Isproblemen måste ju gå att lösa genom att designa tågen rätt från början och bygga om dom värsta designmissarna på befintliga tåg.
Det fastnar mycket is på en tvärbalk och väldigt lite på en slät kåpa, då sätter man släta kåpor över tvärbalkarna.
Behövs det kan man värma kåpan också.
Jag såg på tv förra vintern när dom visade underifrån ett tåg och pekade ut problemområdena, det ser ju förfan värre ut än under en pilsnerpråm, saker är upphängda kors och tvärs med plåtband, helt utan tanke på isbildning.
Bygg tågen någonstans där folk kan något om vinter....
Om jag inte minns helt fel så är väl X2000 svenskbyggt?
Ja tittar man under tåget och kring boggie-delarna så finns det sjuuukt mycket skrymslen och håligheter där snön kan fastna, och det gör den. När ett x2 kommer in för avisning är det väldigt strömlinje-format i alla fall
Täckplåtar och inbyggnad av olika delar är ju en bra idé men jag ser problem med det oxå.
Det är hög service-intervall på prylarna som sitter i boggien. Hjulaxlar, hjul, bromsar, stötdämpare mm som kontrolleras eller byts väldigt ofta. Jobbigt att åtgärda med massa täckplåtar.
Sedan så räcker det med små håligheter för att snön ska hitta in och bilda is. Tror inte att täckplåtarna kan göras helt solida/täta, vilket innebär att det kommer att bli ännu besvärligare att avisa...
Sent from my HTC Desire using Tapatalk