspartner om hur man ska utforma träffen, vilken person som skulle dra i detta var i det läget helt öppet.

Jag vidhåller att Sveriges största regelbundna mötesplats för hojar stampades ned och SMC stod verkningslöst bredvid och tittade på när det hände.

/J
 

IronMike

Guest
Slingerbulten:

Enkelrikta bulten, och ordna ett schema, så enkelriktningen ändras från vecka till vecka.. Röjj undan närliggande skog, plantera gräsmattor, och forsla ut gamla bildäck - avåkningszooner.

Bogesund:

Det är somliga som är missnöjda med hur generator-böjjen nyper i slutet, den kanske går att läggas om så man tom kan ta den "en växel högre"?., vissa hävdar att det är vederbörandes ansvar att se/planera sin körning, men för de som inte känner vägen, så kan kurvan te sig som en synvilla...

:4skrika
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Blev inet de där tillställningarna vid Brostugan mer en plats där polisen gick runt o gav böter till folk med för liten skylt osv.

Hörde att de hade gjort nåt liknade i mina trakter med på Rörken, alltså kommit dit när de körtränar på gocartbanan och sen böteslagt folk för ditt o datt, då käns det ju verkligen som om man vill sammarbeta.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mille-R skrev:
SMC är till för alla, det är bara att se till att bli medlem sen kan du inom organisationen jobba för dom frågor som du tycker är viktigast.
SMC är inte till för alla. Det är en förening som är till för att tillvarata sina medlemmars intresse. SMC för inte min talan, SMC verkar inte för mig. SMC:s "Arbete", "kamp" osv kan inverka på mig, på precis samma sätt som LO:s eller Företagarnas verksamhet kan påverka mig, men det är en helt annan sak.

Detta är en fundamental demokratisk princip. Gör er (SMC) inte till talesmän för oss som inte är medlemmar, för det har ni inte mandat för.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Silwer skrev:
Blev inet de där tillställningarna vid Brostugan mer en plats där polisen gick runt o gav böter till folk med för liten skylt osv.

Jo, de satte in mycket resurser på att få folk att inte komma dit helt enkelt. Men som sagts tidigare, mycket bus var det verkligen. Hade det styrts upp så hade förmodligen det inte behövt gå så långt.

Vad gäller fortkörning/för liten skylt/för högt ljud/whatever så vet man ju om som förare att man bryter mot regler, att gnälla över det är egentligen rätt menlöst. Har man tummat på reglerna och åker dit så är det ju bara att stå för det, sån är ju dealen om man bor i ett land med lagar och förordningar. Men som sagt; att de gjorde sån kraftansträngning hade ju inget med att försöka få ned problemen med små nummerplåtar, det handlade om att befästa "kommer du till Brostugan får du böter för polisen kommer söka genom din hoj tills de hittar vad de letar efter".

/J
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bikerbitch skrev:
Finns det fler bra åsikter som är värda att föras fram på ett sånt här möte ?

Ta chansen!
Framför min åsikt att de jävla tomtarna inte skall snacka på ett sätt som kan tolkas som att de företräder alla motorcyklister.

Så, tillfället kom som en blixt och jag tog tag i det DIREKCT!
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Bingo skrev:
Framför min åsikt att de jävla tomtarna inte skall snacka på ett sätt som kan tolkas som att de företräder alla motorcyklister.

Så, tillfället kom som en blixt och jag tog tag i det DIREKCT!

Oj vad arg du blev på bara 4 minuter.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
SMC gör just heller inget för att värva folk tycker jag, har aldrig under mina 13 år med Akort fått något som helst info från dem.
Det är bara ni medlemmar på detta forum som sagt saker om dem, så de käns ju inet allt för intresserade,
 

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Jerusalem
Hoj
GSXR 1000 K7
Kolla detta:

Publicerat 30 augusti 2005

Vägverkets slagord räcker inte

Vägverkets egna djupstudier för mc säger att i sju procent av dödsolyckorna har vägbanan haft brister av avgörande betydelse. Det är inte förvånande eftersom det självt, i sina försök att temporärlaga vägarna, använder rullgrus samt att skyltning som skall varna förare, helt enkelt aldrig sätts upp. Många mc-förare blir offer för ett livsfarligt slarv från Vägverkets sida.

Naturligtvis är det ett problem även för andra fordon. Men mc-förare drabbas så oerhört mycket hårdare.
En mc måste även balansera en mängd krafter för att över huvud taget hålla sig på hjulen. Föraren är helt utlämnad till den centripetalkraft från vägunderlaget som konstant måste understödja fordonets lutning genom kurvan.
Om föraren passerar över grus och tappar fäste bara någon tiondels sekund – är det ofta tillräckligt för att föraren helt mister kontrollen och välter med mc:n.
Dessa olyckor sker även i mycket låga farter, ner till långt under hälften av tillåten hastighet.
Säkerhetsutvecklingen hos mc-förare har ökat enormt de senaste 20 åren. I dag är risken att utsättas för en mc-olycka inte större än för bilförare. Många mc-förare är oerhört medvetna om hur de ska minimera riskerna och tar saken i egna händer genom kostsam vidareutbildning utöver den obligatoriska.
Trots nollvisioner hänger Vägverket inte med och bidrar till säkerheten. De har inte kommit längre än till broschyrkampanjer med irrelevanta uppmaningar som kan liknas med slagord från den enklaste form av reklam.

Vi behöver inga tjusiga foldrar där det står att man skall vara försiktig när man kör motorcykel. Det har mc-förare redan listat ut. Från Vägverket behövs riktiga grejer. Till exempel seriösa vägar och korrekt skyltning som varnar när det brister.


INSÄNDARE AV HÅKAN OLSSON
Upplands Väsby
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Bingo skrev:
SMC är inte till för alla. Det är en förening som är till för att tillvarata sina medlemmars intresse. SMC för inte min talan, SMC verkar inte för mig. SMC:s "Arbete", "kamp" osv kan inverka på mig, på precis samma sätt som LO:s eller Företagarnas verksamhet kan påverka mig, men det är en helt annan sak.

Detta är en fundamental demokratisk princip. Gör er (SMC) inte till talesmän för oss som inte är medlemmar, för det har ni inte mandat för.

Jag kan bara hålla med dig. Det är otroligt märkligt att man gör sig till talesman för hela kollektivet motorcyklister när det är grupper med marginalintressen som styr dagordningen.

När personer i styrelsen dessutom skickar pubertala mail till myndigheter undertecknat som SMC-företrädare betackar jag mig vänligen men bestämt sammanblandning med en sån stollig organisation.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Magnus-Sthlm skrev:
Oj vad arg du blev på bara 4 minuter.
Passa'rej :mad: :kulspruta :mad: :mad:

Vad är det för mail till myndigheterna du syftar på? Låter spännande :banana
 

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
IronMike skrev:
Slingerbulten:

Enkelrikta bulten, och ordna ett schema, så enkelriktningen ändras från vecka till vecka.. Röjj undan närliggande skog, plantera gräsmattor, och forsla ut gamla bildäck - avåkningszooner.

Bogesund:

Det är somliga som är missnöjda med hur generator-böjjen nyper i slutet, den kanske går att läggas om så man tom kan ta den "en växel högre"?., vissa hävdar att det är vederbörandes ansvar att se/planera sin körning, men för de som inte känner vägen, så kan kurvan te sig som en synvilla...

:4skrika

Hahaha... bäst idag! :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Vägverket tror jag mes är inne på att spara pengar de är nog inte så intresserade av just hojåkare.
Att tro att de ska ta bort eller ända sina vireräcken är nog döfött, de resonerar givetvis så att de bilförare de räddar mycket väl väger upp det antal hojåkare som ev. dör mot de räckena.

Skyltning för lagade vägar tycks de ha upphört med så fort de lämnar platsen, körde själv ner i ett 10-15cm djupt och en halvmeter tvärsöver hål rakt över en väg, kom direkt efter ett krön i en kurva, det bara small, jag körde dock i lägre fart än lagligt just då så jag dog inte.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Silwer skrev:
...de resonerar givetvis så att de bilförare de räddar mycket väl väger upp det antal hojåkare som ev. dör mot de räckena.

Med all rätt, jag har aldrig fattat problemet med de där räckena förresten eller vad rabiata motorsycklisster vill ha för säkerhetsanordning istället.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top