Tågkaoset - vilken pinsam historia

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Som vanligt tar folk inte reda på nånting, bortsett från 2fast4hjo kanske, och sen ska det gnällas. Det var bättre förr, bla bla bla bla.

Gör det bättre själv. Nej, det kan du inte.
Folk jobbar dygnet runt med att få det att fungera men det är trafiken - och allt kan hända.

Förr gick det diesel-lok som fullkomligen spydde ut skit.
Tåg är idag det klart miljövänligaste sättet att transporteras på, per person.

Allt som är nytt har oftast barnsjukdomar, därav namnet.

Det finns info om varför allting strular ute på spåren/trafiken - sök, så hittar du.

Kram! :)
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Så går det med ett miljöparti ovanför spärren.
 

Bifogat

  • x2000.jpg
    x2000.jpg
    43.8 KB · Visningar: 80
  • GE_ES44DC_and_Dash_9-44CW.jpg
    GE_ES44DC_and_Dash_9-44CW.jpg
    195.4 KB · Visningar: 134

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Gamla statliga bolag blir det aldrig någon ordning på, ineffektiviteten sitter i väggarna.

Gamla, avpoliterade politruker i "ledningen" som längtar till pensionen.


Du glömde skriva "X:et", "X2" och TTS.


Ameh, den har bara överjävliga bromsar juh. Vingar finns inte (jo en vansinnigt ful på bakluckan, men den ger ingen lyftkraft).

Dom har väl byggt bort lyftkraften på TTSen med vingen? Vilken miss, annars hade man ju sluppit köerna..

Som vanligt tar folk inte reda på nånting, bortsett från 2fast4hjo kanske, och sen ska det gnällas. Det var bättre förr, bla bla bla bla.

Gör det bättre själv. Nej, det kan du inte.
Folk jobbar dygnet runt med att få det att fungera men det är trafiken - och allt kan hända.

Förr gick det diesel-lok som fullkomligen spydde ut skit.
Tåg är idag det klart miljövänligaste sättet att transporteras på, per person.

Allt som är nytt har oftast barnsjukdomar, därav namnet.

Det finns info om varför allting strular ute på spåren/trafiken - sök, så hittar du.

Kram! :)

Nytt. Tillåt mig småle.

"Sverige var ett av de länder i världen som var tidiga med att elektrifiera sina järnvägar. SJ började med att testa drift med elektiska järnvägsfordon på Värtabanan redan 1905."
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite imponerande hur fint rysk och amerikansk low tech funkar när det är lite bistert. De äldre dieselloken är ju autonoma enheter.

[YOUTUBE-ID]MlA2INOpT78&feature=related[/YOUTUBE-ID]


I övrigt har jag länge föreslagit att tex X2000 borde ha sk limp home capability med hjälp av en "nöddiesel". Dvs att man tex installerar ett litet Scania genset på några hundra kW i loken. Som dels kan klara komfort som belysning, toa och ventilation i tågsetet vid strömavbrott. Dels via hydraulmotorer kan kopplas in på drivhjulen och släpa fram tåget i säg 0-30 km/h. Så att tåget (vid tex strömavbrott ute i obygden) för egen maskin iaf kan ta sig fram till närmaste station eller bort från sträckan med strömavbrott.

Detta skulle förvisso inte lösa problemet med frusna växlar, men iaf ge en strömoberoende redundans i framdriften samt förhindra att strömlösa, utkylda tåg fulla med passagerare står timmavis ute i obygden innan hjälp når fram
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Problemen fanns även innan monopolet avskaffades, skillnaden var dock att då fick man inte ett öre i ersättning.

Jag pratar om när Statens Järnvägar delades upp i Banverket och SJ 1988. Jag jobbade som trafikinformatör på Banverket i mitten på 90-talet och det var inte i närheten så mycket förseningar och strul som det är idag. Då fanns bl a reservtågset i beredskap med förare hela dagarna för pendeltågen här i stan.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Efter snart tre år på LTH med inriktning järnvägsteknik, är jag inte förvånad över eländet.. no munny, no funny!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Dom har väl byggt bort lyftkraften på TTSen med vingen? Vilken miss, annars hade man ju sluppit köerna..



Nytt. Tillåt mig småle.

"Sverige var ett av de länder i världen som var tidiga med att elektrifiera sina järnvägar. SJ började med att testa drift med elektiska järnvägsfordon på Värtabanan redan 1905."

Tågen räknas fortfarande som nya.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
I övrigt har jag länge föreslagit att tex X2000 borde ha sk limp home capability med hjälp av en "nöddiesel". Dvs att man tex installerar ett litet Scania genset på några hundra kW i loken. Som dels kan klara komfort som belysning, toa och ventilation i tågsetet vid strömavbrott. Dels via hydraulmotorer kan kopplas in på drivhjulen och släpa fram tåget i säg 0-30 km/h. Så att tåget (vid tex strömavbrott ute i obygden) för egen maskin iaf kan ta sig fram till närmaste station eller bort från sträckan med strömavbrott.

Detta skulle förvisso inte lösa problemet med frusna växlar, men iaf ge en strömoberoende redundans i framdriften samt förhindra att strömlösa, utkylda tåg fulla med passagerare står timmavis ute i obygden innan hjälp når fram
Exakt. Fast hur länge tror du det dröjer innan någon miljökommunist har listat ut att "loken drivs med bensin eller vad det är"?

Tågen räknas fortfarande som nya.
X2000? De är 20 år gamla.
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Lite imponerande hur fint rysk och amerikansk low tech funkar när det är lite bistert. De äldre dieselloken är ju autonoma enheter.

[YOUTUBE-ID]MlA2INOpT78&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Sverige har ju haft många plogtåg men efter avregleringen så vill inte tågbolagen betala för dem i förråden, och banverket(trafikverket idag) liksom våra beslutsfattare har vaggats in i en religös noja om att vasaloppets dagar är räknade samt med det i bakhuvet några snöfattiga vintrar i Stockholms innerstad så har man skrotat plogtågen...

Var det inte Trafikverket som hade övningar nu i somras inför den stundande vintern?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Exakt. Fast hur länge tror du det dröjer innan någon miljökommunist har listat ut att "loken drivs med bensin eller vad det är"?


X2000? De är 20 år gamla.

Ja - tror du att de uppdaterar tågen varje år eller?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Men dom är varken "moderna" eller "nya".

Så vart leder din argumentation (mer än in i fel låda, för din del? :näsblod)

X2000 är rätt så moderna, men visst har de några år på nacken nu.

Inte alla tåg man kan sitta och surfa i.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
X2000 är rätt så moderna, men visst har de några år på nacken nu.

Inte alla tåg man kan sitta och surfa i.

Hörrö, glid inte från ämnet. Att man monterar en trådlös router och ett satellit eller 3G-modem på taket gör inte skiten modernare. Kanske resan lite bekvämare, men inte tåget modernare. :fakta

Så, dom är alltså inte (som du skrev) "nya" och "moderna"
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hörrö, glid inte från ämnet. Att man monterar en trådlös router och ett satellit eller 3G-modem på taket gör inte skiten modernare. Kanske resan lite bekvämare, men inte tåget modernare. :fakta

Så, dom är alltså inte (som du skrev) "nya" och "moderna"

Plåten är gammal, tekniken är ny.

Det har ju inte kommit speciellt många ersättare för X2000 än.

Fast du kanske jämför det med bilism och tror att det borde ju vara nånting snarlikt med ny modell varje år.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Plåten är gammal, tekniken är ny.

Det har ju inte kommit speciellt många ersättare för X2000 än.

Fast du kanske jämför det med bilism och tror att det borde ju vara nånting snarlikt med ny modell varje år.

X2000 är snabbare än ett vanligt intercity, det är inte beroende på de få faktorer (mestadels lutningen i kurvorna) som det står still. Det drivs av vanliga elmotorer trots sin "futuristiska" design. Det beror på undermåligt underhåll och att inga reservtåg finns.

Det är alltså inget som är High-tech med X2000. :fakta

Edit: Utomlands finns drösvis med moderna höghastighetståg. Att vi inte har dom i sverige betyder inte "att det inte kommit speciellt många ersättare för X2000 än". Kolla Japan. :mattias
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
X2000 är sällan "moderna". Det är i stil med en Cheva Tahoe. Bara för att man smäller in parkeringsassistans, klimatanläggning, krockgardiner och Can-bus är den inte modern. Den har fortfarande bladfjädrar, stötstänger och oljeblandare till växellåda.

Det som gemene primat upplever som modernt på X2000 utgör ytan men säger inget om driften/reglertekniken. Men bromsarna har nog förbättats..
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top