Tänkte framföra lite åsikter på SMC möte, skriv vad ni tycker o tänker

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Bingo skrev:
Passa'rej :mad: :kulspruta :mad: :mad:

Vad är det för mail till myndigheterna du syftar på? Låter spännande :banana

Tyvärr är det tråden borttagen men det var Galne Dansken, (trafiksäkerhetsansvarig i SMC), som var lite upprörd efter en dom i tingsrätten där en man friades från ansvar för att ha kört ihjäl en kvinna pga för lågt bevisvärde och raljerade över att det nu var fastslaget av vårt rättssamhälle att det var ok att mörda motorcyklister.

Istället för att få till en saklig debatt om hur man ska få domstolarna att ta trafikbrott på allvar och faktiskt tillämpa dom lagutrymmen som finns för strängare straff så kommer det ett riktigt pubertetsanfall som framförs i egenskap av styrelsledamot och trafiksäkerhetsansvarig i SMC. Så otroligt oseriöst att man nästan smäller av.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
HanneZ skrev:
Hur ser statistiken ut för 2005? Fler eller färre döda?

Jag tror på bättre utbildning! Bankörning tror jag skulle minska singelolyckorna men samtidigt skulle andra olyckstyper öka p.g.a. ökad hastighet. Sen om alla bara kunde förstå att uppsyn och positionering/blinkning är 100 ggr viktigare än hastighet så överlever nog några till per sommar!
:klappar
Och inte bara hos mototrcyklister. Om man kunde få ALLA trafikanter att använda sina signalsystem och vara uppmärkssamma på omgivningen så skulle trafiken bli mycket säkrare :mattias

Nej visst nej. Glömde ju att det är farten som dödar...
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Hur ser statistiken ut för 2005? Fler eller färre döda?

Jag tror på bättre utbildning! Bankörning tror jag skulle minska singelolyckorna men samtidigt skulle andra olyckstyper öka p.g.a. ökad hastighet. Sen om alla bara kunde förstå att uppsyn och positionering/blinkning är 100 ggr viktigare än hastighet så överlever nog några till per sommar!

Citerar vad jag skrev i en annan tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1734401#post1734401

Synd att man bara fokuserar på det negativa.

Antalet omkomna i mc-olyckor har i år minskat från 57 till 43 samtidigt som antalet mc-förare blir fler o fler för varje år.

Antalet omkomna totlat bil/mc etc är det lägsta i sverige på över 50 år.

55% var 50+.

(har skrivit detta förut där jag angav källan, finner dock inte den nu)

Silwer skrev:
Vägverket tror jag mes är inne på att spara pengar de är nog inte så intresserade av just hojåkare.
Att tro att de ska ta bort eller ända sina vireräcken är nog döfött, de resonerar givetvis så att de bilförare de räddar mycket väl väger upp det antal hojåkare som ev. dör mot de räckena.

Vajerräcken har även diskuterats här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98211&page=2&pp=20

Kan inte vägverket se till att inte hälla ut så förbaskat mycket grus på våra vägar..de kan ju i alla fall se till att sätta ut ordentliga varningsskyltar före :huvet
 
Last edited:

Mille-R

www.rapido.se
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Globen ser mig
Hoj
Daytona 675 -07 banhoj, BMW R1200GSA -16
Nu fick hon något att bita i Bikerbitch.
Ska försöka svara lite här men är ju visserligen inte aktiv medlem i SMC men svarar så gott jag kan.

RG500-Johannes skrev:
Jag vidhåller att Sveriges största regelbundna mötesplats för hojar stampades ned och SMC stod verkningslöst bredvid och tittade på när det hände.
/J
Jag håller med, du borde ha tagit tag i det.

Bingo skrev:
SMC är inte till för alla. Det är en förening som är till för att tillvarata sina medlemmars intresse. SMC för inte min talan, SMC verkar inte för mig. SMC:s "Arbete", "kamp" osv kan inverka på mig, på precis samma sätt som LO:s eller Företagarnas verksamhet kan påverka mig, men det är en helt annan sak.

Detta är en fundamental demokratisk princip. Gör er (SMC) inte till talesmän för oss som inte är medlemmar, för det har ni inte mandat för.
Käre Herr Bingo, du om någon borde veta skillnaden på "till för alla" och "tala för alla"
För er andra om inte vet så betyder det att alla kan bli medlemmar och att föreningen talar för sin medlemmar inte för några andra.

Silwer skrev:
SMC gör just heller inget för att värva folk tycker jag, har aldrig under mina 13 år med Akort fått något som helst info från dem.
Det är bara ni medlemmar på detta forum som sagt saker om dem, så de käns ju inet allt för intresserade,
Det är en mycket bra fråga att ta upp med dom, du kanske även har ett förslag på hur dom ska nå ut bättre? Som naturligtvis inte kostar en massa förstås. Tur att SH finns så att fler får upp ögonen :tummenupp
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
RG500-Johannes skrev:
...
Jag vidhåller att Sveriges största regelbundna mötesplats för hojar stampades ned och SMC stod verkningslöst bredvid och tittade på när det hände.

/J

Viktigt att fatta att SMC är en frivillig medlems organisation.
Om inte att Du ställar upp - händer det inte mycket - men, ställar Du upp är det nån som hjälper dig!

Jag är aktiv i SMC, jag blev anbefalad att acceptera invalg i Riks Styrelsen - jag accepterade och har fasigen använd nästan 2 vanliga jobb dagar i veckan senasta året! Min chef är trött på mig nu! Men , det är värd det - jisses va vi har nått mycket senasta året:

Men, SMC har VI (det oss som är aktiva) vändt om.
* Försäkringsbolagen har ställd up med försäkring vid SMCs trafikövningar på inhägnad område
* Vi har fortbildad så vi idag har 115 sporthojs instruktörer, som nästa år kommer jobba med att arrangera troligen +30 kurser på stor bana.
* Rörken konceptet, gissar jag med det som jag vett om är på G - kommer i Västmanland, Södertälje, Gävleborg, Göteborg trakten..
* California Superbike School har vi fått samarbeta med, även så sporthoj.com
* På SMCs eget lilla forum, skrivs det nu av folk att man troligen ska ha Sporthoj och knäpucko´s om man ska vär nått i SMC :tummenupp

Sen ka´ jag banga totalt ur och kanske ta upp mera extremt tänke i styrelsen; Låna pengar och bygga bana med camping platz, kommercialisera flera delar av SMC, etc,..

Sen ka´jag informera att Petra på MC Folket är tillbaka - och att hon såklart oxå läsar här..


Har säkert glömd att svara på flera viktiga sakar :tungan
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Stortryne skrev:
:klappar
Och inte bara hos mototrcyklister. Om man kunde få ALLA trafikanter att använda sina signalsystem och vara uppmärkssamma på omgivningen så skulle trafiken bli mycket säkrare :mattias

Nej visst nej. Glömde ju att det är farten som dödar...
Ja absolut, jag menade framför allt bilister. Jag har själv märkt hur mycket bättre bilist jag blivit efter jag kört motorcykel i stadstrafik i några år. Uppsynen är en helt annan.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Bikerbitch skrev:
Jag ska på ett möte i slutet av november som SMC har. Blev inbjuden dit för att föra fram åsikterna som ni på forumet har då dom läste den tidigare tråden som handlade om samarbete med polisen [http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=97782&page=1&pp=20]

Finns det fler bra åsikter som är värda att föras fram på ett sånt här möte ?
Allmänt om motorcyklar, allt grus på vägen, samarbete med polisen, bygga bana etc etc etc. Helt enkelt, vad tycker ni man kan göra för att förbättra för oss motorcyklister med allt vad det innebär?
Jag skriver ner eller skriver ut sidorna och tar med på mötet så får vi se vad det blir av det.

Ta chansen!


1. Bort med allt grus i rondeller och vid VVs fusklagningar av våra vägar.

2. Förbjud MC poliser, drygare yrkeskår har jag aldrig stött på.

3. Försäkringsbolagen ersätter inte skador vid banträffar, det sätter stopp för många som gasar på gatan istället.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Mille-R skrev:
Jag håller med, du borde ha tagit tag i det.

Nu är det inte så att kommunen tog kontakt med mig. Det står inte i telefonkatalogen "Johannes, Motorcyklist som skulle kunna vara med att hjälpa till".

De vände sig naturligtvis till organisationen för motorcyklister. Som inte ville driva frågan.

Du kan vinkla det precis hur du vill, att jag -personligen- minsann skulle tagit tag i Brostuganträffen osv osv. Du kommer ändå aldrig ifrån det faktum att i det här avseendet så företrädde inte SMC de tusentals motorcyklister som tyckte det här var en skitrolig mötesplats. Punkt.

Galne Dansken skrev:
* Rörken konceptet, gissar jag med det som jag vett om är på G - kommer i Västmanland, Södertälje, Gävleborg, Göteborg trakten...

Det där låter ju riktigt bra. Hoppas ni får in positiv feedback om detta, för det är riktigt uppskattat.

/J
 
Last edited:

sandstream

Guest
Markus skrev:
Med all rätt, jag har aldrig fattat problemet med de där räckena förresten eller vad rabiata motorsycklisster vill ha för säkerhetsanordning istället.
Jag har också full förståelse för att de bygger vajerräcken och sparar en massa billisters liv.
Den totala vinsten i antal räddade människoliv måste vara viktigast.

I senaste MC-folket redogjordes för olika lösningar på vajerräcken från andra länder som designats för att vara skonsamma mot hojåkare.
SMC bör fortsätta jobba för att vi får liknanden lösningar i Sverige.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Kul med så mycket åsikter. Jag skriver ut [om jag får för er] det som skrivits och det som kommer att skrivas framöver och tar med på mötet så att alla kan ta del utav det.

Och det är inte SMC's vanliga årsmöte. Detta är ett annat möte och jag har blivit tillfrågad att vara med. Exakt vad som händer på såna möten vet jag inte men det får jag se i slutet av november.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Bikerbitch skrev:
Och det är inte SMC's vanliga årsmöte. Detta är ett annat möte och jag har blivit tillfrågad att vara med. Exakt vad som händer på såna möten vet jag inte men det får jag se i slutet av november.
:tummenupp Bra, då har de aktivt visat att de har ett intresse av att få intryck från oss på SH.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
RedBaron skrev:
:tummenupp Bra, då har de aktivt visat att de har ett intresse av att få intryck från oss på SH.

Ja precis. Kanske inte fick fram rätt budskap i första inlägget. Nåväl.
Galne Dansken tyckte jag skulle maila till SMC. Sagt och gjort. Fick svar från SMC och dom läste igenom hela tråden som handlade om samarbete med polisen och tyckte jag skulle vara med på deras möte för att framföra lite åsikter. Därav denna tråd som ni kan ösa ur er saker som ni tycker inför mötet.
 

Dr.Bike

Guest
Som jag sa tidigare: Försök nå NYA målgrupper. D.v.s de högriskgrupper som väl knappast kan anses nås med nuvarande kampanjer.

Börja t.ex en chockterapi med bilder på trafikskadade för återfalls-rattonyktra a´la andra länder i stället för allt dalt.

Se till att TA fordonen från de som kör upprepat rattonyktra

Sök målgrupperna i polisens register över de värsta trafiksyndarna i ALLA kategorier istället för SMC´s medlemsregister. Att tala för redan frälsta må vara bekvämt, men ger knappast nåt resultat!

Låt försäkringsbolagen förstå att vi inte vill vara mjölkkor längre med über-ockerpriser. Snart startar vi ett EGET försäkringsbolag. SH Assurans!

Ryktet gör gällande att SMC´s egna sporthojsinstruktörer i vissa fall är stora egon som dessutom ser ner på vanliga instruktörer som "bara" håller i avrostningar/säkerhet. Om så är fallet får SMC börja rensa i leden, för annars vågar inte nybörjare åka på dessa tillställningar.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Bikerbitch skrev:
... Galne Dansken tyckte jag skulle maila till SMC. Sagt och gjort. Fick svar från SMC och dom läste igenom hela tråden som handlade om samarbete med polisen och tyckte jag skulle vara med på deras möte för att framföra lite åsikter. Därav denna tråd som ni kan ösa ur er saker som ni tycker inför mötet.

Mötet är troligen i en Grupp som bl.a har körd denne kampagn Dvs; Bilprovningen, NTF, Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund, Rikspolisstyrelsen, Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund, SMC Stockholm, Rapido MCK, Sveriges Trafikskolors Riksförbund, Trygg Hansa, Vägverket.

Kampagnen var på initiativ av SMC Stockholms, men - enligt mit private tycke - kom den inte ordentligt ut till målgruppen. En sån kampagne sku hålles på f. ex. Brostugan :va vart folket finns...

BB - det är jättebra att Du tar tag :tummenupp
 
Last edited:

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Mille-R skrev:
Förstår inte varför alla har så svårt att förstå :va
SMC är till för alla, det är bara att se till att bli medlem sen kan du inom organisationen jobba för dom frågor som du tycker är viktigast.
Får jag fråga var du har läst ditt citat ovan?
Mille-R skrev:
OK, kanske blev lite fel med citattecknen, det är inget jag har läst ordagrant.Känns bara som att det är den inställningen som regerar inom SMC. :gnissla Jag var medlem, men då det kändes som SMC:s åsikter och visioner gled allt längre ifrån mina egna verkade det inte meningsfullt längre.Visst, i sann demokratisk anda skulle jag istället engagerat mig i min lokala avdelning och därifrån arbetat mig vidare till en position där jag kunnat påverka det jag tycker är fel.Bara det att jag är alldeles för lat för detta, och vad trådstartaren frågade efter var ju faktiskt vad vi hade för åsikter om SMC:s arbete. :7peta
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
UrbanTiger skrev:
Säg det år han som fick en stolpe på halsen på min födelsedag för två år sedan. Det är tydligen inte vajrarna som är farliga i sig utan stolparna och att man trasslar in sig under och emellan.

.
Jo men som med alla myndigheter måste det komma en våg av många döda motorcyklister innan de erkänner en brist och ev. ändrar nånting.
De börjar alltid med att förneka allting.

Jag vet heller inte hur vanlig de här dödsfallen är, har det hänt i fler fall?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bingo skrev:
SMC är inte till för alla. Det är en förening som är till för att tillvarata sina medlemmars intresse. SMC för inte min talan, SMC verkar inte för mig. SMC:s "Arbete", "kamp" osv kan inverka på mig, på precis samma sätt som LO:s eller Företagarnas verksamhet kan påverka mig, men det är en helt annan sak.

Detta är en fundamental demokratisk princip. Gör er (SMC) inte till talesmän för oss som inte är medlemmar, för det har ni inte mandat för.

SMC är en medlemsorganisation som var och en själv väljer om man vill vara medlem i eller icke! Arbetet SMC gör påverkar dock även de som INTE är medlemmar. E huruvida man anser att arbetet är positivt kan dock bara varje enskild individ svara på och påverkas av vilken situation man fn. befinner sig i.

Men nog finns ett antal arbeten som har utförts och som pågår som påverkar positivt för majoriteten av motorcyklisterna vare sig de är medlemmar eller ej!

Ex. mc-utbildning som är öppen för samtliga!

Vilka andra organisationer eller enskilda individer, inom mc-kollektivet, gör ett arbete som inte bara gagnar dem själva?

// Niklas
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
JT skrev:
1. Bort med allt grus i rondeller och vid VVs fusklagningar av våra vägar.

2. Förbjud MC poliser, drygare yrkeskår har jag aldrig stött på.

3. Försäkringsbolagen ersätter inte skador vid banträffar, det sätter stopp för många som gasar på gatan istället.

Angående punkt 2: :corn .............

Drygt, eller hur :hihi
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top