Tågkaoset - vilken pinsam historia

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Nobina äger varumärket Swebus i sverige som körs flitigt både på lokal och expresstrafik. Swebus Express har länge varit varumärket för fjärrbussar, medans de lokala fortfarande körs med Swebus som enda märkning. Du fattar vad jag menar när jag säger Swebus och du är bevisligen slagen eftersom du inte svarar på mina svar på dina påståenden. Känns bra :gnissla

Jasså det var en fajt? :glömdet

Vi förstår varandra(antar jag) men du ville väl infantilt nog "vinna" nånting. Vad nu kunde vara :tungan

Ha d bra!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nja, det i lite kallt just nu. Använder bilen på vintern.

Sukkan är en racer som borde skruvas ihop först och främst.

I vilken bil sitter du o fryser i om dagarna då? :)

(själv kör jag inte de du hittar i mitt garage, men du får gärna tro det)

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Största problemet är att tågen inte är anpassade för vinterklimat och således drabbas av alla möjliga o omöjliga haverier.
Visst, förr fanns det fler reservtåg men de utnyttjades väldigt sällan för Asea och Nohab kunde bygga lok som tålde snö.
Fram för dieselelektriska lok som går på kontaktledning där det finns och sin egen generator i övriga fall.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Du själv drabbas ju gång efter gång av hur dåligt det fungerar, ändå stod du där i morse..

Tts'en måste vara väldigt dålig eftersom du inte tog den istället, för du såg väl vad det var för väder?

Bilen tar jag när tåget inte avgår från skövde i tid ngt som inte var fallet idag:huvet..men det klart jag kunde gått av i falköping, tagit tåg hem och sedan hämtat bilen:rolleyes:

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Största problemet är att tågen inte är anpassade för vinterklimat och således drabbas av alla möjliga o omöjliga haverier.
Visst, förr fanns det fler reservtåg men de utnyttjades väldigt sällan för Asea och Nohab kunde bygga lok som tålde snö.
Fram för dieselelektriska lok som går på kontaktledning där det finns och sin egen generator i övriga fall.
Det sitter alltid någon idiot med inköparbakgrund i ledningen, som ska "utveckla bolaget".
Det vill säga köpa dynga som är billigt för att upphandlaren jämför äpplen, päron och körsbärstomater.

Dieselelektriska lok, designade för -40 grader, skulle givetvis fixa biffen.

I vilken bil sitter du o fryser i om dagarna då? :)

(själv kör jag inte de du hittar i mitt garage, men du får gärna tro det)
Audi RS4.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bilen tar jag när tåget inte avgår från skövde i tid ngt som inte var fallet idag:huvet..men det klart jag kunde gå gått av i falköping, tagit tåg hem och sedan hämtat bilen.

Det är inte huruvida taget AVGÅR du ska fundera på, det är huruvida det kommer fram i tid, men det kanske du kan räkna ut själv?

Eller i alla fall sluta klaga när det inte kommer fram, det viktiga för dig var ju att det avgick i tid...

:huvet

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det sitter alltid någon idiot med inköparbakgrund i ledningen, som ska "utveckla bolaget".
Det vill säga köpa dynga som är billigt för att upphandlaren jämför äpplen, päron och körsbärstomater.

Dieselelektriska lok, designade för -40 grader, skulle givetvis fixa biffen.

Audi RS4.

Rätt okej vinterbil. Själv tar jag bussen.

Sporthoj.com är väl alltid en fajjt? :tuttar

Jo, år 2002 ;)

Det ska inte glömmas, det har du rätt i.

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Det är inte huruvida taget AVGÅR du ska fundera på, det är huruvida det kommer fram i tid, men det kanske du kan räkna ut själv?

Eller i alla fall sluta klaga när det inte kommer fram, det viktiga för dig var ju att det avgick i tid...

:huvet

Tåget står inne på stationen hela natten så avgår inte det i tid på morgonen så är det ngt som inte stämmer och då blir det oftast förseningar på över en timme= tar då bilen. Det är många orsaker till att tåg (liksom bilar) kan bli försenade o det är omöjligt att veta i förväg!, t ex kan man hamna bakom en pendel i alingsås

Jag har åkt sträckan i snart 12 år och suttit i tågpendlarföreningar för att åstadkomma förbättringar, t ex har vi fått fler avgångar, tysta vagnar och fler obokade vagnar :tummenupp
Det största problemet just nu är brist på information vid diverse tillbud men man blir sakta o sakta bättre dag för dag:tummenupp

Vi har slutat bli arga (mindre arga i alla fall ;))och skrattar nu bara åt det och tänker på alla pengar vi får insatta :D

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vi har slutat bli arga (mindre arga i alla fall ;))och skrattar nu bara åt det och tänker på alla pengar vi får insatta :D

Er förening har inte gjort ett skit och fler avgångar är det för att man efter div marknadsundersäkningar inser att fler avgångar behövs - inte för att ni sitter och klagar.

Men är nåt fel så ska man klart klaga.

Dock borde ni inte få en krona då det oftast är incidenter som ingen människa kan råda över.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Er förening har inte gjort ett skit och fler avgångar är det för att man efter div marknadsundersäkningar inser att fler avgångar behövs - inte för att ni sitter och klagar.

Men är nåt fel så ska man klart klaga.

Dock borde ni inte få en krona då det oftast är incidenter som ingen människa kan råda över.

Vi har t ex påverkat en gammal avgång som gick 1712 från göteborg till Stockholm. Tåget ankom aldrig i tid så det slutade med att den fick ändrad avgångstid och voila så fungerade det bättre då man hann städa, byta personal etc innan avgång. Vi har även drivit igenom att få möjligheten att åka med norrlandståget på våra månadskort, bara några exempel.

":krama

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vi har t ex påverkat en gammal avgång som gick 1712 från göteborg till Stockholm. Tåget ankom aldrig i tid så det slutade med att den fick ändrad avgångstid och voila så fungerade det bättre då man hann städa, byta personal etc innan avgång. Vi har även drivit igenom att få möjligheten att åka med norrlandståget på våra månadskort, bara några exempel.

":krama

År 1712 hade vi inte järnväg på den sträckan du talar om :rolleyes:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
När jag var liten, för länge sedan nån gång på 80-talet, så åktes sträckan Strömsund (Jämtland) - Stockholm ett antal gånger per år. Alltid med tåg.
Rälsbuss till Östersund.
Intercity till Sthlm.
Omvänt hem igen.

Aldrig att det strulade eller var försenat. Inte ens vid bitande kyla och snöstormar.

Jag tror nog mer det är det bristande underhållet på både lok och bana som gör att vi har de problem vi har idag.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
De stora förseningarna de senaste dagarna har inget me snön att göra utan det faktum att X2000 har en förmåga att titt som tätt dra nervkonaktledningar, sju mil var drabbat.

Ja nu råkar jag veta att i det senaste fallet inte var ett X2000 som rev ner ledningen utan det var ett "vanligt" tåg som åkte sträckan innan.

Det är lätt att sitta här och klaga på underhåll och hållbarheten när man inte har insyn i verksamheten, det gjorde jag också. Men nu springer jag hos Euromaint minst en gång i veckan då mitt företag har produkter i X2000, X10 och X11. (Inga produkter som påverkar tågets vitala funktioner, dvs, stannar tåget så är det inte vågat fel.)

Men på en normal tur ifrån sthlm till Göteborg så byggs det på upp till 2 TON is/boggie! Varje X2 har 6 eller 7 vagnar, driv och manöver inräknat. Det sitter 2 boggie/vagn vilket alltså kan resultera i upp till 28 TON is extra/tåg och tur!

När ett tåg kommer in för service och avisning så har dom två gigantiska värme-fläktar som smälter bort isen på driven. Resten av tåget avisas genom att några manuellt hackar bort isen med järnspätt, andra spolar med varmvatten och några går med högtrycks-tvätt och bokstavligen skär bort is.

Isen packas och blir hård som cement. Jag har försökt att sparka bort lite is som man gör på bilen och det går inte. Igår när jag var där så var det 15 inhyrda gubbar som tog ett tåg i taget.

Det finns så mycket på tågen som kan gå sönder, det räcker med ett värme-element i fotstegen havererar vilket gör att man inte kan stänga en dörr då det genast byggs upp is där, vips så har man 30 minuters försening.

X2 är ingen genomtänkt konstruktion när det kommer till vintertrafik, men jag har i alla fall slutat att gnälla på SJ och Euromaint för nu vet jag vad dom slås emot och med vilka medel.

Skulle kunna skriva en avhandling om det här men det blir så jobbigt att göra det med telefonen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Ja nu råkar jag veta att i det senaste fallet inte var ett X2000 som rev ner ledningen utan det var ett "vanligt" tåg som åkte sträckan innan.

Det är lätt att sitta här och klaga på underhåll och hållbarheten när man inte har insyn i verksamheten, det gjorde jag också. Men nu springer jag hos Euromaint minst en gång i veckan då mitt företag har produkter i X2000, X10 och X11. (Inga produkter som påverkar tågets vitala funktioner, dvs, stannar tåget så är det inte vågat fel.)

Men på en normal tur ifrån sthlm till Göteborg så byggs det på upp till 2 TON is/boggie! Varje X2 har 6 eller 7 vagnar, driv och manöver inräknat. Det sitter 2 boggie/vagn vilket alltså kan resultera i upp till 28 TON is extra/tåg och tur!

När ett tåg kommer in för service och avisning så har dom två gigantiska värme-fläktar som smälter bort isen på driven. Resten av tåget avisas genom att några manuellt hackar bort isen med järnspätt, andra spolar med varmvatten och några går med högtrycks-tvätt och bokstavligen skär bort is.

Isen packas och blir hård som cement. Jag har försökt att sparka bort lite is som man gör på bilen och det går inte. Igår när jag var där så var det 15 inhyrda gubbar som tog ett tåg i taget.

Det finns så mycket på tågen som kan gå sönder, det räcker med ett värme-element i fotstegen havererar vilket gör att man inte kan stänga en dörr då det genast byggs upp is där, vips så har man 30 minuters försening.

X2 är ingen genomtänkt konstruktion när det kommer till vintertrafik, men jag har i alla fall slutat att gnälla på SJ och Euromaint för nu vet jag vad dom slås emot och med vilka medel.

Skulle kunna skriva en avhandling om det här men det blir så jobbigt att göra det med telefonen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Lösning blir ju då, gör om gör rätt. Dvs införskaffa tåg och vagnar som tål vinterväder.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Lösning blir ju då, gör om gör rätt. Dvs införskaffa tåg och vagnar som tål vinterväder.
Självklart. D-i-e-s-e-l-e-l-e-k-t-r-i-s-k-t.

Med det är väl ingen risk, eftersom någon flarne ska "utveckla bolaget" och "committa sig" för allt möjligt utom det som räknas; punktlighet.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping