Tågkaoset - vilken pinsam historia

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
X2000 är snabbare än ett vanligt intercity, det är inte beroende på de få faktorer (mestadels lutningen i kurvorna) som det står still. Det drivs av vanliga elmotorer trots sin "futuristiska" design. Det beror på undermåligt underhåll och att inga reservtåg finns.

Det är alltså inget som är High-tech med X2000. :fakta

Men tills ersättningståget kommer så är X2000 fortfarande det nyaste vi har.

Vart tog TS vägen? Varför är det en pinsam historia? Trafiken är ett par gånger intensivare idag än vad den var förr. Speciellt för 30 år sen.
Växlar fryser, träd faller över ledningar, bilar hamnar på spåren...... A L L T kan hända.

Men i brist på information så är det lätt att spekulera och inbilla sig vadsomhelst.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är man så djävla dum att man ställer sig på perrongen i dag och förväntar sig att tågen ska komma, avgå och komma fram i tid så förtjänar man att frysa ihjäl i sin polyesterkostym och lågskor.

Här det någonsin fungerat dom senaste 20 åren om det har snöat lite?

Jag må ha en gammal skitbil, men skulle den orsaka att jag kom till jobbet försent lika ofta som tågen gör det då skulle jag skrota bilfan och köpa en ny.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ersättare till X2000 är på väg! X55?

Jo, men tills dess så........................................ :krama

Är man så djävla dum att man ställer sig på perrongen i dag och förväntar sig att tågen ska komma, avgå och komma fram i tid så förtjänar man att frysa ihjäl i sin polyesterkostym och lågskor.

Här det någonsin fungerat dom senaste 20 åren om det har snöat lite?

Jag må ha en gammal skitbil, men skulle den orsaka att jag kom till jobbet försent lika ofta som tågen gör det då skulle jag skrota bilfan och köpa en ny.

E X A K T - det är ingen annans ansvar än ens eget.

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tågkaoset, eller vilket epitet man nu vill välja, har ju blivit minst lika traditionellt som julbak, glöggbakfylla och ångest över att ha klappat på sekreteraren på julfesten i detta avlånga land..

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det går fortfarande 60 tals tåg, intercity.
Många har just gjorts mycket fräscha invändigt :), kolla de "svarta vagnarna".
Tyvärr "glömde" man att montera satellitrouter och luftkonditionering.

Att kleta svart färg på utsidan och skruva i (visserligen bra) nya stolar löser inte huvudproblemet; det är gammalt junk.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
är det någonsin fungerat dom senaste 20 åren om det har snöat lite?
lite?
Ja regina har t ex inte mycket problem (åker med det hem).

De du ser i lågskor är knappast pendlare :rofl

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Men tills ersättningståget kommer så är X2000 fortfarande det nyaste vi har.

Vart tog TS vägen? Varför är det en pinsam historia? Trafiken är ett par gånger intensivare idag än vad den var förr. Speciellt för 30 år sen.
Växlar fryser, träd faller över ledningar, bilar hamnar på spåren...... A L L T kan hända.

Men i brist på information så är det lätt att spekulera och inbilla sig vadsomhelst.

Det nyaste vi köpt och satt i drift i sverige. Modernare efterträdare har funnits hur länge som helst. Man får inte blanda ihop det. Bara för att jag väljer att åka min gamla Nissan Almera så betyder inte det att det inte finns några modernare Nissan. Eller TTSer för den delen.

Så, avbrotten och störningarna beror inte på att X2000 är modernt och nytt som du hävdade. Har du talat runt dig själv länge nog för att erkänna det nu? ;)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tyvärr "glömde" man att montera satellitrouter och luftkonditionering. Att kleta svart färg på utsidan och skruva i (visserligen bra) nya stolar löser inte huvudproblemet; det är gammalt junk.
Ja de är gamla men man somnar gott till det karaktäristiska"dunk dunk"
"Under resten av 2010 renoverar vi alla InterCity-vagnar. De nya vagnarna blir svartmålade på utsidan. Designen ombord blir ljusare och mer modern, toaletterna blir uppfräschade och varje plats får eluttag för att du ska kunna ladda din dator eller mobiltelefon. Upprustningen av de nya vagnarna beräknas vara klar i slutet av året."

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
lite?

Ja, bilar har funkat i 20 år när det har snöat lite. Jag har alltid tagit mig fram, men jag har bara kört 14 år tillbaka och har aldrig blivit hindrad att komma till skola, jobb eller aktivitet pga väder.

Swebus funkar väl ganska bra med?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det nyaste vi köpt och satt i drift i sverige. Modernare efterträdare har funnits hur länge som helst. Man får inte blanda ihop det. Bara för att jag väljer att åka min gamla Nissan Almera så betyder inte det att det inte finns några modernare Nissan. Eller TTSer för den delen.

Så, avbrotten och störningarna beror inte på att X2000 är modernt och nytt som du hävdade. Har du talat runt dig själv länge nog för att erkänna det nu? ;)
Han åker runt i en sur gammal BlatteMitWagen 750 från 90-talet och tycker den är bäst, så vad tror du?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
lite?

Du själv drabbas ju gång efter gång av hur dåligt det fungerar, ändå stod du där i morse..

Tts'en måste vara väldigt dålig eftersom du inte tog den istället, för du såg väl vad det var för väder?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja, bilar har funkat i 20 år när det har snöat lite. Jag har alltid tagit mig fram, men jag har bara kört 14 år tillbaka och har aldrig blivit hindrad att komma till skola, jobb eller aktivitet pga väder.

Swebus funkar väl ganska bra med?

Swebushåller till i Polen numera. Du kanske menar Swebusexpress eller Nobina?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja de är gamla men man somnar gott till det karaktäristiska"dunk dunk"
"Under resten av 2010 renoverar vi alla InterCity-vagnar. De nya vagnarna blir svartmålade på utsidan. Designen ombord blir ljusare och mer modern, toaletterna blir uppfräschade och varje plats får eluttag för att du ska kunna ladda din dator eller mobiltelefon. Upprustningen av de nya vagnarna beräknas vara klar i slutet av året."
En sketen buss till Oslo har luftkonditionering och WLAN. You go figure.

Du själv drabbas ju gång efter gång av hur dåligt det fungerar, ändå stod du där i morse..

Tts'en måste vara väldigt dålig eftersom du inte tog den istället, för du såg väl vad det var för väder?
Leksaker med påhängsfyrhjulsdrift, inget för vargavinter. :hihi

Last edited:

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Vad är de på växlarna som fryser? Jag har fått för mig att de är uppvärmda och om de inte är de varför inte? Smacka på fetaste 3fas kabel och glödga spåret:tummenupp

I övrigt tycker jag att de gnälls mycket men ingen kan komma med någon bra lösning.
Sj kan ju veta vilken typ av vinter de kommer att bli eller när de kommer att snöa. Då är det svårt att anställa ett par tusen snöröjare som ska vara i standby hela vinter ifall de börjar snöa. Vad skulle inte biljetterna kosta då.
Fast de kanske de kunde lösa med hjälp av AF alla arbetslösa på a-kassa måste rycka in och röja snö om de behövs:)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Swebushåller till i Polen numera. Du kanske menar Swebusexpress eller Nobina?

Nobina äger varumärket Swebus i sverige som körs flitigt både på lokal och expresstrafik. Swebus Express har länge varit varumärket för fjärrbussar, medans de lokala fortfarande körs med Swebus som enda märkning. Du fattar vad jag menar när jag säger Swebus och du är bevisligen slagen eftersom du inte svarar på mina svar på dina påståenden. Känns bra :gnissla

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping