De stora förseningarna de senaste dagarna har inget me snön att göra utan det faktum att X2000 har en förmåga att titt som tätt dra nervkonaktledningar, sju mil var drabbat.
Ja nu råkar jag veta att i det senaste fallet inte var ett X2000 som rev ner ledningen utan det var ett "vanligt" tåg som åkte sträckan innan.
Det är lätt att sitta här och klaga på underhåll och hållbarheten när man inte har insyn i verksamheten, det gjorde jag också. Men nu springer jag hos Euromaint minst en gång i veckan då mitt företag har produkter i X2000, X10 och X11. (Inga produkter som påverkar tågets vitala funktioner, dvs, stannar tåget så är det inte vågat fel.)
Men på en normal tur ifrån sthlm till Göteborg så byggs det på upp till 2 TON is/boggie! Varje X2 har 6 eller 7 vagnar, driv och manöver inräknat. Det sitter 2 boggie/vagn vilket alltså kan resultera i upp till 28 TON is extra/tåg och tur!
När ett tåg kommer in för service och avisning så har dom två gigantiska värme-fläktar som smälter bort isen på driven. Resten av tåget avisas genom att några manuellt hackar bort isen med järnspätt, andra spolar med varmvatten och några går med högtrycks-tvätt och bokstavligen skär bort is.
Isen packas och blir hård som cement. Jag har försökt att sparka bort lite is som man gör på bilen och det går inte. Igår när jag var där så var det 15 inhyrda gubbar som tog ett tåg i taget.
Det finns så mycket på tågen som kan gå sönder, det räcker med ett värme-element i fotstegen havererar vilket gör att man inte kan stänga en dörr då det genast byggs upp is där, vips så har man 30 minuters försening.
X2 är ingen genomtänkt konstruktion när det kommer till vintertrafik, men jag har i alla fall slutat att gnälla på SJ och Euromaint för nu vet jag vad dom slås emot och med vilka medel.
Skulle kunna skriva en avhandling om det här men det blir så jobbigt att göra det med telefonen.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk